Iemand ervaring met een IKEA keuken?

14-07-2014 20:36 54 berichten
Alle reacties Link kopieren




We zijn ons een beetje aan het oriënteren op de verbouwing en aanschaf van een nieuwe keuken in ons huis. Geen haast, er zal nog wel een jaar overheen gaan voor we zover zijn.



Maar er zijn z o v e e l k e u k e n z a k e n....



Nu vind ik de foto's van de keukens op de site van IKEA heel mooi, maar hoe zit het met de kwaliteit? Wie heeft er een keuken van IKEA en wil haar positieve of negatieve ervaringen met mij delen?



Thanks!
De Wet van Wuiles: hoe langer de OP, hoe kleiner de kans op een duurzame relatie.
Alle reacties Link kopieren
Heb mijn ikea keuken 12 jaar gehad, en was er heel tevreden mee. Prima kwaliteit voor de prijs. Na 12 jaar heb ik hem nog voor een leuk bedragje verkocht. Ik heb hem weggedaan omdat ik een teakhouten keuken van iemand over kon nemen, anders zat hij er nog gewoon in.

Ik heb eerder een Keller gehad en die was qua kwaliteit vergelijkbaar.
Alle reacties Link kopieren
quote:Trotter schreef op 14 juli 2014 @ 21:43:

Het is logisch dat er geen gaten voorgeboord zijn, want de plek van de gaten hangt af van het soort greepjes of knoppen.Volgens mij zijn de gaten voor de handgrepen van binnenuit wel degelijk voorgeboord, de gaten zijn (uiteraard) alleen niet helemaal doorgeboord.
Niet geschoten is altijd mis
Wij zijn ons ook een beetje aan het oriënteren nu. Hebben bij ikea wel wat gezien wat precies is wat we willen goed om zoveel tevreden mensen te lezen hier!
quote:pearle schreef op 14 juli 2014 @ 21:24:

[...]





Ik heb een keuken van een echte keukenzaak en ook hier het folie los, net buiten de garantietermijn...ben nog langs geweest, ze doen gewoon niks

Hoe heb jij het opgelost JoniJoni? Hier zit het folie dus gedeeltelijk los, ik zit erover te denken om te proberen het helemaal los te halen en dan de kastjes gewoon schilderen

Als ik nu een keuken zou kiezen zou ik niet meer dat gedoe bij keukenboeren met afdingen willen, maar gewoon naar Ikea gaan

Vriendin heeft er een, die is erg tevredenDat heb ik dus gedaan. Het ging om het frontje van de koelkast en dat heb ik er voorzichtig, met behulp van een fohn, afgetrokken. Ik heb de gehele keuken geverfd en dan met matte verf, dat is het meest natuurlijk. Je ziet er dan wel net wat eerder vlekken op, maar ik vind het echt veel mooier dan een keuken in zijde of hoogglans. Het heeft hier echt heel goed uitgepakt, als je heel kritisch kijkt zie je wat bobbeltjes in het "soort van karton" wat onder het folie zat, maar dan moet je er echt gericht op kijken, wat je normaal niet doet. Voor ons was dit de ideale oplossing. (Keuken zat in het huis dat wij kochten.)
O ja, de nieuwere modellen van Ikea, dus ook die mijn moeder heeft (de grijze frontjes) hebben geen los folie meer dus daar kun je niet de mist mee in gaan!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een IKEA keuken die al in het huis zat toen ik hier kwam, nu 12 jaar (waarvan 8 van mij). Nergens klachten over, moet alleen inmiddels een kraan vervangen, maar ach, na 12 jaar.

Mijn ouders hebben er ook een, hebben hem wel laten plaatsen. Zelf een keuken plaatsen kan, maar is wel echt even een stapje meer dan een Billy in elkaar zetten.

En in mijn nieuwe (vandaag gekochte) huis zit er ook weer een. Dus ik blijf ze trouw, al hebben anderen ze telkens uitgekozen in mijn geval .
Wij hebben ook een ikea keuken, en ik vind 'm matig. We hebben m twee jaar, en laten installeren door Ikea. Apparatuur is ronduit slecht (klok oven hapert, de oven doet het niet meer, inbouw koffiezetapparaat is bagger, afwasmachine is ook niet goed), dit geldt ook voor de kraan, deze zou ik zeker ergens anders kopen. Verder vind ik dat de deurtjes snel beschadigen (wit hoogglans) en ook scheef gaan hangen. Niet positief dus, ik zou niemand aanraden om een keuken bij Ikea aan te schaffen.
Alle reacties Link kopieren
Ikea keukens waren altijd heel goed, maar ze hebben dus net een nieuw systeem. Dat moet zich nog bewijzen, aan ervaringen uit het verleden heb je weinig. Over het algemeen wordt de kwaliteit van Ikea meubels steeds minder. De huidige Billy boekenkasten (ook zo'n klassieker) zijn niet te vergelijken met die van vroeger en zo heb ik meer oude degelijke Ikea spullen staan waar ze nu alleen nog goedkope rotzooi voor hebben. Ik hoop dat de keukens niet diezelfde kant op gaan.





Ik zat laatst in een vakantiehuisje met een vrij nieuwe ikea keuken, en als je daar wijn morste op het witte aanrechtblad dan trok het er zó in en de hoogglans deurtjes krasten heel snel.
.
Dat zal niet de nieuwste serie zijn, want die wordt pas per juni 2014 verkocht.

Apparatuur hebben we niet van Ikea, maar van Siemens en Boch. In de vorige keuken wel en dat beviel ons goed ( alles van gemiddelde prijs genomen).
Alle reacties Link kopieren
Hier een witte hoogglanskeuken van ikea, naar volle tevredenheid. Moet wel zeggen dat we de meeste apparatuur ergen anders hebben aangeschaft. Had daar eerder niet zulke goeie ervaringen mee namelijk. Apparatuur kun je online voordelig krijgen.

Wij waren voor de volledige keuken, inclusief Siemens apparatuur, tegels etc een kleine 6000 euro kwijt. Vond ik toch heel netjes.
Alle reacties Link kopieren
Mijn ervaring met onze Ikea keuken is goed, degelijk, zelf te monteren (door mijn man dan ;) ) en zeker betaalbaar. Na 6 jaar zag hij er nog steeds prima uit. Voor ons nieuwe huis had ik ook weer bij Ikea gekeken en bij een andere grote keukenaanbieder. Zowel bij Ikea en die andere (in mijn ogen dure) winkel een offerte laten maken en uiteindelijk lagen die prijzen toch niet ver uit elkaar wat mij wel verbaasde. We hebben toch voor die andere gekozen en ik moet zeggen dat dat een prima keuken is, qua prijs maakt het niet veel en ik denk dat we dan toch wat meer kwaliteit in huis hebben nu.
Alle reacties Link kopieren
Iedereen bedankt voor alle tips!
De Wet van Wuiles: hoe langer de OP, hoe kleiner de kans op een duurzame relatie.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb sinds dat ik op mezelf woon alleen maar dure keukens gehad maar ik ben een jaar geleden voor een IKEA keuken gegaan.

Uit nieuwsgierigheid en onder het mom 'als het niets is heb ik geen fortuin uitgegeven'.

Maar ik ben enorm onder de indruk!

Niets kraakt, krast of valt half uit elkaar.

Zeker een aanrader en voor de prijs hoef je het ook niet te laten.
Heb zelf geen Ikea keuken, maar vrienden om mij heen wel. Ik hoor best goede dingen erover, en vind dat nieuwe keukensysteem ook goed klinken.
Alle reacties Link kopieren
Let er wel op dat je met het nieuwe systeem nu, dus helemaal niet zo gemakkelijk meer je oude frontjes kan vervangen. Ze hebben namelijk, heel slim, want voor hen voordelig, zowel de diepte als de hoogte als afmetingen van de kastjes veranderd, soms zelfs maar met een centimeter. En dan passen die oude frontjes niet.



Zelf vind ik de keuken redelijk okay, heb wel alle apparatuur los behalve de (duurste) afwasser). Veel kon er niet zoals wij het wilden, maar de Ikea-monteur heeft veel gefikst wat volgens Ikea helemaal niet kon, zoals dingen verzagen. Ik vond de service van Ikea echt ruk (en dat ben ik niet van ze gewend) en het is echt de monteur die het gered heeft. Ik kreeg ook dingen last minute en tegen de afspraak nageleverd en ik ken iemand die pas maanden later het op maat gezaagde blad van haar al gemonteerde keuken kreeg. Big bummer.



Het nieuwe systeem heeft een hele lage plint, da's leuk voor de ruimte erboven maar bv. een gasleiding kan er niet altijd onder en dan moet je dat helemaal verleggen of infrezen in de vloer. Dus dat zijn wel dingen om rekening mee te houden.
Ik wil dit topic graag uppen!



Heeft er iemand nog ervaring met de nieuwe ikea keukenkasten en apparatuur?
Alle reacties Link kopieren
2 weken terug hier zelf onze nieuwe ikea keuken (metod) geinstalleerd. We hebben alleen hulp gehad met de water en gasleidingen, de rest zelf gedaan. Bevalt tot nu toe heel erg goed! En wat is ie mooi! Alleen de oven hebben we ergens anders vandaan, de rest (koelkast, gasplaat, vaatwasser) zijn van ikea en tot dusver (maargoed, hij zit er dus ook pas twee weken in) allemaal van ikea.
Alle reacties Link kopieren
Hebben vorige week twee losse bovenkastjes gekocht voor in de bijkeuken. Onder het mom van 'bijkeuken, dus het het hoeft geen A-kwaliteit te zijn' en altijd in de veronderstelling geweest dat IKEA keukens niet zo goed waren, maar wow! Moet echt bekennen dat we positief verrast zijn door de degelijkheid en uitstraling van de kastjes.



Ok, kan nog niks zeggen over de kwaliteit op de langere termijn, maar het ziet er in ieder geval veelbelovend uit. Als je kijkt naar de prijs dan lijkt het me een goede aanschaf.
I have neither the time nor the crayons to explain this to you.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook een Ikea-keuken. We hebben hem zelf geplaatst en hij staat er nu drie jaar. Wij zijn erg tevreden.

Toevallig hadden we vorige week een lekkende kraan (lekte halverwege de kraan door het chroom heen, vreemd maar waar...). Nu hadden we alle bonnen van de keuken nog, maar dus net niet het bonnetje waar de kraan op stond. Via de klantenservice van Ikea kregen we te horen dat als we een kopie van een bankafschrift konden laten zien, dat zij dan de bon nog op konden zoeken in hun systeem (ook nog na 3 jaar!). We hebben het bankafschrift gevonden en uitgeprint, kraan gedemonteerd en zijn weer naar Ikea gegaan. Inderdaad konden zij de bon achterhalen en hebben we een nieuwe kraan gekregen. Superservice!
Ga je mee verdwalen? Ik weet de weg...
Alle reacties Link kopieren
Update: ik was heel enthousiast van de Zweedse keukens geworden, mede door dit topic. Mijn vent is helaas nog niet helemaal overtuigd.
De Wet van Wuiles: hoe langer de OP, hoe kleiner de kans op een duurzame relatie.
Alle reacties Link kopieren
Mijn moeder heeft al 20 jaar een Ikea keuken. Hoewel niet modern meer onverslijtbaar!
Je hebt hierin natuurlijk geen goed of fout maar dat wat jij zegt is het dus niet...
Alle reacties Link kopieren
quote:EvyBlissy schreef op 19 augustus 2014 @ 18:40:

Update: ik was heel enthousiast van de Zweedse keukens geworden, mede door dit topic. Mijn vent is helaas nog niet helemaal overtuigd.Heet hij het topic al gelezen?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Mijn broer heeft jaren geleden een keuken via Ikea gekocht. Prima kwaliteit. Kan me herinneren dat ik verbaasd was dat ik eigenlijk geen verschil zag met duurdere keukens.
Alle reacties Link kopieren
Haha Nouschi, ik heb het hem voorgelezen, stukken dan. Maar hij is toch wat koppiger dan verwacht. Hij 'gelooft niet zomaar alles dat op internet forums geschreven wordt'.



Nou ja! We hebben het hier over Het Vivaforum!!! Ik ben ontroostbaar!



Ga d'r gelijk een topic over openen op de relatiepijlert!!
De Wet van Wuiles: hoe langer de OP, hoe kleiner de kans op een duurzame relatie.
Alle reacties Link kopieren
Bevindingen plaatsen Metod keuken van Ikea.

Wij hebben op 22-12-2014 een nieuwe Ikea keuken geplaatst. Graag willen wij onze bevindingen met jullie delen.

Conclusie:

Wij zijn heel erg blij met het totale plaatje. Een mooie, solide en flexibele keuken tegen een eerlijke prijs. Eerst thuis zelf met de Ikea keukenplanner aan de gang. Na een 4 tal verschillende opstellingen ontworpen te hebben en 3 keer advies hebben gevraagd bij de keuken afdeling van Ikea, waren we er uit. (alle opties kun je opslaan in de keukenplanner)

De nieuwe keuken heeft veel meer ruimte in de kastjes, met name omdat de ruimte onder de keuken niet 15 cm , maar slechts 8 cm is. Achter de keukenkastjes heb je ook slechts 1 cm ruimte. Wat erg mooi is, maar ook een heel gedoe om de elektra goed te krijgen.

Met 1 druk op de knop in de keukenplanner bij jouw product en prijslijst heb je een goed beeld van de benodigde spullen en de prijzen. De keukenplanner denkt zelf na, zodat je bijna niets vergeet. Bij het bestellen kijkt de verkoper ook nog even of alles klopt en wijste ons erop dat we 2 verschillende type knopjes hadden gekozen.

Na 1 week kon alles al thuis geleverd worden. Precies op het tijdstip wat de website als richtlijn aangaf. En na controle van de paklijst, die toch zeker 60 colli bevatten. Was alles compleet en onbeschadigd, zo bleek later bij de installatie.

De youtube filmpjes (7 delen) dit is link naar deel 1 http://youtu.be/96hIssRveYU zijn een aanrader. Daar wordt goed duidelijk hoe je de wanden moet voorbereiden en hoe je moet starten.

Dan nog enkele punten van aandacht/tips voor Ikea

1. De volgorde van de handleidingen lopen door elkaar, hierdoor komt het vaak voor dat je iets weer uit moet bouwen, omdat er later iets in moet, wat dan niet meer past. Met name met het plaatsen van de fronten en de afzuigkap. (afzuigkap vervangt de onderste plank). Ikea geeft je voor elk element een handleiding. Zo heb je dus voor een koelkast kast de volgende handleidingen:

1) De handleiding van het kastje zelf

2) De handleiding van de lade onder de kast (maximera)

3) De handleiding hoe je de koelkast moet plaatsen (zit in de koelkast zelf)

4) De handleiding hoe je de deurtjes/ladefronten moet ophangen

5) De handleiding van de scharnieren (indien van toepassing)

6) De handleiding van de verlichting in de lade

7) De handleiding van de koelkast zelf (zit in de koelkast zelf)

8) De handleiding van het ophangen van de rails

9) De handleiding van de pootjes

10) De algemene handleiding van dit keuken systeem.



2. Vermeld op de handleidingen waarvoor deze zijn. Als je een grote keuken plaatst, heb je op een bepaald moment 20 handleidingen door elkaar heen, dan kan je het overzicht kwijtraken. Met name omdat de handleidingen soms veel op elkaar lijken, maar toch wel verschillend zijn.

3. Geef in Nederland een verloopplug voor de gaskraan mee, nu moet je hiervoor apart naar een bouwmarkt. Die je blij verwelkomt en gelijk weet waar je het over hebt als je een keuken van Ikea aan het plaatsen bent. De meegeleverde Koppeling pas nl. niet op een standaard

4. geef als tip, of standaard in het systeem ook de mal voor de deurgreepjes mee. Wij hebben behoorlijk moeten zoeken, toen bleek dat Ikea ze voor 99 cent zelf ook verkoopt.

5. Het beschermende plastic van de oven (Kulinarisk) zat tot te diep in de oven, waardoor het voorpaneel geheel losgemaakt moest worden.

6. De decorlijsten worden niet meegenomen in de bestelling, ondanks dat ze wel in de keukenplanner zijn aangegeven. Let hier dus goed op bij het bestellen, anders moet je later nog een keer terug.

7. Het zou erg handig zijn als er iets bedacht wordt voor de elektrakabels. Doordat de ophangrails de optie iets achterlangs de kastjes van boven naar beneden nu volledig blokt, waren wij genoodzaakt om de rials op verschillende plekken door te zagen, wat best zonde is. De rails kan bijvoorbeeld iets anders ontwikkeld worden, waardoor er wel mogelijkheden zijn om een dunne kabel achterlangs te laten lopen.

8. Het zou erg prettig zijn als ook de 60 en 80 cm Utrusta verlichtingsmodules en de stopcontacten de mogelijkheid hebben om elektra via de zijkant aan te sluiten. (wij wilde nl. onder elk kastje (breedte 40, 60 en 80 cm met tussenpanelen) volledige verlichting hebben. Dit is nu niet mogelijk omdart enkel de 40 cm module de optie heeft om externe elektra aan te sluiten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven