Kinderen ( pubers) en alcoholvrij bier

29-07-2014 12:01 179 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gisteren een discussie met mijn oudste van bijna 15.

Die is het er mee eens dat alcohol vergif is voor kinderen/pubers ( voor nu;).



Toch wilde mijn jongste van bijna 12 even mijn Radler 0,0 proeven. Dat mocht van mij niet, bier is bier of er nou alcohol in zit of niet.

De grens vervaagt dan volgens mij te snel.

Maar een beter argument had ik zo snel eigenlijk niet.

Mijn oudste vond dat wel een beetje een non argument.



Wat vinden jullie en wat is jullie argumentatie?
Alle reacties Link kopieren
quote:renate73 schreef op 29 juli 2014 @ 16:48:

[...]



Dit krijgt hij heel soms. (Heeft het denk ik 2x op) omdat ik in mijn omgeving pubers gezien heb, die zo gauw als ze het zelf konden kopen, compleet los gingen. Nu kon ma of pa het niet meer tegen houden. Ik vind dat je kinderen best kan leren, dat alcohol met mate geen kwaad kan. Maar dat je helemaal vol laten lopen niet goed is.



Dus je laat hem nu als het ware al oefenen om de prikkel om straks los te gaan te voorkomen? Mja, ik weet het niet hoor. Ik denk dat dat losgaan wel erg van het kind en de omgeving (vriendjes, meeloopgedrag) afhangt.

En alcohol op die leeftijd kan natuurlijk wel degelijk kwaad, ook met mate, neurologischgewijs.

Ik ben in ieder geval blij dat mijn kinderen nog niet in de puberfase zitten.
Alle reacties Link kopieren
quote:Istar_ schreef op 29 juli 2014 @ 16:51:

[...]



Dat is zeker niet not done. Ik drink ook gewoon een kop thee in de klas. Fris is nog nooit in me opgekomen, maar er zit geen heftig verbod op.

Radler e.d. zou dus volgens de stellingen hier gewoon mogen.

Ja in principe heb je daar gelijk in. Maar ik vind dat dan wel weer raar. Net als dat mijn zoon, zijn Radler niet op straat mag drinken, maar alleen thuis.



Heb trouwens liever dat ze Radler drinken dan Energy drink
Alle reacties Link kopieren
quote:nessemeisje schreef op 29 juli 2014 @ 16:55:

[...]





Dus je laat hem nu als het ware al oefenen om de prikkel om straks los te gaan te voorkomen? Mja, ik weet het niet hoor. Ik denk dat dat losgaan wel erg van het kind en de omgeving (vriendjes, meeloopgedrag) afhangt.

En alcohol op die leeftijd kan natuurlijk wel degelijk kwaad, ook met mate, neurologischgewijs.

Ik ben in ieder geval blij dat mijn kinderen nog niet in de puberfase zitten. Daarom krijgt hij ook voornamelijk de 0% versie.
Gut, er is toch ook 'kinderchampagne'?

Zie totaal het probleem niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:nessemeisje schreef op 29 juli 2014 @ 16:55:

[...]





Ik ben in ieder geval blij dat mijn kinderen nog niet in de puberfase zitten.





Komt vanzelf....en je komt er ook echt vanzelf doorheen. Weet je nog dat je ooit voordat je kinderen had echt dacht dat je bepaalde zaken nooit zo zou aanpakken als je later zelf kinderen had? Weet je ook nog dat je veel waarvan jij je stellig had voorgenomen om nooit zo aan te pakken vaak vanzelf wel zo verliepen? Gewoon omdat je echt minder invloed bleek te hebben dan je dacht op een kind? Nou met pubers werkt het net zo eigenlijk. Het is hartstikke leuk maar heb niet al te veel stelligheid in hoe jij het wilt hebben want zij bepalen uiteindelijk toch echt hun eigen leven ook al ben jij het er niet mee eens. Zeg ik nu: loslaten en lekker laten doen wat ze zelf willen? Nee helemaal niet en mocht iemand dat denken: lees mijn Posts van hiervoor nog even terug dan. Ik zeg alleen dat wat jij nu denkt te bepalen voor jouw puber (s) dus helemaal hoeft niet te gebeuren. Dat maakt ze pubers.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
quote:renate73 schreef op 29 juli 2014 @ 16:53:

[...]



Nee, maar ik vind cola of Energy drink ook niet kunnen voor de klas. Daar hoort in mijn ogen koffie of thee bij.Blikje sinas, pakje jus d'orange, koffie, thee, aanmaaklimonade, Radler, alcoholvrij biertje. Wat is het verschil?
quote:Desperate_Housewive schreef op 29 juli 2014 @ 16:54:

Ik drink om 10 uur 's ochtends geen frisdrank, dus ook geen 0,0% radler. Maar in de middagpauze op mijn werk doe ik dat rustig ja.Ik denk dat mijn leidinggevende er in blijft. En dat mijn collega's het ook erg vreemd zouden vinden.
quote:Taralina schreef op 29 juli 2014 @ 17:01:

Gut, er is toch ook 'kinderchampagne'?

Zie totaal het probleem niet.Dat heb ik dus ook nooit gegeven
quote:Enn schreef op 29 juli 2014 @ 16:47:

Natuurlijk wel nee blijven zeggen maar niet geschokt zijn dat ze het toch wel doen hoor! Ik vind de overtuiging van sommigen hier over het gedrag van hun kinderen best vermakelijk.



Zo ging het bij ons thuis vroeger en dat werkte voor ons alledrie.



Nooit een druppel gedronken tot ons 18e (mijn broer zelfs nog langer niet, dat was geen stapper), we roken alledrie niet, nooit gedaan. Geen comazuipen. Mijn zus is de enige die weleens iets drinkt, een wijntje bij het eten.



Dus ik vertrouw er maar op dat die aanpak juist is icm het goede voorbeeld geven.
quote:riannerianne schreef op 29 juli 2014 @ 17:41:

[...]





Zo ging het bij ons thuis vroeger en dat werkte voor ons alledrie.



Nooit een druppel gedronken tot ons 18e (mijn broer zelfs nog langer niet, dat was geen stapper), we roken alledrie niet, nooit gedaan. Geen comazuipen. Mijn zus is de enige die weleens iets drinkt, een wijntje bij het eten.



Dus ik vertrouw er maar op dat die aanpak juist is icm het goede voorbeeld geven.

Mijn ouders roken niet, maar toch heb ik in de brugklas sigaretten geprobeerd. Gelukkig vond ik het vies dus ben niet gaan roken, maar uitproberen deed iedereen.

Drank mocht ik gewoon proeven als mijn ouders iets dronken, ook al was ik nog jong. Meestal vond ik het vies (wijn), behalve hele zoete dingen (advocaat, pisang ambon). Nooit coma gezopen of zoveel gezopen dat ik niet meer wist wat ik deed. Geniet wel van 'n wijntje of cocktailtje. Blij dat mijn ouders daar vroeger nooit zo hysterisch over deden. Bij mij had dat averechts gewerkt, want dan had ik 't buiten de deur gedaan en wellicht in te grote hoeveelheden of te sterk spul voor wat ik kon verdragen.
quote:Desperate_Housewive schreef op 29 juli 2014 @ 16:17:

[...]

omdat het geen (nep)alcoholgebruik is, maar gewoon frisdrank drinken?Noem het dan geen bier.
Alle reacties Link kopieren
quote:elninjoo schreef op 29 juli 2014 @ 18:31:

Drank mocht ik gewoon proeven als mijn ouders iets dronken, ook al was ik nog jong.



Ik ook. Op mijn tiende dronk ik op familiefeesten en op mijn twaalfde kreeg ik incidenteel op zaterdagavond een vol groot bierglas Palm helemaal voor mij alleen.



En koffie ben ik ook al vroeg mee begonnen, haha! Bij oma toen ik anderhalf was. Dan zat ik bij oma op schoot en gaf ze me koffie via haar lepeltje, toen vond ik het al lekker.



Vanaf mijn tiende/elfde werd een logeerpartij bij opa en oma standaard afgesloten met een glas Moezel bij het eten.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou geen radler geven omdat het in de markt is gezet als bier. En kinderen/pubers drinken bij mij geen bier. Als het als citroenlimonade in de markt zou zijn gezet kregen ze het wel.

Mijn kinderen eten ook chocola, maar hebben nooit chocoladesigaretten gekregen. Voelt voor mij enigszins vergelijkbaar.
Alle reacties Link kopieren
quote:Star schreef op 29 juli 2014 @ 19:13:

[...]





Noem het dan geen bier.Het heet ook Radler
Alle reacties Link kopieren
quote:Bezzzz schreef op 29 juli 2014 @ 19:25:

Ik zou geen radler geven omdat het in de markt is gezet als bier. En kinderen/pubers drinken bij mij geen bier. Als het als citroenlimonade in de markt zou zijn gezet kregen ze het wel.

Mijn kinderen eten ook chocola, maar hebben nooit chocoladesigaretten gekregen. Voelt voor mij enigszins vergelijkbaar.Wat een non argument, dus als raak volgende week Radler gaat bottelen, mogen ze het wel?
Alle reacties Link kopieren
quote:renate73 schreef op 29 juli 2014 @ 19:32:

[...]



Wat een non argument, dus als raak volgende week Radler gaat bottelen, mogen ze het wel?Ja. En als chocola in een reepje zit mogen ze het wel, en als als rolletje in een vloeitje zit en in een sigarettenverpakking niet.
Alle reacties Link kopieren
Tot voor kort mocht je op je 16e nog bier en wijn drinken. Wat doet iedereen panisch. En dat zelfs over alcoholvrij bier. Echt, mensen, doe normaal.
Alle reacties Link kopieren
quote:Enn schreef op 29 juli 2014 @ 16:43:

[...]



Haha nee, maar weet je? Ze doen het toch.



Ik schreef al in dit topic dat je als ouder niet de illusie moet hebben alles onder controle te houden, toch vind ik ze doen het toch geen argument iets toe te staan. Mijn kids deden overigens iets niet toch als het niet mocht. Ik verbied niet veel,maar waar ik streng in ben was dan ook echt no go.

Geldt echt niet voor alle pubers,het heeft ook veel met karakter te maken.

De ene puber is de andere niet, het zijn net mensen

Ik heb het geluk dat ik geen kids heb die bij alles Yolo denken.

Mijn oudsten zijn overigens de puberfase alweer voorbij.
quote:renate73 schreef op 29 juli 2014 @ 19:30:

[...]



Het heet ook Radler



Amstel Bier Radler staat er op. Prima hoor, geef het lekker aan je kinderen, maar maak het niet mooier dan het is.

Radler is van origine gewoon bier en er staat gewoon bier op de verpakking.
quote:blackberry1980 schreef op 29 juli 2014 @ 20:13:

Tot voor kort mocht je op je 16e nog bier en wijn drinken. Wat doet iedereen panisch. En dat zelfs over alcoholvrij bier. Echt, mensen, doe normaal.



Omdat tot voor kort nog niet veel bekend was over de gevolgen van alcohol op groeiende hersens.

Echt, mens, doe normaal
Alle reacties Link kopieren
Ik ben het wel eens met je dochter eigenlijk. Er zit toch geen alcohol in? Wat een non-argument van ''Ja maar anders gaat hij het later juist doen'' Als je ze gewoon opvoed met het idee dat alcohol verantwoordelijk gebruikt moet worden is er heus niks aan de hand. Ik mocht vroeger ook wel eens een slokje proeven van mijn ouders als ze een biertje/whiskey/jenevertje hadden, en heb nog nooit in mijn leven coma gezopen. Omdat ik altijd aangeleerd heb gekregen dat je voorzichtig om moet gaan met Alcohol. Daarbij is Radler nauwelijks bier te noemen, het smaakt eerder naar 7up dan bier. Je hebt toch ook chocolade sigaretten. Ik had die vroeger wel eens, en nog nooit een sigaret in mijn leven aangeraakt. Nogmaals zo lang jij je kinderen opvoed met het idee, dat ze geen alcohol hoeven te gebruiken om stoer over te komen en dat als ze wel willen drinken ze dit vanaf hun 18e zelf mogen beslissen, maar dat ze dit wel verantwoordelijk moeten doen dan is er niks aan de hand.



Andere argument:

* Zo leer je je kinderen dat alcoholvrij ook lekker is, en dat ze dus geen echt bier hoeven te drinken voor een zelfde soort smaak
Alcoholvrij bier is 1 van de gezondste dranken!



Je kind sinas, cola o.i.d. geven is veel slechter.
Alle reacties Link kopieren
Wat een lariekoek..

Cola mag wel? Of appelsap..

Er zijn toch ook mensen die

Bacardi cola drinken? Of amaretto appelsap..

Dan zeg je toch ook niet tegen je kind, :" je mag geen appelsap of cola".. Pff als t zelfde sap uitgebracht Was geworden door sisi, dan Had niemand erover gevallen maar omdat een biermerk het uitbrengt wordt iedereen gek.. Zelf ben ik heel erg streng geweest wat betreft bier.. Allemaal nutteloos geweest want hoe ze t doen.. Ze komen er dan stiekem toch aan en zuipen zich helemaal klem.. Zelf nooit iets van gemerkt.. Maar nu hij 20 Is heb hij alles opgebiegd.. En zegt ook dat van de vaste 12 vrienden wasrmee hij alles deed in die tijd er 9 gewoon dronken.. Zelf zegt ie:" juist omdat t niet mocht dronken we omdat t spannend en stoer Was.. Misschien zelfs daarom veel te veel.. "

Maar het gaat hier over 0% waar gaat dit over...
Op 12 zou ie van mij 1 of 2 slokjes mogen proeven.

Vindt ie het echt lekker hou ik hem op zijn 14 à 15 niet tegen het vaker te drinken.



Cola, fanta, sprite, ... zijn ook verre van gezond. En verslavend.

Net zoals al die energy-drinks die jongeren drinken.

Of ze dus nu dat drinken of zo'n 0%-ding ...
quote:Carpediem68 schreef op 08 mei 2016 @ 18:25:

Wat een lariekoek..

Cola mag wel? Of appelsap..

Er zijn toch ook mensen die

Bacardi cola drinken? Of amaretto appelsap..

Dan zeg je toch ook niet tegen je kind, :" je mag geen appelsap of cola".. Pff als t zelfde sap uitgebracht Was geworden door sisi, dan Had niemand erover gevallen maar omdat een biermerk het uitbrengt wordt iedereen gek.. Zelf ben ik heel erg streng geweest wat betreft bier.. Allemaal nutteloos geweest want hoe ze t doen.. Ze komen er dan stiekem toch aan en zuipen zich helemaal klem.. Zelf nooit iets van gemerkt.. Maar nu hij 20 Is heb hij alles opgebiegd.. En zegt ook dat van de vaste 12 vrienden wasrmee hij alles deed in die tijd er 9 gewoon dronken.. Zelf zegt ie:" juist omdat t niet mocht dronken we omdat t spannend en stoer Was.. Misschien zelfs daarom veel te veel.. "

Maar het gaat hier over 0% waar gaat dit over...2 jaar later kom je nog even alcohol op het vuur gooien?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven