seks en maatschappijkritiek

28-07-2014 09:36 3062 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi ladies,



Ik merk dat er van mijn generatie nog maar weinig vrouwen zijn die zich drukmaken om vrouwenongelijkheid en onderdrukking. Veel meisjes vinden het prima als ze leuke kleren in de kast hebben hangen en 's zomers een roseetje of een witbiertje kunnen drinken in het park.



Er is onthutsend weinig solidariteit met meisjes en vrouwen in India, Pakistan en Afghanistan die worden onderdrukt, verkracht en kort gehouden. Er is geen enkele woede over de loonkloof die nog steeds bestaat tussen mannen en vrouwen in Nederland (!). We vinden het allemaal normaal dat Nederland nog nooit een vrouw als premier heeft gehad en dat emancipatie al 30 jaar van de politieke agenda is.



Als je kijkt naar de misstanden die al duizenden jaren, tot op de dag van vandaag, door mannen worden gepleegd, als je kijkt naar de vrouwenhaat en de onderdrukking, is het dan niet de taak van elke zichzelf respecterende vrouw om een activistische levenshouding te cultiveren en zeker niet te heulen met de 'vijand'?



Er is een anekdote in de Griekse mythologie, waarbij vrouwen hun mannen seks onthielden en zo een einde maakten aan de oorlog. Moeten we niet ophouden seks te hebben en relaties aan te knopen met mannen totdat we eindelijk het patriarchaat op de knieeen hebben gedwongen? Moeten we niet terug naar de hoogtijdagen van het feministisch activisme, toen heteroseks werd gezien als per definitie ongelijkwaardig?



Ik ben trots om te zeggen dat ik nog nooit seks met een jongen/man heb gehad en dat ook nooit zal doen zolang vrouwen geen gelijkwaardige positie hebben in in ieder geval Nederland. Wie doet er mee?
"De relaties tussen vrouwen worden het meest gevreesd, zijn het meest problematisch en hebben de meeste potentie om de planeet te transformeren" (Adrienne Rich)
Alle reacties Link kopieren
Bullshit Amand, een sociaal fenomeen bespreken is niet meteen mannen als minderwaardig. En de reden dat er zo in detail wordt getreden is júist ook omdat veel reacties hier steeds met voorbeelden komen om te vragen "En dit dan? Dit is het (sexual entitlement) toch niet?". Ja, amehoela, dan lijkt het er inderdaad op dat alles fefileerd wordt tot op het bot en dan daar zeker weer over klagen.



Trouwens, het topic heet seks en maatchappij. Dan kun je nagaan dat er vele verschillende facetten aan bod komen, die met alkaar samenhangen, ipv een geisoleerd dingetje zijn.



Wbt je laatste zinnen. Dít dus ook he? Zodra je met mannen over seksime praat kun je uittekenen dat op een gegeven moment je in de schoenen wordt geschoven dat je een mannenhater bent of ze minderwaardig vind. Echt, dat argumen is al zo oud als het jaar 0. We hebben het juist alleen over hoe vrouwen onterecht als minderwaardig worden behandeld op bverscillende manieren. Maar dat wordt dan opgevat als mannen minderwaardig vinden. Leuke omdraaing weer.



Of in je eigen woorden: Lekker bezig. Not.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Wanneer je vindt dat je als minderwaardig wordt behandeld (het is immers slechts je eigen mening), dan kun je professionele hulp gaan zoeken om van je probleem (met je eigen gevoelens) af te komen. Lijkt mij de meest constructieve weg.



En als zo vaak: zolang je feitelijk en aantoonbaar geen nadeel wordt berokkend door wat een ander denkt, dan zou je toch gewoon je eigen leven kunnen leiden zonder je iets aan te trekken van wat een ander van je denkt? Maar daar zit 'em nou juist de kneep: er is een groep die zichzelf tot de gedachtenpolitie heeft gebombardeert, met mandaat van..., ja van wie eigenlijk?
Alle reacties Link kopieren
Ik zit hier stilletjes te gniffelen om het feit dat ik een mannenhater zou kunnen zijn. Dan zou ik een zeer ongezellig leven hebben, want bijna iedereen waar ik mee omga is man. Mijn twee kinderen zijn man. Op het werk heb ik vrijwel alleen met mannen te maken. De drie vrienden waar ik het meest mee optrek zijn man. Mijn ouder die nog leeft is man.
Alle reacties Link kopieren
quote:loquase schreef op 01 augustus 2014 @ 08:48:

Ik zit hier stilletjes te gniffelen om het feit dat ik een mannenhater zou kunnen zijn. Dan zou ik een zeer ongezellig leven hebben, want bijna iedereen waar ik mee omga is man. Mijn twee kinderen zijn man. Op het werk heb ik vrijwel alleen met mannen te maken. De drie vrienden waar ik het meest mee optrek zijn man. Mijn ouder die nog leeft is man.



Ja, precies, er zijn genoeg mannen in mijn leven waar ik absoluut dol op ben. Partner, vader, vrienden etc. Ik heb totaaaaaaal geen moeite om mannen als collega te hebben, of een mannelijke baas of werknemer. Ik vind principieel helemaal niks mis met mannen als biologisch verschijnsel, haha. Maar wél met seksisme.



Grappig toch, dat zodra je seksitische dingen aankaart je als mannenhater wordt bestempelt (en zodra je dat weerlegt je iets krijgt van: "Je trekt het je teveel aan").
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Alle reacties Link kopieren
Ik snap het. Als je seksueel geweld afkeurt en last hebt van seksisme dan ben je van de gedachtepolitie en moet je in therapie. Goede tip, ik zal het even doorgeven aan al die verkrachtte vrouwen. Het is immers slechts hun mening dat ze zich minderwaardig behandeld voelen.
Alle reacties Link kopieren
quote:loquase schreef op 01 augustus 2014 @ 09:02:

Ik snap het. Als je seksueel geweld afkeurt en last hebt van seksisme dan ben je van de gedachtepolitie en moet je in therapie. Goede tip, ik zal het even doorgeven aan al die verkrachtte vrouwen. Het is immers slechts hun mening dat ze zich minderwaardig behandeld voelen. Oh, betekende zijn posting dat? Ik reageerde er niet op omdat ik er geen fluit van snapte en het zo onsamenhangend vond.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Alle reacties Link kopieren
quote:boebezoebe schreef op 01 augustus 2014 @ 08:15:

Grappig dat ook hier nu om het hards in bochten wordt gewrongen om maar aan te tonen dat iets niet écht bestaat (en dat de mannen die hier schrijven er toch écht geen last van hebben), ipv het hebben over hoe dit fenomeen in het dagelijkse leven interacties kleuren (en wat je er aan kan doen).Dat verklaart de reacties natuurlijk ook meteen. Mannen hebben er ook geen last van en hebben er vooral voordeel van. Ze zien het vaak ook echt niet, dat geloof ik wel. Maar ontkennen wat WIJ ervaren, dat gaat gewoon te ver.
Ga in therapie!
Alle reacties Link kopieren
quote:dubiootje schreef op 01 augustus 2014 @ 01:04:

[...]





Jij vindt dat geen sexual entitlement: dat is het wel. Een relatie geeft geen recht op seks.



Ik vind dat deze stelling vooral moet betrekken op heterorelaties, die plaatsvinden in de context van een eeuwenlange geschiedenis van geinstitutionaliseerde ongelijkheid en psychische en lichamelijke onderdrukking.



Natuurlijk bestaat er ook in een lesbische relatie geen "recht op seks", maar vind ik wel dat je (als je afspreekt monogaam te zijn) je dan ook over de brug moet komen of op zijn minst moet meedenken met de ander.
"De relaties tussen vrouwen worden het meest gevreesd, zijn het meest problematisch en hebben de meeste potentie om de planeet te transformeren" (Adrienne Rich)
Alle reacties Link kopieren
quote:dubiootje schreef op 01 augustus 2014 @ 09:16:

[...]





Dat verklaart de reacties natuurlijk ook meteen. Mannen hebben er ook geen last van en hebben er vooral voordeel van. Ze zien het vaak ook echt niet, dat geloof ik wel. Maar ontkennen wat WIJ ervaren, dat gaat gewoon te ver.En ironisch genoeg wordt dat dan geen 'gedachtenpolitie' genoemd.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Alle reacties Link kopieren
quote:feministe1995, 3 minuten geleden





Ik vind dat deze stelling vooral moet betrekken op heterorelaties, die plaatsvinden in de context van een eeuwenlange geschiedenis van geinstitutionaliseerde ongelijkheid en psychische en lichamelijke onderdrukking.



Natuurlijk bestaat er ook in een lesbische relatie geen "recht op seks", maar vind ik wel dat je (als je afspreekt monogaam te zijn) je dan ook over de brug moet komen of op zijn minst moet meedenken met de ander.Recht op seks bestaat ook niet in homoseksuele relaties, zelfs niet in lesbische relaties en al helemaal niet als je een lesbische vrouw alleen seksueel misbruikt voor je politieke doeleinden. Ik heb zelden zo'n nep-feminist gezien zoals jij en dit forum zit er echt vol mee.
You know how I know? Because I reeaally think so!
@feministe1995 Geeft niks, ik maak ook wel eens regeltjes die alleen voor mijn vrouw gelden. Probleem is alleen dat daarna mijn ballen een tijd zo'n pijn doen.
Alle reacties Link kopieren
quote:MrsStanleyWalker schreef op 01 augustus 2014 @ 09:24:

[...]





Ik heb zelden zo'n nep-feminist gezien zoals jij en dit forum zit er echt vol mee.



Echt, schaam je. Mijn Godin zeg... ik denk dat ik meer doe voor vrouwen en het feminisme dan 50 willekeurige posters bij elkaar.



Ken je me? Weet je wat ik doe? Waarom zeg je zoiets vreselijks en trap je op mijn meest gevoelige plek?



Maar laat ik maar happen.... wat maakt mij een nep-feministe?
"De relaties tussen vrouwen worden het meest gevreesd, zijn het meest problematisch en hebben de meeste potentie om de planeet te transformeren" (Adrienne Rich)
Dat is het probleem met fundamentalisten hè; niet accepteren dat anderen een andere mening hebben en uitsluitend met gelijkgestemden 'discussiëren' (kringrukken, feitelijk) over hun eigen gelijk. Daarbij dus domweg negeren dat er zoiets bestaat als 'de rest van de wereld' en zwelgen in het eigen gelijk.



Veel plezier daarmee.
Alle reacties Link kopieren
quote:loquase, 24 minuten geleden

Ik snap het. Als je seksueel geweld afkeurt en last hebt van seksisme dan ben je van de gedachtepolitie en moet je in therapie. Goede tip, ik zal het even doorgeven aan al die verkrachtte vrouwen. Het is immers slechts hun mening dat ze zich minderwaardig behandeld voelen. Dat gebeurt serieus hier op het forum. Er is eens een topic geweest waarbij voornamelijk vrouwelijke forummers aangaven of en hoe vaak zij slachtoffer waren geweest en toen onstond er ook discussie over wanneer er sprake is van verkrachting c.q. misbruik/aanranding, volgens sommigen (en ik noem geen namen) is verkracht zijn slechts een mening en geen feit.
You know how I know? Because I reeaally think so!
Het enige wat we tot op heden bij mijn weten van je hebben gezien is dat je een grote mond hebt en heel ongenuanceerd over man TEGEN vrouw praat, maar misschien heb ik wat gemist? Ik heb dit topic even niet gevolgd namelijk. Ik snap niet precies hoe die verkrachte meisjes in India uit je openingspost daarmee geholpen zijn. Wat betekent solidair zijn in zo'n geval dan precies? Jezelf druk maken op het internet doet namelijk echt niks hoor. Maar misschien dat je dat nog denkt als je 19 bent?
Alle reacties Link kopieren
quote:boebezoebe schreef op 01 augustus 2014 @ 09:07:

[...]





Oh, betekende zijn posting dat? Ik reageerde er niet op omdat ik er geen fluit van snapte en het zo onsamenhangend vond.



Het ontkennen, bagatelliseren, zeggen dat het maar een mening is, je verwijten dat je een mannenhater bent, of niet goed bij je hoofd, is ook een zeer vreemde manier van doen.



Mijn buurmans tasje wordt gestolen door een Roemeense zakkenroller. Uiteraard baalt hij verschrikkelijk: "Wat een rot Roemeen, nu ben ik mijn geld, creditcards en telefoon met foto's van vrouw en kinderen kwijt. Zo'n 400.000 mensen worden slachtoffer van zakkenrollers. 47% van de opgepakte zakkenrollers is afkomstig uit het Oostblok. Er moet wat gedaan worden aan diefstal en de zakkenrollers moeten aangepakt worden.



Mijn reactie:

Ik wil er niets van horen, want niet alle Oostblokkers zijn dieven, er zijn ook miljoenen eerlijke mensen bij. Jouw probleem bestaat dus niet.

Weet je wel zeker dat je gerold bent en niet je tasje verloren bent?

En dan nog, ik zie het niet als diefstal, want de mensen uit het Oostblok zijn zo arm, die hebben het geld harder nodig dan jij, dus geheel gerechtvaardigd dat hij zich je tasje heeft toegeëigend.

Je zeurt, je stelt je aan en overdrijft.

Het is maar een mening dat je bestolen bent.

Je tasje is helemaal niet gerold, je bent gewoon een extremist en Oostblokhater.

Je moet niet zo moeilijk doen over diefstal, ik kreeg gister te weinig wisselgeld terug bij de Albert Heyn, dat is ook erg, hoor.

Als je je bestolen voelt, moet je niet de dief de schuld geven, maar is het jouw probleem, daar moet je maar hulp voor gaan zoeken.

Je hebt het vast uitgelokt en je tasje niet stevig genoeg vastgehouden.

Eigen schuld dat je bestolen bent, moet je maar geen bezit hebben.
quote:feministe1995 schreef op 01 augustus 2014 @ 09:30:

[...]Ken je me? Weet je wat ik doe? Waarom zeg je zoiets vreselijks en trap je op mijn meest gevoelige plek?En jij kent mij wel, omdat ik een man ben?
@loquase



En gek genoeg zijn het in mijn ervaring echt niet alleen mannen die zulke reacties hebben hoor. Het is namelijk typisch menselijk om onheil toe te schrijven aan iemands eigen schuld. "Je zult het er wel naar gemaakt hebben. Waarom koop je dan ook zo'n mooie portemonnee, als je graag wilt opvallen, tja...".



En dat heeft zelfs een bepaalde reden, want als die persoon er niks aan kon doen, en het was echt erg wat ze hebben meegemaakt, dan zou het jou ook zomaar kunnen overkomen. Dus nee, het was je eigen schuld!
Ik denk dat het belangrijk is om wanneer er veel aandacht is (al is het door een kleine groep) voor een bepaald probleem je er voor moet waken alles binnen dat kader te gaan zien. Dat is iets wat vaker gebeurd trouwens, wanneer er veel aandacht voor een onderwerp is gaat men er soms (onbewust) naar zoeken en normaal gedrag problematiseren om het in dat kader te laten passen. Voor sommige is het feit dat een man zegt behoefde te hebben aan seks al genoeg om een enorme tirade over male entitlement af te steken. Dat mannen daar vervolgens verontwaardigt en ontkennend op reageren is niet gek denk ik. Door overtrokken reacties ontstaat grote weerstand waardoor de discussie over het wel of niet bestaan van male entitlement en de invloed ervan alleen maar voort blijft duren. Dan kom je niet eens aan de inhoudelijke discussie en de weg naar een oplossing toe. Ik denk dus dat ook vrouwen naar hun rol hierin moeten kijken om zo bij te dragen aan een oplossing en niet deel uit te gaan maken van het probleem dat de discussie steeds verzand in verdediging van beide kanten. Dat maakt het een strijd en dat woord is denk ik al slecht in deze context. De strijd tussen de seksen. Daarmee moet het klaar zijn en er moet gewerkt worden aan samenwerking tussen de seksen. Dat bereik je niet door elkaar van je gelijk te willen blijven overtuigen.



Een van de redenen dat ik zeg dat ik denk dat het goed is in oplossingen te denken en niet enkel in problemen is omdat het steeds hebben over een probleem en je alleen daar op focussen op den duur vaak wordt ervaren als zeuren. Door het te hebben over oplossingen en te komen met ideeën geef je mensen (ook mannen) de kans daarop in te haken en het over iets concreets te hebben. Wanneer je kleine veranderingen door kunt voeren kunnen die een voorbeeld zijn. Dan kun je laten zien hoe je bepaalde problemen opgepakt hebt en laten zien dat die dingen op een andere manier kunnen. Goed voorbeeld doet goed volgen denk ik.



Hoe dat exact moet weet ik zo ook niet hoor. Ik denk dat het goed is om te beginnen in bijvoorbeeld je eigen vakgebied. Tegen welke dingen (buiten mannen als iets algemeens) lopen vrouwen aan en waar is ruimte voor verbetering?



Daarnaast moeten vrouwen denk ik gestimuleerd worden zich te (blijven) ontwikkelen. Voor veel vrouwen is het wel klaar als ze kinderen krijgen. Dat is gewoon heel erg jammer. Vaak zie je dat als kinderen groter worden vrouwen weer (meer) aan de slag willen op de arbeidsmarkt en hun ambities (weer) naar boven komen maar door dat hun ontwikkeling stil heeft gestaan of vertraagt is kunnen ze de ontwikkelingen binnen hun vakgebied moeilijk bijhouden of zijn al achter geraakt.
Alle reacties Link kopieren
quote:mwcactus schreef op 01 augustus 2014 @ 09:56:

Dat maakt het een strijd en dat woord is denk ik al slecht in deze context. De strijd tussen de seksen. Daarmee moet het klaar zijn en er moet gewerkt worden aan samenwerking tussen de seksen. Het punt is alleen, lieve schat, dat het al eeuwenlang een strijd IS. En als wij tegenover een mannenleger staan dat kanonnen gebruikt (vrouwen niet toelaat in de Raden van Bestuur, etc.), dan kunnen wij wel lief en schattig met onze speelgoedzwaardjes terugvechten (de dialoog opzoeken, genuanceerd zijn, etc.), maar daarmee ga je het niet redden.
"De relaties tussen vrouwen worden het meest gevreesd, zijn het meest problematisch en hebben de meeste potentie om de planeet te transformeren" (Adrienne Rich)
Alle reacties Link kopieren
Ik ben dol op mannen, en ja hier en daar zit er ééntje tussen die ik graag wat aan zou doen maar mannen. Tsja, mannen blijven mannen en de sex is er heerlijk mee ..... mannen zijn een beetje vreemd maar wel lekker, mijn zelfrespect staat hoog genoeg om mezelf geen dingen te laten overkomen wat ik niet wil ;)



Daar kan geen enkele man over heersen, en dat dat op andere plekken nog heel anders is, zal niet opeens verdwijnen als ik geen sex meer heb met mannen. Opkomen voor rechten heeft voor mij geen verbinding met geen sex meer hebben met het tegen geslacht. Tegenwoordig werken vrouwen fulltime en zorgen mannen voor de kids, ook best wel wat anders dan vroeger toch?



komt dus vast wel goed, al met al blijf ik lekker sexxen met mannen
quote:feministe1995 schreef op 01 augustus 2014 @ 09:19:

[...]





Ik vind dat deze stelling vooral moet betrekken op heterorelaties, die plaatsvinden in de context van een eeuwenlange geschiedenis van geinstitutionaliseerde ongelijkheid en psychische en lichamelijke onderdrukking.



Natuurlijk bestaat er ook in een lesbische relatie geen "recht op seks", maar vind ik wel dat je (als je afspreekt monogaam te zijn) je dan ook over de brug moet komen of op zijn minst moet meedenken met de ander.



Meisje meisje je maakt jezelf zo ongeloofwaardig ten minste voor mij wel.



Met deze houding richting mannen en heteroseksuele relaties roep je alleen maar weerstand op en zul je niet serieus genomen worden. Op deze manier wordt je echt geen minister, nooit. Er zal zelfs niemand naar je willen luisteren behalve andere vrouwen met net zulke wereldvreemde ideeën, dan kunnen jullie tegen elkaar raaskallen en samen boos zitten zijn omdat niemand luistert en iedereen je onderdrukt.



Dit is een typisch voorbeeld van uitingen die heftige reacties oproepen en onherroepelijk leiden tot vragen als "waarom vrouwen wel en mannen niet?" wat er weer toe zal leiden dat je weer opnieuw in dezelfde discussie verzandt.
Alle reacties Link kopieren
quote:clairepascalle schreef op 01 augustus 2014 @ 10:08:

al met al blijf ik lekker sexxen met mannen



Okee, respect voor je keuze.



Ik vind het al heel wat wanneer vrouwen er serieus over nadenken ipv heteroseks te hebben omdat ze er automatisch van uitgaan dat dat moet.



Met meer bewustwording is er al een hele stap genomen.
"De relaties tussen vrouwen worden het meest gevreesd, zijn het meest problematisch en hebben de meeste potentie om de planeet te transformeren" (Adrienne Rich)
Als je mazzel hebt wordt je met je eigen extreme uitspraken op het laatst alleen nog serieus genomen door Men's Rights Activists. Die hebben het ook hard nodig om hun mening bevestigd te krijgen namelijk
Alle reacties Link kopieren
quote:mwcactus schreef op 01 augustus 2014 @ 10:09:

[...]





Meisje meisje je maakt jezelf zo ongeloofwaardig ten minste voor mij wel.



Met deze houding richting mannen en heteroseksuele relaties roep je alleen maar weerstand op en zul je niet serieus genomen worden. Op deze manier wordt je echt geen minister, nooit. Er zal zelfs niemand naar je willen luisteren behalve andere vrouwen met net zulke wereldvreemde ideeën, dan kunnen jullie tegen elkaar raaskallen en samen boos zitten zijn omdat niemand luistert en iedereen je onderdrukt.



Dit is een typisch voorbeeld van uitingen die heftige reacties oproepen en onherroepelijk leiden tot vragen als "waarom vrouwen wel en mannen niet?" wat er weer toe zal leiden dat je weer opnieuw in dezelfde discussie verzandt.Amen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven