Nooit spontaan kunnen afspreken met vrienden

31-07-2014 19:13 102 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een paar hele leuke vrienden, waar ik me heel fijn bij voel. Dat heb ik in het verleden wel eens anders meegemaakt, dus ik koester ze.



Maar waar ik wel eens moe van word, is dat ik nooit spontaan met iemand kan afspreken. Alles moet altijd weken (!) van tevoren worden gepland. Een spontaan terrasje met dit mooie weer lukt bijna nooit. Er is één vriendenstel dat wel redelijk flexibel is, gelukkig, maar de rest moet ik altijd in drievoud ver van tevoren 'vastleggen'. Nu bijvoorbeeld probeer ik met een vriend af te spreken, ons contact hierover loopt al 3 weken, ik krijg een voorstel voor eind augustus en een reactie op mijn reactie laat ook alweer 24 uur op zich wachten. Dat is toch bizar?



Ik ben vrij vaak beschikbaar omdat ik niet mijn hele week wil volplannen, dus ik kan vaak op korte termijn afspreken, maar als ik de reactie van mijn vrienden mag geloven zijn zij elke week overbezet.



Is dit de algehele tendens in Nederland? Of ligt het aan mijn vrienden? Of aan mij?

Misschien klink ik nogal klagerig, maar het lijkt me zo gezellig om wat vaker spontaan af te spreken.
Alle reacties Link kopieren
Ik kan mij er wel iets bij voorstellen. Ik kan ook niet zomaar een avond spontaan van huis weg. Dus een terrasje pakken of uit eten moet gepland worden. Maar kan jij wel spontaan een bakkie koffie komen halen of een wijntje drinken bij vrienden thuis of in de tuin? Want dat is hoe ik met mijn vrienden omga. Dus niet 'ga je mee weg' maar 'ben je thuis en is het goed dat ik even langs kom'. Minstens zo leuk en veel makkelijker.
Nog steeds hopend op een beter leesbare vormgeving :(
Mijn broer en zijn vriendin hebben het ook altijd heel druk met van alles. Ze werken vaak nog wat 's avonds thuis, sporten elk een avond. En in het weekend vaak afspraken met vrienden. Ze hebben nogal een vruchtbare vriendenkring dus veel kinderverjaardagen, feestjes etc waar ze ook allemaal heengaan.



Als ik met hen wil afspreken kan dat vaak ook pas over een paar weken. Doodvermoeiend lijkt me dat, zo'n volle agenda. Dat vinden ze zelf trouwens ook, regelmatig hoor ik mijn broer over moeten bijslapen. Maar vast wel gezellig. Ik heb zelf meestal een lege agenda, dat is weer wat saai soms.
quote:everglades schreef op 31 juli 2014 @ 22:20:

TO, alsjeblieft, negeer Annapalona............. Wat een domme reacties!Hahaha, ik open geen topic over zo'n non onderwerp.
Alle reacties Link kopieren
quote:optimaal2014 schreef op 31 juli 2014 @ 22:10:

Haha ik begrijp TO.



Wat je eigenlijk bedoeld zijn waarschijnlijk vooral stelletjes die zichzelf vooral heel belangrijk vinden.



Tot dat ze voor de deur staat dat het over is. En dan. Dan moet je opeens mee op stap en raken ze irriteert als jij 1 keer niet kan.



Slechts 10x mee gemaakt in mijn leven.



Oh ja heel vervelend zulke mensen. Dan hebben ze zich maanden, soms jaren, van iedereen afgezonderd omdat alles en iedereen moest wijken voor de relatie en dan zelf wel heel beledigd zijn als anderen niet meteen al hun afspraken afzeggen om met hen op stap te gaan.



On topic: Mijn beste vriendin woont op een paar minuten afstand van mij en haar zie ik meestal 1 a 2 keer per week. Soms zien we elkaar dan maar een uurtje, maar het kan ook een hele dag zijn. Ligt er maar net aan hoe druk we het beide hebben die week. "Grotere" afspraken plan ik met haar ik wel langer van te voren. Ik heb nog één andere goede vriendin, maar sinds zij verhuisd is (2 uur reizen) zien we elkaar nog maar 1/2 keer per jaar aangezien je toch niet even snel langs gaat. Verder nog wat kennissen waarvan ik met sommigen wel eens iets spontaans kan doen. Studiegenoten bijvoorbeeld, want zij hebben toch ongeveer de lestijden en dan valt er al makkelijker wat te plannen.
Tijd is een kwestie van prioriteit.



If you are not a priority, don't be an option....
Alle reacties Link kopieren
Volgens mi is het de algehele tendens. Het is altijd : " druk, druk , druk"

nooit gewoon 1 keer druk.

Ik heb gelukkig wel wat mensen waar ik zo binnen kan lopen, om te zien of ze een bakkie hebben voor me, maar ook vrienden die vragen of we gauw eens af kunnen spreken. en dan denk ik , leuk aanstaande vrijdag, maar dan is gauw afpreken volgende maand of zo.

Gelukkig ben ik heel goed vriendje met mezelf, dus dan ga ik gewoon met mezelf het terras op
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
Zoals al eerder gezegd ligt het denk ik ook aan wat voor type iemand is. Er zijn best verrassend veel mensen die niet houden van onverwachte visite of uitjes.



Zelf hou ik niet zo van lang van te voren afspreken. Ik heb juist meer zoiets van misschien heb ik dan wel helemaal geen zin. En een avondje gewoon borrelen bij iemand thuis kan dan in mijn hoofd een soort verplichting gaan worden waar ik tegenop zie. Terwijl ik het eigenlijk wel leuk vindt. Maar dat klinkt misschien een beetje vaag



Gelukkig heb ik veel vrienden die net als ik zijn, vorige week zelfs een paar dagen spontaan gaan kamperen. Mijn ervaring is wel dat het juist met singles makkelijker spontaan afspreken is om weg te gaan. En de allerbeste categorie voor spontane afspraken zijn gescheiden single moeders met co ouderschap, net als ik haha. Bijna altijd wel zin om wat te gaan doen als de kinderen er niet zijn.
Alle reacties Link kopieren
quote:Naara schreef op 01 augustus 2014 @ 01:07:

Tijd is een kwestie van prioriteit.



If you are not a priority, don't be an option....Goede vrienden snappen dat je bepaalde dingen niet afzegt.
AFSCHEID NEMEN BESTAAT PIET
Alle reacties Link kopieren
quote:Frizz schreef op 31 juli 2014 @ 19:52:

Ik hou er niet van om me (ver) van te voren vast te leggen. Dus ik plan zelden afspraken met vrienden, tenzij het een bijzondere gelegenheid betreft.



Ik denk dat ik mijn vriendenkring hier ook wel op heb ingericht. Ik heb voornamelijk mensen om me heen waar ik dezelfde dag of dezelfde week nog mee kan afspreken als ik ze bel. Heerlijk vind ik dat. Vaak houden we nog een slag om de arm ook, want afzeggen op het laatste moment is ook geen enkel probleem.



Ik sta er precíes zo in.

Vind het ook enorm irritant als mensen een agenda gaan trekken en dan over 3 weken een gaatje vinden. En als ik wel zo'n afspraak maak, is het heel vaak zo dat de afspraak op het moment supreme helemaal niet meer uitkomt (moe, wil wat anders doen...).



Ook als je werkt en een gezin hebt kun je spontaan afspreken, in andere landen werkt het altijd zo. Daar lachen ze je uit als je een agenda hebt. Het is gewoon een kwestie van instelling.
.
Alle reacties Link kopieren
Helemaal eens met impala.
quote:nlies schreef op 01 augustus 2014 @ 01:08:

Volgens mi is het de algehele tendens. Het is altijd : " druk, druk , druk"

nooit gewoon 1 keer druk.

Ik herken dat ook. Soms lijkt het ook wel een statusdingetje te zijn. Als je het druk-druk-druk hebt, zul je wel een interessant leven hebben, is het idee. Iemand in dit topic postte ook 'Het gebeurt nou eenmaal nooit dat ik een halve dag uit mijn neus vreten op de planning heb staan.' Zo'n opmerking klinkt mij in de oren alsof een halve dag ontspanning op de planning hebben staan een soort schande is, en het is geen ontspanning, nee het is 'uit mijn neus vreten'. Tsjah, doe mij maar mijn relaxte leven waarbij ik niet de behoefte heb om én te sporten én vrijwilligerswerk te doen én dit én dat. Dan maar niet zo'n interessant leven.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb jarenlang 32 uur onregelmatig gewerkt, daarnaast studeerde ik parttime, deed ik mijn stage en had ik een huishouden en sociaal leven. Dus ja, ik had het druk en moest alles plannen. Als ik dan eens een avond vrij was, dan had ik ook weleens zin om "niks" te moeten en gewoon alleen op de bank te hangen.

Ik plande dus alles heel bewust. En echte vrienden begrepen dat.
Ik begrijp je ook Puntje. Ik ben 25, vriendinnen ook. Allemaal samenwonend, zonder kinderen. Werken allen fulltime, zonder wisseldiensten oid.



Een van mijn vriendinnen heeft het altijd druk, is het niet met werk, dan wel met sport, etentjes, schoonmaken, afspraken met de vrienden van haar vriend etc. Ik erger me daar best wel eens aan, zeker omdat het met twee andere vriendinnen, die ook een sociaal leven hebben, veel makkelijker lijkt te gaan om gewoon wat af te spreken, een paar uur of een dag van tevoren.

Tijdens haar vorige relatie ging het ook zo, totdat het over was. Toen kon er niet vaak genoeg afgesproken worden.



Ik laat haar dus wat links liggen en hoor het wel als zij behoefte heeft om af te spreken. Anders blijft die ergernis iedere keer naar boven komen. Kennelijk heeft zij op dit moment andere dingen in haar leven die belangrijker zijn, personen die belangrijker zijn.

Dat houdt wel in dat ik niet meer alles deel met haar, zeker omdat we elkaar misschien 1x in de 2-3 maanden zien/spreken. Het blijft jammer vind ik, maar het is niet anders.



Mijn andere vriendinnen zie ik 1x in de week,2 weken, is het niet in de stad, dan wel bij elkaar thuis. Wel standaard in het weekend ivm de afstanden tussen onze woonplaatsen. Soms spreken we dat tijdens een afspraak af, soms is het spontaan. Dat werkt voor ons.

Verder ben ik een grote huismus, die graag een avond zonder drukte in haar eigen huis zit.
Alle reacties Link kopieren
quote:minnimouse schreef op 01 augustus 2014 @ 08:34:

Ik heb jarenlang 32 uur onregelmatig gewerkt, daarnaast studeerde ik parttime, deed ik mijn stage en had ik een huishouden en sociaal leven. Dus ja, ik had het druk en moest alles plannen. Als ik dan eens een avond vrij was, dan had ik ook weleens zin om "niks" te moeten en gewoon alleen op de bank te hangen.

Ik plande dus alles heel bewust. En echte vrienden begrepen dat.Dat snap ik. Maar dat is juist des te meer reden om op het laatste moment af te spreken. Hoe kun je nou op dit moment al weten of je over 3 weken op vrijdagavond op de bank wil hangen of niet ?
.
Alle reacties Link kopieren
Dat klopt Impala maar ik was heel vaak moe toen (in de ochtend stage, in de middag naar school en dan tot 23 uur werken of andersom). Dat breekt je op een gegeven moment op. Dat deed ik namelijk zes dagen in de week. Dan weet je al dat het heeeeerlijk is om gewoon even niets te moeten.
Alle reacties Link kopieren
quote:minnimouse schreef op 01 augustus 2014 @ 09:15:

Dat klopt Impala maar ik was heel vaak moe toen (in de ochtend stage, in de middag naar school en dan tot 23 uur werken of andersom). Dat breekt je op een gegeven moment op. Dat deed ik namelijk zes dagen in de week. Dan weet je al dat het heeeeerlijk is om gewoon even niets te moeten.Ja dat snap ik. Dan zeg je dus gewoon nee als iemand belt om wat te gaan doen. Maar ik snap niet dat je dan wel over 3 weken gaat afspreken, terwijl je geen idee hebt of je tegen die tijd wel zin hebt of fit genoeg bent.
.
Alle reacties Link kopieren
quote:impala schreef op 01 augustus 2014 @ 09:26:

[...]





Ja dat snap ik. Dan zeg je dus gewoon nee als iemand belt om wat te gaan doen. Maar ik snap niet dat je dan wel over 3 weken gaat afspreken, terwijl je geen idee hebt of je tegen die tijd wel zin hebt of fit genoeg bent.Ik deed dat wel. Juist omdat ik niet elke keer "nee" wilde verkopen. Als ik die dag geen zin had (wat kan gebeuren) dan ging ik toch want je moet natuurlijk niet iedereen verwaarlozen.
Alle reacties Link kopieren
Als ik naar een terras wil, ga ik naar toe en altijd zijn een aantal vrienden of goede kennissen om mee te kletsen. (vaste plek)
Alle reacties Link kopieren
Ik herken wel hoor dat er 2 type mensen zijn. Mijn zwanger en schoonzus bijvoorbeeld, moet je echt maanden van tevoren 'boeken'. En die hebben geen kinderen en regelmatige werktijden. Wel veel 'vaste' dingen, zoals vaste sportavonden, of zondagochtend spreken ze niet voor 1 uur af. Ik hou zelf helemaal niet van me zo lang van tevoren vastleggen, ben meer van spontaan. Een van de redenen is inderdaad dat ik dan tegen een afspraak op kan gaan zien. Dan staat het nét gepland op zaterdagochtend na een enorm drukke week bijvoorbeeld. Maar ja, dat wist je drie maanden geleden nog niet.



Ik kijk liever diezelfde week wanneer ik zin heb om af te spreken. En nee, met 4 dagen werken en 2 kleine kinderen kan ik niet a la minuut het huis uit rennen, maar in overleg met partner is er best veel mogelijk. Of ik doe inderdaad een tegenvoorstel op korte termijn. Daarnaast plan ik bijvoorbeeld bewust geen vaste sportavond, maar kijk ik per week welke avond mij het beste uitkomt. Zo ben ik qua afspreken een stuk flexibeler. In de weekenden overdag ben ik moeilijker, die tijd hou ik als het even kan voor het gezin (aangezien we allebei doordeweek 4 dagen werken). Wel gaan we dan bijvoorbeeld als gezin spontaan gaan bbqen bij iemand. Aangezien de meeste van mijn vrienden inmiddels ook kinderen hebben is dat geen probleem.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat het eerder aan de cultuur ligt. Met mensen boven de rivieren moet ik altijd ver vooruit plannen. Terwijl onder de rivieren er veel vaker spontaan afgesproken kan worden.



Daarnaast heb ik het idee dat men onder de rivieren sneller hulp aan biedt en zo van elke activiteit een sociale activiteit weet te maken. Dat kun je opvatten als bemoeienis. Ik vind het gezellig.
Alle reacties Link kopieren
Onder de rivieren? Ik vind dat altijd zoiets van van 100 jaar geleden.



Maar goed, ik begrijp sowieso niet dat ver van te voren afspreken? Wat als je dan geen zin hebt?
Alle reacties Link kopieren
quote:minnimouse schreef op 01 augustus 2014 @ 10:15:

[...]





Ik deed dat wel. Juist omdat ik niet elke keer "nee" wilde verkopen. Als ik die dag geen zin had (wat kan gebeuren) dan ging ik toch want je moet natuurlijk niet iedereen verwaarlozen.



Ik snap jouw redenering nog steeds niet. Als je je niet wil laten tegenhouden door geen zin, dan kan dat toch ook a la minute? En nee verkopen voorkom je er ook niet mee. Jij zegt nu nee op korte termijn.



Florita heeft gelijk, er zijn gewoon twee soorten mensen. Jij bent het andere soort



Ik ben zelf trouwens van bóven de rivieren, dus in mijn geval gaat de theorie van banaanaap niet op. En voor mijn vrienden -ook boven de rivieren- ook niet.
.
Alle reacties Link kopieren
quote:optimaal2014 schreef op 31 juli 2014 @ 22:10:

Haha ik begrijp TO.



Wat je eigenlijk bedoeld zijn waarschijnlijk vooral stelletjes die zichzelf vooral heel belangrijk vinden.



Tot dat ze voor de deur staat dat het over is. En dan. Dan moet je opeens mee op stap en raken ze irriteert als jij 1 keer niet kan.



Slechts 10x mee gemaakt in mijn leven.



Ook herkenbaar hoor, heel lang niks horen, als je een mails tuurd na 4 weken reactie.

En dan opeens een stuk of 5 appjes acher elkaar. Als ik dan vraag hoe het is, is het uit. maar dat wist ik al na appje 2
Alle reacties Link kopieren
quote:nlies schreef op 01 augustus 2014 @ 01:08:

Volgens mi is het de algehele tendens. Het is altijd : " druk, druk , druk"

nooit gewoon 1 keer druk.

Het is natuurlijk ook wel hipper om te zeggen dat je het druk hebt, als je zegt dat je geen plannen hebt voor het weekend, vinden mensen dat vaak zielig
Alle reacties Link kopieren
quote:Penelopeia schreef op 01 augustus 2014 @ 08:30:

[...]





Ik herken dat ook. Soms lijkt het ook wel een statusdingetje te zijn. Als je het druk-druk-druk hebt, zul je wel een interessant leven hebben, is het idee. Iemand in dit topic postte ook 'Het gebeurt nou eenmaal nooit dat ik een halve dag uit mijn neus vreten op de planning heb staan.' Zo'n opmerking klinkt mij in de oren alsof een halve dag ontspanning op de planning hebben staan een soort schande is, en het is geen ontspanning, nee het is 'uit mijn neus vreten'. Tsjah, doe mij maar mijn relaxte leven waarbij ik niet de behoefte heb om én te sporten én vrijwilligerswerk te doen én dit én dat. Dan maar niet zo'n interessant leven.Ja dat was ook zo'n quasi interessante opmerking inderdaad

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven