Demonstratie Den Haag 12 Juli pro Palestina

14-07-2014 17:20 1712 berichten
Alle reacties Link kopieren
Afgelopen zaterdag de demonstratie in Den Haag tegen het geweld van Israel tegen de Palestijnen.



Wie heeft er wat van mee gekregen?



Speech die rond gaat op facebook.



https://www.youtube.com/watch?v=FsVmgLkrCcw
Alle reacties Link kopieren
quote:isa__88 schreef op 30 juli 2014 @ 12:53:

http://www.telegraaf.nl/t ... val_Hamas_op_beeld__.html



Kreeg deze gisteren al van een vriend van mij die nu in Israel vecht.

Maar zag hem nu ook op de telegraaf.

Ik vind het logisch dat Israel de tunnels wil slopen, die gasten kunnen zo in je achtertuin staan. Gestoorde zieke mensen en al die moslims die Hamas steunen zijn ook gestoord. Vind ik dan. Ik krijg toch een bloedhekel aan bepaalde mensen en ik zeg het ze ook, met hun hypocriete gedrag. BAH BAH



Dit soort reacties verbaast mij dus. Dat het zo overduidelijk zwart-wit is voor jou.

Terwijl het eigenlijk wel duidelijk is dat het niet zo zwart-wit is.

Maar toch veeg jij direct alle standpunten van tafel die de Palestijnen hebben. Zo lijkt het tenminste.

Oprecht nieuwsgierige vraag: Kan je je inleven in de standpunten van Hamas? Waarom ze doen wat ze doen? Dus niet hoe ze het doen, maar waarom ze het doen?
Hoewel ik geen standpunt wil innemen (ik vind het voor alle partijen een hopeloze, uitzichtloze situatie, mag dat ook?) denk ik wel: als Israël nu zou stoppen met bombarderen, en Hamas blijft doorgaan met raketten afvuren, dan wordt toch vanzelf duidelijk of, en hoeveel doden er vallen ten gevolge van verkeerd neergekomen raketten? Dat zou dan toch veel duidelijk maken? Nu wordt Israël zo langzamerhand de "kwaaie pier" in de rest van de wereld, maar is dat niet precies waar Hamas op uit is? Israël kan zichzelf uitstekend verdedigen, laten ze daar hun hele capaciteit op inzetten. Dan ziet de rest van de wereld vanzelf wat voor vlees ze in de kuip hebben met Hamas, en krijgen de burgers in Gaza niet langer de rekening gepresenteerd.
Alle reacties Link kopieren
quote:meivogel schreef op 30 juli 2014 @ 13:06:

Hoewel ik geen standpunt wil innemen (ik vind het voor alle partijen een hopeloze, uitzichtloze situatie, mag dat ook?) denk ik wel: als Israël nu zou stoppen met bombarderen, en Hamas blijft doorgaan met raketten afvuren, dan wordt toch vanzelf duidelijk of, en hoeveel doden er vallen ten gevolge van verkeerd neergekomen raketten? Dat zou dan toch veel duidelijk maken? Er was toch een staakt-het-vuren? En vervolgens schond Hamas dat door raketten richting Israel te blijven afschieten. Maar er zijn desondanks nog stééds mensen die vinden dat Hamas voor de goede zaak strijdt. Tja.
Alle reacties Link kopieren
Ik vraag me ook af hoe lang beide partijen nog van plan zijn om dit vol te houden? En met wat voor doel? Tot in de eeuwigheid?

Op zich is er maar 1 oplossing en dat is elk een staat binnen een gebied. (of gezamenlijk 1 staat, maar dat zal het wel nooit worden) Maar goed 2 staten dus, en eigenlijk weet iedereen wel dat het er uiteindelijk van moet komen want een andere oplossing is er niet. Ja nog 1 andere oplossing, of Israel roeit alle Palestijnen uit of andersom.

En ik snap dat het veel ingewikkelder ligt dan dit, maar het maakt het allemaal volstrekt onbegrijpelijk dat hele conflict.

De zinloosheid ervan ook.
Alle reacties Link kopieren
Israël wil geen vrede! ze onderdrukken al 60 jaar de mensen van Palestina en als het aan hun ligt worden ze totaal plat gebombardeerd. Ze hebben hun land al voor 80% opgegeven, nu nog hun levens. Triest.. en dit anno 2014.



zoals iemand zei:



er zijn honderden protest bewegingen nodig om duidelijk te maken dat kinderen bombarderen niet oke is. De mensheid is eraan.



love more, worry les
quote:nessemeisje schreef op 30 juli 2014 @ 13:10:

[...]



Er was toch een staakt-het-vuren? En vervolgens schond Hamas dat door raketten richting Israel te blijven afschieten. Maar er zijn desondanks nog stééds mensen die vinden dat Hamas voor de goede zaak strijdt. Tja.



Ik krijg dus steeds meer het idee dat Hamas dit forceert. Je kunt niet anders dan aangedaan zijn bij het zien van de beelden van al die platgebombardeerde huizen, en je afvragen waarom Israël er met zoveel grof geweld overheen walst. Ik krijg het gevoel dat de bewoners van Gaza worden gemangeld tussen de twee partijen, dat ze simpelweg worden opgeofferd voor de zaak van Hamas, dat inderdaad steeds eenzijdig het staakt het vuren schendt en raketten blijft afvuren. Als ze zo begaan waren met hun bevolking, dan zouden ze zo'n staakt het vuren toch met beide handen aangrijpen?

Als Israël zou besluiten het geweld te staken, desnoods éénzijdig, dan slaan ze daarmee Hamas een belangrijk wapen uit handen: dat van de publiciteit. Lijkt mij tenminste.
quote:Boo23 schreef op 30 juli 2014 @ 13:19:

Israël wil geen vrede! ze onderdrukken al 60 jaar de mensen van Palestina en als het aan hun ligt worden ze totaal plat gebombardeerd. Ze hebben hun land al voor 80% opgegeven, nu nog hun levens. Triest.. en dit anno 2014.



zoals iemand zei:



er zijn honderden protest bewegingen nodig om duidelijk te maken dat kinderen bombarderen niet oke is. De mensheid is eraan.



Als Israël dat gewild had, dan hadden ze dat al lang en breed kunnen doen. Heb je je wel eens afgevraagd waarom ze dat niet gedaan hebben?
Alle reacties Link kopieren
quote:Boo23 schreef op 30 juli 2014 @ 13:19:

Israël wil geen vrede! ze onderdrukken al 60 jaar de mensen van Palestina en als het aan hun ligt worden ze totaal plat gebombardeerd. Ze hebben hun land al voor 80% opgegeven, nu nog hun levens. Triest.. en dit anno 2014.



zoals iemand zei:



er zijn honderden protest bewegingen nodig om duidelijk te maken dat kinderen bombarderen niet oke is. De mensheid is eraan.





Waar waren die protestbewegingen toen er destijds bussen en horecagelegenheden opgeblazen werden, met ook vele kinderen als slachtoffer? Waarom hoor je die protesteerders niet over Boko Haram en hun kindontvoeringen als ze het welzijn van het kind zo hoog in het vaandel hebben staan?

En wat heeft Hamas met al dat geld gedaan wat ze inmiddels hebben ontvangen? Hebben ze daar scholen van gebouwd? Of schuilplaatsen om hun bevolking tegen die agressor Israel te beschermen? Volgens mij niet. Volgens mij hebben ze alles geinvesteerd in wapens en het bouwen van tunnels. En er bleef nog wat over voor wat privéjets. Raar educatieprogramma hebben ze daar.
Alle reacties Link kopieren
@meivogel

Goeie vraag.



Ze zijn omringd door Arabische en Islamitische landen. Niet dat die nu veel actie ondernemen. Kans is dat het nog gaat gebeuren en de hel los barst daar in het midden oosten. Vrede zal er daar in die regio nooit komen.
love more, worry les
Ik krijg niet de indruk dat de andere islamitische landen zich bovenmatig bekommeren om de Palestijnen.
Alle reacties Link kopieren
quote:meivogel schreef op 30 juli 2014 @ 13:23:

[...]

Ik krijg dus steeds meer het idee dat Hamas dit forceert. Je kunt niet anders dan aangedaan zijn bij het zien van de beelden van al die platgebombardeerde huizen, en je afvragen waarom Israël er met zoveel grof geweld overheen walst. Ik krijg het gevoel dat de bewoners van Gaza worden gemangeld tussen de twee partijen, dat ze simpelweg worden opgeofferd voor de zaak van Hamas, dat inderdaad steeds eenzijdig het staakt het vuren schendt en raketten blijft afvuren. Als ze zo begaan waren met hun bevolking, dan zouden ze zo'n staakt het vuren toch met beide handen aangrijpen?

Als Israël zou besluiten het geweld te staken, desnoods éénzijdig, dan slaan ze daarmee Hamas een belangrijk wapen uit handen: dat van de publiciteit. Lijkt mij tenminste.



Eens. Maar ik denk dat Israel zijn bevolking niet zomaar als schietschijf laat gebruiken. Ze hebben heel lang niks gedaan en ook dat maakte niet uit voor de publieke opinie. Hamas schendt keer-op-keer staakt-het-vuren-verdragen, traineert vredesonderhandelingen, schiet non-stop raketten richting Israel, uit hun openlijke jodenhaat en het is het openlijke streven van Hamas om Israel van de kaart te vegen en nog steeds kan Hamas op heel veel steun rekenen. En niet alleen van Islamgekkies hier en daar. Kijk maar naar een Gretta Duisenberg en Dries van Agt.

Want als Israel de verstandigste is en stopt met aanvallen, dan is er nog het verwijt van de grond, van de muur, van de preventieve grenscontroles, van discriminatie, tot aan de stichting van de staat. etc etc. Alles wordt aangegrepen om Israel aan te vallen. Ze kunnen het nooit goed doen.
quote:meivogel schreef op 30 juli 2014 @ 13:26:

[...]





Als Israël dat gewild had, dan hadden ze dat al lang en breed kunnen doen. Heb je je wel eens afgevraagd waarom ze dat niet gedaan hebben?Ze zijn er nu toch aardig mee bezig. En Netanyahu zegt dat hij niet stopt totdat het gebied helemaal vrij is van Hamas en van tunnels. Dus voorlopig zullen er nog vele bombardementen volgen, ze gaan hun acties zelfs nog uitbreiden.
Alle reacties Link kopieren
Leven onder bezetter is geen pretjes ,nessemeisje.

Begrijp me niet verkeerd het is altijd vreselijk als er onschuldige mensen dood gaan. Joods, moslim of wie dan ook. Kinderen die nu deze traumatische bombardementen meemaken (als ze nog leven), wat gaan die doen als ze 20 zijn? Te treurig dit.



@meivogel

De soenitische landen (saoudi arabie) gaan ook niks doen, die hebben strategische relatie met Amerika. Die houden zich mooi gedeisd.
love more, worry les
Alle reacties Link kopieren
Wat is het verschil tussen Poetin en Bibi?

Niks nada beide killers en bezetters!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!



Media richt zich op de een (sancties vanuit Amerika ) zodat de ander flink kan huishouden. 17-7 inval gaza..
love more, worry les
Alle reacties Link kopieren
quote:Boo23 schreef op 30 juli 2014 @ 13:34:

@meivogel

Goeie vraag.



Ze zijn omringd door Arabische en Islamitische landen. Niet dat die nu veel actie ondernemen. Kans is dat het nog gaat gebeuren en de hel los barst daar in het midden oosten. Vrede zal er daar in die regio nooit komen.Nee hoor, die Arabische landen eromheen geven geen fuck om de Palestijnen en dat hebben ze nooit gedaan. In Jordanië leven vele palestijnen in kampen en hebben ze geen toegang tot bepaalde beroepsgroepen. Raar dat ik de pro-Palestina-aanhangers daar nooit over hoor.
Alle reacties Link kopieren
quote:Boo23 schreef op 30 juli 2014 @ 13:47:

Leven onder bezetter is geen pretjes ,nessemeisje.

Ze hebben zelf een terroristische organisatie Hamas als machthebber gekozen. Wat dachten ze dat daaruit zou voortvloeien? Vrede? Een daadwerkelijk educatief programma voor de kinderen en werkgelegenheid? Werkgelegenheid in de wapenindustrie is wel gelukt ja. En ze hebben lekker tunnels mogen graven. Voor wapensmokkel.
Alle reacties Link kopieren
Bedoel ook niet dat de landen wat gaan doen maar dat Israël uiteindelijk Gaza plat bombardeert.



Ze worden gezien als vluchtelingen en worden inderdaad slecht behandeld, mee eens! Tja ze moesten plaats maken voor de joden die naar hun beloofde land kwamen
love more, worry les
quote:nessemeisje schreef op 30 juli 2014 @ 14:01:

[...]





Ze hebben zelf een terroristische organisatie Hamas als machthebber gekozen. Wat dachten ze dat daaruit zou voortvloeien? Vrede? Een daadwerkelijk educatief programma voor de kinderen en werkgelegenheid? Werkgelegenheid in de wapenindustrie is wel gelukt ja. En ze hebben lekker tunnels mogen graven. Voor wapensmokkel.



Wat achtergrond over de manier waarop Hamas aan de macht is gekomen:



Onder de Palestijnse bevolking is Hamas vooral populair geworden door zijn sociaal werk waar het zich de eerste jaren van zijn bestaan vooral mee bezig hield. In januari 2006 won Hamas de verkiezingen in de Palestijnse gebieden met 76 van de 132 zetels, de concurrerende partij Fatah - die tot dan toe aan de macht was - behaalde 43 zetels. Onder internationale druk probeerden Hamas en Fatah een 'regering van nationale eenheid' te vormen. Deze poging mislukte en aanhangers van Fatah en Hamas raakten slaags met elkaar, culminerend in een burgeroorlog in Gaza in juni 2007. De Palestijnse Autoriteit onthief vervolgens de gekozen Hamasleden uit hun functie en verving ze door leden van Fatah. Hierop nam Hamas op 14 juni 2007 het bestuur over de Gazastrook met geweld over. Sindsdien voert Hamas het bestuur over de Gazastrook en Fatah over de Westelijke Jordaanoever.



Bron: Wikipedia



Zoals je kunt lezen heeft Hamas nooit de steun van de meerderheid van de bevolking gehad, en de terroristische vleugel al helemaal niet. Bovendien is het huidige Hamas op een gewelddadige en ondemocratische manier aan de macht gekomen in Gaza.



Het is dus op zijn zachts gezegd nogal cru tegenover de gewone Palestijnse burgers om te zeggen dat ze hier zelf om gevraagd hebben. Die mensen zitten klem tussen terroristen en Israëlies die geen middel te zwaar vinden en zich zonder problemen tot kindermoord verlagen.

Dat de Arabische buurlanden niet meer hulp bieden kun je de Palestijnse burgers moeilijk aanrekenen.



Ik heb enorm met die mensen te doen. Ze worden platgedrukt in hun openluchtgevangenis (inderdaad een treffende beschrijving van Gaza).
Alle reacties Link kopieren
De Gazastrook is maar een klein stukje land van ongeveer 40 kilometer lang, en op het breedste punt nog geen 13 kilometer breed. Langs de grenzen met Israël en Egypte staan betonnen muren en hoge hekken. De Middellandse Zee biedt ook geen uitweg: Israël laat boten niet verder dan 3 zeemijlen buiten de kust varen. En Gaza heeft geen luchthaven.



De opvangcentra van de Verenigde Naties (veelal gehuisvest in scholen) barsten bijna uit hun voegen. Palestijnen die in relatief veilige wijken wonen, vangen massaal hun familie op - en dan heb je het al snel over tientallen ooms, tantes, neven en nichten. Verdere alternatieven zijn er niet.



Kortom: de 1,6 miljoen inwoners kunnen geen kant op.



'Het probleem', zegt de 21-jarige Maisa al-Attar tegen de New York Times, 'is dat als we vluchten voor de granaten, we die granaten toch weer om ons heen vinden.'



Onderdrukt en nu ook uitgemoord. Ze vragen er inderdaad zelf om moesten ze maar niet op Hamas stemmen?!??! leipe wereld dit.
love more, worry les
Alle reacties Link kopieren
"In januari 2006 won Hamas de verkiezingen in de Palestijnse gebieden met 76 van de 132 zetels, de concurrerende partij Fatah - die tot dan toe aan de macht was - behaalde 43 zetels."Hamas had toen toch een meerderheid of zie ik het nu verkeerd? Ondanks dat ze daarna de macht hebben gegrepen, de waren in eerste instantie wel door de meerderheid gekozen. En van Israel maar verwachten dat ze zich maar laten bestoken door raketten. Uiteraard slaat Israel terug. Hun doelen zijn: Hamasleiders en de tunnels die gebruikt worden voor wapensmokkel. Hamas' doelen: burgers. Bij voorkeur de joodse.
quote:nessemeisje schreef op 30 juli 2014 @ 14:42:

"In januari 2006 won Hamas de verkiezingen in de Palestijnse gebieden met 76 van de 132 zetels, de concurrerende partij Fatah - die tot dan toe aan de macht was - behaalde 43 zetels."Hamas had toen toch een meerderheid of zie ik het nu verkeerd? Ondanks dat ze daarna de macht hebben gegrepen, de waren in eerste instantie wel door de meerderheid gekozen. En van Israel maar verwachten dat ze zich maar laten bestoken door raketten. Uiteraard slaat Israel terug. Hun doelen zijn: Hamasleiders en de tunnels die gebruikt worden voor wapensmokkel. Hamas' doelen: burgers. Bij voorkeur de joodse.



Je hebt gelijk, verkeerd gelezen.

Maar dan nog, bijna 45% van de Palestijnen heeft toen niet op Hamas gestemd. Dat zijn er nog steeds heel veel.

Het deel van Hamas dat op dit moment aan de macht is, is bovendien een heel andere organisatie dan het Hamas dat in 2006 gekozen.

Ik ben heel benieuwd wat nu de uitslag zou zijn, als er verkiezingen werden gehouden.



Denk je trouwens echt dat de meerderheid van de Palestijnen die in 2006 op Hamas stemden dat deden met de bedoeling om het land in een burgeroorlog te storten en de buren te bestoken?

Of zijn die mensen gewoon zoals de gewone burgers op zoveel plekken overgeleverd geraakt aan corrupte klunzen? En verdienen ze het echt om daar op deze manier voor gestraft te worden?

En vind je het echt raar dat de het platbombarderen van burgers en kinderen niet leidt tot een grotere populariteit van de Israëli's onder de Palastijnen?
Alle reacties Link kopieren
Hamas kwam in 2006 met beloftes aan, einde corruptie etc.

Net zoals politiek in NL niks waargemaakt.



Hoeveel Joden zouden langzamerhand niet genoeg van Israël hebben? Maar probeer als Jood maar eens kritiek op Israël te hebben, je wordt niet anders behandeld als een Gazaan die genoeg van Hamas heeft. Er is behalve sterke leger weinig verschil tussen de twee.
love more, worry les
Alle reacties Link kopieren
quote:Crique schreef op 30 juli 2014 @ 14:55:

[...]

Je hebt gelijk, verkeerd gelezen.

Maar dan nog, bijna 45% van de Palestijnen heeft toen niet op Hamas gestemd. Dat zijn er nog steeds heel veel.

Het deel van Hamas dat op dit moment aan de macht is, is bovendien een heel andere organisatie dan het Hamas dat in 2006 gekozen.

Ik ben heel benieuwd wat nu de uitslag zou zijn, als er verkiezingen werden gehouden.



Denk je trouwens echt dat de meerderheid van de Palestijnen die in 2006 op Hamas stemden dat deden met de bedoeling om het land in een burgeroorlog te storten en de buren te bestoken?

Of zijn die mensen gewoon zoals de gewone burgers op zoveel plekken overgeleverd geraakt aan corrupte klunzen? En verdienen ze het echt om daar op deze manier voor gestraft te worden?

En vind je het echt raar dat de het platbombarderen van burgers en kinderen niet leidt tot een grotere populariteit van de Israëli's onder de Palastijnen?



Nee, ik vind het niet raar dat Palestijnse kinderen niet zo'n fan zijn van Israel. Daarentegen zie ik al zolang als ik leef beelden op tv van stenengooiende Palestijnse kinderen dus daar is weinig nieuws onder de zon.

Ja, ik denk wel degelijk dat een stem voor Hamas destijds een bewuste keuze was tegen vrede. Hamas heeft in de jaren 90 tal van aanslagen gepleegd, waar ook vele, vele kinderen bij omgekomen zijn. Dat was ook echt wel bij de stemmers bekend.

Wil niet zeggen dat ze allemaal van de kaart geveegd moeten worden, helemaal niet. Ik heb ook met de onschuldige burgers te doen. Zolang Hamas het echter voor het zeggen heeft zullen er raketten afgevuurd blijven worden en zal Israel dat beantwoorden.
Alle reacties Link kopieren
quote:Baudolino schreef op 30 juli 2014 @ 13:05:

[...]





Dit soort reacties verbaast mij dus. Dat het zo overduidelijk zwart-wit is voor jou.

Terwijl het eigenlijk wel duidelijk is dat het niet zo zwart-wit is.

Maar toch veeg jij direct alle standpunten van tafel die de Palestijnen hebben. Zo lijkt het tenminste.

Oprecht nieuwsgierige vraag: Kan je je inleven in de standpunten van Hamas? Waarom ze doen wat ze doen? Dus niet hoe ze het doen, maar waarom ze het doen?

Dan maar zwart wit voor jou, zo denk ik erover. En ja ik heb nu 5 vrienden bij het IDF zitten dus hoor genoeg en mijn tante en oom wonen daar dus misschien heb ik daardoor een ander beeld, dat kan. Ik vind dat gaza bevrijd moet worden hoor, maar van Hamas. Ik vind dat een stel moslim terroristen en het gaat ze niet om Israel, het gaat ze om de joden en dat komt hier in NL en rest van Europa ook.

Jij mag het anders zien natuurlijk, ik spreek geeen mensen van gaza, alleen mensen van Israel dus mijn beeld zal ook vast daardoor komen, dat zal best.
.
Alle reacties Link kopieren
Maar dit blijft me fascineren:

Israel wordt zeer vaak verweten de Palestijnse inwoners te discrimineren. En dat dat logischerwijs leidt tot 'verzet'.

Nu lees ik echter:

• In Libanon kreeg een deel van de Palestijnen het Libanese staatsburgerschap. Het grootste deel van de Palestijnen is echter stateloos. Zij hadden tot 2005 geen toegang tot 73 beroepsgroepen. Inmiddels is het aantal verboden beroepsgroepen teruggebracht tot 20, waaronder medische beroepen.

• In Egypte zijn de rechten van de Palestijnen sinds 1978 verslechterd. Omdat zij in tegenstelling tot Egyptenaren voor universitaire opleidingen voor collegegeld het buitenlander-tarief moeten betalen is een universitaire opleiding voor weinigen weggelegd. Ook Palestijnse gastarbeiders in de Golfstaten zijn getroffen: als zij 6 maanden buiten Egypte zijn geweest kunnen zij hun verblijfsvergunning verliezen. Palestijnen kunnen als niet-Egyptenaren sinds 1988 geen landbouwgrond meer kopen.

• In Saoedi-Arabië wonen 500.000 Palestijnen. In Saoedi-Arabië mogen buitenlanders die 10 jaar in het land wonen het staatsburgerschap van Saoedi-Arabië aanvragen. Palestijnen zijn van deze regeling uitgesloten.

• Na de Golfoorlog van 1990-1991 werden 400.000 Palestijnen uit de Golfstaten uitgezet als represaille voor de steun van de PLO aan Irak.

• In 1995 en 1996 werden 30.000 Palestijnen uitgezet uit Libië als een protest van de Libische leider Kadhafi tegen de vredesonderhandelingen tussen Israël en de PLO.



Maar de woede, brandende vlaggen en oproepen tot maatregelen (in het netste geval) blijven uit. Dood aan alle Egyptenaren, Libiërs, Libanezen, Saudie's, etc heb ik ook nog nooit gehoord. Helemaal niets.

Serieuze vraag: Als de Pro-Palestijnen-protesten hun grondslag vinden in verontwaardiging over hoe Israel zich gedraagt tegenover hun palestijnse bevolking (buiten dit zoveelste conflict om) hoe wordt dan verklaard dat de betogers over die andere discriminatiezaken hun mond niet opentrekken?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven