Gezondheid alle pijlers

Glucose prikken tijdens zwangerschap

30-07-2014 22:33 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag dames,



Morgenochtend moet ik glucose laten prikken, om te testen of ik zwangerschapsdiabetes heb. Ze zeiden vorige week toen ik de afspraak maakte dat het alleen een vingerprikje zou zijn.



Ik heb toen online wat rondgekeken en zie (op sites van o.a. verloskundigenpraktijken) staan dat er verschillende procedures zijn, zoals het prikken van suiker, waarna men een suikerdrankje moet drinken en dergelijke. Allemaal procedures waarbij er meer gebeurt dan alleen een vingerprikje om het nuchtere bloedsuikergehalte te laten bepalen.



Ik heb vandaag voor de zekerheid de assistente gebeld om te vragen of het inderdaad alleen een prikje zou zijn. Dit beaamde ze; dit is bij hen de standaard procedure.

Heeft iemand hier ervaring mee? Heeft mijn huisarts voor het goede onderzoek gekozen?



Ik denk niet dat ik zwangerschapsdiabetes heb, maar als ze het gaan uitsluiten, wil ik wel graag dat het op de goede manier gebeurt. Normaal heb ik gewoon vertrouwen in mijn huisarts overigens, maar ik heb net een nieuwe en dit is het eerste waarvoor ik naar ze toe ga. Dus ik ben voor de zekerheid even rond gaan kijken.
Alle reacties Link kopieren
Die glucose test is best vies en aangezien ik er twee keer keurig doorheen kwam, had ik dan weer liever gehad dat ze eerst een met een prikje hadden gekeken. Maar goed, dat is achteraf makkelijk praten. Hoop dat er bij jou ook niks is!
Vaak prikken ze eerst een nuchtere waarde, zoals nu waarschijnlijk bij jou gaat gebeuren. Pas als daar een afwijkende waarde uitkomt zul je een vervolg onderzoek krijgen (suikerdrankje test etc) die volgende onderzoeken zijn niet bepaald prettig, dus wees blij dat ze dat niet zo maar doen, alleen als het nodig is.
Ik moest idd zo'n drankje drinken en toen daar 2 uur blijven wachten. Eerst een prikje voor de waarde heb ik niet gehad. Ik moest die test doen ivm mijn gewicht dat vrij hoog was tijdens de zwangerschap. Dat drankje is trouwens wel ontzettend goor! En 300ml is dan heel veel
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie antwoorden. Dan ben ik heel blij dat ik niet zo'n drankje hoef te drinken!

Hopelijk valt het mee morgen en is de uitslag goed. Ze willen het bij mij uitsluiten omdat ik veel drink en vaak moet plassen. Maar eigenlijk doe ik dat altijd al (zal wel een gewoonte zijn, heb vaak water bij de hand), dus ik vermoed zelf dat het niks is.
Alle reacties Link kopieren
Ik kreeg alleen een vingerprikje.
Alle reacties Link kopieren
Ik mag binnenkort de test. Inclusief drankje. Waar smaakt er naar?
Alle reacties Link kopieren
De meest gruwelijk zoete limonade die je ooit hebt geproefd? Ik hou wel van zoet, maar ik had wel wat moeite met de laatste slokken. En de tweede keer kotste ik het drankje bijna uit omdat het in mijn herinnering epische vormen had aangenomen, dus misschien valt het allemaal wel mee!

Eh...ik kan het niet echt met iets vergelijken. Het is gewoon zo zoet, dat het vies is. 20 scheppen suiker in 300ml water, zoiets smaakt het naar
Alle reacties Link kopieren
Het drankje blijft mij gelukkig bespaard, ik had 4.3. Volgens de assistente prima, dus geen zwangerschapsdiabetes.



Noah sterkte met het onderzoek en hoop dat je ook geen diabetes hebt!
Alle reacties Link kopieren
Ik kreeg meteen een dag curve mee naar huis en moest thuis een dag 4 keer prikken...was gelukkig ook in orde :-)

Bij jou gelukkig ook lees ik. Geniet van de rest van je zwangerschap!

Noah, succes!
t zal wel
Alle reacties Link kopieren
Ik werk in een lab. Het maakt niet uit wat voor test ze doen. Bij Gewoon prikken van glucose zien ze al of je verder onderzoek nodig hebt (bv de glucosetoleratietest) Dus maak je geen zorgen
Alle reacties Link kopieren
Oh ik lees nu pas dt je uitslag 4,3 was! Prima dus geen verder onderzoek nodig
Alle reacties Link kopieren
Ik had 2x nuchter moeten laten prikken en toen dat te hoog bleek te zijn een dagcurve moeten laten maken. (3x prikken en op gezetten tijden eten).



Er is geen drankje aan te pas gekomen.



Gelukkig bleek verder alles goed te zijn.
Alle reacties Link kopieren
Hm als ik dit zo lees was mijn gynaecoloog wel errug enthousiast om me twee keer de glucosetest te laten doen in zes weken tijd.



Fijn dat alles goed is chismes!!
Ik heb ook eerst een test gehad dmv een vingerprik. Die was goed. Maar omdat mijn BMI 27,5 was moest ik ook nog eens voor de glucosedrank. Ik heb het opgedronken met m'n neus dicht. En zelfs dan proef je nog dat het zoet is. Maar minder erg denk ik dan met je neus open.
Alle reacties Link kopieren
Ja ik ben blij, vandaag ook weer bij de vk geweest en hij groeit goed, dus allemaal goed nieuws vandaag!

007washere: fijn nog even een second opinion van iemand die er beroepsmatig mee te maken heeft

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven