seks en maatschappijkritiek

28-07-2014 09:36 3062 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi ladies,



Ik merk dat er van mijn generatie nog maar weinig vrouwen zijn die zich drukmaken om vrouwenongelijkheid en onderdrukking. Veel meisjes vinden het prima als ze leuke kleren in de kast hebben hangen en 's zomers een roseetje of een witbiertje kunnen drinken in het park.



Er is onthutsend weinig solidariteit met meisjes en vrouwen in India, Pakistan en Afghanistan die worden onderdrukt, verkracht en kort gehouden. Er is geen enkele woede over de loonkloof die nog steeds bestaat tussen mannen en vrouwen in Nederland (!). We vinden het allemaal normaal dat Nederland nog nooit een vrouw als premier heeft gehad en dat emancipatie al 30 jaar van de politieke agenda is.



Als je kijkt naar de misstanden die al duizenden jaren, tot op de dag van vandaag, door mannen worden gepleegd, als je kijkt naar de vrouwenhaat en de onderdrukking, is het dan niet de taak van elke zichzelf respecterende vrouw om een activistische levenshouding te cultiveren en zeker niet te heulen met de 'vijand'?



Er is een anekdote in de Griekse mythologie, waarbij vrouwen hun mannen seks onthielden en zo een einde maakten aan de oorlog. Moeten we niet ophouden seks te hebben en relaties aan te knopen met mannen totdat we eindelijk het patriarchaat op de knieeen hebben gedwongen? Moeten we niet terug naar de hoogtijdagen van het feministisch activisme, toen heteroseks werd gezien als per definitie ongelijkwaardig?



Ik ben trots om te zeggen dat ik nog nooit seks met een jongen/man heb gehad en dat ook nooit zal doen zolang vrouwen geen gelijkwaardige positie hebben in in ieder geval Nederland. Wie doet er mee?
"De relaties tussen vrouwen worden het meest gevreesd, zijn het meest problematisch en hebben de meeste potentie om de planeet te transformeren" (Adrienne Rich)
quote:rosanna08 schreef op 01 augustus 2014 @ 11:24:

[...]





Ik geloof het wel. Hoe kan ik zeker weten dat ik idd geen seksist ben als iemand die een vrouw verkracht dat ook van zichzelf vindt? In hoeverre kun je op je eigen zelfinzicht vertrouwen?

Exact. Ik heb geen gebrek aan zelfvertrouwen, en ik weet dat ik aardig zelf-kritisch ben. Maar dat is niet genoeg. Ik geloof passioneel dat vrouwen in de wereld gruwelijk onderdrukt worden, misbruikt, gediscrimineerd en dat dat fout is. Ik geloof ook dat het in Nederland beter is dan in Pakistan, maar ik zie dat ook Nederland een sexistische maatschappij is.



Hoe zal ik het zeggen, zonder dat het overdreven klinkt? We hebben de slavernij in de wereld goeddeels afgeschaft, we hebben formele homo-discriminatie opgeheven, en we hebben formeel vrouwen en mannen gelijk gesteld.



Maar als het over zwarte piet gaat is toch de tendens "ze moeten eens stoppen met zeuren", bij de gay parade is het al snel "ik heb niks tegen homo's maar ze moeten niet zo aanstellerig doen" en vrouwen, nou ja, lees dit topic.



Ik herken dat bij mezelf ook. Ik weet voor de volle 100% zeker dat ras, geaardheid en sexe niet bepalend zijn voor hoe ik mensen behandel, hoe ik ze bekijk. Denk ik. En toch herken ik dat mijn eerste gevoel in dit soort gesprekken is "kom op, overdrijf eens niet zo.". Ik weet dat dat niet klopt, en ik laat me, denk ik, door die gevoelens niet leiden. Maar om ze echt kwijt te raken, moeten ze zichtbaar worden gemaakt, denk ik. Keer op keer.



Ik schrijf ook "dat vrouwen minder verdienen dan mannen, komt denk ik door andere oorzaken dan simpelweg discriminatie". En dan helpt het om even een kaakslagje van dubiootje te krijgen. Voelt niet fijn, maar is wel goed.



Ik ga de wereld niet veranderen, en ik geloof niet dat ik een extreem slecht mens ben, maar ik probeer mezelf te verbeteren tot ik stop met ademen.
Alle reacties Link kopieren
quote:olympiacolbert, 11 minuten geleden



Dát is nou juist wat men probeert uit te leggen: als wij ons bedreigd of ongewenst benaderd voelen, moeten wíj in therapie, in plaats van dat de manier van benaderen moet veranderen. Dat is nu juist het grote probleem. Mensen denken dat de samenleving 'nu eenmaal zo is', en dat mannen nu eenmaal vrouwen seksueel benaderen. En als wij dat niet kunnen accepteren is dat ons probleem. Maar als zoveel vrouwen dit als probleem beginnen te zien, is het dan nog wel een individueel probleem wat met therapie op te lossen is? Ik vind van niet, en vind het bovendien bijzonder onwenselijk om het zo op te lossen.+ 1000
You know how I know? Because I reeaally think so!
Alle reacties Link kopieren
Amands oplossing is dat wij allen in therapie gaan om te dealen met hoe mannen ons benaderen. Wat er dus nu al gebeurt, zeg maar. Status quo handhaven.
Alle reacties Link kopieren
quote:rosanna08 schreef op 01 augustus 2014 @ 11:01:

[...]





misschien omdat je je aangesproken voelt, omdat je lid bent van de groep die besproken wordt terwijl alles in je roept dat jij niet zo bent. Ik krijg hetzelfde gevoel wanneer het over vrouwen gaat of over Nederlanders of over dikke mensen.

Ik denk dat ieder mens van zichzelf graag het goede denkt en dat je een sterke persoonlijkheid wanneer je open en eerlijk naar jezelf kunt kijken zonder defensief te worden



Dat speelt zeker mee. Daarnaast speelt ook wat ze in het Engels noemen "privilege" een rol: de geprivilegieerde positie van iemand die tot de dominerende groep behoort. Het is heel moeilijk voor mij als blanke om mij echt in te leven in iemand die racisme ondervindt. Het zou voor mij dan ook heel makkelijk zijn om racisme dan maar weg te wuiven - ik heb er geen last van, ik zie het niet, dus het bestaat niet.



De reden waarom ik het niet zie en er geen last van heb is natuurlijk precies dat: "privilege". Het is niet tegen mij gericht. Dat is iets waar je heel voorzichtig mee moet zijn en waar je je sterk van bewust moet zijn in dit soort discussies. Respect voor de ervaringen van in dit geval vrouwen is dus belangrijk.
Ga in therapie!
quote:olympiacolbert schreef op 01 augustus 2014 @ 11:38:

[...]



Nou, en dát hopen we nou dus van wel. ik tenminste. Ik hoop wel dat die samenleving structureel veranderd kan worden. Daar hoort 'de aard van de man', die een direct product is van de patriarchale samenleving, bij.

Daar neem je een verkeerde afslag.



Dat wat jij 'de patriarchale samenleving' noemt, is het gevolg van de aard van mannen (en vrouwen). Niet andersom.
TO lees eens terug. Dan zul je zien dat jou gedrag de inhoudelijke discussie frustreert. Dat lijkt mij verre van productief. Je draagt met je gedrag alleen maar bij aan het probleem. Uitlatingen zoals die van jou over mannen en over heterorelaties maken het voor de vrouwen die wel (al jaren!) proberen op een goede manier in gesprek te gaan alleen maar moeilijker. Bedankt voor je bijdragen, heel belangrijk ja.



Ik ga een blokje om want ik word hier wat pissig van. Omdat ik er dus wel mee bezig ben, al jaren, dus niet dankzij jou. Nu kom je mij even vertellen hoe de wereld werkt en jezelf een veer in je reet steken omdat je zo belangrijk bent dat door jou iedereen hier mee bezig is. Alsof niet hard schreeuwen betekent dat men er niet mee bezig is. Wat denk je van het publiceren van essays in relevante tijdschriften om bepaalde zaken aan de kaak te stellen bijvoorbeeld. Die schrijven zichzelf zeker daar is niemand mee bezig? Dat ik niet over alles waar ik me mee bezig hou loop te schreeuwen wil niet zeggen dat ik er niet op een andere manier iets mee doe.



Alle reacties Link kopieren
quote:pippa2 schreef op 01 augustus 2014 @ 11:34:

[...]





Dus je wilt gewoon een medaille eigenlijk?



Nee, dat zeg ik niet. Ik zeg dat ik zo'n dubiootje niet snap.



Wanneer er een jonge meid is met interesse en passie voor feminisme, dan voeren negativisme en kritiek de boventoon. Dat snap ik niet (ook niet vanuit het perspectief van dubiootje zelf). Hoe kunnen we ooit iets realiseren als jonge feministen zo'n veeg uit de pan krijgen van de wijzere, oudere vrouwen, die meer kennis hebben, sociaal vaardiger zijn, er beter over hebben nagedacht, wel nuttige bijdragen hebben, etc.?
"De relaties tussen vrouwen worden het meest gevreesd, zijn het meest problematisch en hebben de meeste potentie om de planeet te transformeren" (Adrienne Rich)
Alle reacties Link kopieren
eldorado, ik vind dat jij echt al een heel eind bent met zelfreflectie. Ik herken het ook heel erg. Heb daar veel bewondering voor, want het is retemoeilijk.
quote:hatsetats schreef op 01 augustus 2014 @ 11:29:

[...]



Nee, je vraagt je af waarom je een vrouw niet seksueel mag benaderen. Nou, de heren deden dat. Heel duidelijk. Geen verkrachting, geen aanranding, ik heb zelfs geen onvertogen woord gehoord. (daarvoor spraken ze te zachtjes) Gewoon, een stel kerels die hun recht op 'seksuele benadering' in de praktijk brengen.

Dat is wat jij goedpraat.



Nogmaals, ik vraag mij af wáárom je/ze het zo vervelend en zelfs Vies vindt. That's it, niet meer en niet minder. Ik maak er al helemaal geen recht van en ik praat het niet goed. LE-ZEN graag, bij voorkeur begrijpend.

Sterker nog, mijn lieftallige echtgenote vraagt zich ook af waarom je/ze zich Vies en Ongemakkelijk voelt en en zij is ook een vrouw. Ik kan dan niet anders dan concluderen dat dezegevoelens van jezelf zijn, en niet universeel toepasbaar. Vandaar mijn vraag: waarom?
Alle reacties Link kopieren
quote:eldorado schreef op 01 augustus 2014 @ 11:40:

[...]



Ik schrijf ook "dat vrouwen minder verdienen dan mannen, komt denk ik door andere oorzaken dan simpelweg discriminatie". En dan helpt het om even een kaakslagje van dubiootje te krijgen. Voelt niet fijn, maar is wel goed.



*aai over hoofd*



Ik ga de wereld niet veranderen, en ik geloof niet dat ik een extreem slecht mens ben, maar ik probeer mezelf te verbeteren tot ik stop met ademen.Dat is een heleboel waard, eldorado. Dat is het begin van verandering.
Ga in therapie!
Alle reacties Link kopieren
quote:Amand schreef op 01 augustus 2014 @ 11:42:

[...]



Daar neem je een verkeerde afslag.



Dat wat jij 'de patriarchale samenleving' noemt, is het gevolg van de aard van mannen (en vrouwen). Niet andersom.Dat weet ik niet. Kippen en eieren. TO zal het met je eens zijn, wonderlijk genoeg.
Alle reacties Link kopieren
quote:ThunderassMan schreef op 01 augustus 2014 @ 11:44:

[...]





Nogmaals, ik vraag mij af wáárom je/ze het zo vervelend en zelfs Vies vindt. That's it, niet meer en niet minder. Ik maak er al helemaal geen recht van en ik praat het niet goed. LE-ZEN graag, bij voorkeur begrijpend.

Sterker nog, mijn lieftallige echtgenote vraagt zich ook af waarom je/ze zich Vies en Ongemakkelijk voelt en en zij is ook een vrouw. Ik kan dan niet anders dan concluderen dat dezegevoelens van jezelf zijn, en niet universeel toepasbaar. Vandaar mijn vraag: waarom?Nogmaals, waarom vind jij het vervelend om op je bek geslagen te worden (neem ik aan?) Omdat het pijn doet, irritant is, je er niet om gevraagd hebt... Noem maar wat.
quote:dubiootje schreef op 01 augustus 2014 @ 11:31:

[...]





Even iets héééél anders maar toch niet: waarom is jouw avatar een vrouw met decolleté maar zonder hoofd?Omdat het het decolleté van mijn eigen vrouw betreft. Praaivissie enzo.
Alle reacties Link kopieren
En moet jij dan in therapie of moet de ander stoppen met slaan?
Alle reacties Link kopieren
quote:olympiacolbert, 8 seconden geleden

eldorado, ik vind dat jij echt al een heel eind bent met zelfreflectie. Ik herken het ook heel erg. Heb daar veel bewondering voor, want het is retemoeilijk.



Eens.



Eldorado begint me positief op te vallen...
You know how I know? Because I reeaally think so!
Alle reacties Link kopieren
quote:olympiacolbert schreef op 01 augustus 2014 @ 11:44:

[...]





Dat weet ik niet. Kippen en eieren. TO zal het met je eens zijn, wonderlijk genoeg.Dat is helemaal niet zo wonderlijk. Ik vermoed nog steeds dat TO eigenlijk een vrouwen- en zelfhatende man is.
Ga in therapie!
Alle reacties Link kopieren
Feministe, om inderdaad terug te komen op je originele vraag, Ja, seks tussen man en vrouw kan zeker gelijkwaardig zijn. Seks tussen twee vrouwen waarvan er één eigenlijk niet lesbisch is vind ik zeker níet gelijkwaardig, zij kan namelijk in mijn ogen nooit dezelfde mate van 'houden van' voelen als de vrouw die wel geboren lesbisch is.
Erger je niet, maar verbaas je!
Alle reacties Link kopieren
quote:ThunderassMan schreef op 01 augustus 2014 @ 11:46:

[...]





Omdat het het decolleté van mijn eigen vrouw betreft. Praaivissie enzo.Ok. Ik vind het toch raar, waarom neem je de borsten van je vrouw als avatar?
Ga in therapie!
Alle reacties Link kopieren
quote:olympiacolbert schreef op 01 augustus 2014 @ 11:41:

Amands oplossing is dat wij allen in therapie gaan om te dealen met hoe mannen ons benaderen. Wat er dus nu al gebeurt, zeg maar. Status quo handhaven.Een vreemde redenatie. Dan zou je ook kunnen zeggen: Mannen die zich aangevallen voelen door het feit dat vrouwen seksueel geweld en seksisme veroordelen, moeten ook maar allemaal in therapie en niet zeuren.
Alle reacties Link kopieren
quote:dubiootje, 35 seconden geleden



Dat is helemaal niet zo wonderlijk. Ik vermoed nog steeds dat TO eigenlijk een vrouwen- en zelfhatende man is.Mwah, daarvan ben ik nog niet zo overtuigd, genoeg misogyne vrouwen op dit forum.
You know how I know? Because I reeaally think so!
Alle reacties Link kopieren
quote:loquase schreef op 01 augustus 2014 @ 11:50:

[...]





Een vreemde redenatie. Dan zou je ook kunnen zeggen: Mannen die zich aangevallen voelen door het feit dat vrouwen seksueel geweld en seksisme veroordelen, moeten ook maar allemaal in therapie en niet zeuren.Precies. gaan we gewoon lekker allemaal in therapie, in plaats van gewoon de oorzaak aan te pakken. Misschien is Amand stiekem wel een therapeut die last heeft van de economische crisis.
Alle reacties Link kopieren
Heeft iedereen mijn post van 11.39 gelezen?
"De relaties tussen vrouwen worden het meest gevreesd, zijn het meest problematisch en hebben de meeste potentie om de planeet te transformeren" (Adrienne Rich)
Alle reacties Link kopieren
quote:dubiootje schreef op 01 augustus 2014 @ 11:47:

[...]





Dat is helemaal niet zo wonderlijk. Ik vermoed nog steeds dat TO eigenlijk een vrouwen- en zelfhatende man is.Ah, praat je daarmee goed wat ik op 11.43 aan de orde stel?
"De relaties tussen vrouwen worden het meest gevreesd, zijn het meest problematisch en hebben de meeste potentie om de planeet te transformeren" (Adrienne Rich)
quote:olympiacolbert schreef op 01 augustus 2014 @ 11:32:

[...]





+10000



En TAM, waarom willen wij niet op seksuele wijze benaderd worden? Tsja... Waarom wil jij niet op je bek geslagen worden? Omdat het niet goed voelt.Iemand mag best roepen dat hij/zij me wil slaan, of dat uitstralen, het zal mij een worst wezen. Ik zit lekker genoeg in m'n vel om er mee om te kunnen gaan. Ook heb ik de tools (1ste dan/zwarte band) om uit te stralen dat ik niet geintimideerd ben. Zie dat laatste maar als een stuk therapie, dat maakt dat ik lekkerder in m'n vel zit dan op de basisschool, toen TAM regelmatig het slachtoffer was. IPV te trachten de buitenwereld te veranderen, heb ik mezelf veranderd.
quote:olympiacolbert schreef op 01 augustus 2014 @ 11:46:

En moet jij dan in therapie of moet de ander stoppen met slaan?Beetje flauw om je eigen gevoel en mogelijk gebrek aan assertiviteit te vergelijken met iemand die fysiek geweld tegen je gebruikt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven