Couchsurfing, tips, tricks en ervaringen

30-07-2014 14:56 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,



Ik heb me jaren geleden al eens ingeschreven bij Couchsurfing maar nooit iets mee gedaan. Nu ga ik de komende maand een aantal dagen alleen naar een stad in het buitenland en lijkt het me leuk wat mensen te ontmoeten daar. Locals die de hotspots weten (of juist minder bekende spots die de moeite waard zijn) of mede reizigers die het leuk vinden overdag met elkaar rond te wandelen, kletsen en wat eten enz. Ik ben alleen nog niet zo thuis op de website, zijn er hier mensen die tip & tricks hebben? En ervaringen delen misschien?

Alvast bedankt!
Hoi Kopstoot,



Ik (en mijn vriend) hebben zelf 2 keer couchsurfers thuis gehad.



Je weet natuurlijk nooit 100% zeker wie je krijgt of bij wie je terecht komt. Wat wel vaak gewaardeerd wordt is dat je toch meer info krijgt over leuke plekken enz en je kan er leuke connecties aan overhouden. wij hebben een man uit denemarken gehad en zijn door hem uitgenodigd om ook bij hem te komen.



Ik heb het tot nu dus als erg prettig ervaren.
Ik heb heel erg vaak Couchsurfers over de vloer, vind het superleuk. Soms is de klik er niet, maar ik geef op voorhand aan dat mensen zichzelf moeten vermaken. Geef ook van tevoren door wat de regels zijn. Als daar dan vanaf geweken kan worden door een goede klik, helemaal prima.



Allemaal info waar je natuurlijk weinig aan hebt, want je gaat zelf surfen. Ik raad je aan om op Couchsurfing naar de homepagina te gaan van de stad waar je heen gaat. Vaak zijn er wekelijks meets op vaste plekken waar je dan mensen en andere toeristen kunt leren kennen.



Veel plezier, het is superleuk.
Het is trouwens net solliciteren, zorg voor een uitgebreid profiel en maak persoonlijke berichten als je deze naar iemand direct stuurt. Een algemene brief werkt bij mij nooit, die weiger ik pertinent.
Alle reacties Link kopieren
Ah kijk, dat klinkt goed!

Maar je schrijft dus zelf iemand aan? Of kun je ook een oproepje plaatsen waar mensen die daar wonen op kunnen reageren?
Alle reacties Link kopieren
Goed profiel lijkt me inderdaad wel belangrijk, zeker voor de partij die mij evt in huis zou willen halen. Nu verblijf ik waaschijnlijk bij een vriend die daar woont, dus een slaapplek is niet nodig. Het lijkt me gewoon leuk om overdag wat gezelschap te hebben.
Heb al heel wat CSers over de vloer gehad, supergezellig! Heb nu zelf 2 x gesurft. Ik wilde ook in Barcelona CS maar na 22 mailtjes ben ik gestopt met proberen.. Het ligt er dus ook aan of je naar een populaire stad gaat en hoeveel aanvragen die mensen hebben. Nu is het met locals meeten misschien wel anders. Schrijf inderdaad een profielgericht bericht! Dat waardeer ik zelf ook altijd en dan heb je meer kans op succes..
Alle reacties Link kopieren
Thx Doperwt! Hoe lang van te voren begin je dan met aanschrijven ongeveer? Ik ben alleen een beetje huiverig dat CS als soort van daten wordt gezien maar dat is toch niet de insteek van dit gebeuren? Je weet natuurlijk nooit waar je terecht komt , dat besef ik mij terdege.
Alle reacties Link kopieren
Hoi, ik heb ook wel wat ervaring met CouchSurfing. Drie gasten over de vloer gehad en met nog een vierde een fietstocht gedaan rond Amsterdam. Met twee klikte het heel goed, met twee een beetje.



Andersom een keer 4 nachten gelogeerd (New York) en een keer iemand ontmoet om mee uit te gaan (Porto) waar ik uiteindelijk meerdere dagen mee optrok. Met die twee klikte het allebei heel goed. Superleuk want dan krijg je allerlei dingen mee die je als toerist nooit zou doen! (bijvoorbeeld tango-les in New York; een underground klein flameco/jazz/fado optreden in Porto...)



Naast CouchSurfing heb ik ook ervaring met gasten over de vloer en zelf logeren in het kader van sporttoernooien.



Wat tips:



- Zorg inderdaad dat je profiel een beetje meer vertelt over jou. En voor minstens één herkenbare foto zonder zonnebril. Andersom wil jij toch ook weten met wat voor tiep je te maken hebt?



- Ga naar Discuss en zoek naar forums over jouw interessegebieden (bijvoorbeeld 'cycling' of 'beer tasting' ofzo), en ook naar het forum over de stad waar je heen gaat. Lees de topics daar, plaats eventueel zelf iets. Zo is het mij gelukt met die dame in Porto af te spreken.



- Bekijk de 'Events' in de stad waar je heen gaat en haak aan als het je iets lijkt. Dat kan ook weer referenties bij jouw profiel opleveren.



- Maak eventueel zelf een 'Event' aan! Het kan van alles zijn, bijvoorbeeld een dagje naar een museum en koffie drinken, of een avondje stappen, of een fietstocht... het komt dan als 'event' op die pagina van die stad en allerlei andere mensen (locals en reizigers) kunnen aanhaken bij jouw uitje. Zet in het event alvast een duidelijke plaats en tijdstip. Houd eventueel een printje van het CouchSurfing logo omhoog als je staat te wachten. :-)

Kijk naar bestaande Events voor inspiratie.



- Inderdaad werken persoonlijke berichten het beste. Dus doe een geavanceerde zoektocht naar profielen, en lees eerst iemands profiel. (Geavanceerd zoeken: bijvoorbeeld alleen vrouwen, bepaalde leeftijd, lid van een zelfde CouchSurfing-interessegroep, en/of een trefwoord.) Sommige mensen zijn heel open en willen iederéén wel ontmoeten, anderen zijn heel erg specifiek en kieskeurig (en dat is hun goed recht).

Twee van mijn gasten schreven me eerst eigenlijk alleen over gedeelde interesses en vroegen nog helemaal niet om een slaapplaats, bijvoorbeeld eentje wilde weten of ze ergens kon beachvolleyballen. We mailden wat heen en weer en toen bleek ze ook nog een slaapplek te zoeken. Dan heeft zij met dat persoonlijke contact natuurlijk al een vette streep vóór op al die nitwits die copy-paste verzoeken sturen, meer slaapplaatsen of nachten vragen dan ik aanbied, 20 jaar jonger zijn en geen enkele interesse tonen om mij te ontmoeten (alleen maar gratis willen slapen), alleen maar komen om zich suf te blowen (terwijl ik in mijn profiel duidelijk aangeef dat ik zulke gasten niet wil), etc.



Ja en ook de copy-pastes van "Heyy you seem like such a cool person, I'd love to meet you" vallen natuurlijk zo door de mand als er geen letter in staat waaruit blijkt dat ze werkelijk mijn profiel hebben bekeken.



- Verder, als je echt wilt gaan overnachten: besef dat je in iemands privéhuis komt met al zijn/haar bezittingen, diegene wil jou dus wel kunnen vertrouwen. Jouw profiel wordt betrouwbaarder door:

+ meer referenties van vrienden en kennissen (of mensen die bij jou gesurft hebben!)

+ een verificatie van je adres (zie de website hoe dat werkt; niemand anders krijgt jouw adres te zien maar in geval van problemen ben je te traceren ipv een anonieme nickname)

+ een verificate van je naam (idem)

+ een paar vriendelijke, herkenbare foto's



- Kijk andersom ook naar hun betrouwbaarheid. Wat zeggen andere mensen over diegene? Hebben ze misschien een negatieve reactie bij de referenties? (Eventueel: hebben zij hun naam en hun adres geverifieerd?)

Er schijnen ook vieze kerels gebruik te maken van CouchSurfing om meiden te versieren of aan te randen of erger.



- Het wordt in geval van logeren op prijs gesteld als je dankbaarheid uitdrukt, bijvoorbeeld door een keer de boodschappen te doen of te koken, of iets anders wat jij goed kan te doen voor die ander. Het is wel een gratis slaapplek maar geen gratis hotel! :-)



- Heb geduld bij het zoeken. Voor een slaapplek in New York begon ik ongeveer twee maanden van tevoren en heb ik denk ik zo'n 20 mensen aangeschreven, allemaal persoonlijke berichtjes, afgaand op hun profiel. (En als back-up had ik een hostel-bed gereserveerd dat gratis te annuleren was.) Van 18 hoorde ik nooit wat terug, van 1 dat ze zelf buiten de stad zou zijn, en 1 zei ja. En 1 is alles wat je nodig hebt in geval van slapen.

Aan een profiel kun je ook al zien op hoeveel % van de couch verzoeken iemand reageert. Als daar een laag percentage staat, maak je daar meestal geen goede kans, zo iemand is waarschijnlijk al lang niet meer actief op de site, of moeilijk mee af te stemmen / communiceren.



- Als je een slaapplek zoekt, stuur dat dan als officieel Couch Request via het symbool van het bankje. Niet als los privébericht. Althans ik vat zo'n privébericht altijd op als opdringeriger.



Vanuit mijn ervaringen als gastvrouw voor logees tijdens sporttoernooien:



- Het is ontzettend irritant als iemand niet komt opdagen zonder af te zeggen! Diegene beseft niet dat jij speciaal de lakens nog eens fris hebt gewassen, had opgeruimd, misschien zelfs 'nee' gezegd tegen een afspraak zodat je tenminste de deur open kunt doen voor de logee, ontbijt in huis gehaald... allemaal voor niks. Dus kom je belofte na, of zeg op tijd af. (Wellicht voor jou heel logisch, maar het verbaast mij hoe vaak dit gebeurt bij mij en andere gastvrouwen van die sporttoernooien!)



- Heb je speciale dieetwensen, laat dat even weten. Ik had een keer verse broodjes en eieren en beleg in huis gehaald, bleken de dames op een raar dieet te zijn met gebakken appel en rijst als ontbijt! En of ik dan een appel voor ze had!



- Houd je aan de regels van de gastheer/-vrouw. Ik ken een andere gastvrouw (meisje) bij wie de gasten met hun dronken kop de voordeur wagenwijd open hadden laten staan de hele nacht!



- Heb je allergieën voor dieren ofzo, let daar dan ook op. (Ik kreeg een keer een allergisch meisje over de vloer terwijl ik toch echt duidelijk had aangegeven dat ik katten heb.)



Sorry voor de lange lap tekst maar hopelijk heb je er wat aan! Een hoop open deuren maar in mijn ervaring geldt dat dus lang niet voor elke gast. Als het goed klikt kan het echt superleuk zijn.
Wanneer heb je voor het laatst iets voor het eerst gedaan?
Goed punt inderdaad, ik heb een keer meegemaakt dat een stel niet op kwam dagen terwijl ik de hele dag nuchter ben gebleven om ze op te halen. We zaten die dag op een strandje dus dat was echt onwijs jammer, want ik ben er ook eerder voor naar huis gegaan.



Mensen die niet op komen dagen krijgen van mij zonder pardon een woeste negatieve recensie.
quote:kopstoot schreef op 30 juli 2014 @ 16:17:

Ah kijk, dat klinkt goed!

Maar je schrijft dus zelf iemand aan? Of kun je ook een oproepje plaatsen waar mensen die daar wonen op kunnen reageren?Dat kan, maar volgens mij reageren daar alleen maar eenzame mannen op. Weetje, hard gezegd interesseert het mij niets dat iemand een reis aan het maken is van A naar Z en het daar zo ontzettend geweldig heeft en zo graag nieuwe leuke mensen wil ontmoeten. Dat geldt voor iedereen op Couchsurfing en zo'n bericht komt op mij meer over als een zoektocht naar een goedkope slaapplek. Dat ben ik niet, ik stel mijn huis, vrienden, tijd ter beschikking en ik maak kosten (eten, uitstapjes die ik anders niet zou doen, etc) en jij moet mij motiveren waarom ik dat zou doen. Zeker in drukke gebieden (ik woon in omg. Amsterdam) heeft men die "arrogantie". De reden dat ik host is omdat ik graag nieuwe leuke mensen wil leren kennen die bij mij passen. Dat zie ik niet af aan een oproepje, snap je?
Alle reacties Link kopieren
quote:Justmaartje123 schreef op 31 juli 2014 @ 09:25:

Goed punt inderdaad, ik heb een keer meegemaakt dat een stel niet op kwam dagen terwijl ik de hele dag nuchter ben gebleven om ze op te halen. We zaten die dag op een strandje dus dat was echt onwijs jammer, want ik ben er ook eerder voor naar huis gegaan.



Mensen die niet op komen dagen krijgen van mij zonder pardon een woeste negatieve recensie.



Ja aso hè. In geval van die sporttoernooien werken we niet met recensies voor de personen natuurlijk, maar een woeste mail krijgen ze zeker wel!



Ik heb het ook wel eens gehad met mensen via Marktplaats. Zit je de hele avond te wachten omdat ze die stoelen zouden komen ophalen. (En had ik al andere kopers afgewezen enzo.) Komen ze gewoon niet, en geen enkel bericht of reactie. Grrrrr!
Wanneer heb je voor het laatst iets voor het eerst gedaan?
Alle reacties Link kopieren
quote:

kopstoot schreef op 30 juli 2014 @ 16:17:

Ah kijk, dat klinkt goed!

Maar je schrijft dus zelf iemand aan? Of kun je ook een oproepje plaatsen waar mensen die daar wonen op kunnen reageren?quote:Justmaartje123 schreef op 31 juli 2014 @ 09:29:

[...]

Dat kan, maar volgens mij reageren daar alleen maar eenzame mannen op.



Nou misschien heb ik geluk gehad maar die meid uit Porto was gewoon een hartstikke gezellige dame. Zij had gereageerd op mijn oproepje in een themagericht & plaatsgebonden forum.



Wel was zij zelf ook expat daar (ze kwam uit Spanje) en had ze nog niet zoveel Portugese vrienden dus 'eenzaam' ja misschien?? maar het was hartstikke gezellig en zij wist de leukste barretjes en we gingen met haar auto naar wat dorpen in de omgeving.



In een oproepje kun je toch ook al iets zetten over wat voor dingen je leuk vindt. En helemaal als je het post in een forum over een gedeelde interesse, dan heb je in ieder geval dat al gemeen.



Los daarvan kom je soms natuurlijk ook gewoon 'in het wild' mensen tegen met wie het klikt en met wie je dan wat gaat drinken of eten en soms ook dagen optrekt.

Ik vind van die korte tourtjes altijd wel handig daarvoor, bijvoorbeeld een fietstochtje met een gids en groepje, een safari, een boottochtje om dolfijnen te kijken, etc (ik weet niet waar jij heen gaat Kopstoot?)... zit vaak wel iemand bij die gezellig is.



Maarrre Kopstoot jij gaat dus een vriend bezoeken, kan je daar niet samen leuke dingen mee doen??
Wanneer heb je voor het laatst iets voor het eerst gedaan?
Alle reacties Link kopieren
Cs is leuk..haha

Zelf heel veel ervaring daar mee al was ik meer vande tijd voor CS.

Maar vooral nu in de vakantie is de ervaring dat er veel mensen maar wat aanklooien..van de week ook weer 2 columbianen die eerst hadden verzet betreft datum en daarna niet op kwamen dagen en niks lieten horen terwijl ze toch echt bij mij wouden slapen met de fietsen. Mesne die actief zijn daar houd ik altijd rekening mee..want perfect plannen gaat niet..maar tegenbericht sis toch minste wat je kan doen

Maar goed..vooral nu belangrijk dat je een goed profiel/referenties hebt en niet zon oppervlakkige uitnodiging stuurt.



Verder weet je niet waar je terecht komt..soms op twee vierkante meter met de bewoner en de volgende keer in een kast van een huis. Ik kook altijd voor de host..das altijd leuk.



Verder de events en groepen van de desbetreffende stad in de gaten houden..soms reageert er niemand soms is er een levendige community. En zelf oproepen plaatsen.



Ikzelf ga binnekort weer op pad met mij nieuwe speeltje..neem een wandelkar mee ipv seakayak

http://www.youtube.com/wa ... list=PL3900199E4575A00Ben

veel kamperen en ja ook af en toe CS..altijd leuk
Confusion is the only suffering in this World!!
Alle reacties Link kopieren
Sorry voor mijn late reactie!! Heel erg bedankt voor de tips en ervaringen die jullie hier hebben gedeeld.

Ik heb dus een oproepje gezet en hier hebben inmiddels zo'n 15 mannen op gereageerd. Tja, hierdoor kreeg ik het gevoel dat het toch min of meer als dating site wordt gebruikt?

Ik heb inmiddels iets geboekt (niet via couchsurfing) en met 2 mannen (apart van elkaar) onder voorbehoud afgesproken dat ze mij de stad die ik ga bezoeken, laten zien..

Ik ga graag uit van het goede in de mensheid maar ik vind dit eerst wel een veilige manier om het uit te proberen.
Alle reacties Link kopieren
Kopstoot, je kunt toch gewoon de profielen van die mannen lezen en dan vooral de referenties?
Wanneer heb je voor het laatst iets voor het eerst gedaan?
Alle reacties Link kopieren
Hai Cecilia, heb ik gedaan hoor. Ben nog niks geks tegengekomen maar ik vind zo'n profiel niet echt veelzeggend..Een van deze mannen is zelfs ontzettend leuk om te zien (leuke bijkomstigheid maar ik ben niet uit op een date o.i.d), goede recencies en was de eerste die reageerde. Heb zijn telefoonnummer gekregen en toegevoegd op facebook, verder heb ik afgesproken om hem te contacten als ik ben aangekomen. Heb duidelijk gezegd dat het me heel leuk lijkt om met een local host door de stad te 'wanderen' en dat ik mijn eigen slaapplek geregeld heb.

En zo heb ik dat ook met de andere local afgesproken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven