Demonstratie Den Haag 12 Juli pro Palestina

14-07-2014 17:20 1712 berichten
Alle reacties Link kopieren
Afgelopen zaterdag de demonstratie in Den Haag tegen het geweld van Israel tegen de Palestijnen.



Wie heeft er wat van mee gekregen?



Speech die rond gaat op facebook.



https://www.youtube.com/watch?v=FsVmgLkrCcw
Alle reacties Link kopieren
91 Israëlische vrachtwagens met hulpgoederen voor Gaza, konden Gaza niet in, door toedoen van Hamas:



Waarom zou ik een pamflet van de Istaeli defence force voor waarheid moeten aannemen? Het kan de waarheid zijn maar het kan ook een mooi staaltje propaganda zijn. Misschien krijg jij ook wel 2000 dollar om propaganda te verspreiden?
Alle reacties Link kopieren
quote:vrede@paarde schreef op 01 augustus 2014 @ 20:51:

[...]





Joden hebben verschillende namen (de lijst is heel lang)



Heel veel joden hebben in het verleden uit angst zich bekeerd tot het christendom of zijn nu atheïst



Maar hun namen zijn vrijwel intact gebeleven



Voorbeelden



*Moskovisch

*Van Praag

*Alles met een dieren naam

* veel Portugese namen (veel joden waren gevlucht uit het Iberisch schiereiland voor de katholieken(joden moesten zich bekeren

* maar de meesten (hier in Nederland) komen daar uit de buurt van oost Duitsland ( ze hebben daarom ook vaak namen die Duits klikken..(hier in Nederland



Tjonge jonge hebben jullie hier enigszins kennis van geschiedenis of niet?Klopt gewoon geen reet van je stelling. Joodse mensen kozen meestal namen van de streek waarin ze woonden die leken op Joodse namen. Joodse namen bestaan dus niet. Ga jij maar even geschiedenis leren.
Alle reacties Link kopieren
Speciaal voor NOESA, zijn dit ook antisemieten???



Oja er staat ook iets in over dat Jij-bent-een-antisemiet-bordje wat jij steeds pakt als iemand tegen Israel is, welk bordje zou jij dan pakken voor deze Joden?





Dit weekend vond in Brussel naast een pro-Palestijnse ook een pro-Israëlische betoging plaats. De betoging riep op tot steun voor Israël en was gericht tegen het "anti-semitisme". Impliciete boodschap: wie jood is kan onmogelijk tegen Israël zijn of de Palestijnse zaak genegen zijn. Maar de feiten wijzen in een andere richting. Steeds meer Belgische en Vlaamse joden keren zich tegen de politiek van Israël. Alleen beschikken ze nauwelijks over een platform



Anya Topolski, onderzoekster aan de KULeuven en praktiserend joods, ageert reeds jaren tegen de erg eenzijdige wijze waarop de joodse gemeenschap in Vlaanderen wordt in beeld gebracht. Alsof alle joden pro-Israël zouden zijn. Alsof Joods Actueel de enige spreekbuis van joden in Vlaanderen is. En alsof er geen linkse en progressieve joden zouden bestaan.



Maar de vraag is, hoe komt het dat een links en progressief Joods standpunt zo moeilijk aan bod komt in Vlaanderen? Waarom komt de pluraliteit die leeft binnen de Joodse gemeenschap zo weinig aan bod in de Vlaamse media?



Volgens Topolski heeft het te maken met specifieke historische omstandigheden. “De ultra-orthodoxe joden zijn vrij dominant in Vlaanderen. Ze hebben veel macht en beschikken over veel geld. Een deel van dat geld is afkomstig van de Belgische staat. Op die manier heeft de ultra-orthodoxe gemeenschap de middelen om hun eigen scholen en media op te richten. Daarnaast beschikken ze ook over een uitgebreid internationaal netwerk van geldstromen. Het gevolg van dat alles is dat hun opinie dominant is in Vlaanderen.”



“Bovendien schuwt de ultra-orthodoxe gemeenschap iedere vorm van pluraliteit binnen de joodse gemeenschap. Ze staan niet open voor anders denkende joden en weigeren die ook een platform te geven. Je kan een blad als Joods Actueel bezwaarlijk pluralistisch noemen. Maar toch wordt dit blad steevast opgevoerd als de spreekbuis van de joden in Vlaanderen.”



“In franstalig België is de invloed van de ultra-orthodoxe joden veel kleiner. Zij staan meer onder invloed van het Franse laïcisme. In franstalige België zie je dan ook een pluralistischer landschap. Een organisatie als UPJB (Union des Progressistes Juifs de Belgique) krijgt er veel meer airplay dan in Vlaanderen zou mogelijk zijn.”



Media en extremisme



DeWereldMorgen.be

“Het is niet enkel een bepaald deel van de joodse gemeenschap dat een ander deel probeert het zwijgen op te leggen. Ook de grotere media in Vlaanderen doen hun duit in het zakje. Dat vind ik soms heel frustrerend.”



“Om een voorbeeld te geven: ik was zelf aanwezig op enkele van de protestacties. Uitlatingen van extremisme of gewelddadige incidenten waren daar nauwelijks aanwezig. Maar van zodra ook maar één inidividu iets fouts zegt of doet, wordt daarop ingezoomd. Ik heb het gevoel dat dat nog veel sterker gebeurt dan bij andere protestacties.”



“Wat media vaak doen is de boodschap van het protest neutraliseren door op het marginale extremisme te focussen. En dan wordt geschreven dat de protesten anti-semitisch zijn. Hieruit kan dan makkelijk de conclusie getrokken worden dat mensen uit de joodse gemeenschap het protest niet onderschrijven. Of dat alle mensen die de Palestijnse zaak steunen toch anti-semitisch zijn."



Een ander geluid



Nochtans zijn er in Vlaanderen wel degelijk joden aanwezig die zich afkeren van het Israëlische project en van de aan de gang zijnde oorlog in Gaza. Het probleem, volgens Topolski, is dat dat deel van de joodse gemeenschap niet georganiseerd is. Het gebrek aan organisatie is een gevolg van weinig financiële of structurele steun voor dit deel van de joodse gemeenschap. De focus ligt op interne zaken: geld zoeken voor een rabbijn, gebouwen te onderhouden of lessen hebreeuws inrichten.



“Het gebrek aan organisatie bij progressieve joden staat in schril contrast tot het buitenland. Op het Europese niveau heb je twee grote progressief-joodse organisaties. JCall (www.jcall.eu) is wat je zou kunnen noemen een centrum-linkse organisatie. Zij staan gematigd kritisch tegenover het optreden van Israël, maar over het algemeen zijn ze eerder gematigd volgens mij. Ze hebben vele kleine afdelingen, over gans Europa. Maar Vlaanderen ontbreekt.”



“Eveneens op Europees niveau heb je EJJP (European Jews for a Just Peace – www.ejjp.org). Dat is een overkoepelende federatie van dertien linkse groeperingen. Dichter bij ons heb je het Nederlandse Een Ander Joods Geluid (www.eajg.nl). Met een aantal gelijkgezinden ben ik momenteel aan het bekijken hoe we een afdeling van Een Ander Joods Geluid kunnen opstarten in Vlaanderen.”



Oriëntalisme



“Als hier een Vlaamse afdeling van Een Ander Joods Geluid wordt opgericht, dan hoop ik dat we verder gaan dan een focus op het conflict Israël-Palestina. Dat is nodig. Wat veel mensen niet beseffen is dat er een link bestaat tussen het antisemitisme, het Europese racisme en de Israëlische politiek. Dergelijke verschijnselen zijn het gevolg van een Europees denken dat vooral vanaf de achttiende eeuw opgang maakte. Europa probeerde de wereld volgens zijn beeld op te delen in termen van ras, nationaliteit en religie. Dat is de kern van het probleem.



“Persoonlijk kant men ook heel sterk tegen de reductie van het Palestijns-Israëlisch conflict tot een religieus conflict. Alsof het om een conflict tussen twee religies zou gaan. Daar zit iets denigrerend in. Het is een makkelijke wijze om als seculiere Westerlingen de kern van het conflict te neutraliseren en af te doen als iets een primitief conflict, aangedreven door religieuze fanatici. Hier is een duidelijke link te maken met wat Edward Saïd Oriëntalisme noemt: het"'Oosten" wordt gepercipieerd als irrationeel, sensueel en primitief. Terwijl het Westen wordt aanzien als rationeel, democratisch en geciviliseerd."



“De waarheid is natuurlijk dat het Israëlisch-Palestijns conflict een door en door politiek conflict is. Het heeft alles te maken met racisme, kolonialisme en macht. Bovendien is het een conflict waarin het Westen een verpletterende verantwoordelijkheid draagt. De rol van de Shoah, de UN, de VS en de EU kunnen niet buiten de discussie gehouden worden.”



Spiraal van geweld



Dat uitgerekend nu een initiatief wordt opgezet om een andere Joods geluid te laten horen vanuit de joodse gemeenschap is uiteraard geen toeval. Het uiterst gewelddadige optreden in Gaza doet ook de gemoederen binnen de joodse gemeenschap hoog oplaaien. Ook binnen Israël.



“Afgelopen zaterdag nog hebben in Tel Aviv duizenden Israëlis betoogd tegen de Israëlische agressie in Gaza. Die actie was vooraf verboden, maar de politie liet uiteindelijk betijen. Ook in andere landen komen Joden steeds meer de straat op om hun afgrijzen te laten blijken. Dat doen ze heel openlijk. Net zoals het ondersteunen van een boycot tegen Israël. Dat is, wat mij betreft, toch behoorlijk ongezien. Ik zou durven spreken van een kentering.”



“Wat ik ook merk is dat steeds meer joden, ook Vlaamse joden, de sociale media aanwenden als het platform dat ze niet hebben. Sociale media fungeren als een alternatief voor de rechtse joodse propaganda.”



“Veel joden hebben het gevoel dat dit conflict een stap te ver is. Het is teveel geweest. Dit is een eindeloze, bloedige herhaling van hetzelfde. Het besef begint te rijzen dat de Israëlische politiek geen zoden aan de dijk brengt. Het leidt tot niets. Buiten een spiraal van geweld.”



http://www.dewereldmorgen ... jks-gehoord-in-vlaanderen
Alle reacties Link kopieren
quote:liubi schreef op 02 augustus 2014 @ 08:49:

Waarom zou ik een pamflet van de Istaeli defence force voor waarheid moeten aannemen? Het kan de waarheid zijn maar het kan ook een mooi staaltje propaganda zijn.Wat geloof je niet? Dat Israël konvooien met hulpgoederen naar Gaza stuurt, of dat zo'n konvooi door toedoen van Hamas geblokkeerd werd?
Alle reacties Link kopieren
quote:Keausje schreef op 02 augustus 2014 @ 00:08:

@storahuntur, als ze zelfs een rail kunnen aanleggen in de tunnels dan kunnen ze waarschijnlijk ook wel een stuk gaas doorknippen.Schuilkelders kunnen ze dan kennelijk weer níet bouwen.
quote:nessemeisje schreef op 02 augustus 2014 @ 15:11:

[...]





Schuilkelders kunnen ze dan kennelijk weer níet bouwen.Dat kunnen ze wel maar doen ze niet. Zoveel mogelijk burgerslachtoffers is goed voor de PR van Hamas.
Alle reacties Link kopieren
quote:Hanaa schreef op 02 augustus 2014 @ 10:15:

Speciaal voor NOESA, zijn dit ook antisemieten???

Antisemieten zijn al die hypocriete moslims, die geen ene moer geven om de 200.000 moslimslachtoffer en kinderenmoorden in Syrië, of de beestachtige slachtpartijen in Darfur of Irak... maar wél massaal in blinde razernij ontsteken als er ergens Joden bij betrokken zijn.

Precies wat jij dus doet.



Nog perverser is het dat ze al die foto's van door moslims afgeslachte kinderen (waar ze voorheen geen moer om gaven), nu prostitueren voor hun strijd tegen de Joden: 'Kijk wat de Joden doen!' Sick.

.
Alle reacties Link kopieren
quote:malu3 schreef op 02 augustus 2014 @ 15:15:

[...]





Dat kunnen ze wel maar doen ze niet. Zoveel mogelijk burgerslachtoffers is goed voor de PR van Hamas.Afshin Ellian:

Hoe meer kinderen sterven, hoe blijer de Hamas leiders
Alle reacties Link kopieren
quote:Noesa schreef op 02 augustus 2014 @ 15:53:

[...]



Antisemieten zijn al die hypocriete moslims, die geen ene moer geven om de 200.000 moslimslachtoffer en kinderenmoorden in Syrië, of de beestachtige slachtpartijen in Darfur of Irak, maar massaal in blinde razernij ontsteken als er ergens Joden bij betrokken zijn.

Precies wat jij dus doet.



Nog perverser is het dat ze al die foto's van door moslims afgeslachte kinderen (waar ze voorheen geen moer om gaven), nu prostitueren voor hun strijd tegen de Joden: 'Kijk wat de Joden doen!'

.





Draai er maar om heen



Ik zal het antwoord dan maar geven namens jou.

Na alles wat ik van jou gelezen heb hier en de conclusies die ik trek op basis van jouw ontwijkende antwoorden op mijn vragen (soms probeer je me gewoon af te leiden van de vraag)...zoals... wat jij vind van de burgerslachtoffers, wat jij vind van Joden die tegen Israel zijn, het Apartheidsbeleid ten aanzien van zwarten in Israel, wat jij vind van de Nederlandse Israel-gangers ect. etc. en zo heb ik je meerdere vragen gesteld en je ontwijkt die vragen of probeert me ervan af te leiden.



Ik kan dus het volgende concluderen;



-Je schaamt je kapot dat er Joden zijn die TEGEN Israel zijn, je kunt ze helaas niet antisemiet noemen.

-Dode Palestijnse kindjes/burgers interesseren je geen moer, alles en iedereen moet wijken voor Israël.

-Je weet heel goed dat Israël alle grenzen van elk verdrag schendt, mensenrechten schendt en oorlogsmisdaden begaat, maar het interesseert je geen ene moer zolang er maar geen enkele burger of soldaat van Israël een schram oploopt

-Je durft het net niet te zeggen maar als het aan jou lag mochten ze alle Palestijnen platbombarderen en onder een cementlaag gooien, ook de kinderen

-Voor jou is Israel heilig en het krijgt jouw onvoorwaardelijke steun, je hebt geen boodschap aan iedereen die jou wijst op de oorlogsmisdaden tegen de menselijkheid die het pleegt, jij houdt van Israel zoals een moeder van een kind en het maakt je blind voor al het onrecht dat het pleegt.



Ik zal later aanvullen....
Alle reacties Link kopieren
Ik heb lang niet alles gelezen dus wellicht is mijn reactie wel hartstikke misplaatst.



Maar zo'n 10 jaar geleden heb ik in een pension gezeten tijdens vakantie waar ook een Israëlisch stel verbleef. We waren van de zelfde leeftijd en we hadden een 'klik'. Met hen heb ik toen een avond over de problemen in hun leefomgeving gesproken. Zij stelden het volgende:



De ultraorthodoxe Joden stellen zichzelf boven de wet. Als je meer dan 7 kinderen hebt (weet het niet precies meer, het waren véél kinderen!) als ultraorthodoxe Jood hoef je bijvoorbeeld bijna nergens voor te betalen. Niet voor het openbaar vervoer, geen belasting enz. Ze hoeven niet in het leger en de meeste werken niet. Dit zorgt voor erg veel weerstand bij de overige Israëliërs. Zij vonden het zelf bijvoorbeeld ook bizar dat zij als tweede taal op school Engels leerde terwijl ze omringd worden door landen waar Arabisch wordt gesproken ...



Ook onder de Palestijnen is een groeiende groep extremisten. Ook zij hebben doorgaans vijf of meer kinderen.



Het is een klein rekensommetje dat iedereen zal begrijpen: als de gematigde vredelievende Israëliër en de vredelievende Palestijn gemiddeld 2 kinderen krijgt en de extremistische Jood en Palestijn gemiddeld vijf of meer kinderen, wie zal er dan over 50 jaar in de meerderheid zijn? Dit conflict eindigt echt nooit!
Sommige mensen worden zeikend verwekt
Alle reacties Link kopieren
quote:Hanaa schreef op 02 augustus 2014 @ 17:58:

[...]





Draai er maar om heen



Ik zal het antwoord dan maar geven namens jou.

Na alles wat ik van jou gelezen heb hier en de conclusies die ik trek op basis van jouw ontwijkende antwoorden op mijn vragen (soms probeer je me gewoon af te leiden van de vraag)...zoals... wat jij vind van de burgerslachtoffers, wat jij vind van Joden die tegen Israel zijn, het Apartheidsbeleid ten aanzien van zwarten in Israel, wat jij vind van de Nederlandse Israel-gangers ect. etc. en zo heb ik je meerdere vragen gesteld en je ontwijkt die vragen of probeert me ervan af te leiden.



Ik kan dus het volgende concluderen;



-Je schaamt je kapot dat er Joden zijn die TEGEN Israel zijn, je kunt ze helaas niet antisemiet noemen.

-Dode Palestijnse kindjes/burgers interesseren je geen moer, alles en iedereen moet wijken voor Israël.

-Je weet heel goed dat Israël alle grenzen van elk verdrag schendt, mensenrechten schendt en oorlogsmisdaden begaat, maar het interesseert je geen ene moer zolang er maar geen enkele burger of soldaat van Israël een schram oploopt

-Je durft het net niet te zeggen maar als het aan jou lag mochten ze alle Palestijnen platbombarderen en onder een cementlaag gooien, ook de kinderen

-Voor jou is Israel heilig en het krijgt jouw onvoorwaardelijke steun, je hebt geen boodschap aan iedereen die jou wijst op de oorlogsmisdaden tegen de menselijkheid die het pleegt, jij houdt van Israel zoals een moeder van een kind en het maakt je blind voor al het onrecht dat het pleegt.



Ik zal later aanvullen....

Je aannames zijn te ziek voor woorden.



Vanaf het begin van dit topic zijn je vragen gesteld over de aartshypocriete, tweeslachtige houding van de moslimwereld ten aanzien van de honderdduizenden moslimdoden en slachtpartijen op kinderen in Syrië en andere delen van de Arabische wereld.

Geen moslim die zich daar druk om maakt, laat staan de straat opgaat om te demonsteren.



Immers: No Jews, No News.



Nee, pas als er JODEN in het spel zijn, tonen moslims wereldwijd opeens 'betrokkenheid' bij hun islamitische broeders en zusters. Dat meten met twee maten zodra er Joden in het spel zijn, is hét bewijs dat het hier om diepgeworteld antisemitisme gaat.

De oplaaiende Jodenhaat in o.a. Europa onderstreept dat nog eens extra.



Maar alle vragen hieromtrent omzeil je. Met jij-bakken en zgn. 'tegenvragen'.

En dan ben je ook nog diep beledigd als er niet stante pede op die 'tegenvragen' gereageerd wordt. Typisch.



Beantwoord eerst de vragen maar die vanaf het begin van dit topic aan je gesteld zijn. Staan allemaal nog open.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven