Werk & Studie alle pijlers

Tips beginnende docent

31-07-2014 00:20 47 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi dames! Eind augustus ga ik beginnen met de lerarenopleiding. Het lijkt me erg leuk en uitdagend, maar ook een beetje spannend. Zeker omdat ik vrij klein ben en er ook nog eens jong uitzie. Ik ben bang dat de leerlingen mij dan minder serieus nemen. Zelf acteer ik nu al enkele jaren en mijn beste vriendin gaf aan dat lesgeven eigenlijk ook een beetje acteren is. Dus mijn vraag aan jullie is: wat zijn de beste trucjes? Wat voor "personage" moet je aannemen zodat de klas naar je luistert en (voor het grootste gedeelte) aan het werk gaat? Ik weet dat ik dit ook wel op de opleiding krijg, maar mijn ervaring is dat zulke dingen iets zijn dat met de tijd groeit, en je nooit genoeg ervaringen van anderen kan hebben gehoord. Wie weet heeft een van jullie een gouden tip? Alvast bedankt!
Maak er geen toneelspel van daar prikken leerlingen zo doorheen!
Ik denk dat het heel persoonlijk is wat voor jou werkt en wat niet. Ik kom uit een "schoolgeslacht" (veel docenten of aanverwante zaken en ik doe zelf ook een lerarenopleiding) en ik denk dat de meesten hier het 'acteren' juist af zouden raden. Ik denk dat ik wel snap wat ze ermee bedoelt, hoor, je moet een bepaalde houding aannemen. Maar imo is het voor iedereen het fijnste als je daarbij wel jezelf bent en je in de basis gewoon van mens tot mens contact hebt met je leerlingen. Maar misschien helpt het voor jou juist wel als je het zo ziet dat je in de rol van docent stapt. Hangt ook van je persoonlijkheid en stijl van lesgeven af, dat ontdek en ontwikkel je vanzelf in de loop van je studie/loopbaan. Er is niet 1 perfecte manier van lesgeven, denk ik. Wel een manier die het beste bij jou past.
Alle reacties Link kopieren
Kies een ander en leuker beroep ( ik kan het weten ;)
Alle reacties Link kopieren
Als docent zeg ik: blijf vooral jezelf.



Wat helpt:

- geen paniekvoetbal maar consequent zijn. Wees voorspelbaar voor leerlingen, dat is veilig en rechtvaardig voor hen.

- zorg dat je wat te bieden hebt, dat ze ook echt iets van jou leren.

- neem gepaste afstand, ga niet te ver mee in 'puber' gedrag, je bent niet hun vriendin gedraag je dus ook niet zo (zie ook: voorspelbaar gedrag van een docent)

- koop geen al te grote 'big hits' van het modeseizoen. Je hoeft je echt niet ouwelijk te kleden maar voorkom dat jij en nog 200 leerlingen in dezelfde Zara statementtrui rondrennen

- humor. Pick your battles. Al dertien jaar willen brugklassers hun schoenmaat vergelijken met de mijne. Al dertien jaar hoor ik iedere werkdag "Oh juf, ik had u niet gezien, hihihaha".



Ga niet iemand imiteren of een rol spelen. Je bent binnen twee jaar finaal gesloopt.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Ik sluit me aan bij voorgaande spreekster. Merk zelf dat ik er bij elk nieuw schooljaar veel baat bij heb om de teugels aan het begin van het jaar strak te houden, hier heb je een heel jaar profijt van. Niet de bitch uit hangen, maar wel zeer duidelijk en consequent. Losjes beginnen en daarna de touwtjes strakker aanhalen werkt niet!

Populair willen zijn en je hier naar gedragen werkt averechts, mijn ervaring is dat je respect van de leerlingen krijgt wanneer ze weten wat ze aan je hebben. En unlike 1 van de andere sprekers hier: ik vind het nog steeds een super leuk beroep!

In welk vak ga je de opleiding doen? Succes!
Ik heb geen inhoudelijke tips want niet bekend met het docentschap, ik heb nooit les gegeven.

Maar je schrijft dat je klein bent en er jonger uitziet. Probeer wat aan je kledingstijl te doen, dat je je volwassen kleedt. Dus geen Mickey Mouse t-shirt aan voor de klas, om maar een dwarsstraat te noemen.

Op diverse modesites zijn wel tips te vinden om een kleine vrouw er langer uit te laten zien.

Verder eens met voorgangers, niet acteren. Als je het gevoel hebt dat je moet acteren is docent misschien geen goede beroepskeuze.
Alle reacties Link kopieren
Don't take no shit en ga op tijd naar bed ;) In het begin ga je dat wel nodig hebben.
Alle reacties Link kopieren
Eens met Lemoos, Carenza en Espoir. Ik heb twee jaar geleden de lerarenopleiding gedaan (wiskunde 2e graads) en heb net mijn eerste schooljaar als bevoegd docent achter de rug. Kleed je serieus, wees consequent en rechtvaardig, straal uit dat je je vak geweldig vindt en sta met enthousiasme voor de klas.



Ga ook veel kijken bij collega's in de klas. Dat maakt ook deel uit van de opleiding. Kijk hoe zij interventies plegen die voorkomen dat het onrustig wordt in de klas. Daar kun je heel veel van leren. Je hoeft ze niet te imiteren, maar je kunt wel veel leren van ervaren collega's.



Heel veel succes en plezier!
Alle reacties Link kopieren
Eens met bovenstaande (behalve Lily-rose). Ik

Wil er nog aan toevoegen dat het opbouwen van een band met je leerlingen erg belangrijk is. Ik zie dat als de basis van je lessen (vooral in het vmbo). Daarmee zeg ik niet dag je vriendjes moet worden met je leerlingen, maar laat ziet dat je interesse hebt in wie zij zijn, wat hen bezighoudt etc.
Alle reacties Link kopieren
als jij al uitstraalt: "Ik ben klein, dus jullie zullen me wel voor de gek gaan houden" gaat dat ook gebeuren.

Als jij uitstraalt: Ik ben goed in mijn vak, ik heb er plezier in, en nog wat van die gedachtes, gaan ze je heel anders bekijken,

Aan jou de keus
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
quote:lily-rose2014 schreef op 31 juli 2014 @ 01:04:

Kies een ander en leuker beroep ( ik kan het weten ;)Er is geen leuker beroep. (ik kan het weten;)
Alle reacties Link kopieren
Het personage dat je aanneemt is jezelf. Ik snap de link met acteren wel, want je staat voor een groep en moet dus 'deliveren' in articulatie en houding. Je spreekt voor een groep en niet 1 op 1, tenzij je begeleid.



Durf dus jezelf te zijn en durf jezelf te laten zien, vanaf seconde 1. Durf dus ook en plein public te falen en dan weer op te krabbelen.



Wees oprecht in alles wat je doet.



Heb geduld, niet alleen met de leerlingen, maar vooral met jezelf.



De gouden tip bestaat niet, want die is voor iedereen anders.
Alle reacties Link kopieren
Dank jullie wel allemaal! Ik zal de tips zeker toepassen, kijken bij andere leraren, streng beginnen... wat vinden jullie trouwens streng en rechtvaardig? Ik vond het als puber altijd onzin dat je moest vragen naar de wc te gaan en niet mocht snacken in de les, maar nu lijkt het me juist logisch om controle te houden en het geroezemoes te beperken.
Alle reacties Link kopieren
quote:maruthecat schreef op 31 juli 2014 @ 14:08:

Dank jullie wel allemaal! Ik zal de tips zeker toepassen, kijken bij andere leraren, streng beginnen... wat vinden jullie trouwens streng en rechtvaardig? Ik vond het als puber altijd onzin dat je moest vragen naar de wc te gaan en niet mocht snacken in de les, maar nu lijkt het me juist logisch om controle te houden en het geroezemoes te beperken.





De schoolregels zijn belangrijk (geschreven of ongeschreven). Op sommige scholen is het prima om water te drinken tijdens de les, je foon te pakken na een toets etc, ik noem maar wat, op andere scholen is het not done.



Ik neem aan (hoop) dat je op school begeleiding krijgt en dat dat al voor je 1e les begint. Daar kun je dit soort dingen vragen en bespreken en zorg ervoor dat je gang van zaken op school kent en laat je niet overreden (Ja maar bij die en die mag het wel. Nou en, bij mij niet en ik heb daar een hele goede reden voor).
Alle reacties Link kopieren
Meis, je hebt nog 4 jaar opleiding met tips&tricks in het vooruitzicht!!

Begin eerst maar eens met je opleiding en dan zullen er vanzelf dingen op hun plaats vallen. Je moet niet voor niets eerst een opleiding afgerond hebben voordat ze je alleen en helemaal zelfstandig voor een klas zetten.
Alle reacties Link kopieren
Denk ook eens terug aan (jonge) docenten uit je eigen schoolperiode.

Wat vond je zelf goed en prettig en wat niet?



Ik moet nu denken aan een pas beginnende aardrijkskundelerares die ik ooit gehad heb, die bij haar voornaam genoemd wilde worden.

(dat was niet gebruikelijk bij andere docenten).

Dat (in combinatie met grote opvallende oorbellen die droeg) zorgde juist dat ze niet heel serieus werd genomen door veel pubers.

(dus inderdaad wat van de punten die lemoos2 noemt).



Leraren die ik als heel prettig ervaren heb, zijn degenen die kalm en consequent waren, nooit overdreven boos werden en wat humor hadden.
Het hangt nogal van de groep af. Basisonderwijs (ja hoor, zelfs daar noemen leraren zich tegenwoordig docent, dus zou zomaar kunnen), VMBO, VWO, HBO, WO, volwassenonderwijs, is allemaal echt anders. En waar je zit, scheelt ook veel. Ik heb voor groepen HBO-studenten (voltijds, dus jong) gestaan in het Rotterdamse en in Zwolle: totaal anders. Idem voor deeltijd HBO of voltijd, en voor HBO of WO.



Als het je ligt, is les geven erg leuk (vind ik). En hoe lang je bent maakt volgens mij weinig uit.
Eens met bovenstaande opmerkingen. Consequent zijn is erg belangrijk. Geef je regels aan, bewaak deze. Als de leerlingen weten wat wel en niet geaccepteerd wordt, kun je de teugels wat losser maken. (Ervaring )



De opmerking van Hannah1980 is waardevol: ga eens kijken bij andere docenten, je kunt veel van elkaar leren.
Alle reacties Link kopieren
quote:groenebroek schreef op 31 juli 2014 @ 14:17:

Meis, je hebt nog 4 jaar opleiding met tips&tricks in het vooruitzicht!!

Begin eerst maar eens met je opleiding en dan zullen er vanzelf dingen op hun plaats vallen. Je moet niet voor niets eerst een opleiding afgerond hebben voordat ze je alleen en helemaal zelfstandig voor een klas zetten.Dit is ook helemaal waar. 4 jaar opleiding betekent 2e graads, dus je begint eerst met een beetje kijken, dan een stukje les en steeds een beetje meer.
Alle reacties Link kopieren
quote:marrie3 schreef op 31 juli 2014 @ 14:21:

Denk ook eens terug aan (jonge) docenten uit je eigen schoolperiode.

Wat vond je zelf goed en prettig en wat niet?



Ik moet nu denken aan een pas beginnende aardrijkskundelerares die ik ooit gehad heb, die bij haar voornaam genoemd wilde worden.

(dat was niet gebruikelijk bij andere docenten).

Dat (in combinatie met grote opvallende oorbellen die droeg) zorgde juist dat ze niet heel serieus werd genomen door veel pubers.

(dus inderdaad wat van de punten die lemoos2 noemt).



Leraren die ik als heel prettig ervaren heb, zijn degenen die kalm en consequent waren, nooit overdreven boos werden en wat humor hadden.



Als jij alles doet waar je helemaal achter staat, dan maakt het helemaal niet uit hoe ze je noemen of wat voor oorbellen of hoe hip of juist niet je er bij loopt. De meest gewaardeerde collega's bij mij op school houden zich heel erg slecht aan alles wat je op de opleiding of van zogenaamde tips leert. Dit zijn allemaal mannen en een enkele vrouw met een heel groot ego die zich door niemand omver laten blazen en heel erg gepassioneerd met hun vak en het lesgeven bezig zijn. Juist omdat ze zo opvallend zijn worden ze gewaardeerd. Maar ik heb ook wel een knettergekke collega gehad die juist helemaal niet zo zeker was, maar zich in deze rol als een vis in het water voelde.



Weer is het zo: als het bij je persoonlijkheid past, moet je het doen, anders niet.
Zoals al gezegd, wees duidelijk en consequent, teugels kan je later laten vieren, als dat nodig is. Kijk naar wat je zelf belangrijk vindt, voor zover daar ruimte voor wordt gegeven in de school regels. Als jij het belachelijk vindt dat de kinderen tijdens de les niet naar de wc mogen kan je die regel wel hanteren maar draag je hem niet uit. Dat voelen ze meteen.



Wees jezelf en durf fouten te maken en toe te geven. Daar oogst je eerder respect mee dan onbegrip, tenminste bij de leerlingen.



Leer ze kennen, toon interesse, zelf vind ik namen altijd erg belangrijk. Er zullen er een hoop komen de eerste paar weken, zeker als je nog niemand kent, maar leer ze zo snel mogelijk. Daarmee laat je zien dat je ze belangrijk vindt. En dan niet alleen van de kinderen die opvallen, maar ook van de rest.



Ik weet niet op wat voor school je gaat werken, maar als je met verschillende niveau's moet werken, VMBO en gymnasium bijvoorbeeld, wees je er dan van bewust dat ze een andere aanpak nodig hebben. Wat bij de ene groep werkt, werkt bij de andere groep niet.



Zoals Ollebolleke ook al zie, ga op tijd naar bed, in het begin zal je dat nodig hebben. Beginnen met een nieuwe baan is sowieso vermoeiend, lesgeven in het begin helemaal. Alleen al door alle nieuwe mensen (leerlingen) die je leert kennen.



En vooral, vergeet niet te genieten van wat je doet. Het is een mooi vak
Alle reacties Link kopieren
zorg voor een zelfverzekerde houding, sta centraal in de klas (niet tegen het bord oid.) en: MAAK VOORAL OOGCONTACT! kijk de leerlingen en aan en zie ze!
quote:lily-rose2014 schreef op 31 juli 2014 @ 01:04:

Kies een ander en leuker beroep ( ik kan het weten ;)Mee eens, na 18 jaar ben ik er eerlijk gezegd ook helemaal klaar mee.
quote:groenebroek schreef op 31 juli 2014 @ 14:17:

Meis, je hebt nog 4 jaar opleiding met tips&tricks in het vooruitzicht!!

Begin eerst maar eens met je opleiding en dan zullen er vanzelf dingen op hun plaats vallen. Je moet niet voor niets eerst een opleiding afgerond hebben voordat ze je alleen en helemaal zelfstandig voor een klas zetten.



Dat is de vraag.



Zelf heb ik een universitaire lerarenopleiding gedaan in een tekortvak. De opleiding duurde slechts 1 jaar. En omdat er een vacature was op de school waar ik mijn stage deed, werd mij voorgesteld die te gaan vervullen. En dat heb ik, stom genoeg, gedaan. Dus heel weinig begeleiding en meteen 10 lesuren per week. Achteraf veel te veel, te snel, en onvoldoende begeleiding. Ik heb de opleiding wel gehaald, maar mijn contract op die school werd niet verlengd wegens onvoldoende geschiktheid. Ik heb daar zoveel slechte ervaringen opgedaan dat ik er niet mee verder gegaan ben.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven