Wie knipte de navelstreng door?

07-08-2014 07:36 72 berichten
Alle reacties Link kopieren
Misschien een stomme vraag, maar ik heb altijd gedacht dat de vader dat zelf mocht doen bij de bevalling. Nu hoorde ik laatst van mijn vader dat de zuster het bij mij al had gedaan voordat hij de kans kreeg! (ik was ook 7 weken te vroeg en moest de couveuse in, misschien kwam het daardoor) Maar is het gebruikelijk dat papa zelf de navelstreng doorknipt of doet de verloskundige dat normaal gesproken zelf?
Alle reacties Link kopieren
Toen mijn moeder moest bevallen van mijn zusje mocht ik hem doorknippen . Ik was toen 15. Vond ik heel speciaal!
Alle reacties Link kopieren
quote:kiki1987 schreef op 07 augustus 2014 @ 11:16:

Zoals het er nu naar uitziet gaat mijn vriend het doen ( zegt hij zelf) maar ik denk dat hij er niet eens bij gaat zijn tijdens de bevalling. Hij kan er niet tegen als mensen pijn hebben, bloederige taferelen etc. Dus ik denk dat het de arts wordt.



Dat zou voor mij toch zo n enorme afknapper zijn zeg... Ik snap wel dat je niks aan een flauwvallende vent hebt op het moment supreme maar kom op zeg een vrouw kan ook niet zeggen ik hou niet zo van pijnlijden ik ben effe weg



Oh man heeft hem doorgeknipt. Ik hoop dat bij de tweede die onderweg is hij ook mag aanpakken
Alle reacties Link kopieren
Ik zou (voor de zekerheid) wel in een geboorteplan opschrijven dat hij het wil doen.



Bij de geboorte van mijn dochter moest alles snel-snel met de kinderarts erbij. Vriend en ik waren nog in ons moment van shock-and-awe dat er daadwerkelijk een baby was opeens, maar omdat ze het in het plan hadden gelezen konden zij op onze wens inspelen. Vriend werd overeind gesleurd, schaar in handen geduwd, "Knippen, vaders!" en dat was het.



Niet het romantische navelstreng laten uitkloppen en sereen als we voor ogen hadden, maar wel volgens onze wens.
Alle reacties Link kopieren
Mijn man is geen held en zei tijdens mijn eerste zwangerschap dat hij de navelstreng niet wilde door knippen omdat hij het eng vond. OK, prima dan niet, ik had er ook weinig gevoel bij.



Na een lange bevalling, uiteindelijk een ks en man had al van alles voorbij zien komen aan infusen, prikken etc. Allemaal moedig doorstaan en mij goed gesteund. Na de geboorte heeft man aan de andere kant van de operatiekamer voor de vorm een stuk navelstreng geknipt. Tijdens de operatie was deze al doorgeknipt. Ik had zoon ook al even bij me gehad, dus echt zeker dat de belangrijkste knip om hem los te maken al was gezet.

Zei man later: ik wist niet dat die navelstreng zo lang was... Haha! Alsof er meterslange navelstreng door de operatiekamer lag om te wachten tot hij het knipje zette :-)
2x de gyn, heb er niet zo over nagedacht en vond het ook niet echt belangrijk. Heb mijn man er ook nooit over gehoord.
Alle reacties Link kopieren
Bij de eerste twee de gynaecoloog (keizersnede ). Bij de derde ikzelf. Zat bepaalde filosofie achter.
quote:redhothead schreef op donderdag 07 augustus 2014 08:34 Mijn ex-man heeft het gedaan, het klonk raar.Inderdaad, dat geluid.... Brrrr!! Mijn man deed het beide keren.
Mijn man vond het de eerste keer ook nogal eng. Dat ding was zo taai als een schoenzool en het maakte een eng geluid inderdaad toen ie knapte. De tweede keer knipte man de boel door als een volslagen arts, hij voelde zich helemaal ervaren . We hebben hem (navelstreng, niet man) trouwens beide keren uit laten kloppen, dat wilde ik om de een of andere duistere reden graag.



Wat de rest van het bevallingsgedoe betreft: man vond het vooral vervelend dat hij zo weinig zinnigs kon doen. De VK betrok hem er zo veel mogelijk bij: man 'mocht' instrumentjes en kotsbakjes aangeven en zo, en hij zat ook elke keer klaar als er weer een nare wee aankwam en er hoognodig ergens in moest worden geknepen. Tussen de weeën door had hij ook altijd een grapje klaar, daar had ik erg veel behoefte aan. Maar het echte werk kwam natuurlijk toch op mij neer en daar voelde man zich af en toe wel een beetje lullig bij. Maar dat heeft ie niet laten merken hoor, dat vertelde hij achteraf pas. Tijdens mijn bevallingen stond ie echt als een huis.
Net aan man gevraagd, ik wist het ook niet meer precies. Drie keer weet hij zeker, over één twijfelt hij.
Alle reacties Link kopieren
Gynaecoloog ivm spoedkeizersnede. Vader mocht het geloof ik wel doen, maar was op dat moment druk met mij.
Wat hebben jullie trouwens gedaan met de placenta? De eerste keer hoefde ik hem niet eens te zien, ik had nog een trauma van de vage vriend bij wie ik op kraamvisite kwam en die mij eerst vergastte op de aanblik van een drie dagen oude placenta in een emmer (met navenante lucht) alvorens ik de bijbehorende baby mocht bewonderen. De tweede keer heb ik wel even gekeken, maar ik voelde niet de aanvechting om het ding in de vriezer te stoppen of het onder een boom te begraven of zo.
Alleen daarom al wilde ik persé een ziekenhuisbevalling.
Alle reacties Link kopieren
quote:Lady-Voldemort schreef op 08 augustus 2014 @ 23:37:

Wat hebben jullie trouwens gedaan met de placenta? Gedoneerd aan wetenschappelijk onderzoek (ook navelstrengbloed i.v.m. stamcellen etc.)
Alle reacties Link kopieren
Ik zelf. Maar ik moest met links knippen. Dus de verloskundige heeft de schaar op de goede plaats gezet. Ik was veel te bang verkeerd te knippen ;)

Na de eerste knip was hij nog niet door. De verloskundige heeft toen de tweede knip gedaan.
Alle reacties Link kopieren
quote:elein schreef op 08 augustus 2014 @ 23:49:

[...]



Gedoneerd aan wetenschappelijk onderzoek (ook navelstrengbloed i.v.m. stamcellen etc.)



Wat mooi! Op jullie initiatief? Kan dit in elk ziekenhuis?



Mijn placenta is op de foto gezet en de verloskundige heeft uitgelegd wat wat was. Daarna is hij denk ik weggegooid. Inderdaad ook geen behoefte het te bewaren.
Alle reacties Link kopieren
Bij de oudste en middelste heeft mijn ex de navelstreng doorgeknipt bij de jongste heb ik m doorgeknipt.
Alle reacties Link kopieren
Mijn man heeft dit gedaan. Kreeg dit ook aangereikt van de verpleegkundige. Heel mooi moment. Mijn man, die mij en mijn dochter van elkaar los maakte om met z'n drietjes als gezin door te gaan.

Velen die een bevallingsplan hebben schrijven dit er ook in. Hadden wij niet trouwens
quote:elein schreef op 08 augustus 2014 @ 23:49:

[...]



Gedoneerd aan wetenschappelijk onderzoek (ook navelstrengbloed i.v.m. stamcellen etc.) Cool. Ik wist niet dat dat kon. En misschien kon het ook niet hoor, dertien jaar geleden.
Alle reacties Link kopieren
Ik beviel in een academisch ziekenhuis, dus dat scheelt waarschijnlijk, maar ik heb zelf gevraagd of ze er wat mee konden. Ze waren er heel blij mee (Waarom dat nou net in me op kwam toen ik dus net een paar seconden geleden van dat ding bevallen was weet ik niet, maar het leek me -zeker wat stamcelonderzoek betreft- een niet te missen kans.)
Alle reacties Link kopieren
Eerste keer sowieso man. Maar ook hem had het weinig uitgemaakt als de arts het had gedaan.



Bij de tweeling weten we het beiden niet meer. Maar ach, ze hebben een navel dus het zal wel goed zijn gegaan
"Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt"
Placenta hoefde ik niet te zien, laat staan bewaren. Ik geloof het allemaal wel, ik wilde graag een kind maar dat zwanger zijn en bevallen hoefde niet zo nodig Laat staan dat ik daar de restanten van wilde aanschouwen. Behalve ons kind uiteraard.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zoon zelf aangepakt, man heeft geknipt.



Zo stond het ook in mijn geboorteplan, maar dat vond ik bij thuiskomst uit het ziekenhuis in mijn tas... Dus uiteindelijk is het gewoon zo gelopen zoals wij het graag wilden

We zullen zien hoe het bij a.s. dochter verloopt, vond het zo wel heel fijn, dus ik hoop op hetzelfde.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven