Gezondheid alle pijlers

Waarmee poetsen bij gevoelige tanden?

20-08-2014 12:51 39 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik was vandaag bij de tandarts en die constateerde dat ik behoorlijk wat tandvleesontsteking heb. Ik heb ook best gevoelige tanden op sommige plekken.

Hij adviseerde om een Oral-B trizone opzetborsteltje te gebruiken (zo'n langwerpige) omdat deze zachter zou zijn met poetsen.

Maar als ik google, vind ik vooral dat die trizone een beweging maakt die lijkt op een gewone tandenborstel, niet dat ie perse zachter is of beter voor gevoelige tanden dan die ronde borsteltjes. Er is wel een sensitive variant van die ronde.

En ik weet ook niet of mijn allersimpelste modelletje oral-b tandenborstel wel geschikt is voor die opzetborsteltjes.



Nu vraag ik mij af: wie heeft er gevoelige tanden/ontstekingen en wat adviseerde jullie tandarts voor tandenborstel?

Waar poets je mee en helpt het?

En helpt het ook echt om een nieuw(er) apparaat te hebben, of is vooral het borsteltje zelf belangrijk?
Alle reacties Link kopieren
O, in de topictitel staat nu niet dat het ook gaat om poetsen bij tandvleesontsteking, maar daar ging het dus ook om.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb hetzelfde en kreeg er spoelmiddel voor, van de tandarts.

Mijn tandvlees bloedde steeds bij het poetsen. Na twee weken, dat middeltje gebruiken, was het over.
Alle reacties Link kopieren
Gevoelige tanden en hier ook de Trizone. Maar ik heb de hele set. De opzetborsteltjes passen dus niet op de Oral B van mijn vriend (die heeft een ander type). Verder gebruik ik Sensodyne complete. Sinds de Trizone en de sensodyne nergens meer last van.
"As je denk dat je mooi ben dan ben je een embersiel leleike kuthoer"
Alle reacties Link kopieren
quote:adorabull schreef op 20 augustus 2014 @ 12:58:

Gevoelige tanden en hier ook de Trizone. Maar ik heb de hele set. De opzetborsteltjes passen dus niet op de Oral B van mijn vriend (die heeft een ander type). Verder gebruik ik Sensodyne complete. Sinds de Trizone en de sensodyne nergens meer last van.



Ja, ik was er al bang voor dat die niet zouden passen.. Das wel jammer.

Maar jij poetst echt speciaal met die Trizone omdat je gevoelige tanden hebt?
Mijn mondhygeniste raadde die juist af...ik gebruik die kleine ronde. Heeft je tandarts je al doorverwezen naar mondhygenist? Zij gaf bv tips hoe te poetsen, door tandenborstel meer aan onderkant vast te pakken zet je minder kracht tegen je tandvlees.
Alle reacties Link kopieren
quote:sanny_82 schreef op 20 augustus 2014 @ 13:08:

Mijn mondhygeniste raadde die juist af...ik gebruik die kleine ronde. Heeft je tandarts je al doorverwezen naar mondhygenist? Zij gaf bv tips hoe te poetsen, door tandenborstel meer aan onderkant vast te pakken zet je minder kracht tegen je tandvlees.



Heb inderdaad ook een afspraak bij mondhygienist staan, maar das pas over een maand. Gebruik jij nu die sensitive borsteltjes?

En goeie tip over dat vastpakken. Ik ga nu eerst maar eens zachter proberen te poetsen in elk geval.



En stoken, doen jullie dat? Of juist flossen?
Ik heb wbt de gevoeligheid ook echt baat bij Sensodyne. Ik poets met de hand en elektrisch (simpele Oral B). Mijn mondhygieniste adviseerde juist ivm onstekingen dagelijks met een ragertje tussen m'n tanden te gaan en dat helpt goed. Plus als je mondwater gebruikt,dan wel een zonder alcohol er in.
ik heb elmex groen, en heb een Oral B elektrische tanden borstel met ronde kop met zacht borsteltje, want harde borstel is in combi met de snelle rotatie echt ontzettend pijnlijk.



Vervangen als dat borsteltje te hard wordt, helpt bij mij goed. Ragertjes en tanden stoker voor tussen de tanden. en eens per drie maand naar mond hygienist voor schoon maken. Is het enige wat helpt bij mij.
En inderdaad met de elektrische zorgvuldig tand voor tand,dus niet van links naar rechts er overheen roetsjen.
Alle reacties Link kopieren
Zendium helpt bij voorkomen van ontstoken tandvlees. Ik spoel met Meridol (op advies van tandarts) ter voorkoming van tandvleesproblemen, ik ben daar ook heel gevoelig voor. En verder stoken (niet flossen, stoken helpt beter, vooral bij de kiezen. Voor kun je wel flossen).

Als de ontstekingen heel erg worden (nog maar 2x gehad hoor) kreeg ik van de tandarts een hele sterke spoeling, die eigenlijk alleen wordt gebruikt na een wortelkanaalbehandeling. Maar helpt wel en is dan met 3 dagen over haha!



Met de tandenborstel heb ik geen tips, want k heb geen gevoelige tanden en gebruik de simpelste elektrische oralb
sensodyne.. en inderdaad flossen ( niet te hard ) en evt spoelen met sensodyne mondspoeling, best duur maar het helpt fantastisch.



Oh en ik poets gewoon met Oral - B , standaard rond borsteltje.
Alle reacties Link kopieren
Mijn tandarts vertelde me dat de goedkoopste oral-b al prima is, als tandpasta werd Elmex (groene) aangeraden.

Ben gelijk overgestapt en was zo van mijn problemen af.

Sindsdien (6 jaar) nergens meer last van gehad!
My way or the highway!
Hm dan ga ik ook eens andere tandpasta proberen...en dat snel snel poetsen ipv tand voor tand doe ik nog steeds, echt stomme gewoonte.
Ik ben mondhygienist



Ontstoken tandvlees wordt veroorzaakt door tandplak. Tandplak poets je weg en na 24 uur zit het er weer. Als je niet alle plak wegpoetst blijft het zitten en dát irriteert het tandvlees. Daarbij is poetsen alleen niet genoeg, plak kruipt ook tussen je tanden en kiezen en daar kan je tandenborstel niet bij. Tandenstokers weer wel.



Goed, dus als je tandvlees geirriteerd is wordt het roder, gaat het zwellen en bloeden bij aanraking. Gezond tandvlees bloedt niet.

Na verloop van tijd gaat het tandvlees zich zo irriteren dat het gaat zakken. De tandhalzen komen bloot te liggen en dat icm plak veroorzaakt de gevoeligheid.



Dus mijn advies: Koop bij de drogist een plakverklikker. Kijk waar je de plak na poetsen laat zitten. Verbeter je poetskunsten. (Dit zal de mondhygienist ook met je doen!). Op youtube zwerven wat filmpjes rond met instructies of kijk op de site van het www.ivorenkruis.nl



Wil je elektrisch poetsen koop dan een oralb professional care 1000 met een ronde sensitive kop. Het goedkoopst op www.tandenborstel.com

Koop bij de supermarkt/drogist elmex professional sensitive tandpasta, of sensodyne rapid of bij de apotheek desensin repair. Deze werken het snelst tegen de gevoelige halzen.

Einde van de maand gaat tussenjetanden.nl online, hier koop je stokers of ragers zonder verzendkosten en krijg je bij elke bestelling plakverklikkers.



Succes!
Alle reacties Link kopieren
Oke, ik denk dat ik de ronde sensitiveborsteltjes koop, sensodyne of elmex tandpasta en mondwater van sensodyne.

En inderdaad tand voor tand zacht poetsen.

Dan moet het toch goed komen!

Bedankt allemaal!
Ik ga die groene elmex dan ook eens proberen. Elk ander merk dan Sensodyne merk ik gelijk verschil,tanden worden meteen weer gevoeliger.

Als het dreigt te gaan ontsteken gebruik ik mijn ragertjes met tandpasta. Doop hem er in en raggen maar.
quote:LoiseauCoureur schreef op 20 augustus 2014 @ 13:42:

Oke, ik denk dat ik de ronde sensitiveborsteltjes koop, sensodyne of elmex tandpasta en mondwater van sensodyne.

En inderdaad tand voor tand zacht poetsen.

Dan moet het toch goed komen!

Bedankt allemaal!Graag gedaan! Blijf qua pasta/spoeling binnen 1 merk. Dus sensodyne rapid + sensodyne spoeling. Groene elmex uit 't doosje + groene elmex spoeling. Zijn vaak bij kruidvat in de aanbieding
Alle reacties Link kopieren
quote:beelicious schreef op 20 augustus 2014 @ 13:37:

Ik ben mondhygienist



Ontstoken tandvlees wordt veroorzaakt door tandplak. Tandplak poets je weg en na 24 uur zit het er weer. Als je niet alle plak wegpoetst blijft het zitten en dát irriteert het tandvlees. Daarbij is poetsen alleen niet genoeg, plak kruipt ook tussen je tanden en kiezen en daar kan je tandenborstel niet bij. Tandenstokers weer wel.



Goed, dus als je tandvlees geirriteerd is wordt het roder, gaat het zwellen en bloeden bij aanraking. Gezond tandvlees bloedt niet.

Na verloop van tijd gaat het tandvlees zich zo irriteren dat het gaat zakken. De tandhalzen komen bloot te liggen en dat icm plak veroorzaakt de gevoeligheid.



Dus mijn advies: Koop bij de drogist een plakverklikker. Kijk waar je de plak na poetsen laat zitten. Verbeter je poetskunsten. (Dit zal de mondhygienist ook met je doen!). Op youtube zwerven wat filmpjes rond met instructies of kijk op de site van het www.ivorenkruis.nl



Wil je elektrisch poetsen koop dan een oralb professional care 1000 met een ronde sensitive kop. Het goedkoopst op www.tandenborstel.com

Koop bij de supermarkt/drogist elmex professional sensitive tandpasta, of sensodyne rapid of bij de apotheek desensin repair. Deze werken het snelst tegen de gevoelige halzen.

Einde van de maand gaat tussenjetanden.nl online, hier koop je stokers of ragers zonder verzendkosten en krijg je bij elke bestelling plakverklikkers.



Succes!



Ah fijn, een mondhygieniste!

Ik zat al even tandenborstels te vergelijken. De mijne roteert alleen geloof ik en die professional care pulseert ook, klopt dat?



En die website klinkt handig, ga ik onthouden.
quote:*lelie* schreef op 20 augustus 2014 @ 13:45:

Ik ga die groene elmex dan ook eens proberen. Elk ander merk dan Sensodyne merk ik gelijk verschil,tanden worden meteen weer gevoeliger.

Als het dreigt te gaan ontsteken gebruik ik mijn ragertjes met tandpasta. Doop hem er in en raggen maar.





De werking van beide is anders. Kort gezegd:

Sensodyne werkt in de tand, elmex op de tand. 'T kost 2 weken om resultaat te zien.



Pas op met tandpasta op de ragers, hierdoor kan slijtage optreden. Interprox en tepe verkopen speciale rager gel. Deze schuurt niet.

http://www.tepe.com/nl/producten/interdental-gel/

http://dentaid.nl/nl/cons ... n/interprox/interprox-gel
quote:LoiseauCoureur schreef op 20 augustus 2014 @ 13:45:

[...]





Ah fijn, een mondhygieniste!

Ik zat al even tandenborstels te vergelijken. De mijne roteert alleen geloof ik en die professional care pulseert ook, klopt dat?



En die website klinkt handig, ga ik onthouden.Ik wil echt niet lullig/onprofessioneel doen. Maar die oralb vitality is net een stuk speelgoed, poets echt niet de plak eraf. Vanaf zo'n professionalcare 1000 heb je echt een fijne borstel. Hoe meer het 1000tal oploopt in de naam hoe meer hebbedingetjes je er bij krijgt, is vaak echt niet nodig. Die 1000 heeft een poetsstand, een rood lampje bij te hard poetsen én een timer. Wil je meer poetsstanden, of een luxe oplaadstation dan moet je een duurdere kopen. Mijn ervaring leert dat je die extra opties toch niet gaat gebruiken
Aha dat is dus de oorzaak van tandsteen? Ik ga eens kijken voor die klikspaan. Bedankt!
Alle reacties Link kopieren
quote:beelicious schreef op 20 augustus 2014 @ 13:51:

[...]





Ik wil echt niet lullig/onprofessioneel doen. Maar die oralb vitality is net een stuk speelgoed, poets echt niet de plak eraf. Vanaf zo'n professionalcare 1000 heb je echt een fijne borstel. Hoe meer het 1000tal oploopt in de naam hoe meer hebbedingetjes je er bij krijgt, is vaak echt niet nodig. Die 1000 heeft een poetsstand, een rood lampje bij te hard poetsen én een timer. Wil je meer poetsstanden, of een luxe oplaadstation dan moet je een duurdere kopen. Mijn ervaring leert dat je die extra opties toch niet gaat gebruiken



Ik had al zo'n vermoeden dat ik 'm eens moest gaan vervangen. Heb nu die professional care 1000 besteld. Is inderdaad goedkoop daar! Scheelt 20 euro met bol.

Bedankt!
quote:beelicious schreef op woensdag 20 augustus 2014 13:47 <blockquote><div>quote:</div><div class="message-quote-div"><b><a href="*lelie* in "Waarmee poetsen bij gevoelige tanden?"" class="messagelink">*lelie* schreef op 20 augustus 2014 @ 13:45</a>:</b>

Ik ga die groene elmex dan ook eens proberen. Elk ander merk dan Sensodyne merk ik gelijk verschil,tanden worden meteen weer gevoeliger.

Als het dreigt te gaan ontsteken gebruik ik mijn ragertjes met tandpasta. Doop hem er in en raggen maar.</div></blockquote>





De werking van beide is anders. Kort gezegd:

Sensodyne werkt in de tand, elmex op de tand. 'T kost 2 weken om resultaat te zien.



Pas op met tandpasta op de ragers, hierdoor kan slijtage optreden. Interprox en tepe verkopen speciale rager gel. Deze schuurt niet.

<a href="http://www.tepe.com/nl/producten/interdental-gel/" class="link">http://www.tepe.com/nl/producten/interd ... el/</a>Wat is dan beter? Dat het op de tand werkt of in de tand??
quote:*lelie* schreef op 20 augustus 2014 @ 13:53:

Aha dat is dus de oorzaak van tandsteen? Ik ga eens kijken voor die klikspaan. Bedankt!



Nee plak is de oorzaak van tandsteen

Plak wordt hard onder invloed van speeksel. Vijf dagen niet (goed) poetsen kan plak al hard laten worden. Enige wat dus helpt tegen tandsteen is plak weghouden door goede mondhygiëne

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven