Gezondheid alle pijlers

Keelamandelen verwijderen?

30-07-2014 00:11 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi,



ik ben 30 en vooral de afgelopen 10 jaar is mijn keel mijn zwakke plek. Zowel door stress als bijv plaatsen waar veel mensen zijn (ik werk af en toe nog in de horeca, met carnaval of op een festival) eindig ik steevast met een fixe keelontsteking/anchina met koorts en algehele malaise aan toe.



Op dit moment is het weer zover (afgelopen weekend de Zwarte Cross) en ben alweer de hele avond aan het hoesten, schrapen, drinken, dropjes, honing en ijsjes aan het eten. Slapen lukt niet omdat ik continu aan het slikken ben... Gek word ik ervan! Het belemmert me weer zo in mijn doen. Buikgriep heb ik echt nooit, maar het is altijd weer die keel.



Nu ben ik benieuwd of er meer mensen zijn hier die nog op 'latere' leeftijd keelamandelen hebben laten verwijderen? Ik zit er sterk over te denken om het aan te kaarten bij huisarts maar zie er ook een beetje tegenop gezien t toch best pijnlijk is volgens mij. Al helemaal als je geen kind meer bent. Ervaringen?
Moeder van een mooi meisje - Okt. 2015
Ja, ik was 35. Absoluut geen pretje, en je bent ook wel even uit de running, maar nu echt nooit keelpijn.

Heeeeerlijk.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het vorig jaar februari ondergaan en wat Pimpelmeesje al zegt, het was zeker niet fijn maar wel zo de moeite waard! Vergelijk de 1e week na het verwijderen van je amandelen met een fikse keelontsteking en geef hier ook aan toe. Ik ben uiteindelijk 2 weken thuis gebleven maar sindsdien nooit meer ergens last van gehad. Ik zeg, doen! Succes!
Alle reacties Link kopieren
Ik was zelf 29 toen ik geopereerd ben. Keer op keer was ik ziek. Ik sta voor de klas, pikte elk virus op. Gekmakend. Een ander was een beetje verkouden, bij mij was dan meteen mijn keel ontstoken, en mijn holtes, en mijn rechteroor.



Huisarts vond het idioot dat ik naar de kno arts wilde. Ik moest er maar mee leren leven. Uiteindelijk toch doorverwezen.



Kno-arts keek in mijn keel en schrok zich te pletter. Mijn hele keel was een grote streptokokkeninfectie.



Een paar weken later ging ik onder het mes. Wat een pijn! Gelukkig was ik er op voorbereid. 1 nachtje ziekenhuis en daarna naar huis. De periode van continu ijskoud water drinken en waterijsjes eten heeft ruim tien dagen geduurd, daarna heb ik echt nog een week nodig gehad om aan te sterken. T Is niet niks, vooral omdat je ook nog eens slecht kunt eten en s nachts niet doorslaapt. Ik werd elke drie uur wakker en dan moest er weer een waterijsje in.



Ik ben intens blij dat ik het gedaan heb. Keelonsteking en oorontsteking heb ik nooit meer gehad.
Alle reacties Link kopieren
afgelopen december gedaan: geen minuut spijt! ik had iedere maand keelontsteking, soms kon ik prima aan het werk, andere keren lag ik thuis in bed te creperen van de pijn en algehele malaise. nu nergens meer last van! sindsdien wel al één keer buikgriep gehad, maar denk niet dat die operatie daar iets mee te maken heeft
That's a fine looking high horse
Precies wat iedereen hierboven schrijft! Het is het echt waard, maar reken erop dat je zeker twee weken uit de running bent (vooral als je niet van ijs houdt)! En daarna was het bij mij ook echt nog niet helemaal over. Nu bijna nooit meer last van keelontstekingen, witte plekken en nare luchtjes!
Alle reacties Link kopieren
Hier ook gedaan toen ik 21 was! Echt pijnlijk en geen pretje, maar toen dat over was was ik zo blij.

nooit meer keelpijn en niet te pas en te onpas ziek! Zou gewoon verwijzing vragen naar kno arts die ziet zo of het nodig is, ze doen het namelijk niet zomaar!

en geen genoegen nemen met nee van de huisarts die van mij vond het niet nodig , eenmaal bij de kno arts kon ik meteen naar anhestesie en werd de datum voor de operatie vast gelegd!
Liever spijt van iets wat je heb gedaan, dan spijt van iets wat je niet heb gedaan
Alle reacties Link kopieren
Dank voor al jullie reacties! Stiekem had ik gehoopt dat iemand zou zeggen: het valt wel mee ;) Maar ik weet ook dat dat niet zo is. Maar inderdaad, als het dan nu nog een keer flink heftig is en ik ben er daarna (zo goed als) voorgoed vanaf dan heb ik dat er graag voor over en ga ik toch maar eens bellen voor een verwijzing. Als het goed is moet een dokter toch ook kunnen zien dat ik over de afgelopen jaren vrij vaak een antobiotica kuur heb gehad ivm keelontsteking? (heb sinds een paar maanden een nieuwe huisarts vandaar)



Man zal ook wel blij zijn denk ik. Die werd vannacht weer naar de logeerkamer gebonjourd haha. Ik had al genoeg aan mijn eigen ellende, dus geen zin om ook nog rekening te houden met dat ik zachtjes moest doen om hem niet wakker te houden. Gelukkig deed ie dat met liefde en kon ik vannacht om 3 uur rustig in bed met de tv aan weer een waterijsje wegsabbelen. Pfff.
Moeder van een mooi meisje - Okt. 2015
Alle reacties Link kopieren
Gewoon doen.



Ik heb ze op mijn 27ste laten verwijderen en het was- op mijn bevalling na- het meest vervelende wat ik lichamelijk heb meegemaakt. Ik kon niet tegen de narcose en heb de dagen daarna behoorlijk zitten overgeven. En wat miste ik eten toen! Als ik nu iemand perenijsjes zie eten, keert mijn maag gelijk om.



Maar na twee weken uit de running te zijn, knapte ik op en heb ik daarna amper last gehad. Het is zeker de moeite geweest, maar een makkie.. nee, dat was het niet.



Kleine tip: ga in je herstelperiode niet op internet zitten kijken. Ik was zo dom en heb op een bepaald forum gelezen dat die dingen weer kunnen aangroeien. Nou, toen was de pret al helemaal over:-))) (btw.. zes jaar later zitten ze er nog steeds niet weer aan- oef!)
Alle reacties Link kopieren
Hai!

Ik was zelf 21. Na elke maand keelontsteking was ik het meer dan zat dus afspraak gemaakt en laten verwijderen. De eerst dag thuis zat ik 's avonds al direct aan het gewone normale warm eten. Ik kreeg als tip om zoveel mogelijk gewoon te eten. Dit in verband met het schoon schrapen van de wond wat infecties tegen gaat. Dus geen week op vla/yoghurt leven;-) daar krijg je sowieso veel slijm van. En gewoon eten bevorderd je gestel, je bent immers niet ziek als in keelontsteking. Na eerste week kreeg ik meer last en de dokter verklaarde dit door de korst vorming op de wonden in de keel. Na twee weken nergens last meer van qua pijn. Wel erg moe van de narcose nog.dus al met al valt het reuze mee hoor!
Ik was begin 20 en ben er echt goed ziek van geweest en veel pijn gehad. Maar het was het waard. Nu eind 30 en nog maar 1x een keelontsteking gehad ipv 1x per 1,5 mnd.
Alle reacties Link kopieren
Toppie ladies. Dank dank!



Heb mijn huisarts gebeld en kan morgenvroeg langskomen! Dan gaan we dit maar eens even in werking stellen.



@sunrose01 Als het nou erger was dan een bevalling wist ik dat ik het ergste al achter de rug had mocht het ergens in de komende maanden/jaren een keer zo zijn
Moeder van een mooi meisje - Okt. 2015
Bij bevallen krijg je iets leuks er voor terug en is de pijn nog ergens goed voor



Regel vooral tijdens de eerste week iemand die je even helpt met wat boodschappen en huishoudelijke klussen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het twee keer moeten laten doen. De eerste keer was ik 7 jaar en rond mijn 18de zijn ze nogmaals verwijderd. Ze waren weer aangegroeid maar dat komt gelukkig weinig voor. Neusamandelen ook twee keer verwijderd trouwens dus mijn lijf is gewoon beetje raar ;) Ja het doet echt pijn en je bent wel even uit de running maar ik heb nu misschien nog 1x per jaar keelontsteking tegenover bijna constante ontsteking waartegen antibiotica niet meer hielp. Dus ik zou het ondanks de pijn meteen weer laten doen! Ooh en een tip niet te snel drop eten want dat doet PIJN!!!!! Was foutje dat ik licht zout dropje nam om te sabbelen. Slecht plan, haha.
Alle reacties Link kopieren
Hahaha Adeline, au! Kan het me voorstellen.



Waterijsjes dan maar. Ben benieuwd. Ben hier echt geen held mee. Zelfs bij de tandarts (controle!) kun je me bijna opvegen. Verstandskiezen heb ik dan ook bij de kaakchirurg alle 4 onder algehele narcose laten verwijderen. Positief dat ik verder geen last van de narcose had, niet misselijk of iets dus hopen dat dat dan nu ook niet zo gaat zijn.
Moeder van een mooi meisje - Okt. 2015
Alle reacties Link kopieren
Ik was zelf tegen de 30 toen mijn keelamandelen eruit zijn gehaald. De eerste twee weken na de operatie voel je je erg beroerd vanwege de pijn, het niet kunnen eten en niet kunnen slapen ('s nachts is de pijn het ergst). Maar als je daarop voorbereid bent, zou ik het zeker laten doen. Na die twee weken voel je je echt een stuk beter en je zult zien dat je nooit tot bijna nooit meer keelontsteking zult hebben. Ga ervoor!
Alle reacties Link kopieren
bl
Alle reacties Link kopieren
Ervaring ja. 2 Weken niet normaal kunnen eten. 5 Dagen amper kunnen wandelen door zwakte (door niet eten).

Colludolspray helpt trouwens goed bij keelpijn ! Heb je dat al geprobeerd?
Alle reacties Link kopieren
dit topic is van 2 jaar geleden

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven