quarter-life crisis?

19-08-2014 20:31 77 berichten
Alle reacties Link kopieren
Even mijn hart luchten en van me af schrijven.

Al enige tijd heb ik een soort van twijfels over mijn leven. En eigenlijk over van alles....



Eigenlijk heb ik alles goed voor elkaar. Ik woon in de stad waar ik altijd al wilde wonen en heb een mooie en goed betaalbare huurwoning. Ik heb een baan, waarmee ik meer dan voldoende verdien om mezelf te onderhouden. Ik heb het financieel goed voor elkaar, en weinig te klagen.

En toch is er een raar gevoel. Ik denk veel na over mezelf en mijn leven. Dan denk ik: is dit wat ik wil? Gelukkig ben ik well: ik voel me echt gezegend: heb een baan, vrienden en ben gezond. Wat wil je nog meer?

Er is een soort angst. Mijn beste vriendin is ernstig ziek geworden, kanker. Goed te behandelen dat wel, maar daardoor denk ik nu nog meer over mijn leven en wat ik er eigenlijk mee wil. En ik ben ook bang om mijn baan kwijt te raken. Ik hoor tegenwoordig van zo veel mensen dat ze ontslagen worden. Ook in mijn branche is het allemaal niet meer zo zeker en rooskleurig dan het ooit was.

En soms dan denk ik na: stel dat mijn leven er de komende jaren zo uit blijft zien als nu? Het kabbelt allemaal rustig voort, maar echt spannende dingen gebeuren er niet. Ik mis iets, maar wat? Het is dus heel dubbel allemaal. Aan de ene kant ben ik bang om kwijt te raken wat ik nu heb: een baan, leuk huis etc. Maar aan de andere kant krijg ik ook de kriebels als ik me voor stel dat mijn leven er zo uit blijft zien als nu. Ik ben bang om straks oud te zijn en te denken: had ik maar......

Ik weet het dus allemaal niet zo goed. Oké, ik ben gelukkig echt waar. Maar is dit het dan? haal ik wel alles eruit wat erin zit? Ik ben best een creatief en extravert persoon, dan vraag ik me wel eens af: benut ik mijn capaciteiten wel voldoende?

Waar ik echt veel energie en voldoening uit haal is reizen en nieuwe mensen ontmoeten. Maar ik kan natuurlijk ook niet continu op vakantie gaan.

Er knaagt iets aan me, waar ik de vinger niet op kan leggen. Wat is dit? Ik ben tevreden met mijn leven, maar ook weer niet. Ik pieker veel. Mijn zus denkt dat dit komt, doordat ik geen relatie heb en ze denkt dat ik wel rust zal vinden als er een man op mijn pad komt, wat ik dan weer onzin vind. Een vriendin van me zegt dat dit een quarter-life crisis is.

Herkenbaar voor iemand? Wat is er met mij?
quote:saartjuhzes schreef op 20 augustus 2014 @ 09:15:

Ik denk dat het beter is om even te tobben in een quartelife-crisis en je dromen waar te maken in een vroeg stadium, waar je nog alle kanten op kan qua carrière, wonen en privé-situatie.



Beter in ieder geval dan ongemerkt door te sukkelen en wakker te worden in een heuse mid-life crisis, waarin blijkt dat je zó ontevreden bent over hoe je leven verlopen is, dat je leven kost wat het kost 'gerepareerd' moet worden, met alle gevolgen van dien...Tja, ik denk dat de mensen die een quarterlife-crisis hebben, gewoon ook weer een midlife-crisis hebben. Ik vind het altijd overkomen als mensen die nooit tevreden zullen zijn, altijd bang dat ze nog wat missen en altijd weer iets anders willen. Je rolt van de ene crisis in de andere als je zo in je leven staat. Inderdaad een verwend westers ingebeeld kutverschijnsel.
Alle reacties Link kopieren
Herkenbaar. Ik had het vorige jaar ook, na het overlijden van een kennis. Hij was jonger dan ik, en ineens was hij er niet meer. Het hakte er zo in. Nou ben ik altijd al angstig geweest voor de dood maar dit keer overnam het me.



Ik heb niks drastisch veranderd aan mijn leven. Ik heb nog steeds mijn baan, huis en man. Maar ik ben wel bewuster gaan leven. Dingen doen die ik echt leuk vind en vooral genieten. Ik ben erachter gekomen wie ik ben en wat ik fijn vind.



Terwijl het begon met paniekaanvallen, heb ik nu zoveel rust gevonden in mijn leven.



En troost je: meer mensen dan je denkt hebben hier last van (gehad)
Alle reacties Link kopieren
quote:StoraHuntur schreef op 19 augustus 2014 @ 20:37:

Ik vind het heel erg voor je vriendin maar ik vind dit echt zo'n verwend westers ingebeeld kutverschijnsel. Sorry.Waarom sorry?
Alle reacties Link kopieren
quote:liara schreef op 20 augustus 2014 @ 10:27:

[...]





Tja, ik denk dat de mensen die een quarterlife-crisis hebben, gewoon ook weer een midlife-crisis hebben. Ik vind het altijd overkomen als mensen die nooit tevreden zullen zijn, altijd bang dat ze nog wat missen en altijd weer iets anders willenDie zijn er ongetwijfeld, maar er zijn er ook die niet in een 9 tot 5 leventje passen. Die kunnen daar dan beter op hun 25ste achter komen, dan op hun 50ste, denk ik zo.
quote:saartjuhzes schreef op 20 augustus 2014 @ 10:40:

[...]





Die zijn er ongetwijfeld, maar er zijn er ook die niet in een 9 tot 5 leventje passen. Die kunnen daar dan beter op hun 25ste achter komen, dan op hun 50ste, denk ik zo.Dat wel ja. Maar waarom daar dan weer zo overdreven een "crisis" van maken. Je zoekt gewoon nog een beetje je weg op die leeftijd, daar hoef je toch niet zo dramatisch over te doen?
Alle reacties Link kopieren
quote:liara schreef op 20 augustus 2014 @ 10:27:

[...]





Tja, ik denk dat de mensen die een quarterlife-crisis hebben, gewoon ook weer een midlife-crisis hebben. Ik vind het altijd overkomen als mensen die nooit tevreden zullen zijn, altijd bang dat ze nog wat missen en altijd weer iets anders willen. Je rolt van de ene crisis in de andere als je zo in je leven staat. Inderdaad een verwend westers ingebeeld kutverschijnsel.

A-mén!

En wat betreft nare dingen in je leven. Mensen worden ziek, gaan dood, overkomt allerlei narigheid. Leer er maar mee leven want het zal je vaker gebeuren.
AFSCHEID NEMEN BESTAAT PIET
Alle reacties Link kopieren
quote:liara schreef op 20 augustus 2014 @ 10:46:

[...]





Dat wel ja. Maar waarom daar dan weer zo overdreven een "crisis" van maken. Je zoekt gewoon nog een beetje je weg op die leeftijd, daar hoef je toch niet zo dramatisch over te doen?

Een topic openen vind ik niet erg dramatisch.



En de term 'quarter-life crisis' is verzonnen door journalisten die wat te schrijven zoeken, en een onderwerp zien in jonge mensen die een beetje hun weg zoeken.
Alle reacties Link kopieren
Voor mij een deels herkenbaar.



In mijn jeugd zijn we 2keer door natuurgeweld ons huis kwijt geraakt. Beide keren hebben we ons huis herbouwd, ergens anders. Er was altijd wel iemand die stond te klagen over hun oude huis en dat wij zo'n mooie nieuwe hadden. Mijn vader en vrienden hebben beide keren het huis zelf herbouwd.



Kijk om je heen wat je hebt, en ik niet naar wat je niet hebt.

Als ik zou opnoemen wat ik allemaal wil, maar nie heb dan keiig ik vanzelf ook een life crisis.
quote:hatsetats schreef op 20 augustus 2014 @ 10:50:

[...]



A-mén!

En wat betreft nare dingen in je leven. Mensen worden ziek, gaan dood, overkomt allerlei narigheid. Leer er maar mee leven want het zal je vaker gebeuren.Precies.
Alle reacties Link kopieren
quote:muts87 schreef op 19 augustus 2014 @ 20:31:Waar ik echt veel energie en voldoening uit haal is reizen en nieuwe mensen ontmoeten. Maar ik kan natuurlijk ook niet continu op vakantie gaan.

TO, google eens rond op digital nomads.



Dat zijn mensen die hun werk zo georganiseerd hebben dat ze niet op kantoor hoeven komen, en die dus overal ter wereld hun werk kunnen doen. Die mensen reizen de hele wereld over, elke paar maanden een andere stad.



Een tijd geleden was er hier ook een topic over. Velen (ik ook) dachten toen dat het een scam was, maar ik heb later ontdekt dat er wel degelijk een hele groep mensen bestaat die zo leeft, door bijvoorbeeld designwerk, programmeerwerk of een succesvol blog.



Zie bijvoorbeeld http://www.reddit.com/r/digitalnomad



Als je écht niet voor een 9 tot 5 leventje gemaakt bent, leef dan daar ook naar. Dat is zinvoller dan heeeeel hard proberen tevreden te zijn met je leventje, omdat een aantal forummers hier zeggen dat dat moet, en dan alsnog op je 60ste erachter komen dat je niet hebt geleefd zoals jijzelf dat wilde.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben dus zon gesetteld iemand

Het afgelopen jaar is ook heftig geweest en ik zag er erg naar uit om ons gewone leventje weer op te pakken toen het wat rustiger werd.

Maar dat lukt dus niet zo, omdat je 'wakker' geschud bent, door een gebeurtenis waardoor je geraakt bent. Je denkt dan overal veel meer over na, misschien teveel.....

Het is dus een kwestie van jezelf hervinden en je leven in balans brengen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Anna37 schreef op 19 augustus 2014 @ 23:29:

Je hoeft niet 'alles' uit het leven te halen.Je hoeft het inderdaad niet, maar waarom zou je het niet willen? Als je in een restaurant bent bestel je toch ook datgene wat jou het lekkerst lijkt? Waarom zou je je leven, dat je maar 1 x leidt anders aan pakken?
Alle reacties Link kopieren
Ik las hier toevallig vandaag een stuk over, en ik moest meteen aan dit topic denken. Misschien zit hier een kern van waarheid in? Ik weet het niet!



http://www.huffingtonpost ... -y-unhappy_b_3930620.html
Alle reacties Link kopieren
quote:saartjuhzes schreef op 20 augustus 2014 @ 12:21:

[...]



Je hoeft het inderdaad niet, maar waarom zou je het niet willen? Als je in een restaurant bent bestel je toch ook datgene wat jou het lekkerst lijkt? Waarom zou je je leven, dat je maar 1 x leidt anders aan pakken?Omdat je niet alles het leven kunt halen.Dat is zwaar onrealistisch.

Ten eerste, wat is 'alles'? Ten tweede, je kunt willen en plannen en dromen wat je wilt, het leven haalt je altijd in. Ziekte, financiële zorgen, wensen die gewoon nooit in vervulling kunnen gaan, een vliegtuig dat uit de lucht wordt geschoten, onbeantwoorde liefdes. Sta je dn met je rijtje onvervulde, onrealistische dromen ongelukkig te wezen. Ongelukkig vanwege de nare gebeurtenis en nog een stukkie extra omdat je droom aan barrels ligt.

Natuurlijk mag je dromen, idealen en ambities hebben, wees alleen realistisch. 'Alles' is niet realistisch. Van 'alles willen' word je doodongelukkig.
AFSCHEID NEMEN BESTAAT PIET
Alle reacties Link kopieren
quote:hatsetats schreef op 20 augustus 2014 @ 12:28:

[...]



Omdat je niet alles het leven kunt halen.Dat is zwaar onrealistisch.

Ten eerste, wat is 'alles'? Ten tweede, je kunt willen en plannen en dromen wat je wilt, het leven haalt je altijd in. Ziekte, financiële zorgen, wensen die gewoon nooit in vervulling kunnen gaan, een vliegtuig dat uit de lucht wordt geschoten, onbeantwoorde liefdes. Sta je dn met je rijtje onvervulde, onrealistische dromen ongelukkig te wezen. .

Het superperfecte leven zul je niet krijgen. Wil niet zeggen dat je dan maar niet meer moet gaan plannen en dromen 'want er zal toch wel weer iets tussen komen'.



Ik heb een jaar geleden mijn droomreis gemaakt. Geen spijt van. Het ging niet altijd even perfect zoals de reisgidsen afspiegelen, maar het was wel bijzonder. Niemand pakt me dat meer af.



Om maar even in de restaurant metafoor te blijven, je zal nooit expres niet het lekkerst lijkende gerecht bestellen 'omdat het toch wel tegen gaat vallen'.



Wel bestel je soms dat gerecht niet omdat je dat te duur vindt. Maar zelfs dan, dan bestel je van de goedkopere gerechten dat gerecht wat jou het lekkerst lijkt.
Alle reacties Link kopieren
quote:saartjuhzes schreef op 20 augustus 2014 @ 13:04:

[...]



Het superperfecte leven zul je niet krijgen. Wil niet zeggen dat je dan maar niet meer moet gaan plannen en dromen 'want er zal toch wel weer iets tussen komen'.



Ik heb een jaar geleden mijn droomreis gemaakt. Geen spijt van. Het ging niet altijd even perfect zoals de reisgidsen afspiegelen, maar het was wel bijzonder. Niemand pakt me dat meer af.



Om maar even in de restaurant metafoor te blijven, je zal nooit expres niet het lekkerst lijkende gerecht bestellen 'omdat het toch wel tegen gaat vallen'.



Wel bestel je soms dat gerecht niet omdat je dat te duur vindt. Maar zelfs dan, dan bestel je van de goedkopere gerechten dat gerecht wat jou het lekkerst lijkt.Het gaat ook niet om ík plan maar niks meer want...'. Het gaat erom dat je realistisch bent wanneer er drol van je hele planning terecht komt. Of wanneer je behaalde doel, verwezenlijkte droom zwaar tegenvalt. Dat je daar niet van in een crisis schiet.
AFSCHEID NEMEN BESTAAT PIET
Alle reacties Link kopieren
quote:hatsetats schreef op 20 augustus 2014 @ 12:28:

[...]





Natuurlijk mag je dromen, idealen en ambities hebben, wees alleen realistisch. 'Alles' is niet realistisch. Van 'alles willen' word je doodongelukkig.

Nog even een toevoeging: alles uit het leven halen betekent natuurlijk ook dat je soms moet kiezen. Wil je reizen, dan zit een duur droomhuis er niet in. Wil je kinderen? Dan zul je je reisplannen op zijn minst aan moeten passen. Wil je een 'top' carrière? dan kan je beter geen 5 kinderen op de wereld zetten of het halve jaar weg zijn.



Want als je alles wil haal je juist niet alles uit het leven. Dan heb je van alles maar een beetje.



Dus op dat punt snap ik de gedachte wel.
Alle reacties Link kopieren
Alles uit het leven halen betekent bij mij dus: Niet per sé alles willen.



Maar radicale keuzes maken als dat nodig is. Dromen najagen en daar dan soms ook andere levenspaden voor opgeven.



In ieder geval niet geforceerd tevreden gaan zitten wezen in een Nederlandse buitenwijk, omdat anderen zich daar heel prettig bij voelen en jou hebben aan gepraat dat jij dat ook moet zijn..
Ik ben het met je eens hoor Saartjuh Zoals je me quoot is een beetje uit zn context. Volgens mij zeggen we hetzelfde. Als je niet blij bent met wat je hebt, onderzoek je mogelijkheden en probeer dingen uit (maar het is geen 'moeten', het is een 'mogen' als je in de gelukkige omstandigheden zit).



Het is misschien lastiger om veel keuzes te hebben, maar ik zie regelmatig mensen die door omstandigheden niet de mogelijkheid hebben om als appel wat verder van de boom te vallen, de dingen wat anders aan te pakken dan de rest van hun omgeving, en dat wel zouden willen en dat is niet prettig (mild uitgedrukt).
Alle reacties Link kopieren
quote:Anna37 schreef op 20 augustus 2014 @ 15:53:

Ik ben het met je eens hoor Saartjuh Zoals je me quoot is een beetje uit zn context. Volgens mij zeggen we hetzelfde. Als je niet blij bent met wat je hebt, onderzoek je mogelijkheden en probeer dingen uit.



Het is misschien lastiger om veel keuzes te hebben, maar ik zie regelmatig mensen die door omstandigheden niet de mogelijkheid hebben om als appel wat verder van de boom te vallen en dingen wat anders aan te pakken dan de rest van hun omgeving en dat wel zouden willen en dat is niet prettig.Ja dat is wel jammer. En daarom zou TO inderdaad dingen uit moeten proberen. En dankbaar zijn voor de mogelijkheden die ze heeft.



Als ik zeg dat TO niks heeft aan geforceerd dankbaar zitten wezen doel ik op dankbaarheid voor een leven dat haar niet past. Mooi dat je gezond bent en een nette baan en keurig huis hebt. Maar als je daar niet gelukkig van wordt heb je er niks aan, dat een ander die dat wél is, zegt dat je maar vooral dankbaar moet zijn.



Dankbaar proberen te zijn is dan niet de meest verstandige keuze, beter kan ze dan voor een ander leven te kiezen.
Alle reacties Link kopieren
quote:saartjuhzes schreef op 20 augustus 2014 @ 13:11:

[...]



Nog even een toevoeging: alles uit het leven halen betekent natuurlijk ook dat je soms moet kiezen. Wil je reizen, dan zit een duur droomhuis er niet in. Wil je kinderen? Dan zul je je reisplannen op zijn minst aan moeten passen. Wil je een 'top' carrière? dan kan je beter geen 5 kinderen op de wereld zetten of het halve jaar weg zijn.



Want als je alles wil haal je juist niet alles uit het leven. Dan heb je van alles maar een beetje.



Dus op dat punt snap ik de gedachte wel.Maar daar gaat het mis vaak. Want vooral jonge mensen zijn behoorlijk verwend met alles krijgen wat je hartje begeerd.
AFSCHEID NEMEN BESTAAT PIET
Persoonlijk pas ik op diverse manieren niet in dat artikel van de Huffington Post (oa te oud, en realiteit is al heel lang heel veel beter dan verwachtingen -en was al helemaal niet verwend-). Toch weet ik zeker dat ik het heel zwaar had gekregen in een regulier gesettled bestaan.



Ik heb er helemaal geen moeite mee dat andere mensen dat leven graag leiden, sterker nog er zijn mensen die ik bijzonder respecteer die precies dat doen (vinex wijk, twee kids etc). Een ziekte of overlijden is soms een trigger om iets om te gooien in een leven of juist blij te zijn met wat je hebt zoals its-me beschrijft, ook prima. Verschillende mensen, verschillende wensen, en soms duurt het even voordat je je draai hebt gevonden.



Ik denk eerder dat die generatie Y erg opgevoed is met doelmatig, gepland van A naar B, leven. Dat zal voor sommige mensen prima werken, maar andere hebben wat meer trial and error nodig, en dat kost soms wat tijd (en dat stond niet in het stappenplan...).
quote:hatsetats schreef op 20 augustus 2014 @ 16:20:

[...]



Maar daar gaat het mis vaak. Want vooral jonge mensen zijn behoorlijk verwend met alles krijgen wat je hartje begeerd.

Wat een gezeur over dat je niet mag zeuren zeg, van jou en nog wat anderen.



En ik wil ook wel even een potje breken voor mijn generatie 20-ers, die tijdens de crisis afstuderen en vaak maar moeilijk aan een baan en een huis komen en heel wat te bewijzen hebben. Ik zie om mij heen voornamelijk hardwerkende mensen die hun best doen en leuke en nare dingen meemaken en daar hun weg in proberen te vinden, net zoals mensen die ouder en jonger zijn.



Maar dat terzijde. Blijkbaar zit TO -westers modeverschijnsel of niet- niet helemaal lekker in haar vel. Vervelend voor je TO. Ik herken het niet echt want mijn leven is altijd vrij turbulent maar misschien kan je een combinatie doen van:

1. Proberen te accepteren dat je nu gelukkig bent, dat je de toekomst niet kan voorspellen en dat het leven *als je geluk hebt) nu eenmaal vaak gewoon een beetje voortkabbelt en niet een grote juichende dramashow is zoals je op tv ziet.

2. Proberen te ontdekken wat je nou mist, en dat op gaan zoeken.



En als je veel piekert helpt het altijd om gewoon iets actiefs te doen, dan heb je daar minder tijd voor.
Alle reacties Link kopieren
quote:jasse schreef op 20 augustus 2014 @ 16:52:

[...]



Wat een gezeur over dat je niet mag zeuren zeg, van jou en nog wat anderen.



Lé-zen!



En ik wil ook wel even een potje breken voor mijn generatie 20-ers, die tijdens de crisis afstuderen en vaak maar moeilijk aan een baan en een huis komen en heel wat te bewijzen hebben. Ik zie om mij heen voornamelijk hardwerkende mensen die hun best doen en leuke en nare dingen meemaken en daar hun weg in proberen te vinden, net zoals mensen die ouder en jonger zijn.



Ja je bent zielig. Ooit van de jaren 80 gehoord?
AFSCHEID NEMEN BESTAAT PIET
Wat reageer je raar. Ik schrijf overigens nergens dat mijn generatie het moeilijker heeft dan andere generaties en dat crisistijd alleen aan ons voorbehouden is. Ik schrijf enkel dat iedere generatie en ieder mens zijn veldslagen wel te strijden heeft.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven