Liefde voor je kind onvoorwaardelijk?

30-07-2014 09:35 112 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vanochtend had ik een discussie met mijn man naar aanleiding van een boek dat ik momenteel lees. Het is het verhaal van een moeder van een zeer ernstig gehandicapt kind (denk: zeven jaar, niet zindelijk, kan niet praten, zwaar autistisch etc). Mijn man vroeg zich hardop af of hij wel van zo'n kind zou kunnen houden.



Ik was echt hoogst verbaasd; ik krijg uit het boek de indruk dat die moeder juist zielsveel van haar kind houdt, en ik kan me niet anders voorstellen dan dat ik dat ook zou doen. Het speelt misschien mee dat pas veel later bleek dat het kind gehandicapt was; ik kan me nog enigszins voorstellen dat wanneer dit bij de geboorte al bekend is, je je uit een soort zelfbescherming minder hecht aan je kind? Anderzijds, misschien hou je zelfs meer van een gehandicapt kind, omdat het jouw liefde en bescherming juist extra nodig heeft.



Hij zei dat het een taboe was, maar dat er zeker mensen zijn die niet of minder van hun kind houden, omdat het gehandicapt is. Hij voegde er ook nog aan toe dat in periodes dat onze oudste dochter lastig is (ze heeft periodes gehad dat ze ons elke nacht meerdere keren wakker maakte om niks, of kan een periode erg opstandig en driftig zijn), het gevoel heeft minder van haar te houden.



Hij zorgt nog even goed voor haar, dat wel, maar ik merk inderdaad dat hij zich persoonlijk geraakt voelt, als zij bijv. 'stommerd' tegen hem zegt. Terwijl ik meestal denk: ach joh, het is een kind, het waait wel weer over.



Ik vind haar gedrag ook echt niet altijd leuk, kan er van balen en ben best wel eens boos op haar. Maar minder van haar houden? No way. Niet omdat het een taboe zou zijn, maar omdat ik dat echt zo voel. Mijn liefde voor mijn kinderen is onvoorwaardelijk. Nogmaals, ik kan me goed voorstellen dat als er 'iets' met je kind is, dat dat heel zwaar en moeilijk is, dat je daar boos en verdrietig om bent. Maar mijn liefde voor hen wordt er geen spat minder om.



Hij beweert dus dat dat vaker gebeurt, maar dat niemand erover praat. Nou heb ik werk waarin ik heel veel met mensen praat, over zeer persoonlijke zaken en soms ook schokkende zaken waarmee men niet te koop loopt. Maar dit heb ik nog nooit gehoord.



Gelukkig hebben wij twee gezonde dochters, al weet je natuurlijk nooit wat er in de toekomst gebeurt, maar op dit moment speelt dit probleem dus niet voor ons. Toch vind ik het wel een schok dat hij die liefde voor hem dus kennelijk niet helemaal onvoorwaardelijk is. Hij is een supervader hoor, doet alles voor zijn dochters, juist daarom verbaasde deze uitspraak me zo.



Ik ben benieuwd hoe anderen hierover denken. Is het normaal zoals mijn man dit voelt, hebben anderen dit ook (wel eens) en is het inderdaad een taboe? Hoe kijk je er tegenaan als je zelf een kind hebt waarmee 'iets' is? Is liefde voor je kind onvoorwaardelijk en hoort het ook dat te zijn, of niet?
Het is inderdaad taboe en heb vrouwen er wel eens over horen vertellen.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het wel eerlijk van je man dat hij hier voor uit durft te komen.
Alle reacties Link kopieren
Houden van is zoiets abstracts. Kan nog best zijn dat hij er iets anders mee bedoeld dat jij.



Ik denk dat het sprankje van binnen altijd blijft, maar dat de omstandigheden en je eigen manier van er mee omgaan wel invloed hebben op dat sprankje. Je kunt het aanwakkeren of niet, zeg maar. Dat denk ik.
Het is zoals het is
Min of meer door toeval weet ik met 100% zekerheid dat het zelfs vrij veel voorkomt.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat voor de meeste mensen de liefde onvoorwaardelijk is. Voor mij wel tenminste. Wat je zegt over je man, dat hij minder van je dochter houdt als ze opstandig is, herken ik totaal niet. Maar ik moet wel zeggen dat mijn man het ook lastig vindt als dochter vervelend is. Hij trekt het zich veel persoonlijker aan dan ik. Misschien hebben meer mannen dat? Hij houdt trouwens niet minder van haar om dit soort dingen, maar laat zich wel sneller op de kast jagen.



Wat betreft een kind met een handicap, zowel mijn man als ik zouden dat vreselijk moeilijk vinden denk ik. Zo'n zware handicap als jij beschrijft. Misschien niet wat je hoort te zeggen, maar zo voel ik het wel. Of ik minder van zo'n kind zou houden? Dat denk ik niet. Je kind is je kind.

Dit is overigens wel een van de redenen waarom wij het bij twee kinderen houden. We hebben nu een gezond gezin, en een derde kind met een handicap zou daar een grote belasting voor zijn. Dit kan ik natuurlijk alleen zeggen omdat dit kind simpelweg niet bestaat. Is het er wel, dan is het natuurlijk een heel ander verhaal.
Alle reacties Link kopieren
quote:janneke44 schreef op 30 juli 2014 @ 09:40:

Ik vind het wel eerlijk van je man dat hij hier voor uit durft te komen.Ik ook.
Ik denk zeker dat er ouders zijn die niet of voorwaardelijkvan hun kinderen houden
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het een beetje raar om te houden van je kind in situaties. Je houdt van een kind of je houdt niet van een kind. In mijn ogen is het vreemd om minder van een kind te houden op het moment dat een kind gedrag laat zien waar jij je aan stoort.
Ik zou er wel moeite mee hebben als mijn man aan zou geven van het ene kind minder te houden dan van het andere kind
Ik ken een huwelijk wat is stukgelopen nadat hun 2e kind gehandicapt bleek te zijn. Hij kon er niet mee omgaan.



Pas sinds kort, zo'n 17 jaar later, heeft hij weer contact met zijn kinderen.
Alle reacties Link kopieren
Twijfelaarstertje, dat is precies wat ik bedoel. Dat vind ik ook raar. Dan is het dus voorwaardelijke liefde: alleen als je je zó gedraagt, hou ik van je.



@Meds, ja, ik weet dat er zat mensen zijn die niet in staat zijn tot onvoorwaardelijke liefde. Maar dat ligt dan meer bij de ouder, ik bedoel hier meer dat liefde afhankelijk is van het kind, hoe het is of hoe het zich gedraagt.



Inderdaad evengoed heel eerlijk van hem; liever dat hij iets zegt waar ik geschokt over ben dan dat we de waarheid niet tegen elkaar durven zeggen.



@Annelaure en Eldorado: wat zijn die verhalen dan?
Alle reacties Link kopieren
Ik ken genoeg voorbeelden waarin een ouder, meestal vaders, afstand neemt van zijn kind. Alleen niet vanwege een handicap, maar vanwege echtscheiding. Zelfbescherming is denk ik een veel voorkomende oorzaak daarvan.
Een vrouw vertelde mij ooit niet van haar jongste gehandicapte kind te houden. Ze kreeg meer terug van een willekeurige hond op straat dan van haar kind. Ze ervoer het als een grote last en verplichting maar liefde was er niet. Ze ging er kapot aan want een moeder "hoort" te houden van haar kinderen.
Ik heb het idee dat sommige ouders heel duidelijk een bepaald beeld vormen van hoe hun kind moet zijn en doen. Met allerlei specifieke verwachtingen. Als die dan niet uitkomen worden ze teleurgesteld.
Alle reacties Link kopieren
quote:Annelaure schreef op 30 juli 2014 @ 09:52:

Een vrouw vertelde mij ooit niet van haar jongste gehandicapte kind te houden. Ze kreeg meer terug van een willekeurige hond op straat dan van haar kind. Ze ervoer het als een grote last en verplichting maar liefde was er niet. Ze ging er kapot aan want een moeder "hoort" te houden van haar kinderen.Wat verdrietig, voor allebei
Alle reacties Link kopieren
quote:patchouli_ schreef op 30 juli 2014 @ 09:52:

Ik ken genoeg voorbeelden waarin een ouder, meestal vaders, afstand neemt van zijn kind. Alleen niet vanwege een handicap, maar vanwege echtscheiding. Zelfbescherming is denk ik een veel voorkomende oorzaak daarvan.Je bent wel een kansloze man als je 'afstand doet van je kind' als je er samen voor hebt gekozen om een kind op de wereld te zetten. Walgelijk vind ik dat, ik heb meerdere vriendinnen zonder vaders en op een bepaalde leeftijd komen dan toch de vragen en toch een beetje het gemis.
Kan mij voor stellen dat als je kind een verkrachter blijkt te zijn of gewoon een zeer vervelend iemand die altijd naar doet tegen de ouders, dat je dan niet meer van het kind houdt.



Heb het in mijn familie gezien.
Alle reacties Link kopieren
quote:Aureel schreef op 30 juli 2014 @ 09:51:

Twijfelaarstertje, dat is precies wat ik bedoel. Dat vind ik ook raar. Dan is het dus voorwaardelijke liefde: alleen als je je zó gedraagt, hou ik van je.



@Meds, ja, ik weet dat er zat mensen zijn die niet in staat zijn tot onvoorwaardelijke liefde. Maar dat ligt dan meer bij de ouder, ik bedoel hier meer dat liefde afhankelijk is van het kind, hoe het is of hoe het zich gedraagt.



Inderdaad evengoed heel eerlijk van hem; liever dat hij iets zegt waar ik geschokt over ben dan dat we de waarheid niet tegen elkaar durven zeggen.



@Annelaure en Eldorado: wat zijn die verhalen dan?Erg raar. Ik kan mij ook niet voorstellen hoe zoiets werkt. Misschien verwart hij houden van, met leuk vinden. Ik kan me namelijk wel voorstellen dat je als vader of moeder soms denkt: bah, ik vind je nu echt vervelend.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zelf een kind, inmiddels volwassen, met een beperking.

Hij is niet gehandicapt, maar zal, in mijn ogen in ieder geval, toch altijd een ''zorgenkind'' blijven. Hij is verre van zelfstandig, en moet constant gestuurd worden.

En woedeaanvallen, die waren er in overvloed. En natuurlijk ben je op zulke momenten wanhopig en soms ook boos.



Maar juist door die extra zorg die je kind nodig heeft, en het besef dat hij er ook niets aan kan doen dat hij zo is, ben je als moeder heel beschermend. Tenminste, bij mij is dat zo.

Ik zou hem voor geen goud willen missen!
Elke les, waar je van leert, maakt het pad vrij voor nog waardevollere lessen. Elke les, die je negeert, komt steeds weer terug.
Alle reacties Link kopieren
quote:twijfelaarstertje schreef op 30 juli 2014 @ 09:59:

[...]



Erg raar. Ik kan mij ook niet voorstellen hoe zoiets werkt. Misschien verwart hij houden van, met leuk vinden. Ik kan me namelijk wel voorstellen dat je als vader of moeder soms denkt: bah, ik vind je nu echt vervelend.



Dit denk ik ook. Zeker omdat het een man betreft, die zijn vaak (nee, niet altijd) wat minder goed in staat emoties uit elkaar te houden. Leuk vinden en houden van vind ik zeker bij mijn kinderen heel wat anders.

Bij vrienden ligt het al een stuk dichter bij elkaar. Zo makkelijk zijn die gevoelens dus ook niet te onderscheiden.



Ik denk dus dat je man gewoon bedoelt dat hij soms flink veel ergernis voelt tov je dochter.
Het is zoals het is
Alle reacties Link kopieren
quote:spuit-elf schreef op 30 juli 2014 @ 09:53:

Ik heb het idee dat sommige ouders heel duidelijk een bepaald beeld vormen van hoe hun kind moet zijn en doen. Met allerlei specifieke verwachtingen. Als die dan niet uitkomen worden ze teleurgesteld.Maar is dat heel gek? Iedereen die een kind verwacht roept altijd 'als het maar gezond is'. Als dat dus totaal niet het geval blijkt te zijn, dan kan ik me voorstellen dat je daar wel teleurgesteld in bent, dat je dat een plekje moet geven. Het leven met een zwaar gehandicapt kind ziet er nou eenmaal anders uit dan dat met een gezond kind.
Alle reacties Link kopieren
@Twijfelaarstertje en Youk: ja, misschien is het wel een kwestie van anders formuleren, dat kan.



Ik kan zeker ergernis voelen en mijn dochter erg irritant vinden. Maar voor mij staat dat los van houden van, ik benoem dat niet in die termen.
Alle reacties Link kopieren
Dit is een van de redenen waarom ik twijfel of ik wel kinderen wil. Als het kind gehandicapt of dom is ben ik bang dat ik er niet van kan houden of het kind altijd het gevoel zal geven dat het niet goed genoeg is.



Of bij twee kinderen dat ik onderscheid zou maken omdat ik het ene kind leuker vind.
Je houdt toch ook niet altijd evenveel van je man?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven