24 weken zwanger en dikke voeten

31-07-2014 08:32 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb al ongeveer 2 weken (sinds het zo warm is ongeveer) hele dikke voeten en enkels, en ook mijn vingers zijn wat opgezwollen. Ik hoorde eerst telkens dat het heel normaal is, maar nu zeggen mensen opeens dat ik ermee naar de dokter moet. Mijn voeten zijn vooral 's avonds dik, maar ik pas nog wel in mijn schoenen. Vandaag kan ik de verloskundige niet bellen, en ik vind het zelf een beetje overdreven om hiervoor de huisarts te bellen. Bij de vorige controle was mijn bloeddruk goed, dus waarschijnlijk zal het daar niet door komen. Hebben of hadden jullie hier ook last van? En weet iemand of het normaal is of dat ik me zorgen moet maken?
Het is heel normaal en zeker met dit warme weer. Knap dat jij jouw schoenen nog aankan, dat kan ik al lang niet meer.
Het allerbeste zou zijn om de hele zwangerschap steunkousen te gaan dragen. Anders zit je later met de gevolgen. En je moet nog even, in je zwangerschap! Ik zou dit zeker bespreken met je verloskundige of huisarts. Neem het wel serieus.
Alle reacties Link kopieren
Ik had het bij 17 weken, op Bali (= warm) en daarna in Nederland ging het snel weer weg. Op het eind vd zwangerschap had ik het heel erg maar het was toen ook heet. Mijn voeten deden gewoon pijn. Ongeveer een week na de bevalling was het weer weg. Jij moet nog lang, ik zou het toch even bespreken hoor. In ieder geval zo veel mogelijk voeten omhoog en goed water drinken.
Je hebt hierin natuurlijk geen goed of fout maar dat wat jij zegt is het dus niet...
Alle reacties Link kopieren
Het kan idd gewoon bij de warmte horen, maar het kan ook een beginnend symptoom zijn van een hoge bloeddruk. Met de ervaring die ik ermee heb, zou ik zeker even de verloskundige bellen. Of als je al snel weer op controle moet, dan aankaarten.

Misschien is het niks, maar het is beter om dat zeker te weten.
Alle reacties Link kopieren
Verloskundige bellen inderdaad om je bloeddruk te checken. Verder extra water drinken en normaal zout eten, niet teveel, geen hele zak drop of chips.



Ik slaap met 2 dikke kussens onder mijn voeten. Ik heb ze onder het onderlaken gestopt, zodat de 's nachts niet uit bed vallen. 'S Ochtends zijn mijn voeten dan weer helemaal dun.
Alle reacties Link kopieren
Zou het wel in de gaten houden inderdaad. Kan niets zijn maar ook t begin van wel hoge bloeddruk of iets. Een hoop bleekselderij eten en lekker in koude badjes met je voeten kan iets helpen.

Ik ben 33 weken zwanger en deze zwangerschap heb k gelukkig nergens last van. De vorige 2 paste ik mn teenslippers niet eens meer en zat ik hele dagen in koude badjes. Een verkoelende voet gel met mint erin vond ik toen ook erg lekker. Hielp niets maar voelde wel fijn :-)
t zal wel
Naast hoge bloeddruk kan het ook betekenen dat de pompfunctie in je aders niet goed genoeg werkt. Dat kan leiden tot spataders en andere klachten in je benen. Hoe sneller je daar wat mee doet, hoe meer je vervelende klachten kan voorkomen later in de zwangerschap/je leven.
Voeten omhoog!

Op de bank met kussen eronder, voeten boven je knieën, en die weer hoger dan je heupen, iets geknikte knieën (niet overstrekt) verder dan lekker rondjes draaien in je enkels, dat helpt de doorbloeding.

'S nachts ook je voeten omhoog.



Ik heb het door mijn zwangerschap gecombineerd met littekens in mijn enkelgewrichten die opzwellen bij warmte en dus de doorstroming belemmeren.

En als ik dit doe heb elke ochtend weer nette dunne enkels.



Het is geen reden voor paniek, maar meld het wel de volgende afspraak bij je verloskundige of arts. Bellen om te vragen of je eerder langs moet komen kan maandag ook nog rustig hoor!

Pas als je van de een op de andere dag niet meer kan lopen van de pijn in je enkels door de zwelling of als het niet afneemt als je een paar uur met je voetjes omhoog hebt gezeten of gelegen is het tijd om direct een afspraak te maken bij een arts.

En doe gewoon nu al wat om te zorgen dat het een beetje minder wordt.



Oh ja, vochtafdrijvend eten (bleekselderij, asperges, meloen, verse ananas) een goede massage, en wisseldouches op je benen kan ook allemaal wat verlichting geven. En drink voldoende! Vooral water en vruchtensap of thee, doorspoelen helpt!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het ook al weken en pas ook niet meer in mijn schoenen. 's Ochtends is wel ok, maar 's avonds, als ik veel heb gezeten achter een bureau of heb geklust is het heel erg, dan ben ik net miss Piggy.



Veel drinken, veel bewegen en als je niet beweegt voeten omhoog. Wisseldouches maken het aangenamer en inderdaad een voetengel met mint ook.



Ik heb het ook in mijn armen en daar heb ik eigenlijk veel meer ' last' van. Die voeten zijn alleen dik en merk ik niet zoveel van, maar mijn ene arm is 's ochtends echt 'lam', zwaar en tintelend.



Het is vervelend, maar ook niet echt schadelijk, dus ik vind het wel prima allemaal. Mijn verloskundige vond het ook geen reden voor paniek, want bloeddruk is in orde.
Alle reacties Link kopieren
Waarschijnlijk hoort het qua warmte bij je zwangerschap. Bij mijn laatste zwangerschap had ik dit ook heel erg (zelfs 2 tot 3 maanden na mijn bevalling nog, gewoon dikke pech).

Ben op dit moment weer zwanger (even ver als jij! ..), en heb het nu een beetje. Ik draag zoveel mogelijk slippers en losse schoenen. Verder zeggen ze dat je best de momenten dat je thuis bent en rustig gaat zitten, het beste met je voeten omhoog gaat zitten.

Verder is het niet schadelijk inderdaad, vind niet dat je per direct naar een dokter moet. Meldt het volgende keer bij de vk, maar die zullen beamen dat dit de tijd nu gewoon is.
Ik zou ook voor de zekerheid je Vk of huisarts bellen. Ik heb het ook gehad (begon rond 30w) en was net in de periode dat het heel warm was dus ik weet het zelf ook aan het warme weer want het kwam ineens opzetten. Van te boren bij de Vk ook telkens een normale bloeddruk.



Uiteindelijk bleek ik dus zwangerschapsvergiftiging te hebben en ben ik opgenomen in het ziekenhuis. Het is natuurlijk een dubbel symptoom; het kan van de warmte komen maar dus ook door bijvoorbeeld zwangerschapsvergiftiging. Ik zou daarom toch het zekere voor het onzekere nemen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven