seks en maatschappijkritiek

28-07-2014 09:36 3062 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi ladies,



Ik merk dat er van mijn generatie nog maar weinig vrouwen zijn die zich drukmaken om vrouwenongelijkheid en onderdrukking. Veel meisjes vinden het prima als ze leuke kleren in de kast hebben hangen en 's zomers een roseetje of een witbiertje kunnen drinken in het park.



Er is onthutsend weinig solidariteit met meisjes en vrouwen in India, Pakistan en Afghanistan die worden onderdrukt, verkracht en kort gehouden. Er is geen enkele woede over de loonkloof die nog steeds bestaat tussen mannen en vrouwen in Nederland (!). We vinden het allemaal normaal dat Nederland nog nooit een vrouw als premier heeft gehad en dat emancipatie al 30 jaar van de politieke agenda is.



Als je kijkt naar de misstanden die al duizenden jaren, tot op de dag van vandaag, door mannen worden gepleegd, als je kijkt naar de vrouwenhaat en de onderdrukking, is het dan niet de taak van elke zichzelf respecterende vrouw om een activistische levenshouding te cultiveren en zeker niet te heulen met de 'vijand'?



Er is een anekdote in de Griekse mythologie, waarbij vrouwen hun mannen seks onthielden en zo een einde maakten aan de oorlog. Moeten we niet ophouden seks te hebben en relaties aan te knopen met mannen totdat we eindelijk het patriarchaat op de knieeen hebben gedwongen? Moeten we niet terug naar de hoogtijdagen van het feministisch activisme, toen heteroseks werd gezien als per definitie ongelijkwaardig?



Ik ben trots om te zeggen dat ik nog nooit seks met een jongen/man heb gehad en dat ook nooit zal doen zolang vrouwen geen gelijkwaardige positie hebben in in ieder geval Nederland. Wie doet er mee?
"De relaties tussen vrouwen worden het meest gevreesd, zijn het meest problematisch en hebben de meeste potentie om de planeet te transformeren" (Adrienne Rich)
Alle reacties Link kopieren
quote:kadanz schreef op 01 augustus 2014 @ 13:05:

[...]



Nou!

Ik vroeg vanochtend aan mijn vriendin hoe ze seksisme ervaart in onze samenleving. Ze moest er even over nadenken en kwam toen met het voorbeeld dat mannelijke collega's vaak naar haar borsten staren.

Op de vraag waarom ze dan hemdjes met een diepe decolleté draagt als ze zich daar aan stoort had ze geen antwoord.



De feminist in deze discussie zal nu zeggen dat een vrouw alles zou moeten kunnen dragen zonder dat mannen er naar kijken. Ik zeg: nonsens.



Iemand hierboven schreef al dat vrouwen van nature sensuele wezens zijn en dat mannen die sensualiteit hebben ingeperkt. (blame the man!). Maar áls een man als TAM of Amand of ik vervolgens stellen dat het heel natuurlijk is dat mannen naar (al dan niet sensuele) vrouwen kijken dan is dat ook fout. Blame the man again. een hemdje zit lekker en niet zo warm, dus draag je een hemdje. Waarom zou je vriendin iets anders aan moeten trekken wat minder lekker zit, omdat een ander het niet laten om te staren?

I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Dubiootje, zou je willen stoppen met praten in de wijvorm?

Dank je.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap het wel.



Het verschil tussen gewoon kijken en staren.



Het is alsof iemand gewoon naast je bureau komt staan of achter je komt staan. Dat achter je komen staan voelt toch wel bedreigender.



Het ene is meestal onopvallend, en het andere kan (niet altijd) als onprettig ervaren worden.



*de persoon die het onprettig vindt kan het aangeven, want dan kan de andere persoon er rekening mee houden.

*de persoon die er achter staat zou het kunnen bedenken dat de ander dat misschien niet fijn vindt.



Beide partijen zorgen er voor dat de situatie blijft zoals die is;



De eerste geeft meestal niet aan wat de persoon vervelend vindt.

De tweede moet leren wat een ander persoon als vervelend kan beschouwen waarop de persoon op kan acteren.



Wat een mens als vervelend beschouwd, verschilt nog eens per persoon, dat maakt het lastiger voor de tweede om in te schatten wat wel of niet door de ander wel of niet goed bevonden wordt. Al zijn er wel situaties te bedenken die voor de meeste gevallen wel gelden.

Maar in het geval dat het onduidelijk is, is het makkelijkste als de persoon die iets als vervelend beschouwd het kenbaar maakt, op het moment dat het zich voordoet. Zo doorbreek je de situatie in mijn ogen.
Alle reacties Link kopieren
quote:ThunderassMan schreef op 01 augustus 2014 @ 12:32:

[...]



De groep op het schoolplein, en niet alleen daar, was beduidend groter dan 3 kinderen. Ook ik heb daardoor bepaalde issues aan overgehouden. Hetgeen niet betekend dat ik nu alle groepen mensen wegzet als potentiele geweldsplegers.

Ik begrijp dat een seksuele aantasting een heel ander effect heeft op de mens (vrouw in dit geval) en wil ook geenszins die vergelijking maken.

Echter, op het moment dat ik, of een andere man, uitsluitend naar jouw lichaam kijkt en verder niets, vul je vanuit je eigen perspectief in dat er seksueel geweld zit aan te komen en keur je dat gedrag af. Sterker nog, dit zou verboden, bestraft en veranderd moeten worden. Je wil dus in feite bepalen, wat ik denk of zie. Dat gaat mij duidelijk te ver.



Nogmaals, het maakt mij oprecht niet uit wat je denkt en niet eens wat je ziet. Ik stoor mij aan gedrag. Als je mij met je ogen uit gaat zitten kleden of uitgebreid mijn lichaam gaat zitten bestuderen, dan heb ik daar last van. Dat is niet respectvol. Ik snap niet dat ik dat nog uit moet leggen, dat kun je zelf toch ook wel bedenken?



Wat betreft de dreiging van seksueel geweld, dat is niet eens altijd aan de orde. Als je op je balkon loopt, verwacht je niet direct dat iemand van straat naar boven klimt en je gaat verkrachten. Die dreiging is er niet expliciet in elke situatie. Los daarvan is het gedrag vervelend en beperkt het vrouwen in hun doen en laten. Bedenk wel, vrouwen zijn hier de hele dag mee bezig, vaak onbewust. Van het moment waarop je 's morgens je kledingkast opentrekt tot het moment waarop je 's avonds naar huis loopt.



Maar voortbordurend op jouw stelling dat de vrouw denkt dat er seksueel geweld aan zit te komen en dat dat haar eigen invulling is: hoe kom je daarbij? Is die dreiging er niet dan?
Ga in therapie!
Alle reacties Link kopieren
quote:dubiootje schreef op 01 augustus 2014 @ 13:26:

[...]





Nogmaals, het maakt mij oprecht niet uit wat je denkt en niet eens wat je ziet. Ik stoor mij aan gedrag. Als je mij met je ogen uit gaat zitten kleden of uitgebreid mijn lichaam gaat zitten bestuderen, dan heb ik daar last van. Dat is niet respectvol. Ik snap niet dat ik dat nog uit moet leggen, dat kun je zelf toch ook wel bedenken?



Wat betreft de dreiging van seksueel geweld, dat is niet eens altijd aan de orde. Als je op je balkon loopt, verwacht je niet direct dat iemand van straat naar boven klimt en je gaat verkrachten. Die dreiging is er niet expliciet in elke situatie. Los daarvan is het gedrag vervelend en beperkt het vrouwen in hun doen en laten. Bedenk wel, vrouwen zijn hier de hele dag mee bezig, vaak onbewust. Van het moment waarop je 's morgens je kledingkast opentrekt tot het moment waarop je 's avonds naar huis loopt.



Maar voortbordurend op jouw stelling dat de vrouw denkt dat er seksueel geweld aan zit te komen en dat dat haar eigen invulling is: hoe kom je daarbij? Is die dreiging er niet dan?+1.
AFSCHEID NEMEN BESTAAT PIET
quote:feministe1995 schreef op 01 augustus 2014 @ 12:15:

[...]

Ik wil wel graag met jullie discussieren, maar wel over het onderwerp van dit topic, namelijk de vraag of er wel of geen verband is (zou moeten zijn) tussen feminisme en seksuele orientatie.



Mijn antwoord is dat er geen geen verband is of zou moeten zijn tussen seksuele oriëntatie en feminisme.



De reactie die je nu krijgt is een reactie op jouw eigen handelen. Je bent meerdere malen door mijzelf en door andere hier expliciet uitgenodigd in te gaan op onze stellingen en vragen. Je bent daar niet op ingegaan, je hebt je zelfs de laatste dagen terwijl de discussie in het door jou geopende topic doorging niet of nauwelijks laten zien of horen. Vervolgens kom je terug en verwacht je dat iedereen op jou in gaat en de ontstane discussie staakt. Lijkt mij best een logische reactie hoor.



Dit is exact wat ik net al zei. Je wil de aandacht opeisen en andere opleggen wat ze moeten doen. Het moet om jou gaan, om waarover jij het wil hebben, dat eis je en als je je niet zin niet krijgt wil je boos weglopen. Kijk eens naar je eigen aandeel in deze situatie. Kijk eens terug naar hoe jouw manier van handelen en communiceren een collectieve reactie oproepen. Je moet je eens afvragen of de rest dan gek is of dat jij wellicht iets doet wat die reactie veroorzaakt.



Het komt misschien over als afkraken en/of zeiken of zoiets maar ik wil je graag laten kijken naar jezelf en jouw manier van doen. Juist omdat ik hoop dat je je ambities of een deel ervan kunt waarmaken. We hebben juist meer vrouwen nodig die groot durven te dromen. Maar je houding baart mij zorgen omdat ik uit ervaring weet dat je met deze houding niet ver zult komen. Leer vooral kritisch te blijven luisteren. Zowel naar andere als naar jezelf. Ga er niet vanuit dat je altijd gelijk hebt, dat is niet zo. Dat geld voor iedereen namelijk. Mensen blijven zich denk ik ontwikkelen en veranderen dat is gezond en natuurlijk. Door hardnekkig vast te houden aan een eigen idee ontneem je jezelf denk ik de kans je zo goed mogelijk te ontwikkelen. Ik weet ook niet alles ik leer nog elke dag en mijn inzichten veranderen ook nog steeds terwijl ik al meer dan twee keer zo oud ben als jij. Ik durf wel te beweren dat ik redelijk wat weet over menselijk gedrag en de achterliggende processen. Vandaar dat ik je daar advies over wil geven.
Alle reacties Link kopieren
quote:pimpelmeesje67 schreef op 01 augustus 2014 @ 13:24:

Dubiootje, zou je willen stoppen met praten in de wijvorm?

Dank je.

Duup spreekt ook voor mij. Dus 'wij'

Dank je Duup
AFSCHEID NEMEN BESTAAT PIET
Alle reacties Link kopieren
quote:ikeaverslaafde schreef op 01 augustus 2014 @ 12:47:

[...]





Wil je uitleggen wat je hiermee bedoelt? Want natuurlijk is het doel (of één van de doelen) van pesten wel om het slachtoffer te kwetsen.



Dit is een misverstand. In veel gevallen heeft de pester geen idee wat het pesten met het slachtoffer doet. Soms wordt iemand door meerdere pesters gepest en is het de optelsom van al die pesterijen die een slachtoffer kapotmaken.



In organisaties waar een goed pestbeleid wordt gevoerd, wordt pesten niet gedefinieerd als doelbewust gedrag maar als gedrag dat tot doel of gevolg heeft het slachtoffer te kwetsen, beledigen, buiten te sluiten, te vernederen enz.
Ga in therapie!
quote:eldorado schreef op 01 augustus 2014 @ 13:17:

[...]



Hoe je uiting geeft aan de ander als subject erkennen zal inderdaad persoonlijk zijn. Maar het is altijd een gerichte poging de ander te benaderen zoals die ander dat prettig vindt. Die pogingen falen door verschillen in persoon, achtergrond, cultuur, natuurlijk. Maar dat is wel de basis.



Het heeft verder niet zoveel te maken met gelijk of ongelijk, het is geen juridische kwestie zal ik maar zeggen. Het heeft alles te maken met empathie, met open willen staan voor de ander.



Mijn ervaring is dat veel mensen mislukte pogingen overigens vaak wel herkennen en waarderen. Om een voorbeeld te noemen: ik heb een enorme hekel aan vrouwen die ongevraagd aan me zitten. Een erg goede vriendin van me weet dat, en zal me dus bijvoorbeeld nooit kussen als we elkaar zien. Onze vriendschap is zo dat ik het van haar niet vervelend zou vinden, dus eigenlijk doet ze precies "het verkeerde". Toch waardeer ik dat ze dat doet, omdat ik weet dat het niet voortkomt uit háár natuurlijke manier van handelen, maar uit haar oprechte poging mij me prettig te laten voelen.



Slaat dit ergens op? Ik geloof dat ik het wat warrig formuleer.



Bedankt voor je uitleg. Ik vind hem niet warrig hoor.

Het verschil is dat jij hierover gepraat hebt met deze vriendin en je haar dus geholpen hebt om jouw wensen / signalen te respecteren en interpreteren.

Gegeven is dat veel vrouwen verwachten dat de man gedachten kan lezen en aanvoelen wat zij wenselijk vinden en daar ook nog hun gedachten en gedrag op aanpassen. Dat vind ik persoonlijk veel te ver gaan. Niet iedere vrouw wenst op dezelfde manier benaderd te worden.



Als ik jouw bovengenoemde vriendin zou zijn zou ik heel blij met je zijn. En het ook jammer vinden dat ik het signaal niet zou zien dat ik je soms best een kus als begroeting zou mogen geven.
Alle reacties Link kopieren
quote:pimpelmeesje67 schreef op 01 augustus 2014 @ 13:18:

Hatsetats, denk je nou echt dat ik die vleeskeuring niet ken?

Ik trek me er niks van aan, dat is het verschil. dat is toch de omgekeerde wereld? Waarom zou je moeten accepteren dat die vleeskeuring er is?
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Dubiootje heeft het over 'wij vrouwen'. Lady Ziva en ik zijn ook vrouwen en herkennen ons er niet in.
Alle reacties Link kopieren
LadyZiva, noem mij de vrouw die het prettig vind om uitgebreid bekeken en besproken te worden door een stel onbekende kerels?
AFSCHEID NEMEN BESTAAT PIET
Alle reacties Link kopieren
quote:ThunderassMan schreef op 01 augustus 2014 @ 13:00:

[...]





Ik bepaal niets; ik krijg alleen geen antwoord op de vraag waarom het mijn schuld is als jij je vies voelt omdat ik naar je kijk. Andere vrouwen hebben dat kennelijk niet.Wie was het dan die er niet ongemakkelijk van wordt als ze uitgebreid door een vreemde man wordt bekeken? Dat heb ik even gemist dan. (Kan hoor, het topic gaat nogal snel.)
Ga in therapie!
Alle reacties Link kopieren
quote:ThunderassMan schreef op 01 augustus 2014 @ 13:17:

[...]





Het was slechts een luchtige noot. Ik was een smiley vergeten. Sorry.Kee dan, glazenwasser
Ga in therapie!
quote:LadyZiva schreef op 01 augustus 2014 @ 13:30:

[...]





Bedankt voor je uitleg. Ik vind hem niet warrig hoor.

Het verschil is dat jij hierover gepraat hebt met deze vriendin en je haar dus geholpen hebt om jouw wensen / signalen te respecteren en interpreteren.

Gegeven is dat veel vrouwen verwachten dat de man gedachten kan lezen en aanvoelen wat zij wenselijk vinden en daar ook nog hun gedachten en gedrag op aanpassen. Dat vind ik persoonlijk veel te ver gaan. Niet iedere vrouw wenst op dezelfde manier benaderd te worden.



Als ik jouw bovengenoemde vriendin zou zijn zou ik heel blij met je zijn. En het ook jammer vinden dat ik het signaal niet zou zien dat ik je soms best een kus als begroeting zou mogen geven.

Helemaal met je eens hoor. Het vermogen van veel vrouwen om te denken dat anderen, mannen en vrouwen, telepatisch begaafd zijn is me vaak opgevallen.



En inderdaad, niet iedereen wil hetzelfde benaderd worden. Dat maakt het lastig aan de ene kant, het zou ook tot enige relativering mogen leiden aan de andere kant.



Om op mijn voorbeeld door te gaan, ik heb regelmatig zakelijk contact gehad met een vrouw, iets jonger dan ik, die bij ieder gesprek een hand op mijn hand of arm legt. Het is een uitermate zakelijke dame, prettig in de omgang verder, aan alle kanten niets mis. Haar aanraken stoort me, maar omdat ik er totaal op vertrouw en kan vertrouwen, dat ze het niet vervelend bedoelt, en het alleen maar vervelend zou vinden als ze wist hoe vervelend ik het vind, vind ik het alweer stukken minder vervelend. (Jawel, die zin loopt )



Vertrouwen, goede wil, en prettige omgangsvormen hangen samen en versterken elkaar. Zolang je elkaar niet of nauwelijks kent, lijkt het mij een veilig startpunt om de "normale" conventies te volgen voor wat betreft staren, opmerkingen, wijzen, aanraken, afstand. En het lijkt me gezond als ouders dat aan hun kinderen leren.
Alle reacties Link kopieren
quote:clairepascalle schreef op 01 augustus 2014 @ 12:34:

Zo kan iedereen alles ervaren, ik vind het juist een groot compliment als mannen naar me kijken als ik in mijn bikini loop.



Maar ik doe dan ook mijn best om er goed uit te zien in bikini dus dan is het een beloning voor je inzet dus dat is misschien een ander verhaal.



een man moet jou belonen voor al je inzet door naar je te kijken?
quote:dubiootje schreef op 01 augustus 2014 @ 13:26:

[...]





Nogmaals, het maakt mij oprecht niet uit wat je denkt en niet eens wat je ziet. Ik stoor mij aan gedrag. Als je mij met je ogen uit gaat zitten kleden of uitgebreid mijn lichaam gaat zitten bestuderen, dan heb ik daar last van. Dat is niet respectvol. Ik snap niet dat ik dat nog uit moet leggen, dat kun je zelf toch ook wel bedenken?



Wat betreft de dreiging van seksueel geweld, dat is niet eens altijd aan de orde. Als je op je balkon loopt, verwacht je niet direct dat iemand van straat naar boven klimt en je gaat verkrachten. Die dreiging is er niet expliciet in elke situatie. Los daarvan is het gedrag vervelend en beperkt het vrouwen in hun doen en laten. Bedenk wel, vrouwen zijn hier de hele dag mee bezig, vaak onbewust. Van het moment waarop je 's morgens je kledingkast opentrekt tot het moment waarop je 's avonds naar huis loopt.



Maar voortbordurend op jouw stelling dat de vrouw denkt dat er seksueel geweld aan zit te komen en dat dat haar eigen invulling is: hoe kom je daarbij? Is die dreiging er niet dan?



Nop, ik ben hier als vrouw zijnde echt niet de hele dag mee bezig, ook niet onbewust. Eigenlijk ben ik hier maar heel zelden mee bezig.

Om je laatste vraag te beantwoorden: nee die dreiging is er niet altijd. Ook al wordt dit door de vrouw wel zo ervaren. Voor haar is dat haar waarheid, haar waarheid houdt niet in dat dan alle mannen moeten veranderen.
Alle reacties Link kopieren
LadyZiva, serieus, al jouw reacties: dat had ik kunnen zijn, een jaar geleden. Ik denk er zelf nu anders over, dus is voor mij best wel bizar om dit zo te lezen. Maargoed, dat terzijde.
quote:dubiootje schreef op 01 augustus 2014 @ 13:35:

[...]





Wie was het dan die er niet ongemakkelijk van wordt als ze uitgebreid door een vreemde man wordt bekeken? Dat heb ik even gemist dan. (Kan hoor, het topic gaat nogal snel.)



Iemand die op haar balkon in bikini de planten water gaf. (maar die mannen maakten ook opmerkingen enzo). Ik zal ff terugzoeken voor je.



Edit: hatseflats om 11.09 uur.
quote:hatsetats schreef op 01 augustus 2014 @ 13:33:

LadyZiva, noem mij de vrouw die het prettig vind om uitgebreid bekeken en besproken te worden door een stel onbekende kerels?Ik ben vrouw en zie het als compliment. Als ik er last van heb, dan zorg ik er zelf wel voor dat ik ze dit duidelijk maak. Ik voel me dan geen object, ik voel me dan een mooie vrouw die bewonderd wordt. En als ze laten blijken dat ze me het meest afgrijselijke wezen vinden dat ze ooit gezien hebben, dan denk ik alleen maar 'smaken verschillen'. Ik kan me wel onzeker voelen onder de keurende blik van een vrouw, maar dat is mijn probleem.
Alle reacties Link kopieren
Ik voel me ook ongemakkelijk als een vreemde man me uitgebreid bekijkt
Alle reacties Link kopieren
quote:ThunderassMan schreef op 01 augustus 2014 @ 13:20:

[...]





Wederom geheel mee eens, en wederom nog steeds niet op mij van toepassing.



Ik hoop dat dat nu eindelijk eens doordringt bij deze of gene.Oké, dan had ik je verkeerd begrepen. Je had het over de wereld die één groot museum was, en over bewonderend naar een vrouwenlichaam kijken, en daardoor had ik het idee dat je vrouwen op je gemak ging zitten bekijken. Als je het bij korte blikken houdt, dan heb ik niets gezegd (althans, niet tegen jou ).
Ga in therapie!
Alle reacties Link kopieren
quote:ThunderassMan schreef op 01 augustus 2014 @ 13:41:

[...]





Iemand die op haar balkon in bikini de planten water gaf. (maar die mannen maakten ook opmerkingen enzo). Ik zal ff terugzoeken voor je.



Edit: hatseflats om 11.09 uur. die werd er juist wel ongemakkelijk van
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
quote:rosanna08 schreef op 01 augustus 2014 @ 13:30:

[...]





dat is toch de omgekeerde wereld? Waarom zou je moeten accepteren dat die vleeskeuring er is?



Dus jij kijkt niet naar mannen en geeft al zeker geen etiketje variërend van 'jammie' tot 'brrrrrr'?

Vrouwen keuren elkaar ook hoor. En ze zijn nog veel harder in hun oordeel.

Liever een man die me beoordeelt en van me af blijft, dan een vrouw die haar hele gedrag aanpast aan haar oordeel over mijn uiterlijk (denk aan roddelen, kleinerende opmerkingen enz.)
Alle reacties Link kopieren
quote:LadyZiva schreef op 01 augustus 2014 @ 13:43:

[...]





Ik ben vrouw en zie het als compliment. Als ik er last van heb, dan zorg ik er zelf wel voor dat ik ze dit duidelijk maak. Ik voel me dan geen object, ik voel me dan een mooie vrouw die bewonderd wordt. En als ze laten blijken dat ze me het meest afgrijselijke wezen vinden dat ze ooit gezien hebben, dan denk ik alleen maar 'smaken verschillen'. Ik kan me wel onzeker voelen onder de keurende blik van een vrouw, maar dat is mijn probleem. Jij bent duidelijk een vrouw die goed in haar vel zit, zelfverzekerd en wordt graag bewonderd. Er zijn alleen legio vrouwen die dat niet zijn. Die moeten dan allemaal maar hun best doen om wel zo te worden, zodat het probleem is opgelost? Er ligt helemaal geen verantwoording bij "de man" ?
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven