Geld & Recht alle pijlers

fiscaal parnters & gevolgen salaris

08-08-2014 16:12 55 berichten
Momenteel ben ik druk bezig met het uitvogelen van de gevolgen (positief en negatief) van een fiscaal partnerschap.



Vriend en ik willen graag een samenlevingscontract afsluiten, vandaar.



Een aantal dingen zijn me al duidelijk maar er is 1 ding waar ik niet uit kom.



Vriendlief verdient op jaarbasis zo'n 60.000 bruto

Ik verdient rond de 24.000 bruto (helaas)



Heeft fiscaal partnerschap nu ook invloed op de algemene heffingskorting die ik krijg? M.a.w: Zorgt een fiscaal partnerschap er voor dat ik meer belasting betaal en netto minder overhoud?



Bij voorbaat dank
Alle reacties Link kopieren
Situatie was niet exact hetzelfde trouwens want aan rare constructies om maar geen vermogensredementsheffing te moeten betalen doen wij niet. Gezamenlijk spaargeld is ook duidelijk meer dan het vrijgestelde bedrag.
Alle reacties Link kopieren
Klopt, Miss Zilver. Ik bedoel precies wat jij schreef. En dat wat jij over dat stel schrijft, is dus precies de reden dat mijn schoonouders niet tegelijk met pensioen durven.
Alle reacties Link kopieren
@Claudia1407:

U denkt in de huidige situatie toeslagpartner te zijn. Zolang u echter geen samenlevingscontract hebt afgesloten is dat niet het geval. U moet zorgtoeslag terugbetalen. Dat zal zorgtoeslag van 2012 of een eerder jaar zijn. Want in die jaren gold nog de halfjaarstermijn: u woonde langer dan een half jaar samen met uw partner en was daarmee verplicht toeslagpartners van elkaar.



In 2013 is het begrip fiscaal partner en toeslagpartner vrijwel aan elkaar gelijkgetrokken. Dit betekent dat u als samenwonende zonder 'iets' bijvoorbeeld een gezamenlijke eigen woning, een (gezamenlijk) kind of een samenlevingscontract niet langer toeslagpartner bent. Op grond van uw inkomen van ¤ 24.000 heeft u dus een hernieuwd recht op zorgtoeslag. Voor 2014 is dit ¤ 432 per jaar. Als u de zorgtoeslag 2013 hebt stopgezet, kunt u nog tot 1 september 2014 de zorgtoeslag voor 2013 aanvragen. En natuurlijk ook voor 2014, tenzij u nog dit jaar een samenlevingscontract gaat afsluiten.
quote:fisbel schreef op 09 augustus 2014 @ 23:25:

@Claudia1407:

U denkt in de huidige situatie toeslagpartner te zijn. Zolang u echter geen samenlevingscontract hebt afgesloten is dat niet het geval. U moet zorgtoeslag terugbetalen. Dat zal zorgtoeslag van 2012 of een eerder jaar zijn. Want in die jaren gold nog de halfjaarstermijn: u woonde langer dan een half jaar samen met uw partner en was daarmee verplicht toeslagpartners van elkaar.



In 2013 is het begrip fiscaal partner en toeslagpartner vrijwel aan elkaar gelijkgetrokken. Dit betekent dat u als samenwonende zonder 'iets' bijvoorbeeld een gezamenlijke eigen woning, een (gezamenlijk) kind of een samenlevingscontract niet langer toeslagpartner bent. Op grond van uw inkomen van ¤ 24.000 heeft u dus een hernieuwd recht op zorgtoeslag. Voor 2014 is dit ¤ 432 per jaar. Als u de zorgtoeslag 2013 hebt stopgezet, kunt u nog tot 1 september 2014 de zorgtoeslag voor 2013 aanvragen. En natuurlijk ook voor 2014, tenzij u nog dit jaar een samenlevingscontract gaat afsluiten.



Je leest niet goed fisbel !



Het gaat om de gevolgen als ze nu een samenlevingscontract afsluiten, daar hebben we het over. Niet dat ze denkt dat ze nu al fiscaal partner is, maar wat er gebeurd als ze dit gaat regelen voor dit jaar.
Alle reacties Link kopieren
Gismo72:

Iedereen is het erover eens dat Claudia1407 en man op dit moment geen fiscaal partners c.q. toeslagpartners van elkaar zijn.



Het gehele topic lezende:

Calyssa 16.16 / 8 augustus: Het kan alleen gevolgen hebben voor zorgtoeslag mocht je dat nog ontvangen.

Claudia1407 16.18 / 8 augustus: Ja, mijn zorgtoeslag ben ik kwijt. Sterker nog, ik moet die terug betalen en om 18.18: Esther, tuurlijk zetten we de toeslagen meteen stop, maar ik moet nog steeds terug betalen omdat de belastingdienst kijkt naar een geheel jaar ipv maanden.



Ik heb deze informatie zo geïnterpreteerd dat Claudia1407 van mening is dat er ook in de huidige situatie (samenwonen / geen samenlevingscontract) geen recht meer is op zorgtoeslag. Maar het is goed mogelijk dat de informatie van Claudia1407 anders gelezen moet worden.



In elk geval (bij vergelijkbare inkomens):

2012 - geen zorgtoeslag

2013 - wel zorgtoeslag

2014 - wel zorgtoeslag als er geen samenlevingscontract is.

2014 - geen zorgtoeslag als dit jaar er nog een samenlevingscontract wordt afgesloten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven