verhoogde bloeddruk / pre eclampsie

04-06-2014 15:07 104 berichten
Hee allemaal,



Sinds ruim een week weet ik dat ik een verhoogde bloeddruk heb en afstorm op pre eclampsie ('zwangerschapsvergiftiging'). Ik ben inmiddels 34,5 week zwanger en had tot vorige week een zorgeloze zwangerschap.



Het was een enorme rollercoaster de afgelopen week. Van een ziekenhuisopname tot een nacht aan de bewaking en met spoed een infuus om mijn veel te hoge bloeddruk terug te dringen. Na een week in het ziekenhuis te hebben gelegen is de situatie voor nu met medicatie stabiel. Ik was dan ook super blij dat ik naar huis mocht met dagelijkse thuiscontrole vanuit het ziekenhuis.



Wat ik met dit topic wil? Vooral van me afschrijven en ervaringen delen. Ik had er nooit bij stil gestaan dat dit zoiets heftigs was. Die dag dat het ineens slecht met me ging in het ziekenhuis zei men tegen mij dat ik me er op moest instellen dat ze de baby moesten gaan halen. Gelukkig is dat uiteindelijk niet nodig geweest en zit die nog veilig binnen en maakt het prima.



Het is elk moment een afweging tussen mijn gezondheid en dat van de baby. En dat maakt het emotioneel op sommige momenten ook zo zwaar. En dan daarbij nog de hele rollercoaster van vorige week waarbij bij wijze van per uur de situatie kon veranderen. Gelukkig slaat de medicatie tot dusver redelijk aan maar het is echt een kwestie van rekken. De eiwitten in mijn urine nemen langzaam toe dus hoe dichter we nu bij de 37w kunnen komen hoe beter.



Hopelijk kan ik hier wat van me af schrijven en wat ervaringen van anderen lezen. Verplichte bedrust terwijl je jezelf gewoon prima voelt is nog best een uitdaging (maar natuurlijk wel een waar ik me strikt aan houd!)
Heel herkenbaar elko! Ik ben uiteindelijk 1,5 week eerder verplicht met verlof gegaan en had ook het kleertjes wassen enz in m'n verlof gepland. Inmiddels is alles gereed :-).



Gelukkig groeit je baby goed!
Pluis; heb je helemaal gelijk in. Daarom kan ik me er ook bij neerleggen dat het inleiden pas bij 38w gebeurd. Kan natuurlijk altijd nog zelf op gang komen en net wat je zegt dan is het kindje er waarschijnlijk ook klaar voor.



Is met jouw kindjes uiteindelijk alles wel goed gekomen?
Alle reacties Link kopieren
Kissyfur alles is gelukkig helemaal goed gekomen! Vorige maand is hij alweer 3 geworden, een geweldige ondernemender peuter.

Maar ergens hakt bij mij de start er nog steeds een beetje in met name rond zijn verjaardag.



Elko waarom mag je nog werken als je gyn zegt dat je moet rusten? En dan niet zonder reden! Al eens overleg gehad met de bedrijfsarts hierover?
Alle reacties Link kopieren
Ik mag van de gyn nog werken hoor. Heb dat 2x nagevraagd en beide keren gehoord dat het kan en mag zolang ik zelf het idee heb dat het niet teveel drukte en stress oplevert. Dat doet het niet en ik ga wel eerder met verlof dan gepland.



En wat je hier ziet en leest is toch vooral mijn overlevingsstrategie. Natuurlijk weet ik dat het kan dat de baby een moeilijke start heeft door inleiden. Maar: ik kan die bloeddruk niet veranderen, ik heb geen controle over wanneer en hoe de bevalling zal zijn en geen controle over hoe het met de baby en mij zal gaan daarna. En die gedachtes leveren me stress en verdriet op. Dus mijn coping, mijn manier van ermee omgaan is om die gedachtes in mn achterhoofd weg te zetten en te weten dat het er is. En in plaats daarvan te focussen op wat ik wel kan doen. En niet alleen in het negatieve te denken, maar ook de positieve kant te zoeken en te vertrouwen op de kennis van artsen.

En eerder geboren worden betekent niet automatisch slechte start. Twee vriendinnen zijn bevallen met 35 en 36 weken en die kindjes deden het prima van begin af aan. Mijn neefje is met 41 weken geboren en had wel een moeilijke start.
Ik had dar de afgelopen weken ook heel erg zoals elko omschrijft maar ben (bijna achteraf) blij dat de professionals dat niet hebben toegelaten en ik nu al richting de 38w ga. Nooit gedacht! Gisteren hoorde ik nog een verhaal van iemand die ik van de middelbare school ken en bij 33w een spoedkeizersnede heeft gehad ivm pre eclampsie. Nou dan denk ik nu echt wat heb ik toch wen geluk gehad dat ik nu al zoveel verder ben.



Gelukkig dat bij jouw zoontje verder alles goed is! Lijkt me heerlijk die peuter fase
Alle reacties Link kopieren
Heel erg spannend voor jou kissyfur! Ik ken ook genoeg verhalen uit mijn omgeving van ingeleide bevallingen met 37 en 38 weken waar hele gezonde en voldragen baby's uit geboren worden hoor. En dat blijkt natuurlijk ook uit dat Koopmans onderzoek. Dus heb vertrouwen!

Het is echt fijn, ik denk ook voor elko straks, als je die 37 weken grens gepasseerd bent. Ik ben maandag 38 weken. Maar ik mag de bevalling dus gewoon afwachten, behalve als de bloeddruk ondertussen weer hoger wordt. (Nu een onderdruk van 90, maar geen eiwitten)

Ik had trouwens ook alles al klaar voordat ik met verlof ging En nu: genieten van de verveling, haha. Maar het zou vast niet bevorderlijk zijn voor de bloeddruk als ik nu nog van alles zou moeten doen. Kissyfur, laat je het ons weten als je een datum hebt? Ga ik voor je duimen!
Alle reacties Link kopieren
Kissyfur, voor jou de laatste dagen zwangerschap! Lijkt me zo'n gek idee joh! Tot nu toe alles stabiel gebleven?



Ik heb vandaag m'n eerste verlofdag, heerlijk Afgelopen maandag weer controle gehad, ctg en naar gynaecoloog. Opnieuw is alles stabiel gebleven. Ik heb er nu zelf ook weer wat meer vertrouwen in dat het misschien nog best wel eens zo stabiel kan blijven tot de 37/38 weken. Halverwege juli staat de afspraak gepland om het inleiden te gaan bespreken, spannend!



Oh ja, en dat onderzoek ff nagevraagd bij de gyn. Was idd het onderzoek waar we 't hier ook al over hadden, de Hypitat study
Ik word vrijdag ingeleid! Zoo spannend!! Nog twee nachtjes slapen. Heb de laatste dagen ook best wel vaak krampjes gehad (gister toevallig bijna niet) en vandaag ook best wel wat last. Hoop stiekem dat het al wat doet en mijn baarmoedermond al wat week en rijp is. Zo niet dan krijg ik een ballonkatheter en dan kan het in het ergste geval een aantal dagen duren hoorde ik . Hoop dat ik al iets ontsluiting heb en ze mijn vliezen kunnen breken.



Nu vooral aan het afwachten en aftellen en bog even de laatste dingen voor mezelf doen (lekker lang badderen met een boekje erbij, nagels doen, alles scheren etc etc) haha.



Yba bij jou ook spannend nu! Voel je zelf al iets of nog niet? Ik ben vrijdag 38w en word dan dus ingeleid. Misschien zijn we wel ongeveer tegelijk :-)



Elko; fijn dat je nu verlof hebt! Geen bedrust begrijp ik? Hopelijk kan je er nog even lekker van genieten!
Alle reacties Link kopieren
Kissyfur, hoe is t nu? Ben je inmiddels bevallen van jullie kleintje? Hoop dat t allemaal goed gaat en goed gegaan is.



Ybazyba, hoe gaat t bij jou?



Ik heb idd geen bedrust, ook niet gehad. Wel heerlijk om nu rustig aan te kunnen doen. Vandaag hebben we de laatste kleine dingetjes gedaan in het kamertje en alle spulletjes liggen nu gewassen en gestreken in de kast. Ofwel: het is klaar voor de baby. Alleen de zkh koffer nog inpakken. Dat geeft ook wel veel rust in mn hoofd merk ik.
Hee dames!



Ik had al veel eerder willen posten, maar ik kon de laatste dagen niet inloggen op het forum. Heel vreemd. Ik houd het even kort maar afgelopen zaterdag is onze dochter geboren.



Helaas uiteindelijk met een keizersnede. Bleef op 8 cm hangen en ze daalde niet volledig in doordat zet maar haar hoofdje naar boven keek ipv kin op de borst. Erg jammer uiteindelijk maar het resultaat is zooooo prachtig. Ze doet het erg goed! Herstel van de ks is wel even pittig. Als het goed is morgen naar huis vanuit het zkhuis.



Tot snel weer! Hoop dat met jullie alles goed gaat!
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd met jullie dochter!! Fijn dat ze het goed doet. Idd jammer dat het een keizersnee is geworden, hoop dat je er snel van herstelt.

Hoe is t nu qua bloeddruk enzo? Heb je daar nog last van?
Alle reacties Link kopieren
Geen idee of t nog gelezen wordt, maar wilde de update toch geven.

Vanmiddag ben ik in het zkh opgenomen nadat ik me niet lekker voelde en uit onderzoek bleek dat mijn bloeddruk gestegen is en ik eiwitten in mn urine heb. Ofwel, hoge bloeddruk turned into pre eclampsie.

Komende dagen moet ik sws blijven (met bedrust) en waarschijnlijk gaan ze me inleiden met 37 weken. Dat is al over 6 dagen, super spannend.
Ohh elko dus toch! Pff beetje hetzelfde als hier maar dan 'gelukkig' al wat later. Spannend zeg dat inleiden! Alvast heeeeel veel succes en houdt ons op de hoogte!



Ps soms kan ik via de app ineens niet inloggen. En duurt dat dagen. Ik lees het dan wel maar kan niet reageren heel irritant. Heb dat wel eens vaker gehad en dan gaat het na een paar dagen weer over.
Alle reacties Link kopieren
Nou, gisteravond was t alle hens aan dek hier. Ik had barstende hoofdpijn waarvoor pcm niet hielp. Bloeddruk nog verder gestegen. Dus 2 minuten voordat de wedstrijd van NL begon stond hier de kamer vol: 2 vpk met ctg apparaat, het lab, de vk. Opnieuw alles onderzocht en aan de ctg gelegd. Waar ze een uur slapende baby hebben geregistreerd want die was begin vd avond al heel druk geweest

Bottomline: die 37 wkn ga ik wrs niet eens meer halen. Bloeddruk schommelt sterk (in een uur meting van heel veel te hoog en niks aan de hand). Juist die wisselingen zijn niet goed voor de baby en maakt dat ze ook geen medicatie willen inzetten (want die lage waardes worden dan nog lager). Dienstdoende gyn wilde echter de beslissing mbt inleiden niet zelf maken, maar morgen (vandaag dus) overleg met collega.

Dus wie weet, kijken we de halve finale al met slapende baby op onze buik ipv in mijn buik....
Alle reacties Link kopieren
Update: ze gaan inleiden vandaag. Heb man net uit bed gebeld. OMG wat spannend en eng!
Alle reacties Link kopieren
Kissyfur! Van harte gefeliciteerd met je dochter!! Wat fijn dat ze er nu is! Hoe gaat het met haar? En met jou? Wens je een goed herstel van de keizersnee.



En Elko: superspannend!! Wel balen voor je dat die bloeddruk opeens zo raar is gaan doen. Een goede bevalling gewenst! Ben heel benieuwd hoe het zal gaan.



Ik ben morgen uitgerekend. Maar nog geen teken van een naderende bevalling. Mijn bloeddruk is steeds rond de 90, en daarmee mag ik de bevalling gewoon afwachten.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben zondagmiddag bevallen van onze hele lieve mooie dochter! Bevalling ging heel snel en, itt zwangerschap, volgens t boekje. Maar dan nog vond ik t verdomd pittig en hard werken. Met mij gaat het nu de goede kant op: bloeddruk en eiwitten zaken gestaag.

Ons meiske heeft er na best een goede start meer moeite mee. Ze ligt in de couveuse, met sonde en infuus. Gistermiddag kwam daar ook nog een slangetje bij voor ademhalingsondersteuning. Het is echt zo zielig om te zien, dat ukkie met al die toeters en bellen er omheen. Geeft mij ook een enorm schuldgevoel, dat ze moest komen en hier nu ligt omdat t bij mij niet goed ging. Ondanks dat ik weet dat dat onterecht is. We hopen dat ook zij vandaag de stijgende lijn gaat inzetten zodat we over een aantal dagen lekker met zn drietjes naar huis kunnen gaan.
Elko van harte gefeliciteerd met jullie dochtertje!



Ik kan me je 'schuldgevoel' ergens wel voorstellen ook al is het onterecht. Hopelijk gaat het met jullie meisje inmiddels beter!



Hier gaat het op zich allemaal prima. Herstel verrassend goed van de ks en dochter doet het erg goed. Mijn bloeddruk was alleen alweer veel te hoog dus ben opnieuw aan de medicatie. Ook was mijn urine nog niet goed, nog steeds eiwitten dus ben er nog niet helemaal vanaf.



Yba; ben je inmiddels al bevallen ?
Alle reacties Link kopieren
Dankjewel!



Man en ik zijn sinds gistermiddag weer thuis, dochter ligt nog wel in het ziekenhuis. Het weggaan daar was zo dubbel: ik wilde haar niet alleen achterlaten, maar was zelf inmiddels ook zo klaar met in het zkh liggen. Je weet dat ze daar op haar plek is, de zorg nodig heeft en de verpleging is heel lief voor haar (en voor ons). Maar gevoelsmatig werkt het niet zo: ze hoort gewoon bij ons en als je dan zonder haar naar huis gaat, dat is echt afschuwelijk.

Het gaat inmiddels een stuk beter met dochter hoor, maar ze is er nog niet. Het lukt haar nog niet om alle voedingen zelf te doen en ze heeft een tijd dips gehad met haar hartslag (en die mag ze dus niet meer hebben voordat ze naar huis kan). Het lukt haar steeds beter zelf, we moeten gewoon "geduld hebben" (wat een rotwoord!).



Bij mij wilde de bloeddruk ook maar niet dalen. Maar ja zoals de verpleging op de kinderafdeling zei: "vind je het gek, je moet naar huis zonder je kind". De internist is er ook nog bij gehaald omdat ook medicatie niet aansloeg. Die is weer aangepast en inmiddels is die bloeddruk omlaag dus (en mocht ik dus naar huis). Medicatie moet ik nog 6 weken slikken, dan nacontrole bij de gynaecoloog.



Al met al is 't me de week wel geweest zeg.



En idd, Yba al bevallen?
Oh nee Elko je dochtertje nog steeds in het zkh? Of inmiddels alweer thuis want je post is alweer even geleden zie ik, sorry heb niet meer in dit topic gekeken!! Hoop dat ze inmiddels lekker thuis is en het goed met jullie gaat!



Yba ik las in een ander topic dat je bevallen was als ik me niet vergis. Alles goed gegaan?



Hier gaat alles erg goed. Wel nog aan de medicatie voor bloeddruk maar heb volgende week de controle bij de gyn (dochter is dan bijna 6w) dus ben benieuwd. Merk wel dat als ik de medicatie 'vergeet' en iets te laat inneem ik wat hoofdpijn krijg. Dus ben best bang dat het nog niet helemaal over is. Dat is echter met name iets van de laatste dagen, wat hoofdpijn. Heb ook al het gevoel alsof ik weer ongesteld moet worden (geef geen bv meer, omdat het niet op gang kwam) dus misschien ligt het daaraan.



Verder doet dochter het ook super. Ze slaapt al bijna de hele nacht door; van 12 tot 7 al verschillende keren en soms tot 6 en daarna vaak ook nog tot 10-11 uur weer dus mama kan vaak ook lekker uitslapen :-). Ik mag dus echt niet klagen. Natuurlijk zijn er wel eens dagen dat het wat minder gaat en ze wat meer huilt, maar over het algemeen valt het echt mee. Hoop dat het bij jullie ook zo goed gaat!
Alle reacties Link kopieren
He,



Dochter is nu ook uit het ziekenhuis. Ze heeft daar na haar geboorte nog 2,5 week gelegen, waarvan wij 1,5 week al weer thuis waren. Dat is een hele zware tijd geweest met op en neer naar het ziekenhuis en thuis onze baby missen in een volledig babyproof huis. Ze is nu ruim een week thuis en dat is echt heerlijk!



Ik heb dus ook medicatie tegen de hoge bloeddruk. Soms heb ik s ochtends nog hoofdpijn, maar aangezien mijn nachten heel wat minder slaap bevatten dan die van jou zal dat ook zeker meespelen ;) ik hoop dat je van de gyn hoort dat t allemaal goed is, zodat er een dikke streep onder het hele gebeuren kan.

Ik vind het wel nog steeds raar om allemaal te bevatten. Ik ben met behoorlijke haast ingeleid omdat ik steeds zieker werd, hoewel ik me niet zo voelde. Ik heb alles bij elkaar 1 avond flinke hoofdpijn gehad en het is heel gek om steeds maar te horen dat je zo ziek was.

Ik geef borstvoeding en sinds een paar dagen mag dat van de kinderarts ook volledig Dochter is sterk genoeg om dat aan te kunnen. Superfijn na 3,5 week (bijna) fulltime kolven! Verder gaat het goed met haar. We leren haar steeds beter kennen en hoop dat we ook snel wat meer ritme gaan vinden.



Yba, gefeliciteerd met jullie kleine!! Hoe is het de afgelopen tijd gegaan?
Wat fijn dat jullie meisje nu ook thuis is elko!! Lijkt me inderdaad verschrikkelijk als je haar dan achter moet laten.



En wat je zegt over dat je dab zelf zo ziek bent maar eigenlijk niks merkt is zo herkenbaar. Gelukkig is alles goed afgelopen! Hopelijk krijg je ook snel wat meer nachtrust



Wat voor medicatie krijg jij voor je bloeddruk als ik vragen mag?
Alle reacties Link kopieren
Nifedipine ofzo iets, 30mg. Ze hebben eerst een andere geprobeerd maar die hielp niet. Deze is gestart in overleg met de internist. En jij?



Tja die nachtrust... Met 8 voedingen zal dat nog wel ff duren haha. achja nu is het tenminste met baby aan de borst, ipv wekker zetten om te moeten kolven (anders werd ik vanwege de stuwing wakker met een doorweekt shirt en 2 pijnlijke lolo ferrari's).
Alle reacties Link kopieren
Hey sorry dat ik nu pas reageer! Ik forum altijd mobiel en dan zie ik dit topic pas als iemand net gereageerd heeft.



Ik ben een dag na de uitgerekende datum spontaan thuis bevallen van een zoontje. Bevalling ging heel snel. En het is een flinke baby, bijna 4 kilo. Die heeft dus geen last gehad van mijn hoge bloeddruk.

Mijn bloeddruk was na de bevalling direct weer normaal.



Hij is inmiddels dus 3,5 week en het gaat op zich goed met ons. Maar, net als zijn grote broer, huilt hij erg veel en slaapt hij erg slecht. Ben dus ook heul heul moe. Geef ook volledig bv.



Je kindje in het ziekenhuis achterlaten klinkt echt vreselijk. Fijn dat ze nu weer thuis is en dat het met jullie beide kindjes goed gaat. Maar de ingeleide bevallingen, eerste tijd in het ziekenhuis zijn ook dingen die je wel even moet verwerken lijkt me.



Fijne tijd gewenst voor jullie!!
Haha herkenbaar yba ik forum ook bijna altijd mobiel! Nu toevallig even op laptop en dan zoek ik het topic altijd snel even op :-).



Gefeliciteerd met jullie zoontje! Fijn dat alles zo goed is gegaan!! Wat vervelend dat ie zoveel huilt. Enig idee waar het aan kan liggen of is het gewoon even doorbijten? Lijkt me erg pittig!



En Elko die medicatie heb ik ook. Eerste paar dagen wel wat last gehad van de bijwerkingen, maar slik ze inmiddels alweer een week of 4 en nu gaat het prima.



Ohh en die stuwing daar heb ik de 1e week ook een aantal dagen flink last van gehad. Was eerst begonnen met bv en na 4 dagen gestopt omdat het niet op gang kwam en nog wat andere dingen, maar een paar dagen daarna zoooooveel stuwing. Ach ik heb het overleefd



Geniet van jullie kleintjes dames !

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven