Geld & Recht alle pijlers

uitgaven aan een huisdier (kat in dit geval)

30-07-2014 19:43 59 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi



vroeg me af wat jullie kat (ten)(of hond/ ander dier) te eten ... krijgen en of jullie weten wat jullie maandelijks aan je dier uitgeven.

Wij hebben - een beetje impulsief - twee kittens in huis gehaald en nu heb ik gelezen dat dat duurder voer veel gezonder is dan bv voer van de Aldi. Maar dat kost dus wel wat! Hebben jullie dat ervoor over, en zou dat nu echt zoveel beter zijn?
"I'm Not crazy. My reality is just different from yours" ( - Cheshire Cat)
Geen idee van kattenvoer, maar onze honden krijgen kwaliteitsvoer ja. Een huisdier kost geld. Slecht voer kan je terug krijgen in slechte gezondheid, maar bijvoorbeeld ook in winderigheid. Geloof me, met een paar honden in huis wil je dat ook niet
Alle reacties Link kopieren
quote:NummerZoveel schreef op woensdag 30 juli 2014 20:02 Goed voor is meestal duurder per kilo. Maar... Je hebt er ook beduidend minder van nodig! Uiteindelijk is het daardoor helemaal niet zoveel duurder dan gewoon voer. In goedkoper voer zit vaak veel toegevoegd spul om te vullen, zoals bijv granen, en dat is niet goed voor dieren. In duurdere brokjes zitten vaak veel meer goede ingrediënten, waardoor je er dus ook minder van nodig hebt voor een volwaardige maaltijd. En bijkomend voordeel daar weer van, is dat de beestjes dan ook minder zullen drinken dus ook minder poepen en plassen. En dat scheelt dan ook weer in je kattenbakvulling.Dit.
Alle reacties Link kopieren
quote:eldorado schreef op 30 juli 2014 @ 20:40:

Geen idee van kattenvoer, maar onze honden krijgen kwaliteitsvoer ja. Een huisdier kost geld. Slecht voer kan je terug krijgen in slechte gezondheid, maar bijvoorbeeld ook in winderigheid. Geloof me, met een paar honden in huis wil je dat ook niet Een kat ook niet. Wat kan dat beest van ons ruften zeg .
wij slapen nooit.
Aan voer ben ik voor twee katten ca. 60 euro kwijt (A-merk brokken en elke dag een kuipje van 88 cent dat ze delen). Twee kattenbakken waar voor ongeveer 5 euro per week grit in gaat (hoeven niet allebei elke week verschoond). Vlooienspul kost ook ca. 10 euro per maand, dus aan vaste kosten ben ik al rond de 100 euro per maand kwijt.

Inentingen 100 euro per jaar, en dan heb ik per kat nog wel 2 keer per jaar een consult voor iets anders (40 euro per keer + een pilletje, zalfje, dingetje).

Wordt goed voor gezorgd maar helaas heb ik steeds pech gevallen. Ik ben in een half jaar twee katten verloren. Eentje is met de dierenambulance opgehaald + gecremeerd, 130 euro. De ander heb ik zelf weg gebracht en laten cremeren, 105 euro.
Het laatste consult van mijn laatst overleden kat was ook een emmer leeg gooien. Consult, bloedonderzoek, echo, euthanasie, volgens mij 350 euro binnen anderhalf uur en dan sta je met een leeg mandje buiten
Onze katten krijgen royal canin. Dit kopen we online bij duitse zooplus. Ook iedere avond half zakje natvoer. Verder de entingen die zijn 45 euro voor twee katten. Onze katten gedijen er goed op. Verder aan dierenarts in principe niet veel....als er niets gebeurt. Onze kat is ooit aangereden en dat heeft in totaal ¤ 1500 gekost.



In de vakantie geen pension maar worden thuis verzorgd.



Katten kregen eerst ook goedkoper voer maar vacht werd dof vandaar maar weer terug op rc. Kost wat maar de katten smullen er van.
Voer; Hier eten ze brokjes van Sanabelle. Is duurder, maar ze eten er ook minder van. Ik koop 1x per 2 maanden een zak van 10 kilo, kost tegen de 40 euro en er eten zes katten van (en de zwervers ook als ze de kans krijgen). Omdat ze er minder van nodig hebben, gaan ze ook minder op de bak. Dus wel duurder in aanschaf maar uiteindelijk goedkoper dan goedkoop voer.



Kattenbakspul; Iets biologisch dat niet ruikt. Ik maak de bak bijna nooit schoon . Toen ik goedkoper grit had, moest ik hem echt twee tot drie keer per week helemaal leeg maken omdat anders de hele hal naar kattenpis stonk, en dan gaan de meesten nog naar buiten ook. Dus ja, duur in aanschaf maar goedkoop in gebruik.



Vlooienspul; Goedkoop spul werkt niet. Ik koop (dure) tabletten en omgevingsspray bij de dierenarts. Geen vlo te zien. Dat was in het voorjaar wel anders, het spul van de dierenwinkel, dat ook niet direct gratis was, werkte niet. En die pipetten is toch gif, dus eenmaal gebruikt, kun je niet nog eens wat anders geven. Dus een maand gewacht maar man o man, wat duurt een maand dan lang.



Verder hebben wij een noodgevallenpotje van 200 euro. Als er iets is met een kat, dan zeg ik dat bij de dierenarts ook eerlijk. Vorige week nog 88 euro betaald omdat een kat een gat in haar heup had. Dus dat wordt dan weer aangevuld tot 200 euro. Meer wil ik gewoon niet uitgeven, sorry. Bij een jongere kat zou ik er misschien nog over nadenken, maar katten van pakweg tien jaar en ouder, daar ga ik geen honderden euro´s meer aan spenderen.
Alle reacties Link kopieren
Mijn kat is een kieskeurige bastaard.

Hij prefereert (eist) Felix. Felix Crunchy & Soft om precies te zijn..



Het nieuwe bankstel en de krullen van de trap reken ik maar niet mee...
Alle reacties Link kopieren
O, en goedkoop vlooienspul trap ik echt niet meer in.

Frontline ook nóóit meer.
Hier 2 katers en 1 poes, voer kost niet zo veel, poes wil alleen maar Felix voer, als ik iets anders koop gaat ze in staking en eet geen brokjes meer. 1 kater krijgt af en toe nat voer.

Voer gemiddeld 24 euro per maand.



Alle drie zijn ze " geholpen" de katers komen een aantal maal per jaar bij de da terecht, ivm vechtwondjes en een is gewoon een kluns, vooral in het voor en najaar is het prijs. Kosten gemiddeld 80/ 90 euro. Alle 3 een vlooien/ teken band van 25 euro, kosten 150 euro per jaar. Maandjes/ dekentjes/ speeltjes variabel soms 5 euro per jaar, maar laatst een nieuw mandje/ paal en voerbakjes gehaald en 80 euro kwijt.



De vorige kater is 23 jaar bij mij geworden, hoop dat ze nog lang bij ons mogen zijn, de oudste is alweer 11 ❤️
Alle reacties Link kopieren
Mijne eten voornamelijk Purina One (groene zakken in de supermarkt) en Perfect Fit (witte zakken in de supermarkt).

Is rond de 3,50-4,00 voor 750 gram.

Ze vinden het lekker en hebben in verhouding met goedkoop voer inderdaad minder nodig.

Moederpoes krijgt kittenbrokken, zit veel eiwit in wat goed is voor haar melkproductie/op gewicht blijven tijdens het voeden.



Verder krijgen ze natvoer, per week ieder 1 keer. De merken daarvan wisselen



Dierenartskosten verschilllen heel erg per kat, de meesten zijn alleen gecastreerd/gesteriliseerd en hebben daarna niets meer nodig gehad. Eentje heeft echter vreselijke oorproblemen gehad (middenoorontsteking veroorzaakt door poliepen, hij kon niet meer lopen/zitten/staan want het evenwicht was zwaar aangetast - daarna bleek hij een tumor te hebben in hetzelfde oor), waar veel operaties, scans, bloedtesten etc voor nodig waren. Uiteindelijk was ik daar in totaal 2000 euro voor kwijt, en dan heeft de dokter ons ook nog gematst, want op den duur zaten we er 3x per week
Ik ben denk ik rond de 60 euro per maand kwijt aan mijn hond en dan komen er nog botjes etc bij. Het is een grote hond. Hij is 13 en al jaren niet meer bij de dierenarts geweest...



Tot de laatste week. Ben maandagochtend geweest voor een ontstoken kies, maandagmiddag voor een onstoken kies, dinsdag voor een bloedoor en vandaag voor een onstoken oog dus ik kom nu ook wel aan aardig wat kosten.
Ik wil trouwens toch nog even zeggen dat een huisdier wel veel ( financiele) verantwoordelijkheid is en dat je dat niet zomaar moet doen omdat een dier zo schattig is.



Mijn hond was ook een impuls aankoop toen ik 14 was en al heb ik altijd goed voor hem gezorgd kijk ik nu soms terug op dingen en dan denk ik Kiki wat heb je toch uitgespookt met dat beest. En hoe ik altijd aan geld voor hem ben gekomen dat weet ik niet eens meer.



En hij is in al die jaren toch een hele goedkope hond geweest, maar een paar keer bij de dierenarts geweest ( tot de afgelopen dagen dan) maar hij heeft een tijd speciaal voer moeten eten wat 17 euro was voor 1,5 kilo en hij eet iets meer als een kilo per dag dus reken maar uit hoeveel ik kwijt was.



Maar je weet nooit hoe het met je dier gaat lopen, ik ben in 13 jaar misschien maar 10x bij een dierenarts geweest inc entingen etc maar een ander moet weer elke week naar de dierenarts met zijn dier en een dier met pijn laten lopen doet niemand.
Ik koop een 10 kilozak royal canin siamese en nog wat blikjes natvoer van premium kwaliteit maar dat krijgen ze niet elke dag. Verder gaan er 2 zakken grit doorheen dus alles bij elkaar zit ik zeker op 40 a 50 euro per maand.



Ze mollen hier niks in huis en krabben netjes aan de krabpaal en krabplankjes.
Alle reacties Link kopieren
Hier altijd 10 kg zakken van Royal Canin.. Met 2 main coons en een HTK kat, in zulke hoeveelheden niet duurder dan bijvoorbeeld purina uit de supermarkt, (1 kg ongeveer ¤5) maar wel een groot verschil in kwaliteit..



Onze coons hoeven we zelden te borstelen, maar zodra we een keer goedkoper voer testen is het bal en kunnen we aan de bak met borstels en vaak zelfs de schaar..



Nat voer is een hoge uitzondering, soms maanden niet.. Ze komen gewoon buiten dus geen kattenbakvulling en we houden rekening met zo'n 1500 euro aan dierenarts kosten (nog nooit zoveel nodig gehad, maar dat klaar hebben staan is een fijn gevoel)
veroordeel wat je ziet, maar wat jij ziet .... ben ik niet
Alle reacties Link kopieren
Mijn kat krijgt gewoon voer van de supermarkt. Purina geloof ik. (ik herken altijd de zak, niet het merk) Het is zo'n middenprijsje, niet te duur, niet te goedkoop.

Daar doet ze het prima op.

Nat voer trekt ze haar neus voor op, dus ze krijgt alleen brokjes.

Ze heeft een goedkoop vlooienbandje van de supermarkt. ook omdat dat het enige "halsbandje" is dat ze niet verliest, en daar hangt de magneet aan voor het kattenluik.

Mijn hond krijgt wel van die pipetten voor in haar nek.

Nooit een vlo gezien.
Het was zo donker dat ik overal lichtpuntjes zag.
Alle reacties Link kopieren
Ik merk dat de katten die ik heb gehad altijd voorkeur hadden voor brokjes met vis erin. Royal canin 1x gekocht was verspilling omdat ze het niet lusten. Zo nu en dan lusten ze de brokjes ineens niet meer en dan koop ik verschillende zakken en kijk welk bakje gegeten worden.



Blikvoer overigens alleen voor het lekkere gebruiken want dat bestaat vooral uit water en is niet voedzaam. Ik zou sowieso niet aan blikvoer beginnen als je geen zeurende katten wilt



Je kunt overigens ook vers vlees geven, dit schijnt het beste te zijn.



Kattengrit van jumbo met blauw erdoorheen die maakt echt klonten van urine. Bij andere merken heb je snel dat het plas vermengd zit door de hele bak heen.



Wat ik er pm aan uit geef dat weet ik zo niet.
quote:eldorado schreef op woensdag 30 juli 2014 20:40 Geen idee van kattenvoer, maar onze honden krijgen kwaliteitsvoer ja. Een huisdier kost geld. Slecht voer kan je terug krijgen in slechte gezondheid, maar bijvoorbeeld ook in winderigheid. Geloof me, met een paar honden in huis wil je dat ook nietWinderigheid heeft onze hond af en toe evengoed, ondanks de dure brok. Maar meestal als hij iets extra lekkers heeft gehad. Vooral bij een gekookt kipfiletje gaat hij af. Maar hij vindt dat zo lekker, dat ik het maar voor lief neem.
Alle reacties Link kopieren
Mijn hond kan alleen tegen supermarkt voer.. Wij kregen hem pas later hebben hem overgenomen wou hem op duurder voer hebben maar daar kon die niet tegen.. Hij doet het hartstikke goed op dit voer! Dus niet alleen het duurdere voer is het beste. Het is maar net waar je hond het goed op doet!
Just love your life.
Alle reacties Link kopieren
quote:Dasminder schreef op woensdag 30 juli 2014 20:47 Dit.





Ik heb goedkoper voer, hij heeft 1 x per dag ontlasting en dit gaat veel beter dan het duurdere voer! ;) niet helemaal waar dus



Ligt er maar net aan welk dier op welk voer reageert
Just love your life.
Ik zou niet weten wat we aan de hond en kat uitgeven eigenlijk.



De kat krijgt een dure mix van speciaal dieetvoer. Hij had flinke problemen met blaas, urinewegen en nieren, en dat jarenlang. In het asiel hebben ze ruim een jaar gezocht naar het juiste dieet, en ons op het hart gedrukt om dat niet te veranderen. Wat goed is voor de nieren is slecht voor de blaas/urinewegen en andersom. Vandaar dat het zo zoeken was. Nu, jaren later, gaat het nog steeds prima met dat voer, en ben ik nog nooit met hem bij de dokter geweest.



De hond krijgt Royal Canin en doet 3 weken met een enorme zak. En die krijgt ook vaak extra's, zoals bijv gekookt vlees bij zijn brokken, tussendoortjes als botten en gedroogde kipfiletjes, enz.



En dat is helaas ook een hele dure kostganger voor wat betreft de dierenarts. Hij is nu bijna 5 jaar en ik denk dat we in totaal al bijna 5000 euro bij de dierenarts hebben uitgegeven. Gelukkig zijn we heel goed voor hem verzekerd! Kost geloof ik 30 tientjes per maand, maar mijn man had uitgerekend dat we in het eerste jaar al zijn levenslange premie hadden terugverdiend.



En dan heb ik het nog niet eens gehad over wat hij als pup allemaal in recordtijd gesloopt heeft. Met name die kapotte kozijnen, 4 in een paar uurtjes (!!), is een hele dure grap
quote:dreamerx schreef op donderdag 31 juli 2014 07:11





Ik heb goedkoper voer, hij heeft 1 x per dag ontlasting en dit gaat veel beter dan het duurdere voer! ;) niet helemaal waar dus



Ligt er maar net aan welk dier op welk voer reageert Over het algemeen reageren beesten beter op het duurdere voer. Maar je hebt er idd altijd beestjes tussen zitten die bijv allergisch zijn voor bepaalde bestanddelen en het daardoor juist beter doen op goedkoper voer.
Mijn katten krijgen duur voer (al vind ik het in het gebruik helemaal niet duur, maar dat is mijn mening) de oudste senior van Iam of Hills kost zo'n 17¤ en daar eet ze dan een maand van. Af en toe een blikje sheba, zes keer per jaar of zo, ik koop ze meestal in de aanbieding, dus meer dan 0.5¤ per maand zal dat niet zijn.

De jongste heeft dierenartsvoer tegen tandsteen, wel duurder maar sinds ze dat heeft hoeft ze niet elk jaar onder een anti-tandsteenbehandeling, dus dat scheelt weer veel geld, een zak voer per maand komt op zo'n 20¤. De jongste krijgt elke dag een scheutje kattenmelk, 1¤ per week

Kattengrit, een doos van 4¤ per week;

Dus per maand is dit samen: 57,5¤

De grote zaken brokjes koop ik vaak via internet, met regelmatig een kortingsactie, dus dan is het minder.



Dierenarts voor de twee samen (enten, ontwormen, checken) 100¤ per jaar.
Alle reacties Link kopieren
"Duur" voer is niet duurder ze eten er minder van omdat het de voedingsstoffen heeft die de kat nodig heeft. In het begin kocht ik iedere week een zak voer bij de dierenwinkel. Overgestapt op ander voer omdat ze steeds blaasontsteking had (en ja ieder bezoekje aan de DA kost dan wel ¤65). Nu koop ik een zak voer van 10kg van ¤55 geloof ik en daar eet zij een half jaar van. Dus dat is ¤9 per maand, ik koop wel snoepjes maar daar doet ze ook lang mee.

Ze is gechipt in het asiel omdat het daar ¤20 was en bij de DA ¤70. Maar is wel gesteriliseerd en dat was volgens mij ¤165.

Speeltjes koop ik bij de action of soms een duurder speeltje bij de dierenwinkel.

Maar ze is ook blij met de meest simpele dingen die ze van ons pikt.

Nog een fatsoenlijke krabpaal (hebben ze nodig) kost ¤100 anders is het een gammel ding.

Ik koop altijd klontvormig kattegrit in de aanbieding is dan ¤30 voor 3 zakken en ik schep iedere dag.

En vul wat bij en 1 keer in de week een hele schone bak.

Ook 1 keer in de 3 maanden vlooiendruppels 1 pak van 3 pipetjes kost geloof ik ¤20.
Alle reacties Link kopieren
katten zijn vleeseters, bij goed voer zijn de hoofdbestanddelen vleessoorten, bij minder goed voer staan er granen als hoofdbestanddeel. Ik raad je aan om voer speciaal voor kittens aan te schaffen. Laat je adviseren in een dierenwinkel.



Daarnaast zou ik zeggen lees je goed in over het verzorgen van een kat. Impulsief een dier aanschaffen is niet slim, ze kunnen wel 20 jaar oud worden. Ben je bereid en is het mogelijk om al die jaren de kosten van de dierenarts, verzorging, anti vlooienmiddel, worm tabletjes te betalen? Je hebt het gauw over 50-60 euro per maand.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven