Hoe lang bleef je partner thuis na de bevalling?

28-07-2014 12:26 122 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik stelde deze vraag net aan mijn man en nu krijg ik net zijn antwoord.

En ben een tikkeltje teleurgesteld. We hadden het misschien beter eerst over onze verwachtingen kunnen hebben of het er al eerder over moeten hebben. Enniewee... ben eigenlijk best wel teleurgesteld. het zullen de horMONSTERS wel weer zijn. Dus misschien dat jullie me weer even met beide beentjes op de grond kunnen zetten?



Misschien wel handig om te weten: Ik ben nu 30 weken zwanger.



Ik was in de veronderstelling dat hij al zijn vakantie dagen op zou nemen als de baby er is. Hoe kom ik tot deze veronderstelling? Hij wilde in het voorjaar niet op lange vakantie want, zo zei hij, hij wilde alle dagen bewaren voor als de baby er zou zijn.

Ik stelde dus net op de mail voor (ja, ik had ook kunnen wachten tot vanavond en het gewoon met echte woorden, face to face, te bespreken - maar omdat het voor mij zo vanzelfsprekend was dat hij alle dagen op zou nemen was het wel iets wat over de mail kon, dacht ik zo) hoe hij zijn dagen op ging nemen? 3 weken aan een gesloten? Of 2 weken aan een gesloten en dan 2 weken halve dagen?



En nu krijg ik terug dat het in de periode dat de baby komt een hele drukke tijd is op zijn werk. En dat hij dus alleen zijn vaderschapsverlof op neemt en dan misschien nog een paar dagen. En dan 1 of 2 dagen in de weken erna.



BOE! Ik vind het echt niet leuk!!

No worries
Alle reacties Link kopieren
quote:momo1980 schreef op 29 juli 2014 @ 15:46:

[...]





Dan snap ik het nog steeds niet hoor. Mijn man werkt ook heel erg hard, neemt ook nooit zomaar een dagje tussendoor vrij. Maar als hij 4 weken verlof opneemt na mijn bevalling dan blijft er toch nog steeds maar 1 week over voor de rest van het jaar. En als hij 6 weken zou opnemen dan komt hij dus een week tekort voor de rest van het jaar….Misschien mogen die mannen vrije dagen van het jaar daarvoor meenemen? Mijn man heeft er over het algemeen ook meer dan hij op kan maken en heeft nu dus nog een week of tien vakantie staan, ondanks dat we dit jaar al 3 weken vakantie samen hebben gehad.
Mijn vriend heeft 6 weken halve dagen gewetkt na de bevalling. We hebben het er vantevoren niet echt over gehad, maar dit was nodig omdat ik zelf niks/weinig kon.
Alle reacties Link kopieren
Altijd fijn als een TO een update komt geven...
Ozo.
Alle reacties Link kopieren
In de eerste 2 weken heb ik 3 en een halve dag vrij genomen.

Als het nodig is neem ik verlof op en werk vaak s avonds thuis. De eerste week is de kraam er en kun je best wat uren werken. Bewaar mijn dagen liever tot mijn vriendin weer aan het werk is. Wel zo handig als er wat is. Alle resterende dagen opnemen lijkt me bij een eerste niet nodig. Hou er nog wat achter de hand.
Alle reacties Link kopieren
Mijn man nam een week voor de bevalling een week vakantie, ik trok het slecht op het laatst, en twee weken er na.
Alle reacties Link kopieren
Mijn man had alle vakantiedagen nog toen ik mijn keizersnee kreeg en nam die in een keer op (5 weken). Was ook nodig met een tweeling die te vroeg kwam en het enorm hectische begin. Wij hebben bewust het jaar vd zwangerschap geen vakantie opgenomen zodat we die tijd hadden met de baby's. Ik heb mijn vakantie aan mijn verlof geplakt waardoor ik incl. Eerder stoppen en vakantie 6 mnd thuis ben geweest
Ignorance is bliss
wat overdreven allemaal. Ik ken het niet hoor dat mannen vakantie nemen (zeker als het geen vakantietijd is) Is dat iets van deze tijd?

Ik las ook iets over dat een man de verzorging van de baby in de kraamtijd moet leren? huh? Als je 1 keer een luier hebt aangedaan en 1 keer de baby in bad dan weet je toch hoe het moet?

Hier man gewoon na 2 dagen aan het werk. Hoezo zou je het niet alleen kunnen dan als de kraamhulp weg is?
Alle reacties Link kopieren
quote:pipootje schreef op 31 juli 2014 @ 21:25:

wat overdreven allemaal. Ik ken het niet hoor dat mannen vakantie nemen (zeker als het geen vakantietijd is) Is dat iets van deze tijd?

Ik las ook iets over dat een man de verzorging van de baby in de kraamtijd moet leren? huh? Als je 1 keer een luier hebt aangedaan en 1 keer de baby in bad dan weet je toch hoe het moet?

Hier man gewoon na 2 dagen aan het werk. Hoezo zou je het niet alleen kunnen dan als de kraamhulp weg is?Ik ken geen enkele man die geen vrij nam. Je hebt net een nieuw wezen in je leven, dat wilde mijn man ook wel leren kennen. Of je vrouw kan nog een dag (of week) nog helemaal niet lopen. Of je kind ligt in het ziekenhuis. En je vrouw is al thuis, geen kraamzorg, 3 x per dag naar het ziekenhuis op en neer. Om maar eens wat voorbeelden te noemen.
Pipootje, ik had een ks, een tweeling en mocht absoluut niet tillen. Dankzij een week ziekenhuis nog maar 2 dagen kraamhulp. Dan ben je blij hoor, als je man thuis is...
Ik had makkelijke zwangerschappen en bevallingen en was gewoon heel blij dat hij in die (voor ons) hele bijzondere tijd thuis was. Genieten van het gezin en wennen aan de nieuwe situatie.
Alle reacties Link kopieren
quote:pipootje schreef op 31 juli 2014 @ 21:25: Hoezo zou je het niet alleen kunnen dan als de kraamhulp weg is?Hoezo zou je het willen?
Varieerde hier nogal per kind. De langste periode dat ik vrij heb genomen was twee weken, de kortste was de rest van de dag.



De beschikbaarheid van vrije dagen is hier nooit een probleem geweest, het ging meer om de noodzaak om voor mijn werk iets te doen. Die kortste was op een punt dat ik dacht dat ik een bepaalde klus in Engeland echt moest doen, en ja, het vliegtuig wacht niet.



Achteraf een van de stomste beslissingen in mijn leven. Denken dat je leidinggevende (ik was nog in loondienst) het niet zal begrijpen als je een klus overdraagt aan een ander, en denken dat je thuis wel gemist kan worden. Echt, te dom gewoon.



TO, of je man een zak hooi is weet ik niet. Of jij je niet zal redden zonder hem, weet ik ook niet. Maar uit mijn eigen ervaring weet ik wel, het is zo intens dom om die eerste weken van je kind grotendeels te missen. Werk wacht echt wel. Je kind niet. Juist die eerste weken, echt, meenemen van die tijd wat je mee kan nemen.
Alle reacties Link kopieren
quote:pipootje schreef op 31 juli 2014 @ 21:25:

wat overdreven allemaal. Ik ken het niet hoor dat mannen vakantie nemen (zeker als het geen vakantietijd is) Is dat iets van deze tijd?

Ik las ook iets over dat een man de verzorging van de baby in de kraamtijd moet leren? huh? Als je 1 keer een luier hebt aangedaan en 1 keer de baby in bad dan weet je toch hoe het moet?

Hier man gewoon na 2 dagen aan het werk. Hoezo zou je het niet alleen kunnen dan als de kraamhulp weg is?Ah schoonloeder, jij ook hier?
"Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt"
Alle reacties Link kopieren
Mijn man is erbij geweest bij de bevalling en de dag daarna. Vervolgens is hij gewoon gaan werken. Ik deed de baby overdag en hij in de avonden. Ging eigenlijk heel natuurlijk allemaal. En leren hoe het moet was ook niet nodig, ging als vanzelf.
quote:elein schreef op 01 augustus 2014 @ 01:34:

[...]



Hoezo zou je het willen?Omdat je niet van suiker bent?
Alle reacties Link kopieren
Interessant om jullie ervaringen te lezen! Ik had er nog niet over nagedacht, maar de aanpak van Nicole123 spreekt me erg aan en gaan wij waarschijnlijk ook doen: man 1 of 2 weken thuis zodra ik weer aan het werk ga na mijn verlof.
Alle reacties Link kopieren
Sorry voor de late reactie! Ik ben ondertussen verhuisd en had een weekje vrij.

Uiteindelijk kwam het er sort of op neer dat ik mijn man verkeerd had begrepen. We raken nog wel eens lost in translation.

Hij blijft zeker thuis de eerste week. Daarna kan hij mocht het zo uitkomen en ik heb hem niet echt nodig, dat hij dan vanuit huis werkt of naar kantoor gaat máár blijft zo lang thuis als ik dat wil.

De intonatie van woorden via mail is totaal verloren gegaan. En het was dus helemaal niet zo bedoeld dat hij alleen maar zijn vaderschapsverlof zou nemen en daarna weer hop aan het werk. Ik me weer de hele dag voor niks druk gemaakt!

Toch tikkeltje last van mijn horMONSTERS.
No worries
Alle reacties Link kopieren
Dat is ook niet aardig van je man! Vooral als hij eerst aan gaf vrij te nemen..

Mijn man wilde 3 weken vrij na geboorte dochter. Door vroeggeboorte lag dochter 2 weken in het ziekenhuis. Manlief heeft toen gewerkt (avonden naar het zieksnhuis) totdat onze dochter mee naar huis mocht.
Alle reacties Link kopieren
Toen zoon werd geboren zat man zonder werk en was hij dus thuis, gezellig.. dat wel. En handig ook omdat ik nog niet zoveel mocht en galsteenaanvallen had.

Maar ik was blij dat hij weer aan het werk ging.

Nu ben ik 38 weken zwanger van nr. 2 en is man net weer aan het werk na vakantie.

Vakantie opnemen in de bouwvak is in zijn geval verplicht en achteraf was het ook lekker om met ons drieën nog lekker dingen te kunnen ondernemen en de laatste klusjes te doen samen' nu lukt dat niet meer..

Straks als de baby er is heeft man nog 2 dagen over ( heeft langer doorgewerkt) en die neemt hij dan op.

Meer zit er voorlopig niet in, bedrijf van manlief doet niet aan ouderschapsverlof, opnemen van PBL enz.

In totaal heeft hij zo'n 5 vakantieweken per kaarten thats it
Alle reacties Link kopieren
Twee dagen, vond het ook wel goed hoor zo. ?n de ochtend lekker dutten en sloom doen, niemand om je heen behalve languit ukkie op je buik.. *zucht*
les jeux sont faits..
Gewoon de 2 dagen die je krijgt als man. Verder geen vrije dagen.
Alle reacties Link kopieren
quote:pipootje schreef op 01 augustus 2014 @ 11:21:

[...]Omdat je niet van suiker bent?

Ik ga ook niet alleen een romantisch weekendje weg omdat ik niet van suiker ben.



Nogmaals: waarom zou je het willen?



Fijn dat het een misverstand was TO, goede zwangerschap verder

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven