seks en maatschappijkritiek

28-07-2014 09:36 3062 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi ladies,



Ik merk dat er van mijn generatie nog maar weinig vrouwen zijn die zich drukmaken om vrouwenongelijkheid en onderdrukking. Veel meisjes vinden het prima als ze leuke kleren in de kast hebben hangen en 's zomers een roseetje of een witbiertje kunnen drinken in het park.



Er is onthutsend weinig solidariteit met meisjes en vrouwen in India, Pakistan en Afghanistan die worden onderdrukt, verkracht en kort gehouden. Er is geen enkele woede over de loonkloof die nog steeds bestaat tussen mannen en vrouwen in Nederland (!). We vinden het allemaal normaal dat Nederland nog nooit een vrouw als premier heeft gehad en dat emancipatie al 30 jaar van de politieke agenda is.



Als je kijkt naar de misstanden die al duizenden jaren, tot op de dag van vandaag, door mannen worden gepleegd, als je kijkt naar de vrouwenhaat en de onderdrukking, is het dan niet de taak van elke zichzelf respecterende vrouw om een activistische levenshouding te cultiveren en zeker niet te heulen met de 'vijand'?



Er is een anekdote in de Griekse mythologie, waarbij vrouwen hun mannen seks onthielden en zo een einde maakten aan de oorlog. Moeten we niet ophouden seks te hebben en relaties aan te knopen met mannen totdat we eindelijk het patriarchaat op de knieeen hebben gedwongen? Moeten we niet terug naar de hoogtijdagen van het feministisch activisme, toen heteroseks werd gezien als per definitie ongelijkwaardig?



Ik ben trots om te zeggen dat ik nog nooit seks met een jongen/man heb gehad en dat ook nooit zal doen zolang vrouwen geen gelijkwaardige positie hebben in in ieder geval Nederland. Wie doet er mee?
"De relaties tussen vrouwen worden het meest gevreesd, zijn het meest problematisch en hebben de meeste potentie om de planeet te transformeren" (Adrienne Rich)
Tjeezus. Die man denkt alleen maar 'Lekkere tieten zeg!' en loopt door. Het blijkt dus dat er vrouwen zijn die er in ruil daarvoor een heel complot van die man bijverzinnen, niet uitgesloten de intentie tot verkrachting erbij.



Dan zeg ik: get a life. Je laat je borsten zien. Er wordt gekeken. Meer is er niet.
quote:ondernemer schreef op 01 augustus 2014 @ 20:51:

Even terugkomen op het punt van 'entitlement'. Zou het kunnen dat het gevoel van 'recht hebben op' iets een veel breder probleem is?



Heel vroeger, in de feodale tijd, hadden de meeste mensen geen rechten. Behalve misschien het recht om ergens op het bestaansminimum een stukje land te bewerken en de helft van de opbrengst af te staan aan de kasteelheer.



Geleidelijk aan werd de samenleving wat 'beter', we kregen de Verlichting en er kwamen rechten. In eerste instantie waren dit 'negatieve' rechten: het recht om je eigen gang te gaan en verder vooral met rust te worden gelaten door bijvoorbeeld de feodale klasse.



In de tweede helft van de vorige eeuw is het hard gegaan met de rechten. Er kwamen 'positieve' rechten bij: het recht op scholing, gezondheidszorg, sociale zekerheid, een dak boven je hoofd, gesubsidieerde kinderopvang, enzovoorts. Er is ook iets in de Westerse cultuur geslopen dat ik in mijn contacten met mensen in Afrika en Azië veel minder aantref: het idee dat er een soort recht bestaat op een leven dat prettig is en geen grote tegenslagen kent.



Het bruggetje naar sexual entitlement is snel gemaakt. Als er generaties opgroeien die denken dat de wereld een soort fruitboom is die voorziet in allerlei persoonlijke behoeftes, dan is het niet ondenkbaar dat er ook mannen zijn die dan, al dan niet bewust, denken dat er ook zoiets bestaat als een recht op sex.



Wat denken jullie?

Ik denk dat er mensen zijn die vinden dat ze recht hebben op andermans spullen en andermans lijf. Ze hebben geen scrupules. Geen moreel besef. Dit soort mensen zullen er altijd zijn, wat je ook doet. Het betreft een kleine minderheid, maar hun effect op de samenleving is groot.



Daarnaast heb je mensen die uitgaan van verkeerde informatie of een verkeerde interpretatie. Die mensen geloven in het extreme geval bijvoorbeeld dat nee eigenlijk ja betekent, of dat een vrouw die nee zegt hard to get speelt. Of dat vrouwen staren opwindend vinden.



En dan heb je nog de subcategorie die niet doorheeft dat vrouwen bepaalde zaken als bedreigend zien.



Veruit de meeste mannen zullen in meer of mindere mate onder die laatste groep vallen.
quote:ikeaverslaafde schreef op 01 augustus 2014 @ 23:07:

[...]





Waar ligt de grens? Als vrouwen geen décolleté of wat dan ook mogen showen, zul je zien dat een enkel of schouder al als sexy wordt gezien.

Moet er een grens zijn? We zijn seksuele wezens. Vroeger was het zien van de kuiten al heel spannend. Nu is het een decolleté. Over vijftig jaar misschien je grote schaamlippen. Wat maakt het uit, het principe blijft hetzelfde:



Maar als je er voor kiest om ze te showen (want daar is een decolleté voor ontworpen), kun je het dan mensen echt kwalijk nemen als ze het spannend mooi vinden om naar te kijken?
quote:ikeaverslaafde schreef op 01 augustus 2014 @ 23:07:

[...]





Waar ligt de grens? Als vrouwen geen décolleté of wat dan ook mogen showen, zul je zien dat een enkel of schouder al als sexy wordt gezien.Uiteindelijk eindig je dan met een gaasje voor je ogen.
Ik verwacht elk moment weer een charge van de gedachtenpolitie.
quote:funky2901 schreef op 01 augustus 2014 @ 23:10:

[...]

Nee, vind ik niet. Een diepe decolleté kan best mooi zijn, maar daarom hoeven sommige mannen nog niet zo vies te kijken dat ze afgeleid worden van andere dingen. Ik vind alleen wel dat je er rekening mee moet houden dat het kan gebeuren. Kansloze mannen zijn inmers overal en daar kunnen wij niks aan doen.Ik kan een decolleté alleen op mooiheid schatten als ik er naar kijk, maar dat mag dus niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:kadanz schreef op 01 augustus 2014 @ 21:46:

Ik heb een vraag en ik ben benieuwd of ik er een eerlijk antwoord op zal krijgen.



Hangt het van de man in kwestie af of je je bedreigd voelt of niet?



Stel je rent met je rengroepje door het park en je komt drie goedgespierde Coca Cola Light hunks tegen op je pad (type ontbloot bovenlijf) die hun push-ups even onderbreken en naar jullie knipogen en zachtjes fluiten. Voel je je dan niet stiekum gevleid in plaats van bedreigd?



Stel tegenover je in de bus zit er een superaantrekkelijke jongeman die je net even langer aankijkt dan normaal. Voel je dan de blosjes opkomen? Of is dat angstzweet?



Als ik door het park ren, ben ik bezig met sporten. Als ik in een bus zit ben ik ergens naar op weg. In het algemeen ben ik dan dus niet bezig met flirten, of zit niet op dat soort seksueel getinte benaderingen te wachten.



Dat betekent niet dat ik me, als ik me in de buitenwereld begeef, totaal afsluit van mijn omgeving. Integendeel zelfs, ik ben zeer benaderbaar. En sta vrijwel altijd open voor een praatje, of begin er zelf een als de situatie er naar is.



Maar als de allereerste benadering seksueel geladen is, vind ik dat niet fijn. (Ook niet in een kroeg)

Als iemand gaat fluiten, knipogen of kwijlend staren, knap ik al snel af. Als iemand gewoon een gesprek met mij aanknoopt vind ik dat doorgaans hartstikke leuk.

Dat komt waarschijnlijk omdat ik me in het eerste geval al snel geobjectiveerd voel en in het tweede geval als mens gezien.

Volgens mij ben ik niet de enige vrouw die er zo over denkt.

Daar heb ik het met mijn mannenvrienden ook wel over gehad, dat ze daar hun voordeel mee kunnen doen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Amand schreef op 01 augustus 2014 @ 23:10:

Tjeezus. Die man denkt alleen maar 'Lekkere tieten zeg!' en loopt door. Het blijkt dus dat er vrouwen zijn die er in ruil daarvoor een heel complot van die man bijverzinnen, niet uitgesloten de intentie tot verkrachting erbij.



Dan zeg ik: get a life. Je laat je borsten zien. Er wordt gekeken. Meer is er niet.Gadver. Ik zeg niet - en niemand hier - dat het langdurig kijken naar borsten (of welk lichaamsdeel dan ook) van een vrouw, hoeft te betekenen dat er naars iets gaat gebeuren. Laat staan dat ik verkrachting in mijn mond neem. Ik denk wel dat je als man een vrouw heel erg lang bekijkt (bijv. borsten) en zelfs afgeleid wordt bij waar je mee bezig bent, je zielig plus kansloos bent.
quote:funky2901 schreef op 01 augustus 2014 @ 23:10:

[...]

Nee, vind ik niet. Een diepe decolleté kan best mooi zijn, maar daarom hoeven sommige mannen nog niet zo vies te kijken dat ze afgeleid worden van andere dingen. Ik vind alleen wel dat je er rekening mee moet houden dat het kan gebeuren. Kansloze mannen zijn inmers overal en daar kunnen wij niks aan doen.

Dus een man die naar jouw vrijwillig ontblote lichaamsdelen kijkt is vies. Of mogen ze wel heel even kijken? Hoe lang dan? Mogen ze drie seconden kijken voordat het vies wordt?



Ik snap best dat het onpasselijk is als een man gaat staren. Maar als de ogen er af en toe op vallen dan is er toch niets vies aan de hand?

(en geloof me, het kost zelfs de Dalai Lama moeite om zijn biologie te overwinnen in aanwezigheid van een mooie decolleté).
quote:Amand schreef op 01 augustus 2014 @ 23:16:

Ik verwacht elk moment weer een charge van de gedachtenpolitie.Die charge komt een stuk sneller als het decolleté van een 17-jarige blijkt te zijn.
Alle reacties Link kopieren
quote:Amand schreef op 01 augustus 2014 @ 23:10:

Tjeezus. Die man denkt alleen maar 'Lekkere tieten zeg!' en loopt door. Het blijkt dus dat er vrouwen zijn die er in ruil daarvoor een heel complot van die man bijverzinnen, niet uitgesloten de intentie tot verkrachting erbij.



Dan zeg ik: get a life. Je laat je borsten zien. Er wordt gekeken. Meer is er niet. klopt, dat is het probleem ook niet in mijn ogen. Dat wordt het pas als je die woorden ook uitspreekt
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
quote:Amand schreef op 01 augustus 2014 @ 23:10:

Tjeezus. Die man denkt alleen maar 'Lekkere tieten zeg!' en loopt door. Het blijkt dus dat er vrouwen zijn die er in ruil daarvoor een heel complot van die man bijverzinnen, niet uitgesloten de intentie tot verkrachting erbij.



Dan zeg ik: get a life. Je laat je borsten zien. Er wordt gekeken. Meer is er niet.Eensch.
Alle reacties Link kopieren
quote:ThunderassMan schreef op 01 augustus 2014 @ 23:18:

[...]





Ik kan een decolleté alleen op mooiheid schatten als ik er naar kijk, maar dat mag dus niet. Jullie zijn wel van het verdraaien/invullen/verzinnen. Van mij mag je kijken. In mijn post lees je dat ik reageer op 'dusdanig kijken dat je als man wordt afgeleid waar je mee bezig bent'. Dat is wel behoorlijk treurig hoor.
quote:ThunderassMan schreef op 01 augustus 2014 @ 23:21:

[...]





Die charge komt een stuk sneller als het decolleté van een 17-jarige blijkt te zijn. TAM, mijn ogen vallen altijd eerst op je avatar en dan pas op de inhoud van je posts
quote:Amand schreef op 01 augustus 2014 @ 23:10:

Tjeezus. Die man denkt alleen maar 'Lekkere tieten zeg!' en loopt door. Het blijkt dus dat er vrouwen zijn die er in ruil daarvoor een heel complot van die man bijverzinnen, niet uitgesloten de intentie tot verkrachting erbij.



Dan zeg ik: get a life. Je laat je borsten zien. Er wordt gekeken. Meer is er niet.Zo simpel is het.
quote:rosanna08 schreef op 01 augustus 2014 @ 23:22:

[...]



klopt, dat is het probleem ook niet in mijn ogen. Dat wordt het pas als je die woorden ook uitspreekt Ook eensch.
quote:kadanz schreef op 01 augustus 2014 @ 23:14:

[...]



Moet er een grens zijn? We zijn seksuele wezens. Vroeger was het zien van de kuiten al heel spannend. Nu is het een decolleté. Over vijftig jaar misschien je grote schaamlippen. Wat maakt het uit, het principe blijft hetzelfde:



Maar als je er voor kiest om ze te showen (want daar is een decolleté voor ontworpen), kun je het dan mensen echt kwalijk nemen als ze het spannend mooi vinden om naar te kijken?Decolleté is ontworpen om borsten te showen? Ik denk niet dat een vrouw iets met decolleté aandoet om er constant mannen naar te laten kijken. Als je een bepaalde cupmaat hebt en voor een gelegenheid een jurk aanmoet, is decolleté bijna niet te vermijden...
quote:kadanz schreef op 01 augustus 2014 @ 23:22:

[...]



TAM, mijn ogen vallen altijd eerst op je avatar en dan pas op de inhoud van je posts Seksist!
Alle reacties Link kopieren
quote:kadanz schreef op 01 augustus 2014 @ 23:19:

[...]



Dus een man die naar jouw vrijwillig ontblote lichaamsdelen kijkt is vies. Of mogen ze wel heel even kijken? Hoe lang dan? Mogen ze drie seconden kijken voordat het vies wordt?



Ik snap best dat het onpasselijk is als een man gaat staren. Maar als de ogen er af en toe op vallen dan is er toch niets vies aan de hand?

(en geloof me, het kost zelfs de Dalai Lama moeite om zijn biologie te overwinnen in aanwezigheid van een mooie decolleté).Kijk. Jij geeft als voorbeeld een man die naar een decolleté staart en daardoor afgeleid raakt. Dan heb je mijn antwoord: dat is zielig, sneu en ongepast. Dat jullie meteen alles voor mij invullen met z'n drie is weer iets anders. Ik geloof ook maar zo dat stabiele en gezonde mannen niet meteen van de wereld zijn door een decolleté.
Alle reacties Link kopieren
quote:LadyZiva schreef op 01 augustus 2014 @ 21:07:

[...]





Niet elke vrouw! En juist het feit dat meisjes op vroege leeftijd gewaarschuwd worden voor gedrag van mannen maakt ze kwetsbaarder. Eigenlijk waarschuw je ze dan ook voor gedrag van vader, broertje etc. Stop met waarschuwen gebaseerd op angst voor wat eventueel wellicht in de toekomst zou kunnen gebeuren. Begin met weerbaarder te maken. Leer ze hoe wel te reageren in bepaalde situaties, ongeacht vrouw of man. Stop met in de vroege jeugd al met een vinger naar een sekse te wijzen.



Mijn dochter van 11 vertelde vorige week dat ze als ze naar de schoolbushalte loopt altijd een stoere houding aanneemt en haar vuisten balt om eventuele belagers af te schrikken. Op mijn vraag waarom zei ze dat ze dat was gaan doen nadat een tijdje geleden een pedofiel actief was geweest hier. De politie had na diverse pogingen tot kinderontvoering destijds een waarschuwing laten uitgaan en ouders geadviseerd hun kinderen veiligheids- en weerbaarheidstips te geven.



Het kan best zijn dat dat haar mannelijke leeftijdgenootjes dit ook doen: de beoogde slachtoffers waren zowel jongens als meisjes. Feit is wel dat de dader, zoals 99% van de pedofielen, een man was.



Ik heb uiteraard al lang met mijn kinderen over pedofielen gesproken, uitgelegd dat het vaak bekenden zijn, dat het vrijwel altijd mannen zijn, hoe grooming werkt, hoe pedofielen gebruikmaken van internet, maar ook dat ze nooit bij een onbekende vrouw/stel in de auto mogen stappen, omdat de aanwezigheid van een vrouw niet per se inhoudt dat de zaak te vertrouwen valt.



O, en gisteren zei haar oudere zusje naar aanleiding van een film op tv dat ze op school al had gehoord dat je als je uitgaat altijd je drankje in de gaten moet houden. Dit had een politieagent tijdens een informatiedag op school verteld.



Ik vind het een interessante vraag die mij nu erg bezighoudt. Hoe voed ik mijn kinderen op zonder ongezonde angst maar met een gezond wantrouwen dat hen uit gevaarlijke situaties weghoudt?
Ga in therapie!
Alle reacties Link kopieren
quote:funky2901 schreef op 01 augustus 2014 @ 23:25:

[...]



Kijk. Jij geeft als voorbeeld een man die naar een decolleté staart en daardoor afgeleid raakt. Dan heb je mijn antwoord: dat is zielig, sneu en ongepast. Dat jullie meteen alles voor mij invullen met z'n drie is weer iets anders. Ik geloof ook maar zo dat stabiele en gezonde mannen niet meteen van de wereld zijn door een decolleté.Ja, maar kom daar eens om op t VF, daar zijn de gezonde stabiele kerels dun gezaaid.
AFSCHEID NEMEN BESTAAT PIET
quote:funky2901 schreef op 01 augustus 2014 @ 23:25:

[...]



Kijk. Jij geeft als voorbeeld een man die naar een decolleté staart en daardoor afgeleid raakt. Dan heb je mijn antwoord: dat is zielig, sneu en ongepast. Dat jullie meteen alles voor mij invullen met z'n drie is weer iets anders. Ik geloof ook maar zo dat stabiele en gezonde mannen niet meteen van de wereld zijn door een decolleté.

Je bent echt dubbel gehandicapt, geloof ik. Én je veroordeelt mannen omdat ze reageren op de seks-attributen van vrouwen én je meent zelfstandig, als vrouw, te mogen bepalen wat een 'gezonde' man is.



Wat maak jij het jezelf moeilijk zeg.
Alle reacties Link kopieren
om terug te komen op jouw vraag Kadanz, het maakt idd uit wie er wat zegt of doet. Wat je van de ene man wel acceptabel vindt, hoeft een andere man niet in zijn hoofd te halen en waar dat aan ligt, is voor iedereen anders. Ik denk dat jij je bij aandacht van de ene vrouw ook meer gevleid zult voelen dan bij de aandacht van een andere vrouw.

Het is ook best lastig denk ik, het zijn subtiele verschillen waardoor je je bij de een gevleid voelt en bij de ander nog net niet over je nek gaat bij wijze van spreken
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
quote:rosanna08 schreef op 01 augustus 2014 @ 23:05:

[...]



waarom moet ik er rekening mee houden dat een ander zich niet kan beheersen? Het hele idee is trouwens ook beledigend en seksistisch t.o.v. mannen. Alsof mannen een soort beesten zijn die zich niet kunnen beheersen.
quote:ThunderassMan schreef op 01 augustus 2014 @ 23:21:

[...]





Die charge komt een stuk sneller als het decolleté van een 17-jarige blijkt te zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven