Lyene. Hoe uit te spreken?

01-08-2014 10:53 106 berichten
Alle reacties Link kopieren
...
anoniem_204795 wijzigde dit bericht op 01-08-2014 15:22
Reden: ...
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
...
anoniem_204795 wijzigde dit bericht op 01-08-2014 15:24
Reden: ..
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
quote:dolfje schreef op 01 augustus 2014 @ 12:38:

[...]





Doet me denken aan de ziekte van Lyme.Was ook mijn eerste gedachte. Het lijkt wel een ziekte.
Iets warms graag. Met borstharen. (Loesje)
quote:pejeka schreef op 01 augustus 2014 @ 12:42:

[...]





Der "y" komt in van oorsprong Nederlandse woorden niet voor. Alle woorden met een "y" erin zijn leenwoorden uit een andere taal.



In het oud-Nederlands kom je wel tegen dat de "ij" (ontstaan overigens uit "ïi") als "y" wordt geschreven, dus "gij" geschreven als "ghy".



Maar het zou dus ontzettend vergezocht zijn om een "y" te schrijven waar je "ie" of "i" bedoelt, zeker in een typisch Nederlandse naam als Liene.Wat je zegt is op zich waar, maar je kunt je afvragen hoe relevant het oud-Nederlands nog is voor het Nederlands van nu, en je kunt je ook afvragen hoe 'typisch Nederlands' de naam Liene is.
quote:missvk schreef op 01 augustus 2014 @ 12:47:

Bedankt voor de reacties. Ik heb voldoende informatie. Reageren hoeft niet meer.Mag het nog wel?
Alle reacties Link kopieren
Dit wordt het dus maar niet TO?
Liene is trouwens ook een Belgische biersoort. http://nl.wikipedia.org/wiki/Liene



Ook leuk om te weten.
Alle reacties Link kopieren
quote:missvk schreef op 01 augustus 2014 @ 12:47:

Bedankt voor de reacties. Ik heb voldoende informatie. Reageren hoeft niet meer.





Geweldig topic zo.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Line is geloof ik een Deense naam. Die vind ik wel mooi. Ik kan me trouwens niet voorstellen dat je Line, in de wetenschap dat het een naam is, op z'n Engels uit zou spreken.
quote:missvk schreef op 01 augustus 2014 @ 12:47:

Bedankt voor de reacties. Ik heb voldoende informatie. Reageren hoeft niet meer.Je klinkt wat teleurgesteld?
Alle reacties Link kopieren
Zou ze de baby nu nog Lyene gaan noemen. Daar ben ik straks wel benieuwd naar
Net als Hyena
Alle reacties Link kopieren
Wie?

Die ene!

Ohhh Lie-jeene!
Dat helpt niet meer hoor, je OP weghalen
Alle reacties Link kopieren
quote:Starshine schreef op 01 augustus 2014 @ 13:07:

Line is geloof ik een Deense naam. Die vind ik wel mooi. Ik kan me trouwens niet voorstellen dat je Line, in de wetenschap dat het een naam is, op z'n Engels uit zou spreken.Dat zou ik wel doen (vandaar dat ik het schreef ). Ik kijk qua naamgeving tegenwoordig nergens meer van op en zou het dan ook gewoon zien als een engelse naam in het rijtje van Blancket (dekentje), Provider (verschaffer), Miracle(wonder), Line (lijn).
Alle reacties Link kopieren
quote:pejeka schreef op 01 augustus 2014 @ 12:42:

[...]





Der "y" komt in van oorsprong Nederlandse woorden niet voor. Alle woorden met een "y" erin zijn leenwoorden uit een andere taal.



In het oud-Nederlands kom je wel tegen dat de "ij" (ontstaan overigens uit "ïi") als "y" wordt geschreven, dus "gij" geschreven als "ghy".



Maar het zou dus ontzettend vergezocht zijn om een "y" te schrijven waar je "ie" of "i" bedoelt, zeker in een typisch Nederlandse naam als Liene.

In t Nederlands niet, maar in het Fries wel. En Friese namen zie je al heel lang ook in de rest van NL.



Nynke, Sytse, etc.



Maar ook ik ben voorstander van 'bestaande' namen en niet van zelfbedachte creaties. Waar ik nog meer allergisch voor ben is een naam die in geen enkele taal zou bestaan.



Dus een Engels klinkende naam die een Brit heel anders zou uitspreken.
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
quote:Moonlight82 schreef op 01 augustus 2014 @ 16:56:

[...]



In t Nederlands niet, maar in het Fries wel. En Friese namen zie je al heel lang ook in de rest van NL.



Nynke, Sytse, etc.



Maar ook ik ben voorstander van 'bestaande' namen en niet van zelfbedachte creaties. Waar ik nog meer allergisch voor ben is een naam die in geen enkele taal zou bestaan.



Dus een Engels klinkende naam die een Brit heel anders zou uitspreken.Ik vind zelfbedachte namen niet zo erg, ze kunnen best mooi zijn. Maar inderdaad, namen die volgens de uitspraakregels van geen enkele taal kloppen, dat vind ik zo irritant! Een kennis van mij heeft een dochtertje gekregen, Aivey. Daarvan spreek je de eerste lettergreep uit volgens Nederlandse uitspraakregels (aai), en de tweede volgens Engelse (vie). Ze heet dus gewoon Ivy. Waarom zo moeilijk?
Kennelijk spreek je het helemaal niet uit?
Alle reacties Link kopieren
Af en toe heb ik het idee dat er druk gescrabbeld is en dat er nog een paar letters over waren waar dan de toekomstige naam mee gespeld moet worden.......





Enniewee, Nicolette van Dam had waarschijnlijk aardig wat k's over
Alle reacties Link kopieren
Nou zeg!
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Alle reacties Link kopieren
Haha OP en reactie MissVK weg. Kan dit geen mooie rel worden? Wie weet iets aanstoot gevends te zeggen? Het is de laatste tijd zo rustig (saai) op dat vlak.
I choose happy!
Alle reacties Link kopieren
Hopelijk voor het kind heeft ze de naam ook gewist.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Alle reacties Link kopieren
Waarom in GODESNAAM de OP weghalen? Het is toch sowieso volkomen duidelijk waar dit topic over gaat?
"Hey baby girl, you're on speaker so behave" (© Derek Morgan)
Ze heeft zich zelfs laten anonimiseren.



Wat een rotwijven zijn het toch ook op viva. Zomaar forummers wegjagen en lachen om de zelfbedachte naam voor d'er wondertje.
Takkewijven....



Maar eens kijken op die site binnen nu en enkele maanden, hoeveel Lyene's er geboren zijn.
Alle reacties Link kopieren
Heel fonetisch: lie-jen
Moeder van een mooi meisje - Okt. 2015

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven