schoonmoeder en inrichting

02-08-2014 00:32 46 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het is weer tijd voor een schoonmoeder topic.



Ik woon met vriend in een nieuw huis. Mijn ouders en vader van vriend hebben ons financieel geholpen met de inrichting daarvan door meubels te kopen bijvoorbeeld. Die meubels zijn niet erg uitbundig. Dus ik wilde ons huis aankleden met dingen aan de muur, beddengoed en andere decoratie items.



Nu wil schoonmoeder ook meehelpen. Ze wil dezelfde beddenset kopen die zij heeft, nogal tuttig en niet echt mijn stijl. Mijn vriend vindt dat we niet mogen klagen want het is fijn dat ze wil helpen. Ik ben van mening dat het beter is om schoonmoeder te zeggen dat het niet onze stijl is zodat als ze perse wil helpen ze beter geld kan overmaken en dat we dan zelf iets uitkiezen en dan een foto naar haar sturen zodat ze kan zien wat 'zij' voor ons gekocht heeft.



De hulp van schoonmoeder geeft me een nare bijsmaak. Ten eerste heeft schoonmoeder niet veel geld. Mijn vriend laat steeds doorschemeren dat hij vindt dat zij ons moet helpen, omdat het zijn moeder is, terwijl ik het daar niet mee eens ben. Wij zijn volwassen, moeten onze eigen boontjes doppen. Daarnaast heeft zij misschien nog minder inkomen dan wij. Ik vind het vervelend dat vriend moeder een schuldgevoel aanpraat.



En ook heb ik liever niet dat schoonmoeder iets te zeggen heeft over onze inrichting omdat ze al best bemoeierig is. Nu blijkt ook dat ze tegen schoonzus en vriend heeft gezegd dat ze er naar uitkeek dat wij gingen verhuizen zodat zij konden helpen met de inrichting van het huis. Ik vind het inrichten van mijn huis zelf heel leuk om te doen en doe dat dan ook liever helemaal zelf. Als familie wil helpen dan mag dat, maar als dat betekent dat ik niet kan inrichten zoals ik wil, dan hoeft die hulp voor mij niet. Vriend denkt daar anders over en is gewoon blij met gratis spullen, vindt materialistische ondersteuning vanuit zijn ouders ook een teken van liefde. Ik vind dat niet.



Ik moet hier duidelijk met vriend over praten. Maar voor nu, wat moet ik met het kado van schoonmoeder?

Wat te doen met kado van schoonmoeder?

Totaal aantal stemmen: 19

Gewoon laten opsturen en het nog gebruiken ook Geen stemmen
Gewoon laten opsturen en wegleggen in de kast (en evt eruit (21%)
Aangeven dat het beter is om geld te geven als ze wil helpen (16%)
Zeggen dat ze helemaal niets moet sturen (53%)
Met vriend bespreken en het hem laten oplossen, wat de uitko (11%)
Zomaar een gekke gedachte: met je schoonmoeder er over praten misschien?
Alle reacties Link kopieren
Bij het lezen van je topictitel dacht ik dat je je schoonmoedere in t gekkenhuis wilde opnemen
Gewoon zeggen dat het niet je stijl is.
quote:boerderijgeit028 schreef op 02 augustus 2014 @ 00:37:

Bij het lezen van je topictitel dacht ik dat je je schoonmoedere in t gekkenhuis wilde opnemen Ik ook!
Ik zeg misschien iets geks maar ga anders gezellig met haar winkelen.
Alle reacties Link kopieren
Zorg dat je met je vriend op 1 lijn komt, want anders krijgt zijn moeder je hele verdere relatie overal de schuld van, terwijl die arme vrouw geen idee heeft van wat ze fout doet. Ze doet namelijk niets fout, ze denkt te helpen en je vriend geeft haar het idee dat ze dat doet, terwijl jij er heel andere ideeën bij hebt. Bij je vriend dus, niet bij haar hulp, want die biedt ze aan omdat hij daar druk op legt.



En zo ontstaan al die 'nare schoonmoeders'. Nee, dat neem ik terug, niet alle, wel veel.
Life is too short to waste time matching socks
Alle reacties Link kopieren
ik zou aangeven dat het niet de style is die jij wilt gebruiken in je huis maar dat je het idd leuk vind om dan samen iets uit te zoeken.
Alle reacties Link kopieren
quote:vivav025 schreef op 02 augustus 2014 @ 00:32:



De hulp van schoonmoeder geeft me een nare bijsmaak. Ten eerste heeft schoonmoeder niet veel geld. Mijn vriend laat steeds doorschemeren dat hij vindt dat zij ons moet helpen, omdat het zijn moeder is, terwijl ik het daar niet mee eens ben. Wij zijn volwassen, moeten onze eigen boontjes doppen. Daarnaast heeft zij misschien nog minder inkomen dan wij. Ik vind het vervelend dat vriend moeder een schuldgevoel aanpraat.



En ook heb ik liever niet dat schoonmoeder iets te zeggen heeft over onze inrichting omdat ze al best bemoeierig is. Nu blijkt ook dat ze tegen schoonzus en vriend heeft gezegd dat ze er naar uitkeek dat wij gingen verhuizen zodat zij konden helpen met de inrichting van het huis. Ik vind het inrichten van mijn huis zelf heel leuk om te doen en doe dat dan ook liever helemaal zelf. Als familie wil helpen dan mag dat, maar als dat betekent dat ik niet kan inrichten zoals ik wil, dan hoeft die hulp voor mij niet. Vriend denkt daar anders over en is gewoon blij met gratis spullen, vindt materialistische ondersteuning vanuit zijn ouders ook een teken van liefde. Ik vind dat niet.



Ik moet hier duidelijk met vriend over praten. Maar voor nu, wat moet ik met het kado van schoonmoeder?



Maar je dopt je eigen boontjes toch helemaal niet?



Prima dat je niet de dekbedset van je schoonmoeder wilt, maar zo zelfstandig zijn jullie niet aangezien de rest van de ouders wel bijdragen. Jij wil die beddenset niet, maar haalt daarbij nogal wat tegenstrijdige argumenten van stal.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Alle reacties Link kopieren
Moet er trouwens om lachen hoe je het inrichten beschrijft. 'zoals IK dat wil' schrijf je een paar keer. Je vriend heeft dus geen kont te zeggen erover?
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Alle reacties Link kopieren
Bel haar op en vertel dat je het een heel lief aanbod vindt. En of ze misschien samen met jou wil gaan winkelen. En dan zoek jij een zo neutraal mogelijke dekbedset uit (waar je nog alle kanten mee uit kunt) die heel vriendelijk is geprijsd. Zodat haar het vel niet over de oren wordt getrokken omdat jouw vriend dat 'normaal' vindt.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Gewoon bij schoonmoeder aangeven dat je heel blij bent met dat jullie beddengoed van haar krijgen. Vertellen hoe jullie de inrichting voor ogen zien en voorstellen samen ervoor te gaan winkelen omdat het zonde zou zijn als het beddengoed niet matcht met de rest van de slaapkamer.
Dit is mijn uitspraak en daarmee zult u het moeten doen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou alle financiele hulp weigeren. Zoals gezegd jullie verdienen meer dan schoonmoeder en hebben het breder dan haar. Daarnaast schept het blijkbaar verplichtingen. Als je dan pretendeerd je eigen boontjes te kunnen doppen dan moet je ook niet je hand ophouden....

Ik zou vriend dit heeeel snel duidelijk maken, want anders blijft dit een terugkerend probleem. Je vriend moet gewoon een schop onder zn achterste krijgen. Daarnaast is het misschien eens tijd im schoonmoeder een duur kado te geven ipv altijd maar van haar te profiteren. Ik zou het gedrag van je vriend echt niet accepteren.
Alle reacties Link kopieren
quote:boerderijgeit028 schreef op 02 augustus 2014 @ 00:37:

Bij het lezen van je topictitel dacht ik dat je je schoonmoedere in t gekkenhuis wilde opnemen

Dat dacht ik dus ook



TO, praten met je schoonmoeder is de oplossing. Annders zal ze dit gedrag waarschijnlijk altijd blijven houden (al bedoelt ze het natuurlijk goed)

Als je iemand een vinger geeft, pakken ze je hele hand en zo.....



Zeg gewoon: ''Ik vind het heel lief dat je ons helpt, en we stellen dat ook erg op prijs, maar ik zou het huis graag zelf aan willen kleden met spullen/frutsels die ik mooi vind en uitgekozen heb".



En je vriend heeft een schop onder zijn kont nodig, jullie zijn idd volwassen, en horen je eigen boontjes te doppen.



Succes!
Elke les, waar je van leert, maakt het pad vrij voor nog waardevollere lessen. Elke les, die je negeert, komt steeds weer terug.
quote:boerderijgeit028 schreef op 02 augustus 2014 @ 00:37:

Bij het lezen van je topictitel dacht ik dat je je schoonmoedere in t gekkenhuis wilde opnemen Hier zelfde gedachte
quote:lemoos2 schreef op 02 augustus 2014 @ 01:20:

Bel haar op en vertel dat je het een heel lief aanbod vindt. En of ze misschien samen met jou wil gaan winkelen. En dan zoek jij een zo neutraal mogelijke dekbedset uit (waar je nog alle kanten mee uit kunt) die heel vriendelijk is geprijsd. Zodat haar het vel niet over de oren wordt getrokken omdat jouw vriend dat 'normaal' vindt.Zo zou ik het denk ik ook aanpakken.
Alle reacties Link kopieren
Ik mis in de keuzes: ga het gesprek aan o.i.d. Dat is wat je kan doen en het beste helpt in dit soort situatie's
Ik zou hetzelfde voorstellen als wat Lemoos schrijft. Mocht ze er dan nog steeds op staan het tuttige dekbedovertrek cadeau te willen doen dan zou ik ook eerlijk zeggen: "Ik denk niet dat we het gaan gebruiken". Is dat nog steeds niet genoeg om haar op andere gedachten te brengen dan moet ze het maar opsturen en het maar voor lief nemen dat iets wat zij heeft gekocht nooit wordt gebruikt...
Alle reacties Link kopieren
quote:lemoos2 schreef op 02 augustus 2014 @ 01:20:

Bel haar op en vertel dat je het een heel lief aanbod vindt. En of ze misschien samen met jou wil gaan winkelen. En dan zoek jij een zo neutraal mogelijke dekbedset uit (waar je nog alle kanten mee uit kunt) die heel vriendelijk is geprijsd. Zodat haar het vel niet over de oren wordt getrokken omdat jouw vriend dat 'normaal' vindt.Dit! Zeggen dat ze beter geld kan sturen vind ik persoonlijk nogal stijlloos (pun intended) - op deze manier betrek je haar erbij, kan ze wat bijdragen maar heb je straks niet iets in de kast liggen wat je niet gebruikt.
Alle reacties Link kopieren
Gewoon van tevoren aangeven dat je een heel andere smaak hebt, scheelt later een hoop frustratie.



Laat haar mee gaan winkelen, maar geef van tevoren aan waar je naar zoekt en in welke winkel. Schoonmoeder kan dan alleen nog ter plaatse suffe dingen aanwijzen.
Helemaal eens met Lemoos.



Niet vragen om geld te sturen, dat is aso. Ze wil toch een cadeau geven? En ook niet afslaan, want je weet niet waar zij vandaan komt. Misschien heeft ze wel jarenlang elke maand 5 euro gespaard voor de uitzet van haar zoon, en wil ze net als jullie andere ouders gewoon heel graag op haar manier en binnen haar budget ook een steentje bijdragen. Dat mag je haar niet ontnemen.



Wees eerlijk. Vertel enthousiast hoe jij jouw huis voor ogen ziet zodat zij daar rekening mee kan houden en vraag of ze samen wil gaan winkelen.



En in het ergste geval: gebruik het gewoon en koop desnoods een sprei om het aan het zich te onttrekken. Er is nog nooit iemand dood gegaan van een lelijk dekbed hoor.
Alle reacties Link kopieren
Het is maar beddengoed ,koop je wat je zelf mooi vind en hou je die als reserve voor het geval je eens ziek bent of voor het logeerbed met een sprei erover als je er echt niet onderuit kan.
Geen vd opties. Jij zit niet op een lijn met je vriend. Als hij de hulp fijn vindt en dat signaal afgeeft dan is het logisch dat je schoonmoeder graag helpt. Ik vind het jammer dat je het dan over bemoeien hebt.



Als jullie beiden aangeven de inrichting liever zelf te doen en ze komt dan nog, dan is het bemoeien.



Ik kan van je schoonmoeder wel begrijpen dat als ze op de hoogte is van de giften van jouw ouders en van je schoonvader ze ook haar steentje wil bijdragen.



Kortom, eerst op een lijn komen met je vriend.
Alle reacties Link kopieren
Als ik het goed begrijp dan gaat het over 1 dekbedovertrek oid. Dat heeft toch niets met inrichting te maken? Als ze nou een blauw waterbed voor je wilde kopen terwijl jij een rood stapelbed in gedachte had, ja dan zou ik het er wel met haar over hebben....maar jeetje het is maar een setje beddengoed
Verstuurd vanaf mijn Ipad
Je schoonmoeder en je vriend komen uit hetzelfde nest. Je vriend heeft geleerd dat spullen krijgen een teken van liefde is. Je schoonmoeder wil helpen met het geven van spullen en het helpen inrichten van jullie huis.



Je kan schoonmoeder ook een richting geven: schoonma, ik zou graag beddengoed willen hebben in die en die kleur en in dat formaat. Ik ben geen fan van kant, dus zou u daar rekening mee willen houden? Of samen gaan winkelen inderdaad.



Dus een compromis, ze mag spullen halen, maar wel binnen wat jij en je vriend mooi vinden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven