Nog een jaar bij de kleuters: ervaringen

19-08-2014 15:57 176 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Een lang verhaal:

Ik heb een zoontje van eind november en wij hebben eind vorig schooljaar voor de keuze gestaan om hem naar groep 2 of 3 te laten gaan. Hij is na groep 1 veranderd van school en we hebben aan de nieuwe school overgelaten of hij beter in groep 1 of 2 paste, weliswaar met onze voorkeur voor groep 1. De juf vond ook dat hij het beste op zijn plek was in groep 1. Ergens in maart is hij erg druk geworden in de klas en dit is eigenlijk niet meer veranderd tot eind van het schooljaar. Dit zat hem erg id weg maar desalniettemin heeft hij een leuk jaar gehad. Begin juni kwam de juf voor het eerst met de mogelijkheid om hem na de zomervakantie misschien toch door te laten gaan naar groep 3 omdat hij dat cognitief toch wel aan zou kunnen en ze dacht dat de structuur van groep 3 goed voor hem zou zijn, gezien zijn drukke gedrag. Ook sprak ze de verwachting uit dat het mogelijk zou zijn dat hij erg vervelend gedrag zou kunnen gaan vertonen (uit verveling) in groep 2. Het eerste schooljaar op de vorige school was een heel naar jaar (montessorisysteem met weinig structuur en een juf die hem alleen maar strafte en boos op hem was). En onze zoon is sociaal niet altijd even handig, kan bijvoorbeeld erg boos worden en is snel gepikeerd en maakt dan ruzie. Hij is ook heel enthousiast en is in voor alles dus hij speelt over het algemeen best prima met andere kinderen. Hij is wel snel overprikkeld. Hij had drie vriendjes waarvan er 1 in groep 2 zou blijven en de andere 2 verdeeld over de twee groepen 3. De groepen 3 zijn groepen met veel herfstkinderen van een jaar eerder dus relatief oud tov mijn zoontje. Hoewel de juf een lichte voorkeur voor groep 3 had maar ook openstond voor groep 2 hebben wij weloverwogen voor dat laatste gekozen. Omdat hij groep 2 nog nooit gedaan heeft en omdat wij toch denken dat hij dan op sociaal gebied nog wat kan groeien en hier ook genoeg energie voor heeft. Althans, dat hopen we. Een jaartje respijt dus. Ook met het oog op de komende jaren waarin hij anders altijd de jongste zal zijn. Met veel twijfel overigens omdat die groep 2 weer een relatief jonge klas is met weinig jongens van zijn leeftijd... Bovendien is hij fysiek heel groot, hij past qua lengte veel beter bij groep 3. Persoonlijk denk ik dat hij sociaal gezien nog een echte kleuter is maar de juf denkt dat het sociaal onhandige ook wel een beetje in hem zit en dat je dat met jongere kinderen in de klas ook niet oplost. Maar goed, lang verhaal kort: de keuze is weloverwogen geweest maar nu zit hij dus bij de kleuters en zijn zijn klasgenoten inderdaad echt klein (hij groot dus eigenlijk). Hij heeft dat ene vriendje dat ook bleef en ook van november is maar die is veel kleiner en is ook echt nog in alle opzichten een kleuter. En het is een leuke vriendschap maar nog niet echt een stevige. Mijn zoontje houdt ook moeilijk vriendjes vast zeg maar. Ik ben nu toch wel bang dat hij weinig aansluiting vindt dit jaar. Volgend jaar worden de groepen 2 weer gemengd tot nieuwe groepen 3 en dan zitten er wel weer wat meer oudere kinderen in maar toch... Zal dit dan beter zijn voor zijn zelfvertrouwen dan groep 3? Ik ben heel benieuwd naar ervaringen van anderen met een soortgelijk kind als mijn zoontje. Druk dus, sociaal wat onhandig en met soms vervelend gedrag in de klas.
Groep 1 doubleren gebeurt niet vaak. Dit lijkt me ook nogal onzinnig.
Alle reacties Link kopieren
quote:NYC schreef op 20 augustus 2014 @ 09:00:

Nee, dat heb ik niet... (althans, dat wil ik net) Wil niet dat mijn zoon als het enige kind van het hele dorp met de auto naar een andere school in een andere woonplaats moet worden gebracht en het is nog te vroeg om daar nu al informatie over in te winnen uiteraard. Er is pas een nieuwe directeur aangetreden dus wellicht verandert er in de loop der jaren ook nog iets.Wij hebben in acht jaar 5 directeuren meegemaakt.....
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Wow dat is veel. De vorige die hier nu is weggegaan heeft er 35 jaar gezeten. Geen idee wat de nieuwe gaat doen...
Polkat,quote:Ik vind het wel gek dat er over doubleren gesproken wordt. Mijn dochter is na de kerstvakantie in de kleuterklas begonnen. Ze heeft dus nu 2,5 ipv 1,5 jaar gekleuterd. Bij ons ging het om versnellen of een normale kleutertijd. Over doubleren heeft niemand het gehad. Je kunt op deze school sowieso niet blijven zitten. Maar een half jaartje extra kleuteren is lniet doubleren hoor.

Maar een half jaartje minder kleuteren is wel versnellen? En 2,5 jaar kleuteren 'normaal'?

Dat is kennelijk de terminologie waar jij aan gewend bent, maar om nou een andere indeling 'gek' te noemen omdat het niet is wat de school van jouw kind (die kennelijk een jaar of 20 achterloopt met z'n beleid)...
quote:Solomio schreef op 20 augustus 2014 @ 07:42:

[...]



Helaas houdt de inspectie bij het bepalen van het aantal gedoubleerde kinderen op een school nog steeds die vreselijke 1-oktober-grens aan.

De inspectie is zo ondoorzichtig als wat in die tellingen. Wat blijft staan is dat kind van na 1 oktober die doorkleuterd heeft 9 basisschooljaren en dus een doubleurejaar. Een kind van na 1 januari dat 2,5 jaar kleuterd heeft dat niet en doubleerd dus ook niet. Versnellen is dus ook pas vanaf 1 januari, dan komen die kinderen op 7 i.p.v 8 basisschooljaren uit.



Op de basisschool is dat wel of niet doubleren zelden echt interessant. Hooguit als een kind het na 3 jaar kleuteren alsnog niet red, maar in dat geval is er meer aan de hand dan alleen dat extra kleuterjaar. Bij het VO kan het in sommige situaties wel gaan tellen en dan is een kleuterverlenging die onnodig was, en alleen op geboortedatum is doorgezet, soms heel vervelend.
Alle reacties Link kopieren
quote:Miffy schreef op 20 augustus 2014 @ 09:53:

Polkat,



[...]



Maar een half jaartje minder kleuteren is wel versnellen? En 2,5 jaar kleuteren 'normaal'?

Dat is kennelijk de terminologie waar jij aan gewend bent, maar om nou een andere indeling 'gek' te noemen omdat het niet is wat de school van jouw kind (die kennelijk een jaar of 20 achterloopt met z'n beleid)...Ik vind het gek, ik noem het niet gek . Maar 7,5 jaar over de basisschool doen is toch veel te kort? Of ben ik nu gek? Cognitief kan ze het waarschijnlijk in 6 jaar doen, maar daar gaat de discussie nu niet over
Zonder oorzaak geen gevolg
Alle reacties Link kopieren
quote:polkat schreef op 20 augustus 2014 @ 12:30:

[...]





Ik vind het gek, ik noem het niet gek . Maar 7,5 jaar over de basisschool doen is toch veel te kort? Of ben ik nu gek? Cognitief kan ze het waarschijnlijk in 6 jaar doen, maar daar gaat de discussie nu niet over

Tja, ik vind 8,5 jaar over de basisschool doen rijkelijk lang.



Ergens ligt de grens en wil je op gemiddeld 8 jaar uitkomen zul je tussen de 7,5 en de 8,5 moeten gaan zitten.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Weet je, ik ben blij dat ik geen hoofd van een school ben! Lastig hoor, al die verschillende kanten van een verhaal.
Zonder oorzaak geen gevolg
Alle reacties Link kopieren
quote:polkat schreef op 20 augustus 2014 @ 14:45:

Weet je, ik ben blij dat ik geen hoofd van een school ben! Lastig hoor, al die verschillende kanten van een verhaal.Was ik maar hoofd van een school, dan zou het in ieder geval op 1 school perfect geregeld zijn.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Wat is voor scholen eigenlijk vaak de reden dat ze een herfstkind liever langer laten kleuteren dan met vijf jaar (bijna zes dus meestal) naar groep 3 laten gaan?

Ik denk namelijk dat vrijwel álle kleuters die "extra kleuteren" halverwege het schooljaar echt "kleutermoe" zijn.



Is er een voordeel voor de scholen wanneer ze een kind extra laten kleuteren?

Waarom niet proberen om naar groep 3 te gaan? De overgang naar groep 3 is tegenwoordig veel minder groot dan voor 1985 volgens mij. Kan het het leren nog niet aan en blijft het achterlopen op de lesstof dan is er denk ik een ander probleem dan enkel 'te jong voor groep 3.'
Het hoofd van de school wordt op de school van mijn kinderen in principe helemaal niet bij de beslissing wel of niet naar groep 3 betrokken. Dat doet de kleuterjuf in overleg met de ouders. Zij kennen het kind namelijk allemaal een stuk beter dan de directeur, en kunnen veel beter een individuele beslissing nemen.





NYC: goede vraag...Het heeft voor de school volgens mij geen voordeel, maar waarom zoveel mensen dat langer kleuteren beter is? (Ze moeten nog zo lang werken: die van mij vind het alleen maar leuk, het soort werk dat ze in groep drie deden. Beter voor de sociale ontwikkeling: dat vraag ik me ook af, of dat per definitie zo is.)
Alle reacties Link kopieren
Nog even een reactie van mij. In ons geval was het echt een twijfelgeval, zowel van je juf als van ons. Juf neigde wat meer naar groep 3, wij dus naar 2. We hebben gezamenlijk alles voor- en nadelen op een rij gezet en in goed overleg besloten hem te laten blijven. Onder andere voor zijn rust, hij heeft in het eerst jaar zoals gezegd een heel vervelend jaar gehad. Daarnaast om hem de maximale energie te geven om mee te doen aan de SOVA-cursus en eventuele andere begeleiding indien nodig.

Ik denk dat korter/langer kleuteren niet zo relevant is in ons geval, was hij 5 weken later geboren dan mocht hij niet eens naar groep 3 omdat het dan een versnelling zou zijn en dat heb ik nog niet meegemaakt. Kortom: een smalle scheidingslijn.
Alle reacties Link kopieren
Wat ik zo graag van velen hoop te horen zijn de persoonlijke ervaringen met blijven/doorgaan met een soortgelijk zoontje als de mijne
Alle reacties Link kopieren
quote:tegelen schreef op 20 augustus 2014 @ 17:35:

Wat ik zo graag van velen hoop te horen zijn de persoonlijke ervaringen met blijven/doorgaan met een soortgelijk zoontje als de mijne

Maar hoeveel persoonlijke ervaringen je ook hoort, jouw kind is uniek, dus daarvoor geldt een geheel eigen afweging.



Mijn kinderen hebben autisme, zijn sociaal dus niet vaardig, maar toch versneld, terwijl we toen nog niet wisten dat ze autisme hadden.

Kinderen laten doubleren om andere dan cognitieve redenen vind ik nonsens en ik heb daarvoor alleen mijn eigen kinderen als 'argument', waar de versnellingen heel goed hebben uitgepakt.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
quote:tegelen schreef op 20 augustus 2014 @ 17:34:

Nog even een reactie van mij. In ons geval was het echt een twijfelgeval, zowel van je juf als van ons. Juf neigde wat meer naar groep 3, wij dus naar 2. We hebben gezamenlijk alles voor- en nadelen op een rij gezet en in goed overleg besloten hem te laten blijven. Onder andere voor zijn rust, hij heeft in het eerst jaar zoals gezegd een heel vervelend jaar gehad. Daarnaast om hem de maximale energie te geven om mee te doen aan de SOVA-cursus en eventuele andere begeleiding indien nodig.

Ik denk dat korter/langer kleuteren niet zo relevant is in ons geval, was hij 5 weken later geboren dan mocht hij niet eens naar groep 3 omdat het dan een versnelling zou zijn en dat heb ik nog niet meegemaakt. Kortom: een smalle scheidingslijn.Er is geen datumgrens, dus wanneer het nou precies wel of geen versnelling is, is helemaal niet zo eenduidig.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Mijn dochter heeft 6,5 jaar gedaan over de basisschool en is hartstikke sociaal vaardig, alleen kwam dat er dus pas uit toen ze versneld was en ze eindelijk in een klas zat waar ze op sociaal en emotioneel gebied een beetje levelde met haar klasgenoten. Cognitief/didactisch hield het nog steeds niet over, maar die versnelling betekende toch een wereld van verschil.



Mijn zoon (slim & ADHD) zal 7 jaar doen over de basisschool, maar als ik hem daar een jaartje extra zou laten zou die ADHD echt niet ineens overgaan. Hij zou zich wel de blaren gaan vervelen en de ervaring wijst uit dat verveling nou niet direct van goede invloed is op zijn gedrag. Ik ben dan ook bereblij dat hij een jaartje versneld is.
Oh, en mijn ervaring wat het kleuteren betreft: mijn kinderen hebben allebei nog geen anderhalf jaar gekleuterd. Voor mijn dochter was dat ongeveer een jaar te lang, haar kleuterperiode was één groot drama. Voor mijn zoon was het waarschijnlijk handiger geweest als hij wat langer had gekleuterd, maar uiteindelijk zit ie nu toch prima op zijn plek dus mij hoor je niet meer klagen.
Mijn buurmeisje was een soortgelijk kind. Heel druk, veel vriendinnetjes die naar groep 3 gingen en zij dus niet. Kind is van eind augustus.



Toch zeggen ouders, docenten van de lagere school en de docenten van de middelbare allemaal dat langer kleuteren in 95% van de gevallen beter is als te kort.



Maar wij wonen in Duitsland....
Ik hoor dat dus ook heel vaak, maar waar is het op gebaseerd? Zijn er echt onderzoeken naar gedaan waarbij de ene helft herfstkleuters naar groep 3 ging en de andere helft bleef "kleuteren"?
quote:NYC schreef op 20 augustus 2014 @ 20:00:

Ik hoor dat dus ook heel vaak, maar waar is het op gebaseerd? Zijn er echt onderzoeken naar gedaan waarbij de ene helft herfstkleuters naar groep 3 ging en de andere helft bleef "kleuteren"?Er zijn tal van onderzoeken gedaan. Tijdje terug nog een geplakt. Zal eens zoeken.
Al gevonden:



Doubleren



De wijze waarop je tegen de wereld aankijkt wordt gekleurd door je persoonlijke ervaringen. Ieder mens beleeft de wereld vanuit een eigen paradigma, een geheel van waarden en normen.

Dit paradigma kan dermate krachtig zijn dat men niet meer openstaat voor feiten en onderzoek waaruit een andere werkelijkheid blijkt.

Soms wordt een paradigma door een grotere groep gedeeld en bevestigen de leden van de groep elkaar. Hierdoor wordt de heersende opvatting nog verder versterkt.



Binnen het onderwijs bestaat de opvatting dat zittenblijven een goed antwoord is op tegenvallende leerprestaties bij kinderen. Door de leerstof te herhalen zou het kind zich dit beter eigen kunnen maken en ook meer succeservaringen kunnen opdoen. Een andere opvatting is dat zittenblijven een gunstige werking heeft op het sociaal-emotioneel functioneren van sommige kinderen. Zij zouden meer rijpingstijd krijgen en daardoor ‘beter in hun vel’ gaan zitten.



Maar wat zegt het beschikbare onderzoek over zittenblijven? Bijma (2007) beschrijft een meta-analyse van beschikbaar onderzoek van Jimerson (2001). Dit onderzoek naar zittenblijven wordt gezien als het meest gezaghebbende op dit gebied. Toch is de inhoud ervan nauwelijks bekend onder leerkrachten. Van der Werf (1996) spreekt zelfs van een kloof tussen onderwijsonderzoek en onderwijspraktijk.

De meta-analyse van Jimerson toont dat 48% van de onderzoeken geen belangrijke verschillen in prestaties laat zien tussen zittenblijvers en de controlegroep. Bij 47% van de onderzoeken presteert de controlegroep zelfs beter. Slechts 5% van de onderzoeken wijst in het voordeel van de zittenblijvers. Hierbij moet bovendien worden aangetekend dat dit voordeel vooral geldt in het eerste jaar na de doublure. Op lange termijn is dit effect verdwenen en kan er zelfs sprake zijn van achteruitgang.

De conclusie van Jimerson is dan ook dat zittenblijven geen antwoord is op het verbeteren van lage leerprestaties van kinderen.

Maar hoe zit het dan met de sociaal-emotionele ontwikkeling? De meta-analyse toont dat 86% van de onderzoeken geen duidelijke sociaal-emotionele verschillen laat zien tussen zittenblijvers en de controlegroep. Ook laat 9% van de onderzoeken zelfs gunstige effecten bij de controlegroep zien. Slechts 5% van de onderzoeken is in het voordeel van de zittenblijvers.

De zittenblijvers scoren lager op gedrag in de klas, sociaal-emotionele aanpassing, zelfbeeld en aandacht. Ook hebben zij meer problemen in de omgang met hun leeftijdsgenoten.

Ook Nederlands onderzoek van Reezigt (2009) onderstreept deze conclusies. Zittenblijvers gaan met minder plezier naar school en doen minder goed hun best. Hun houding ten opzichte van taal en rekenen is negatiever.



Het is bijzonder om te ervaren hoe sterk veel leerkrachten en ouders toch blijven vasthouden aan hun overtuiging dat zittenblijven een effectieve maatregel is. Het is ronduit schokkend om te beseffen wat dit voor de cognitieve en sociaal-emotionele ontwikkeling van veel kinderen betekent. Zittenblijven wordt door veel kinderen ervaren als één van de meest verschrikkelijke dingen die je kan overkomen.

Jezelf als onderwijsdeskundige onttrekken aan het geldende paradigma is geen gemakkelijke opgave. Maar van leerkrachten en intern begeleiders mag worden verwacht dat zij kennis nemen van beschikbaar onderzoek en dit gebruiken om kinderen een optimale ontwikkeling te garanderen. Dat verdienen onze kinderen namelijk.



Lees hier het onderzoek van Baukje Bijma:

http://j.mp/doUCGT
Onderzoeken zijn hartstikke leuk, maar uiteindelijk zeggen ze geen moer over jouw kind.
quote:Lady-Voldemort schreef op 20 augustus 2014 @ 20:06:

Onderzoeken zijn hartstikke leuk, maar uiteindelijk zeggen ze geen moer over jouw kind.



Klopt. Maar wel iets over de opvattingen die nog steeds heersen in het onderwijs. Kind komt niet mee? Doubleren.



Terwijl blijkt dat dat vrijwel nooit de oplossing is.



Oftewel: onderwijsland loopt nogal achter. Dan moet je als ouders dus assertief zijn en ook je eigen mening vormen en ventileren.
Dankje, Rianne. Maar ging dit ook specifiek over kleuters? Ik lees iets over tegenvallende leerprestaties terwijl het met een 1 oktoberregeling vaak niet over de prestaties gaat maar om een principekwestie. Kind geboren op 30 september mag mee naar groep 3, kind geboren op 1 oktober moet nog een jaar kleuteren. Ongeacht wat het kind gedurende 2 jaar kleuterklas heeft laten zien dus.
(Dit dus nav opmerkingen die ik leerkrachten vaak heb horen maken, dat het hun "ervaring" is dat het beter is om de 1 Oktoberregel te hanteren.)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven