Werk & Studie alle pijlers

Wat te doen bij keus uit twee banen, lange/ korte reistijd?

02-08-2014 01:46 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi hoi,



Mijn situatie is zo, ik ben al een tijd aan het solliciteren en onlangs aangenomen voor een klaarblijkelijk leuke baan die aansluit op mijn diploma's. Het nadeel is dat het 75km van huis is en ik ruim een uur doe over een enkele reis (auto). OV is geen optie want dan ben ik 2,5 uur enkele reis onderweg. De baan lijkt helemaal top alleen de reistijd vind ik een minpunt. Ik heb tijdens mijn studies/stages ook heen en weer gereisd en vind dat echt zonde van de tijd. Maar goed, het is een uitdagende functie voor 32 uur (vier dagen) die goed zal staan op mijn cv. Inclusief reistijd ben ik daar zeker 40 uur per week mee bezig.



Nu heb ik gisteren een sollicitatiegesprek gehad in mijn woonplaats waar ik op de fiets heen kan, ik hoor volgende week of ik door ben. Ik heb er wel een goed gevoel over. Het is een baan als commercieel medewerker (ondersteunend) bij een bedrijf met producten waar ik geen kennis van heb vanuit mijn achtergrond, wel heb ik commerciele kennis en werkervaring. Het is een 'algemene' sales functie en dus niet specifiek in mijn vakgebied. De functie is voor 40 uur en er zijn zeker wel groeimogelijkheden qua functie en salaris, het bedrijf groeit megasnel en ook kun je mee naar een aantal leuke internationale beurzen. Ook lijkt het mij een leuke, afwisselende baan in een klein hecht team waardoor ik ook mensen kan leren kennen in mijn nieuwe woonplaats waar ik nog weinig mensen ken. Ik heb werkervaring in een soortgelijke functie en dat vond ik leuk vanwege de afwisseling maar de intellectuele uitdaging in het werk zelf was er niet echt. Ze staan wel open voor ontwikkeling in de vorm van cursussen/ opleidingen als ik dat zou willen.



Ik loop op de zaken vooruit maar STEL ik zou daar mogen beginnen! dan kan ik dus kiezen want heb nog een proeftijd bij de andere baan.... een luxepositie na al het solliciteren. Echter, wat kan ik dan het beste doen? van beide functies weet ik niet hoe het in de praktijk zal bevallen en waar het het leukst is, wel weet ik dat die lange reistijd mij erg tegenstaat maar daar tegenover staat wel een functie die goed aansluit bij mijn opleiding en die zijn er niet veel. Waar zouden jullie voor kiezen?



Overige info: ik woon samen en heb geen kinderen. Wel is het zo dat we hier waarschijnlijk voor willen gaan binnen nu en drie jaar. Het salaris is in principe niet heel belangrijk (wel voor mijzelf ;)) maar niet om van te leven want we kunnen rondkomen van het salaris van mijn vriend. Iets meer of minder van mijn kant zal dus niet een verschil maken.
Alle reacties Link kopieren
Mag ik vragen wat voor functie die eerste baan is?

Want alleen op basis van reistijd een mening geven is heel kort door de bocht.
Dit is mijn uitspraak en daarmee zult u het moeten doen.
Alle reacties Link kopieren
Projectmanager Stala
Alle reacties Link kopieren
Ik zou gaan voor de baan waar je - ongeacht de overige omstandigheden - het beste gevoel bij hebt. Plezier in je werk is belangrijk.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een baan gehad die 60 km rijden was. Ik deed daar meestal tussen een uur en 5 kwartier over. Ik heb er nooit problemen mee gehad maar was na 1,5 jaar toch echt heel blij dat ik het niet meer hoefde. Het brak ergens toch een beetje op. Als ik mij bijvoorbeeld niet zo lekker voelde of moe was van een dag hard werken was ik wat bang dat ik niet goed genoeg op zou Letten in de auto. Ik heb ook veel ongelukken zien gebeuren. Elke keer was ik blij dat ik er niet bij zat.



Ik zou nu kiezen voor een minder leuke baan dicht bij huis.
Gaan voor de baan dicht bij huis. Die lange reistijd gaat je opbreken. En in de winter kan het verkeer enorm tegen zitten waardoor je veel langer dan dat uur onderweg bent.
Alle reacties Link kopieren
Helemaal als je kinderen wilt is reistijd belangrijk. Je komt/jullie komen enorm in de knel met halen en brengen als je werk ver weg is. Ik zie wel stellen waarbij beiden lange reistijd hebben, die zijn alleen maar bezig met plannen, rennen en vliegen. En je zit met de handen in het haar als kind ziek wordt en eerder opgehaald moet worden. Zelfs als een van de twee een lange reistijd heeft is het niet ideaal, want dan komt alles neer op degene die dichterbij werkt.
Alle reacties Link kopieren
Ik krijg op basis van je tekst de indruk dat je die tweede baan leuker vindt. Maar je kunt het ook benaderen alsof het beide fulltime banen zijn. Tijdens de fulltime baan ver weg werk je 32 uur+8 uur 'werken' waarbij je auto rijdt, bij de tweede werk je 40 uur. Welke vind je dan leuker?
moonlight: Hoezo is een comfortabele slip aandoen ook een must tijdens een wandeling? En als het die avond nou op meer uitloopt?
Ga voor de baan die aansluit bij jouw studie. Je hebt vier jaar geleerd, en dat heb je waarschijnlijk voor niets gedaan als je nu iets anders gaat doen. De kans dat je over een jaar of wat alsnog een baan krijgt in jouw eigen werkveld is heel klein, want dan nemen ze liever onervaren mensen die net van school komen en de laatste kennis hebben.
Alle reacties Link kopieren
Ik vraag me af waarom de reistijd zo zwaar weegt? Zo te lezen heb je liever de tweede baan, maar alleen om de reistijd.



De eerste klinkt veel uitdagender, je hebt ervoor gestudeerd, maar het is een stukje rijden.



Ik rij, als het meezit, 45 minuten naar mijn werk. Als het tegenzit is het 1,5 uur. Enorm balen, maar geen moment spijt. Het is uitdagend.



Overigens heb ik een kindje gekregen en dat gaat allemaal goed. Ik ben 1 dag in de week vrij en dat vind ik wel erg prettig.
Een dag niet genoten is een dag niet geleefd.
Alle reacties Link kopieren
Ik kon vorig jaar kiezen uit twee banen.

Eén letterlijk de weg oversteken.

De andere baan een uur reizen.

Mijn vriend zei: je zit er wel 40 uur in de week.

Ik heb gekozen voor de baan waarvoor ik een uur moet reizen.

Nooit één moment spijt gehad.
quote:elninjoo schreef op 02 augustus 2014 @ 07:38:

Gaan voor de baan dicht bij huis. Die lange reistijd gaat je opbreken. En in de winter kan het verkeer enorm tegen zitten waardoor je veel langer dan dat uur onderweg bent.



+1



Tenzij het een optie is om op termijn te verhuizen.
Alle reacties Link kopieren
Misschien nog even wachten met een keuze maken? Hak je de knoop door om voor de tweede baan te gaan, gaat het hele feest misschien niet door.....
Alle reacties Link kopieren
Ik zou gaan voor de baan die het beste past bij je studie, dus met langere reistijd.

Wie garandeert je dat de baan in jouw woonplaats daar ook blijft, je strijdt zelf dat ze enorm aan het groeien zijn. Misschien zeggen ze over een jaar wel, kom laten we het bedrijf verhuizen om meer ruimte te kunnen creëeren. (Dit is een vriendin van mij overkomen).



En als je je instelt op reizen, valt het best mee hoor. Ik doe al mijn hele werkzame leven niet anders, eerst jaren lang 1 uur en 10 minuten met de trein en metro (als er geen vertraging was) en nu alweer een paar jaar een uur enkele reis met de auto, en dan nog eens 3 a 4 x per maand een ritje van 2 uur en 3 kwartier enkele reis.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie reacties!



Timpje, ik wacht sowieso met een keuze maken. Heb komende week twee dagen waarop ik ingewerkt wordt en dan begin ik 2 weken later 'echt'. Na die dagen hoor ik als het goed is of ik door mag voor die andere functie. Dan heb ik ook een beter beeld van de verre baan. De eerste baan lijkt me zo op papier het leukst maar ook het uitdagends. De ander is. at 'veiliger' omdat ik wel denk dat ik de werkzaamheden goed aan kan aan de hand van mijn vorige baan. Blijft natuurlijk ook ervaren maar bij de verre baan vind ik dat nog erg spannend en maakt me dat ook wat onzeker. Jullie hebben gelijk dat de reistijd nog langer kan zijn in bijvoorbeeld de winter...



Vind het lastig want kies je voor gemak en minder uitdaging, of juist meer gedoe maar een baan die goed past bij mijn opleidingen. Ik ben sowieso wel van plan mijn ogen open te houden voor andere functies dichter bij huis die tevens zoveel mogelijk aansluiten. Al zou ik de verre baan maar een jaar doen is dat toch erg goed voor mijn ervaring en cv denk ik. Maar zie mezelf niet jaren zo op en neer reizen denk ik. Als ik me voorhoud dat het tijdelijk is is het minder erg voor mijn gevoel ;)!
Alle reacties Link kopieren
Ikdus2010, het bedrijf staat daar nog niet zo lang en is dus vrij nieuw. Verwacht niet dat ze het zullen verhuizen op korte termijn maar je weet het natuurlijk nooit.
Alle reacties Link kopieren
Beoordeel je keuze op de functie zelf.

Als ze allebei dezelfde reistijd hadden, welke zou je dan kiezen?

Bedenk je dat reizen niet altijd leuk is en kan voelen als 'zonde van je tijd' maar een baan die na 2 maanden al gaat vervelen omdat het minder bij je past maar lekker dicht bij huis is, gaat je enorm frustreren....

Ik persoonlijk zou kiezen voor de 1e.
Met 'n baan die dicht bij huis is hou je meer vrije tijd over om iets te doen waar je je ei in kwijt kunt (sport, creatief bezig zijn etc.)

Heb toen ik half in de 20 was ook 'ns 1,5 jaar zo'n lange afstand moeten rijden, maar kwam toen thuis echt nergens meer aan toe. Was echt uitgeblust. En 's ochtends moet je nog extra vroeg je bed uit ook wil je op tijd kunnen zijn.

Alleen als de verweg baan dubbel zoveel verdient zou ik die nemen, want dan kun je het met 3 dagen per week financieel ook redden.
Alle reacties Link kopieren
Als ik moet kiezen op basis van de functie zelf is de verste baan denk wel wat het best bij mij past. De andere baan is nog wat vaag en als commercieel medewerker moet je eigenlijk iedereen ondersteunen, de werkzaamheden zijn dan ook niet strak omlijnd ofzo, je werkt echt als team. En ja, het zou goed kunnen dat ik na twee maanden de 'uitdaging' in het werk ga missen, scheelt wel dat het heel afwisselend is. Bij mijn vorige, vergelijkbare (tevens dichtbij) functie vond ik het heel relaxt en ervaarde ik nagenoeg geen stress of onzekerheid maar had het gevoel dat ik teveel tijd had voor mijn werk en het met twee vingers in mijn neus kon doen, ook als ik amper had geslapen kon ik nog prima functioneren want diep nadenken was zeker niet nodig. Dus wel steeds zo'n gevoel van er zit nu zoveel in me wat er niet uitkomt, beetje zonde van mijn capaciteiten. Maar wat is prettiger op de lange termijn...



Elninjoo, je hebt gelijk dat je langere dagen maakt en dan minder tijd overhoudt voor andere zaken, daarom vind ik het wel prettig dat ik vier dagen kan werken i.p.v. vijf. De verweg baan verdient zeker niet het dubbele maar wel wat meer bij fulltime, denk dat ik nu met 32 uur netto op hetzelfde bedrag uitkom als bij de dichtbij baan. Bij de verweg baan moet ik zelf nog reiskosten bijdragen dus houd zelfs netto minder over! Bij beide kan ik nog groeien in salaris maar hoeveel is onduidelijk. Bij de dichtbij functie werd gezegd dat ik als ik het bedrijf meer omzet bezorg ook naar prestatie ga verdienen en daarin niet echt een max is...tja kan een lokkertje zijn maar klinkt wel veelbelovend, het bedrijf loopt ook wel erg goed.



Volgende week maar afwachten en als ik door ben maar een lijstje opstellen ofzo, kan daar ook proefdraaien dus zou ook wel helpen bij mijn keuze.
Curly, valt er bij baan 1 ook nog een deel vanuit huis te werken?Werk je misschie ook deels op locatie? Of word je echt 4 dagen op kantoor verwacht?
Volgens mij is het duidelijk, de baan die verder weg is. Dat spreekt in ieder geval uit je posts en de baan dichtbij zou je zo goed als alleen 'voor het gemak' nemen. Op en neer reizen kan je opbreken, het kan ook meevallen. Gezien je posts zou ik het in ieder geval een kans geven, al doe je hier alleen een beetje werkervaring op waardoor je door kan stromen naar een baan in je vakgebied dichterbij. Ik denk dat je hier ook minder spijt van zal krijgen mocht het niet goed uitpakken dan wanneer je het andersom zou doen. Je kan altijd nog een stapje terug doen!
Alle reacties Link kopieren
Hier nog even een update: inmiddels een aantal dagen 'ingewerkt' en ik vind het toch wel erg leuk en ze laten merken erg blij met mij te zijn! De baan past heel goed bij mijn opleiding en biedt veel mogelijkheden om mijzelf helemaal te ontplooien in mijn vakgebied. De reistijd is vrij lang maar afgelopen dagen niet onoverkomelijk. Ook heb ik ontdekt dat onze auto heel zuinig rijdt waardoor ik volgens mij redelijk gelijk uitkom met mijn reiskostenvergoeding! Dit zou financieel ook een pluspunt zijn. Dus het zou zomaar eens mijn droombaan kunnen zijn ;). Heb nog geen reactie gehad van de baan dichtbij maar stel ik mag door ga ik het dus niet doen. Ga dit avontuur aan en zoals meerdere al zeiden, ik kan altijd weg mocht het uiteindelijk niet bevallen of van daaruit doorzoeken naar iets dichterbij. Nu denk ik dat ik er veel kan leren en dat het goed is voor mijn carrière. Ook leuke collega's overigens .

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven