Geld & Recht alle pijlers

bevallen na scheiding

30-07-2014 11:50 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
dag dames!



op de eerste plaats, ik schrijf hier nog niet zo lang en misschien is een soortgelijk topic al eens geopend. Ik weet alleen niet hoe ik dit kan opzoeken. Kan iemand mij dat uitleggen ajb?



daarna komt dat ik heb getwijfeld of ik dit bij zwanger/kinderen moest zetten maar het probleem ligt eigenlijk op juridisch vlak vandaar...



Zonder al te diep op de kwestie in te gaan (bijzaken) komt het erop neer dat ik komend najaar al 4 jaar bezig ben met een scheidingsproceduren. Mijn ex-partner en ik hebben elkaar ook al vanaf eind 2010 niet meer gezien, Ik heb sinds een aantal jaar een nieuwe partner. Nu is de scheiding bijna rond. Halverwege augustus komt de uitspraak en dan komen daar 3 maanden hoger beroepstermijn bij. Momenteel is het erg druk bij de rechtbank dus de uitspraak kan met 2x 4 weken worden uitgesteld. Kortom....alles is helemaal rond half dec uiterlijk half feb.



Mijn vriend en ik hebben een behoorlijke kinderwens.

Ik heb altijd begrepen dat ik pas 307 dagen na afronding van de scheiding mag bevallen dus hebben we onze kinderwens in de koelkast gezet. Nu ben ik toch nogmaals gaan zoeken op het wereldwijde web en nu blijkt deze regel alleen te gelden bij overlijden van huwelijkspartner. Ook de rijksoverheid gebeld.



De uitleg van deze mevrouw: zwanger worden tijdens huwelijk is ok zolang je maar bevalt na uitspreken van de scheiding. expartner kan ten tijde van het huwelijk wel het ongeboren kindje erkennen(dat is bij ons gelukkig absoluut geen optie). Na scheiding en geen erkenning van ex-partner is er niets aan de hand.



voor mijn vriend en mij is het absoluut prioriteit nummer 1 dat we geen juridisch gedoe krijgen wie de vader is. Dus als dat het geval is dat willen we nog niet beginnen,

Concreet: de mevrouw van rijksoverheid was zeer duidelijk en dat te horen was een opluchting maar wilde hier nogmaals het voor de absolute zekerheid checken. Iemand hier ervaring mee?
dit was mijn spreekbeurt, zijn er nog vragen?
Alle reacties Link kopieren
Kun je nou echt niet een paar maandjes wachten zodat je je er verder niet druk over hoeft te maken?
Alle reacties Link kopieren
Vroeger was het wel zo van die 300+ dagen regel. In Belgie hebben ze die regel wel nog. Nu is het alleen bij overlijden zo. Je moet dus gewoon dat kind krijgen nadat de scheiding helemaal rond is.
Kinderen geboren binnen een huwelijk... ja ik zou echt nog een aantal maanden wachten. Jammer maar helaas, maar ik zou het risico niet nemen. Als je echt van je ex af wilt eindelijk, dan wil je toch niet een nieuwe afhankelijkheid doen laten ontstaan? Kom op zeg, wacht nu gewoon tot de scheiding rond is.
Alle reacties Link kopieren
@ nessemeisje: jawel, dat kan zeker. En als dat nodig is dan doen we dat zeker! Maar mijn vraag is: is het wel echt nodig?



@ vogelbekdiertje: de scheiding zal zeker rond zijn. We willen pas in jan stoppen met anticonceptiemiddelen
dit was mijn spreekbeurt, zijn er nog vragen?
Alle reacties Link kopieren
Wat Doreia zegt!
Alle reacties Link kopieren
Als je dat kind wel binnen het huwelijk krijgt dan is je ex man de juridische vader, en zal dit altijd op het kind zijn of haar geboorteakte staan. Er komt dan alleen een aantekening bij van de erkenning van je nieuwe vriend.



Wel kan je ex man dan weer ontkenning aanvragen etc maar die naam kan niet gemakkelijk meer weg. Ik zou dus helemaal wachten tot alles 100% zeker is qua scheiding
Wat als het wéér uitgesteld wordt, je bent immers al zo lang bezig met deze scheiding, zit je alsnog met een probleem. Wacht nu gewoon even.
Alle reacties Link kopieren
Hoe oud ben je? Kan mij voorstellen dat dit ook speelt? Wel vervelend dat een scheiding zo lang moet duren.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor alle reacties!

Volgens mij ben ik niet helemaal juist overgekomen.

Mijn probleem zit niet zozeer in het wachten en doen die paar maanden er niet zozeer toe. Of ik nu in jan of in het voorjaar stop nrt ac is geen groot probleem......

Maar ik merkte dat de 307 dagen voor een hoop gereken zorgden en daar baalde ik van. 307 dagen + extra een paar weken erbij tellen voor het geval dat ik te vroeg zou bevallen.

En mijn vraag is eigenlijk: zijn die stomme berekeningen wel echt nodig? De mevrouw van rijksoverheid zegt van niet omdat die regel alleen is bij overlijden van expartner. Nu snap ik ook hoe ij toch bij deze regel ben gekomen, deze was hier vroeger ook en in belgie nog steeds. Maar wilde hier even de bevestiging krijgen. Laat ik voorop stellen dat we geen enkel risico willen lopen ik alles gewoon goed geregeld wil hebben. En dat het kindje echt niet binnen het huwelijk geboren zal worden.
dit was mijn spreekbeurt, zijn er nog vragen?
Alle reacties Link kopieren
Trouwens wat een ellende om al ruim 4 jaar bezig te zijn met je scheiding! Wat een hoop frustratie zal dat met zich meegebracht hebben
Die 300-dagen regel bestaat niet meer. De scheiding van mijn collega was vijf dagen voor de bevalling definitief ingeschreven. Ze is exact op de uitgerekende datum bevallen, dus dat was een heel spannende periode.
quote:freuleke schreef op 30 juli 2014 @ 12:24:

Maar ik merkte dat de 307 dagen voor een hoop gereken zorgden en daar baalde ik van. 307 dagen + extra een paar weken erbij tellen voor het geval dat ik te vroeg zou bevallen. Wat is het probleem dan? Als je pas een maand of twee maanden nadat je echtscheiding definitief is uitgesproken met de anticonceptie stopt, dan weet je het helemaal zeker. Aangezien het je toch niet uitmaakt wanneer je met de anticonceptie stopt lijkt dat me de handigste manier. Hoef je niet te rekenen, en je ook geen zorgen te maken of het kind niet te vroeg geboren wordt en hoe het nou zit met die driehonderdzoveeldagenregel.
Alle reacties Link kopieren
Ja, dat klopt! Behoorlijk vervelend die scheiding.

We zijn in het buitenland getrouwd. Mijn expartner is ook buitenlands en daar woonde hij. Toen wij beiden in nederland woonden ging het mis. Toen bleek dat scheiden nog niet zo gemakkelijk was. Hij was hier thuis weggegaan en verbleef illegaal in nederland. Voor mij onvindbaar. Trouwen doe je samen maar scheiden moest ik alleen doen. Het duurde lang voordat ik de juiste advocaat gevonden had. (Andere kant van nederland) en het proces duurt langer en is ingewikkelder bij een eenzijdige scheiding. Er komt langzaam maar zeker een eind aan: mijn concept is ingediend en daar is geen verweer op gekomen. De uitspraak is half augustus maar dat kan met 2x 4 weken uitgesteld worden wegens drukte. Na de uitspraak gaat de hoger beroepstermijn van 3 maanden in. Aangezien mijn ex illegaal was en nu weer terug naar zijn geboorteland voorziet mijn advocaat geen problemen. Zonder uitstel wegens drukte is het half nov rond. Voor de zekerheid half dec ivm inschrijven dec. Hier kunnen dus max 8 weken bijkomen
dit was mijn spreekbeurt, zijn er nog vragen?
Alle reacties Link kopieren
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... n-man.html
Je bent zelf een theepot
Ben je 28? Dan zou ik gewoon het zekere voor het onzekere nemen en een maand of 3 na je scheiding wachten met proberen zodat je er helemaal van kan genieten.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou wel wachten tot de scheiding rond is, maar die 307 dagen regel geldt kennelijk niet meer, dus daar hoef je dan ook geen rekening meer mee te houden.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Heb je ook rekening gehouden met het feit dat je ex kan weigeren om de akte van berusting te tekenen ? Dit kan zo maar 3 maanden vertraging geven.



Overigens, hij zou zelfs in beroep kunnen gaan waardoor alles veel langer gaat duren dan je nu inschat.
Niet geschoten is altijd mis
quote:SuzanneSuus schreef op 30 juli 2014 @ 12:49:

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... an.htmlHee, wat bijzonder! Het is tegenwoordig dus zo dat een vrouw die binnen 306 dagen na de scheiding bevalt, zelf naar de rechter moet stappen om haar ex als de vader van het kind aangewezen te krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij wel hè?

Misschien omdat vaker een nieuwe oartner de vader dan de aanstaande ex?
Je bent zelf een theepot
Alle reacties Link kopieren
@ aman: dat is toch logisch? Een zwangersvhap duurt 280 dagen. Dan ben je na de scheiding zwanger geraakt. De ex kan het kind wel erkennen
dit was mijn spreekbeurt, zijn er nog vragen?
quote:freuleke schreef op 31 juli 2014 @ 10:26:

@ aman: dat is toch logisch? Nee. Binnen 306 dagen kan namelijk ook zijn: drie weken na de scheiding. Of vier maanden. Achtenhalve maand. Dan is het helemaal niet zo logisch dat de ex niet de vader is.
Alle reacties Link kopieren
Ja dat klopt. Maar dan kan de ex toch het kindje erkennen?

En als hij het kindje niet wilt erkennen dan is het toch logisch dat de wet er niet zomaar vanuit gaat dat de ex de vader is?
dit was mijn spreekbeurt, zijn er nog vragen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven