Ghana

01-08-2014 14:48 43 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi allemaal,



Over een kleine 3 weken vertrek ik voor ruim 3 weken naar Ghana.

Ik kom aan in Accra, wil daar een dag blijven om vervolgens oostwaarts te gaan voor een aantal dagen. Hierna zal ik voor 2 a 2,5 week naar de Goudkust vertrekken om mee te helpen op een vrijwilligersproject.



Zijn er hier mensen die al eens in Ghana geweest zijn? Ik ben altijd wel benieuwd naar tips. Mijn tijd bij het vrijwilligersproject staat vast qua slaapplek en sight e.d., maar voor Accra en het oosten ben ik nog helemaal blanco. Dus als je tips hebt voor bezienswaardigheden of hostels/guesthouses of over iets anders; allemaal hartstikke welkom! Alvast dank!
quote:Anthonius schreef op 01 augustus 2014 @ 15:55:

Wat is dat toch met over het algemeen jonge blanke vrouwen die een aantal weekjes vrijwilligerswerk in Afrika willen doen???

Echt hè? Toevallig las ik er net twee artikelen over op internet, het 'White Saviour Complex'.



http://www.huffingtonpost ... luntourism_b_4834574.html
Alle reacties Link kopieren
quote:Penelopeia schreef op vrijdag 01 augustus 2014 17:27 <blockquote><div>quote:</div><div class="message-quote-div"><b><a href="Anthonius in "Ghana"" class="messagelink">Anthonius schreef op 01 augustus 2014 @ 15:55</a>:</b>

Wat is dat toch met over het algemeen jonge blanke vrouwen die een aantal weekjes vrijwilligerswerk in Afrika willen doen???</div></blockquote>

Echt hè? Toevallig las ik er net twee artikelen over op internet, het 'White Saviour Complex'.



<a href="http://www.huffingtonpost.com/pippa-bid ... 34574.html" class="link">http://www.huffingtonpost ... luntourism_b_4834574.html</a>





Goed geschreven artikel en ergens heeft ze ook wel gelijk. Zij ging erheen met het idee een bibliotheek te bouwen, maar omdat het haar ontbrak aan ervaring om te bouwen is het mislukt. Logisch, dat soort dingen moet je niet zelf doen. Wat je wel kunt doen is het geld bij elkaar verzamelen en de bouw van zo'n bibliotheek financieren en begeleiden. Dat is wat ik gedaan heb. Daarnaast heb ik Engelse les gegeven, maar ik had er inderdaad minder voldoening uit gehaald als ik alleen maar bij Engelse les had gelaten. Dat deden de vrijwilligers na mij en voor mij ook al.



Ik heb een klaslokaal gefinancierd en laten bouwen door professionele lokale bouwvakkers die hier ook voor betaald kregen. En ik heb een oorkonde en een feest gekregen om me te bedanken voor het klaslokaal. Ze waren er in mijn geval wel enorm blij mee.



In een korte periode van een paar weken zal TO waarschijnlijk niet zoveel zelf kunnen bijdragen van wat afwijkt van hoe de rest het doet. Maar dat kan pas achteraf gezegd worden. Als je zelf zo iets gaat doen dan pas kan je zeggen of je iets bij gedragen hebt, anders niet. Maar goed dat is mijn mening.



TO ik hoop dat je de Bradt nog vindt en dat je in Ghana een fantastische tijd gaat hebben!





. Ik wilde iets achterlaten op de plek waar ik
Alle reacties Link kopieren
Die laatste zin moet weg:)
Projecten financieren en het door lokale werknemers laten doen lijkt me inderdaad zinnig.



Maar bijvoorbeeld die Engelse lessen: ben jij docent van beroep? Heb je de pedagogische en didactische kwaliteiten die ervoor nodig zijn? Heb je Engels gestudeerd? Is er in dat hele land geen leraar Engels te vinden die op zoek is naar een baan? Of jongeren die best leraar Engels zouden willen worden via een (eventueel door Westerlingen gefinancierd) project?



Ik zie het altijd een beetje zo: als ik hier in Nederland leraar Engels ben, maar er zijn jaarlijks talloze vrolijke meisjes uit een ander land die mijn werk best wel gratis willen doen (of er zelfs voor willen betalen!), dan kom ik niet meer aan de bak.
Alle reacties Link kopieren
quote:Eindeloos schreef op 01 augustus 2014 @ 16:14:

[...]





Wat je in 9 van 10 gevallen zèlf mag betalen





Bovendien spreken ze ook nog eens meestal de taal niet en het is voor een hele korte periode.

Wat voor nut heeft het?
Alle reacties Link kopieren
quote:Penelopeia schreef op 01 augustus 2014 @ 19:47:

Projecten financieren en het door lokale werknemers laten doen lijkt me inderdaad zinnig.



Maar bijvoorbeeld die Engelse lessen: ben jij docent van beroep? Heb je de pedagogische en didactische kwaliteiten die ervoor nodig zijn? Heb je Engels gestudeerd? Is er in dat hele land geen leraar Engels te vinden die op zoek is naar een baan? Of jongeren die best leraar Engels zouden willen worden via een (eventueel door Westerlingen gefinancierd) project?



Ik zie het altijd een beetje zo: als ik hier in Nederland leraar Engels ben, maar er zijn jaarlijks talloze vrolijke meisjes uit een ander land die mijn werk best wel gratis willen doen (of er zelfs voor willen betalen!), dan kom ik niet meer aan de bak.



10 jaar geleden was er in ieder geval wel een heel erg groot tekort aan docenten in Ghana. Pas afgestudeerde studenten waren verplicht een jaar las te geven, maar die kozen, heel begrijpelijk, voor een plek in de stad. Op het platteland was er dus een enorm tekort aan docenten. Een vriendin van mij heeft toen samen met haar vriend 2 jaar lesgegeven en wat projecten op die school opgestart. En ja, ze waren allebei bevoegd.



Ik stoor me trouwens ook aan de schoolverlaters/ tussenjaarders die even denken mijn beroep uit te te voeren in China ofzo.
quote:Mevrouw75 schreef op 02 augustus 2014 @ 05:29:

[...]





10 jaar geleden was er in ieder geval wel een heel erg groot tekort aan docenten in Ghana. Pas afgestudeerde studenten waren verplicht een jaar las te geven, maar die kozen, heel begrijpelijk, voor een plek in de stad. Op het platteland was er dus een enorm tekort aan docenten. Een vriendin van mij heeft toen samen met haar vriend 2 jaar lesgegeven en wat projecten op die school opgestart. En ja, ze waren allebei bevoegd.



Ik stoor me trouwens ook aan de schoolverlaters/ tussenjaarders die even denken mijn beroep uit te te voeren in China ofzo.Ja, dat zijn denk ik toch de twee voorwaarden: 1. is er vraag naar? 2. heb je de expertise?
Alle reacties Link kopieren
quote:MEFunny schreef op 01 augustus 2014 @ 16:27:



Mole (enige plek met "wilde" olifanten) is zeer moeilijk te komen. Wel de moeite waard maar dit moet je echt goed uitzoeken.

Je hebt ook een High rope, is erg leuk om te doen!





Hi MEFunny



Mole ga ik ziezo overslaan. Ik heb in andere landen al genoeg safari's en wildtochten gedaan en gezien waar ik meer gezien heb dan dat ik hier zal doen. Dus ik gok dat Mole dan (voor mij) toch zal gaan tegenvallen)



Plus het feit dat ik het Noorden geheel over zal slaan ivm dat dat te lang duurt in reistijd.
Alle reacties Link kopieren
quote:mardjene schreef op 01 augustus 2014 @ 16:39:

Mag ik vragen waarom je zo kort gaat? Er is echt zoveel te zien in het land!



Hi Mardjene,



Ik zou ook heel graag anders willen, maar helaas is het niet anders. Ben in april net in een nieuwe baan begonnen, dus meer vrije dagen heb ik nog niet opgebouwd. Ik had ook graag in een andere periode gewild, maar ook dat was niet mogelijk ivm hoogseizoen in mijn job in het najaar.



Ik ga in totaal 3,5 week naar Ghana, waarvan ik de laatste 2 a 2,5 week in Asaafa (langs de kust) ga doorbrengen als vrijwilliger. Dit is gelukkig niet zo'n duur project. Voor ¤210,- heb ik voor al die tijd daar een eigen bungalow op het strand en 3 maaltijden per dag. En de verplichte donatie is 250,- Ivm met andere vrijwilligersorganisaties echt goedkoop. Was ook één van mijn voorwaarden, want ik vind het echt belachelijk wat (bijv) een Edukans vraagt van vrijwilligers!



In mijn tijd in Asaafa bij het project kan ik op vrije momenten naar Cape Coast, Elmina, Kakum NP en andere dingen in de buurt. Daarvoor wil ik dus na aankomst naar het oosten gaan voor ik richting de kust vertrek. Heb je tips voor leuke dingen oostelijker? Tot dusver lijkt alleen Wlii mij aan te spreken en inderdaad de Monkeyt Sancuary, maar een soortgelijk heb ik in Azië ook al gezien, dus om alleen hiervoor naar Volta af te reizen weet ik nog niet. Helaas is de LP wat beknopt en kort over dit gebied.
Alle reacties Link kopieren
quote:mardjene schreef op 01 augustus 2014 @ 19:41:

[...]





Goed geschreven artikel en ergens heeft ze ook wel gelijk. Zij ging erheen met het idee een bibliotheek te bouwen, maar omdat het haar ontbrak aan ervaring om te bouwen is het mislukt. Logisch, dat soort dingen moet je niet zelf doen. Wat je wel kunt doen is het geld bij elkaar verzamelen en de bouw van zo'n bibliotheek financieren en begeleiden. Dat is wat ik gedaan heb. Daarnaast heb ik Engelse les gegeven, maar ik had er inderdaad minder voldoening uit gehaald als ik alleen maar bij Engelse les had gelaten. Dat deden de vrijwilligers na mij en voor mij ook al.



Ik heb een klaslokaal gefinancierd en laten bouwen door professionele lokale bouwvakkers die hier ook voor betaald kregen. En ik heb een oorkonde en een feest gekregen om me te bedanken voor het klaslokaal. Ze waren er in mijn geval wel enorm blij mee.



In een korte periode van een paar weken zal TO waarschijnlijk niet zoveel zelf kunnen bijdragen van wat afwijkt van hoe de rest het doet. Maar dat kan pas achteraf gezegd worden. Als je zelf zo iets gaat doen dan pas kan je zeggen of je iets bij gedragen hebt, anders niet. Maar goed dat is mijn mening.



TO ik hoop dat je de Bradt nog vindt en dat je in Ghana een fantastische tijd gaat hebben!



Dat is precies wat ik ook hoop. De organisatie waar ik heen ga heeft verschillende projecten. Vlak voor mijn aankomst wordt een door hun gebouwd kliniek voor vrouwen en kinderen geopend. Ze steunen een lokale school waar ik engels en wiskunde lessen kan geven. Hier hebben zij vorig jaar ook propere wc gebouwen kunnen bouwen. Er is laatst een speeltuin in het dorp aangelegd en in mijn laatste week komt een andere vrijwilliger een theaterproject opstarten voor de naschoolse opvang opzetten.



Ik mag ter plekke bepalen waar en wat ik ga doen en ook waar mijn donatie heen gaat. Naast de verplichte ¤250,- heb ik zelf onder vrienden en familie ook geld ingezameld en ik hoop dat ik naast mijn korte tijd daar iets voor langere tijd kan achterlaten. Iets als een klaslokaal bouwen lijkt mij al geweldig bijvoorbeeld. Al zal ik er dan niet meer zijn om de bouw mee te maken, de voldoening dat mijn bijdrage een hulpstuk is in de toekomst van die kinderen zal voor mij meer dan voldoende zijn.
Alle reacties Link kopieren
Bradt Travel Guide besteld! Ben benieuwd
Alle reacties Link kopieren
quote:naatb schreef op 02 augustus 2014 @ 10:16:

Bradt Travel Guide besteld! Ben benieuwd http://www.pressherald.co ... la-concerns-cancels-trip/
Alle reacties Link kopieren
quote:spectral schreef op 06 augustus 2014 @ 12:08:

[...]



http://www.pressherald.co ... la-concerns-cancels-trip/



Fijn dat je het nieuws zo goed volgt. Het dodental in dit nieuwsbericht klopt niet eens. Het is maar goed dat ik niet in een ziekenhuis of kliniek ga werken dan he Spectral?! Het is toch ook van de zotte dat mensen die constant worden blootgesteld aan ebola door hun vakgebied in zo'n situatieniet op uitzending worden gestuurd?! (sarcastisch bedoeld uiteraard) Want ja, deze gezondheidswerkers zijn toch juist de mensen met het grootste risico, is het niet? Tevens was ik niet van plan om meteen een ghanees op zijn bek te pakken en af te lebberen en wildvreemden geef ik ook niet gauw een hand.



Ik stel voor dat je je eens gaat inlezen Spectral ipv allemaal halfware nieuwsberichten geloven. inlezen kun je je hier!



Als ik jou was zou ik me pas druk gaan maken als Buitenlandse Zaken een negatief reisadvies afgeven. En er wordt op dit moment onder het reisadvies voor Ghana nog niet eens gesproken over Ebola. Maak je dus niet zo druk zeg. Dat doe ik ook niet. En ik ben nog wel degene die erheen gaat!
Alle reacties Link kopieren
quote:naatb schreef op 06 augustus 2014 @ 21:13:

[...]





Fijn dat je het nieuws zo goed volgt. Het dodental in dit nieuwsbericht klopt niet eens. Het is maar goed dat ik niet in een ziekenhuis of kliniek ga werken dan he Spectral?! Het is toch ook van de zotte dat mensen die constant worden blootgesteld aan ebola door hun vakgebied in zo'n situatieniet op uitzending worden gestuurd?! (sarcastisch bedoeld uiteraard) Want ja, deze gezondheidswerkers zijn toch juist de mensen met het grootste risico, is het niet? Tevens was ik niet van plan om meteen een ghanees op zijn bek te pakken en af te lebberen en wildvreemden geef ik ook niet gauw een hand.



Ik stel voor dat je je eens gaat inlezen Spectral ipv allemaal halfware nieuwsberichten geloven. inlezen kun je je hier!



Als ik jou was zou ik me pas druk gaan maken als Buitenlandse Zaken een negatief reisadvies afgeven. En er wordt op dit moment onder het reisadvies voor Ghana nog niet eens gesproken over Ebola. Maak je dus niet zo druk zeg. Dat doe ik ook niet. En ik ben nog wel degene die erheen gaat!Ik weet heel goed wat Ebola is, en ik weet ook dat er dus organisaties/groepen/etc zijn die hun reizen naar Ghana afbreken... maar jij niet, en dat is je goed recht.
Alle reacties Link kopieren
TO, heb je de Bradt al binnen?
Alle reacties Link kopieren
Ik reageer even snel om morgen dit topic terug te kunnen vinden en rustig te reageren.

Heb zelf Ghana doorgereisd en er enkele jaren gewoond en gewerkt.
In Accra, direct aan de kust ligt een terrein wat bestaat uit verschillende appartementen een open air douche en veel open en beschutte plekjes om heerlijk te zitten. Het is een klein vakantieparkje op zich. Er vertoeven daar ook heel veel rastafari's. Daar is ook de lokale kunstmarkt in de buurt. Het is een tijdje geleden maar ik denk dat ik de naam/locatie nog wel op kan zoeken als je interesse hebt. Accra is hectisch maar er zijn veel leuke plekjes.

Tussen de regels door lees ik dat je wel wat bekend bent met verre reizen of vergis ik me?

Toen ik in Ghana aan kwam had ik toch echt wel een paar dagen nodig om alle indrukken en sferen op me te nemen en te acclimatiseren. Dus ik zou het niet al te vol plannen als ik jou was maar gewoon genieten en kijken waar je uit komt. Vooral als je eigenlijk maar goed 1 a anderhalve week 'vrij' bent.



De lokale markt van Kumasi is ook erg indrukwekkend, het spoor wat door de markt loopt en de mensen met al hun kraampjes rond en op het spoor. Al is Kumasi wel een eindje rijden naar het noorden en kan ik me zo even niet meer herinneren hoe lang je er over doet. Je moet er iig een dag voor uit trekken. Want reizen neemt tijd (héél véél tijd) in beslag.



Ghana is een heel leuk land met ontzettend vriendelijke mensen.

Het is ook leuk om een beetje van de lokale taal te spreken. Mensen gaan je waarschijnlijk heel vaak Obruni noemen (wat betekend zoiets als white person) en er gaat vaak een heel ritueel aan begroetingen vooraf wanneer je iemand ontmoet. Wanneer je de lokale taal een beetje spreekt werd dat in mijn ervaring wel gewaardeerd.

Twi is naast engels de algemene taal in het zuiden.

paar woordjes Twi



Ow dit topic brengt herinneringen terug!! Heel veel plezier en geniet ervan! Ghana is echt een heerlijk land



ps: het is wel ruim 10 jaar geleden dat ik daar geweest ben dus mijn ervaring is wel verouderd en misschien niet meer relevant...(al staat het me nog levendig bij )
Alle reacties Link kopieren
Hoi Naatb,



Wat leuk dat over 2 weken naar Ghana gaat. Ik ga over 2 weken ook die kant op voor 2-4 weken. Lijkt mij leuk om in contact te komen. Kunnen we ervaringen uitwisselen. Ik hoor het wel

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven