Werk & Studie alle pijlers

Tips beginnende docent

31-07-2014 00:20 47 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi dames! Eind augustus ga ik beginnen met de lerarenopleiding. Het lijkt me erg leuk en uitdagend, maar ook een beetje spannend. Zeker omdat ik vrij klein ben en er ook nog eens jong uitzie. Ik ben bang dat de leerlingen mij dan minder serieus nemen. Zelf acteer ik nu al enkele jaren en mijn beste vriendin gaf aan dat lesgeven eigenlijk ook een beetje acteren is. Dus mijn vraag aan jullie is: wat zijn de beste trucjes? Wat voor "personage" moet je aannemen zodat de klas naar je luistert en (voor het grootste gedeelte) aan het werk gaat? Ik weet dat ik dit ook wel op de opleiding krijg, maar mijn ervaring is dat zulke dingen iets zijn dat met de tijd groeit, en je nooit genoeg ervaringen van anderen kan hebben gehoord. Wie weet heeft een van jullie een gouden tip? Alvast bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Wees jezelf! Toon oprechte belangstelling voor leerlingen en stel duidelijke grenzen. De rest komt vanzelf
Live like every day is your last!
Alle reacties Link kopieren
quote:groenebroek schreef op 31 juli 2014 @ 14:17:

Meis, je hebt nog 4 jaar opleiding met tips&tricks in het vooruitzicht!!

Begin eerst maar eens met je opleiding en dan zullen er vanzelf dingen op hun plaats vallen. Je moet niet voor niets eerst een opleiding afgerond hebben voordat ze je alleen en helemaal zelfstandig voor een klas zetten.Een jaartje maar, ik doe eerstegraads!
Alle reacties Link kopieren
quote:jot schreef op 31 juli 2014 @ 21:25:

Wees jezelf! Toon oprechte belangstelling voor leerlingen en stel duidelijke grenzen. De rest komt vanzelf Hoe onthoud je alles trouwens! Ik ben zelf vreselijk in namen. Ik onthoud vanalles, maar namen, pff... zo ga ik al maanden naar dezelfde kroeg en weet nog steeds niet hoe iedereen heet.
Alle reacties Link kopieren
Haha... Tja, is een kwestie van oefenen. Zelf geef ik les op een middelbare school en heb ik zeven klassen. Begin van het jaar is het altijd lastig met namen. Leerlingen krijgen van mij een vaste plattegrond dat helpt al iets.

Verder heb ik een fotoplattegrond en die neem ik voor mezelf vaak door.

Tijdens de lessen zijn er vaak wel leerlingen die opvallen waardoor je de naam snel onthoudt. Degenen waar ik moeite mee heb, die leer ik dan uit m'n hoofd vanaf dat papier.

Komt goed!



Pittig de eenjarige opleiding, maar wel te doen! Ik werk op een academische opleidingsschool en zie dat dus veel van dichtbij.

Succes!



Op wat voor een school ga je je stage doen?
Live like every day is your last!
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook heel slecht met namen, maar..



Ik stel mezelf altijd als doel om binnen een week alle namen te kennen. En het lukt altijd, omdat ik die week alle aandacht op de namen leg.



Inderdaad een plattegrond met foto als je die hebt, bruggers hebben nog geen foto, maar dan maak ik gewoon een foto van de klas.



Leerlingen mogen pas naar binnen als ik hun naam heb genoemd bij het naar binnen komen en ik gebruik constant hun namen. Als ik een naam nog niet weet, dan komt diegene vaak aan de beurt.



Het is hetzelfde als woordjes leren en in de eerste week ben ik dus heel hard woordjes aan het leren.



Ik moet wel zeggen dat ik mijn aandacht niet meer op andere zaken hoef te vestigenen, dus dan kan het. Ik kan me voorstellen dat als je voor het eerst voor de klas komt dat je met andere dingen bezig bent.



Ik lees nu dat je de 1jarige opleiding gaat doen: ook dan ga je eerst kijken (en kun je evt al een beetje namen leren), dan een lesje en dan steeds meer. Je begeleider is in de buurt. Ik begeleid soms stagiairs en laat de stagiair steeds meer alleen, maar de eerste lessen zit ik er gewoon de hele les bij.
Alle reacties Link kopieren
quote:maruthecat schreef op 31 juli 2014 @ 14:08:

Ik vond het als puber altijd onzin dat je moest vragen naar de wc te gaan en niet mocht snacken in de les, maar nu lijkt het me juist logisch om controle te houden en het geroezemoes te beperken.



Dat wil je echt niet. Stel je hebt een klas met 22 leerlingen en in jouw les mogen ze naar de wc zonder het te vragen. Dan zullen er zeker 20 van die gelegenheid gebruik maken. De sfeer zal al snel lacherig worden bij het opstaan, weglopen en weer binnenkomen. Dan is je hele les verstoord end dat zal de rest van het jaar zo blijven.



Voor snacken geldt hetzelfde. Als 1 leerling 1 dropje eet heb je daar geen last van. Maar als 22 leerlingen Marsen en zakken chips meenemen en gaan vreten en uitdelen heb je daar wel last van. Ze zullen er ook iets bij willen drinken. Dat kan je dan ook niet meer verbieden want waarom zouden ze wel een Mars mogen eten en geen blikje Red Bull mogen drinken?



Niet toestaan dus Jij bent er om les te geven en onnodig naar de WC gaan en snacken heeft niets met les te maken.
Consequent en voorspelbaar zijn. Zeggen wat je doet en doen wat je zegt. Zelfverzekerd zijn wat betreft je inhoudelijke kennis, een goede lesvoorbereiding maken/hebben. En een zelfverzekerde uitstraling hebben, dit kun je niet acteren. Wel aan werken. Geef eens een les (evt thuis) en film jezelf. Hoe sta je, hoe spreek je (maak je zinnen af etc). Maar je hebt nog een hele opleiding te gaan, dus dat komt vast goed.
quote:nlies schreef op 31 juli 2014 @ 12:12:

als jij al uitstraalt: "Ik ben klein, dus jullie zullen me wel voor de gek gaan houden" gaat dat ook gebeuren.

Als jij uitstraalt: Ik ben goed in mijn vak, ik heb er plezier in, en nog wat van die gedachtes, gaan ze je heel anders bekijken,

Aan jou de keus

Dit!



En verder zal het heus wel gaan gebeuren dat leerlingen zich misdragen of dat het niet loopt zoals jij wilt, maar het is belangrijk dat je je dat niet persoonlijk aantrekt. En je moet in het begin even het idee loslaten dat het perfect moet. Dan sta je een stuk relaxter voor de klas, dat straal je uit, en dan gedraagt de klas zich ook weer relaxter.
Alle reacties Link kopieren
quote:madelief_je schreef op donderdag 31 juli 2014 18:29 <blockquote><div>quote:</div><div class="message-quote-div"><b><a href="lily-rose2014 in "Tips beginnende docent"" class="messagelink">lily-rose2014 schreef op 31 juli 2014 @ 01:04</a>:</b>

Kies een ander en leuker beroep ( ik kan het weten ;)</div></blockquote>Mee eens, na 18 jaar ben ik er eerlijk gezegd ook helemaal klaar mee. Idem! Vreselijk! Brrr!
Alle reacties Link kopieren
quote:jot schreef op 01 augustus 2014 @ 06:53:

Haha... Tja, is een kwestie van oefenen. Zelf geef ik les op een middelbare school en heb ik zeven klassen. Begin van het jaar is het altijd lastig met namen. Leerlingen krijgen van mij een vaste plattegrond dat helpt al iets.

Verder heb ik een fotoplattegrond en die neem ik voor mezelf vaak door.

Tijdens de lessen zijn er vaak wel leerlingen die opvallen waardoor je de naam snel onthoudt. Degenen waar ik moeite mee heb, die leer ik dan uit m'n hoofd vanaf dat papier.

Komt goed!



Pittig de eenjarige opleiding, maar wel te doen! Ik werk op een academische opleidingsschool en zie dat dus veel van dichtbij.

Succes!



Op wat voor een school ga je je stage doen?Een lyceum met alleen havo/vwo/gymnasium.
Alle reacties Link kopieren
quote:Penelopeia schreef op 01 augustus 2014 @ 08:24:

[...]



Dit!



En verder zal het heus wel gaan gebeuren dat leerlingen zich misdragen of dat het niet loopt zoals jij wilt, maar het is belangrijk dat je je dat niet persoonlijk aantrekt. En je moet in het begin even het idee loslaten dat het perfect moet. Dan sta je een stuk relaxter voor de klas, dat straal je uit, en dan gedraagt de klas zich ook weer relaxter.Ja, dat persoonlijk opvatten van dingen is goddank iets wat ik de laatste jaren steeds minder heb, maar zal vast zwaar worden soms. Zeker als je echt je best doet voor een leerling.
Alle reacties Link kopieren
quote:Penelopeia schreef op 01 augustus 2014 @ 08:24:

[...]



Dit!



En verder zal het heus wel gaan gebeuren dat leerlingen zich misdragen of dat het niet loopt zoals jij wilt, maar het is belangrijk dat je je dat niet persoonlijk aantrekt. En je moet in het begin even het idee loslaten dat het perfect moet. Dan sta je een stuk relaxter voor de klas, dat straal je uit, en dan gedraagt de klas zich ook weer relaxter.Ja, dat persoonlijk opvatten van dingen is goddank iets wat ik de laatste jaren steeds minder heb, maar zal vast zwaar worden soms. Zeker als je echt je best doet voor een leerling.
Alle reacties Link kopieren
quote:otis schreef op 01 augustus 2014 @ 07:59:

Consequent en voorspelbaar zijn. Zeggen wat je doet en doen wat je zegt. Zelfverzekerd zijn wat betreft je inhoudelijke kennis, een goede lesvoorbereiding maken/hebben. En een zelfverzekerde uitstraling hebben, dit kun je niet acteren. Wel aan werken. Geef eens een les (evt thuis) en film jezelf. Hoe sta je, hoe spreek je (maak je zinnen af etc). Maar je hebt nog een hele opleiding te gaan, dus dat komt vast goed.Er wordt sowieso gefilmd, dat hoort bij de opleiding! Dus dat lijkt me enorm leerzaam en leuk om mezelf terug te zien.
Alle reacties Link kopieren
Trek je niets persoonlijk aan, ben consequent, hou je vast aan een bepaalde structuur in je lessen, zodat je leerlingen ook weten wat ze kunnen verwachten. Blijf jezelf, hou het niet TE strak. Je kunt wel gaan acteren en dat is het ook een beetje, maar doe jezelf niet anders voor. Daar prikken leerlingen doorheen en dan heb je al meteen een verkeerde indruk gemaakt.



Tja, het meeste leer je tijdens je stage en de opleiding. Daar zul je merken wat voor jou werkt en waar jij je het prettigst bij voelt. Ik ben inmiddels ook gestopt (na 7 jaar en 3 vakken), maar dat staat los van het lesgeven. Daar genoot ik intens van, net als van de leerlingen (en ik heb uiteenlopend van gym tot vmbo/mbo gehad). Kom zelf ook uit een docentenfamilie, dus ik kende het allemaal wel al. Ik had dus ook dezelfde relaxte lesstijl als mijn familieleden hebben, heel bijzonder. Ik ga nooit meer het middelbaar onderwijs in, misschien wel trainingen binnen het bedrijfsleven (die kans is me aangeboden bij huidige werkgever).



Heel veel plezier en laat het op je afkomen!
Alle reacties Link kopieren
quote:groenebroek schreef op 31 juli 2014 @ 14:17:

Je moet niet voor niets eerst een opleiding afgerond hebben voordat ze je alleen en helemaal zelfstandig voor een klas zetten.

Klopt niet helemaal. Mijn eerste vak was een tekortvak, nadat ik mijn eerste jaar afgerond had, stond ik al onbevoegd voor de klas, naast mijn voltijdopleiding. En ik zie het veel, onbevoegde docenten voor de klas. Gelukkig wel met zeer goede begeleiding vanuit de school (die begeleiding had ik helaas niet) en eventueel de mogelijkheid om advies in te winnen bij de opleiding. Maar helaas is het steeds noodzakelijker om onbevoegde docenten voor de klas te zetten. Vaak zijn dit uiteraard wel gewoon studenten/docenten die het ook aankunnen.



TO, ik lees dat je een eenjarige opleiding gaat volgen. Ik ga er vanuit dat je in korte tijd al klaargestoomd zal worden voor de praktijkervaring, sneller dan bij de vierjarige opleiding. Pittig, maar niet onmogelijk. Ik denk dat je hier veel bruikbare tips kunt lezen die je kunt omvormen naar jouw rol als docent
Alle reacties Link kopieren
Bouw een band op met leerlingen; wacht ze op bij de deur, laat zien dat ze bij jou in de klas zijn, heet ze welkom. Jij bent hoe dan ook de baas, laat zien dat het jouw ruimte is, waar zij natuurlijk van harte welkom zijn. Laat merken dat jij hen ziet. Wees duidelijk en consequent.



Echt acteren gaat niet werken; ruimte in durven nemen en laten zien dat jij er bent wel. Jezelf zijn in de rol als leerkracht is denk ik een betere beschrijving.
Alle reacties Link kopieren
Wow, ik blijf verbaasd over de leuke en goede tips, dank jullie wel! Ja ik ben wel nerveus hoor, in een jaar moet ik alles al kunnen, ik denk echt niet dat dat me lukt! Ik heb uitmuntende vakkennis, maar lesgeven...
quote:maruthecat schreef op 01 augustus 2014 @ 13:45:

[...]



Ja, dat persoonlijk opvatten van dingen is goddank iets wat ik de laatste jaren steeds minder heb, maar zal vast zwaar worden soms. Zeker als je echt je best doet voor een leerling.

Het is ook heel lastig. Vorig jaar zat ik ongeveer in de positie waarin jij nu zit, dus ik heb ook nog maar weinig ervaring. Ik kreeg meteen de lastigste klas van de school, en de eerste weken heb ik daar echt huilend om in mijn bedje gelegen. Maar op een gegeven moment ging er een knop om, en raakte het me niet meer. En toen ging het een stuk beter! Of het voelde in ieder geval een stuk beter



Al met al vind ik het lesgeven trouwens superleuk nu.
Alle reacties Link kopieren
quote:Penelopeia schreef op 01 augustus 2014 @ 17:38:

[...]



Het is ook heel lastig. Vorig jaar zat ik ongeveer in de positie waarin jij nu zit, dus ik heb ook nog maar weinig ervaring. Ik kreeg meteen de lastigste klas van de school, en de eerste weken heb ik daar echt huilend om in mijn bedje gelegen. Maar op een gegeven moment ging er een knop om, en raakte het me niet meer. En toen ging het een stuk beter! Of het voelde in ieder geval een stuk beter



Al met al vind ik het lesgeven trouwens superleuk nu.Dat geeft hoop!
Gewoon jezelf zijn. Ze hebben het direct door wanneer je dat niet bent en dan ben je ze kwijt.
Alle reacties Link kopieren
Komt vast goed! Leuk een Havo/VWO school. Werk ik ook

Succes alvast!
Live like every day is your last!
Alle reacties Link kopieren
quote:maruthecat schreef op 01 augustus 2014 @ 15:20:

Wow, ik blijf verbaasd over de leuke en goede tips, dank jullie wel! Ja ik ben wel nerveus hoor, in een jaar moet ik alles al kunnen, ik denk echt niet dat dat me lukt! Ik heb uitmuntende vakkennis, maar lesgeven...



In een jaar hoef je niet alles te kunnen. Houd dat ook in je achterhoofd als het een keer niet lekker loopt. Dat zal vaak gebeuren, als je maar progressie laat zien en enige feeling voor het vak.



Toen ik begon zei een van de schoolbegeleiders dat hij eigenlijk het vak pas écht onder de knie had, dus dat hij met zekerheid wist hoe te handelen in álle rare gevallen die zich regelmatig voor doen, na 15 jaar.ik denk dat dat ook wel dicht in de buurt van de 10000 uur theorie komt.



Meestal zegt men ook dat j het vak pas na 5 jaar beheerst. Het geeft rust als je dat weet. Na dat ene stage jaartje hoef je niet alles te kunnen, maar je moet zelfstandig voor de klas losgelaten durven worden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven