Rust bij shock?

20-08-2014 16:39 105 berichten
Alle reacties Link kopieren
Even een woord vooraf. Ik vraag me dit gewoon af, ik hoef geen discussies over goed, niet goed, ik denk dat we het daar allemaal mee eens zijn. Het is allemaal gruwelijk.



Jaren geleden zag ik een filmpje van iemand die geëxecuteerd zou worden. Wat me vooral opviel was de totale rust van die persoon. Gene zichtbare angst, niet gillen, niet proberen te verweren.



Ik vraag mij af, waarom stelt het lichaam op dat moment geen vecht/vlucht mechanisme in werking?



Nu ook met het filmpje wat circuleert van die journalist. Ik heb hem niet bekeken, maar al eerder eens een soortgelijk filmpje gezien (jammer genoeg).

Waarom is die man zo vreselijk rustig? Wat maakt dat je hersenen er geen totale paniek van maken? Of zou er drugs in het spel zijn? Kalmeringsmiddelen?



Je weet zelf nooit wat je zou doen natuurlijk, zeker niet in zo'n levenbedreigende situatie, maar als je in zo'n land opgesloten zit en je weet wat er gaat gebeuren, dan doe je toch iets? Of sluiten de hersenen zich af?



Ik ben benieuwd of er iemand is met kennis van zaken. Het brein is een bijzonder ding.
But if you hurt what's mine. I'll sure as hell retaliate.
depressie? dissociatie?

er zijn ook veroordeelden die schreeuwen en bidden
quote:dubbeltje4 schreef op 20 augustus 2014 @ 17:49:

Maar wat gebeurt er bij langdurige stress?



Zoals bij een terdoodveroordeelde?Ik denk niet niet veel anders dan bij iemand die kanker heeft bijvoorbeeld. Wéten dat je doodgaat en dat dat onvermijdelijk is. En dus je perspectief verschuiven.
Alle reacties Link kopieren
quote:sabbaticalmeds schreef op 20 augustus 2014 @ 16:41:

als je niet kan vechten of vluchten dan sluit je jezelf af voor wat er gebeurt denk ik. Rust is eigenlijk terugtrekken uit de werkelijkheid.



Dat denk ik ook. Vooral bij documentaires of bij films op waarheid gebaseerd op de WO II, waarbij de mensen `weten` dat ze het niet gaan overleven, hoe kan het dat ze nog zoveel rust kunnen bewaren?



Ik denk wel eens, als je gesommeerd wordt een massagraf te graven en je vlucht gelijk met zijn allen, misschien dat er dan nog een paar weten te overleven.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet weet wat ik zou doen. Als je in vrijheid kan bedenken wat je in die situatie zou doen, dat is niet realistisch. We willen `allemaal` wel denken dat we heel heldhaftig zijn in bepaalde situaties maar of we het ook zijn als je jouw beslissing kan bekopen met de dood, of de dood voor jouw gezin/familie ..... wie weet wat je dan beslist.



Maar ik wijk waarschijnlijk af. Ik denk dat je in veel gevallen niet weet hoe je reageert in bepaalde situaties.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
quote:Ikhierhuh schreef op 20 augustus 2014 @ 17:51:

Ik heb de video niet gezien, wel lang geleden zoiets niks vermoeden; vreselijk!! Ik denk idd. dat je hersenen op zwart gaan, je weet namelijk dat geen enkele manier is om weg te vluchten; je geef je over aan je lot.



Wat ik niet kan begrijpen is hoe mensen hiernaar kunnen kijken.



Ik kan niet begrijpen hoe mensen zo iets kunnen DOEN...



Ik kijk om dat het nieuws is, om mij er van te door dringen hoe ernstig de situatie is, om dat er al te veel mensen weg kijken, om toch een oprechte emotie te hebben (en iedere keer ben ik weer geschokt het went echt nooit), dat het geen nummers in een krant zijn of op acht uur journaal maar mensen, en de mensen die het uit voeren moeten worden bestreden en ook de aanhangers en fans die hier wonen.



Zou ook willen dat iedereen lief was maar dit is niet zo, en met het kijken van die beelden kan ik mij zelf niet voor de gek houden door te gaan wens denken. hier om kijk ik.
Alle reacties Link kopieren
Deze man was al 2 jaar gevangen.

Ik denk dat niemand zich kan voorstellen hoe dat was, laat staan hoe het is om na die twee jaar te worden geëxecuteerd.
"Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt"
quote:strikjemetstippels schreef op 20 augustus 2014 @ 17:55:

[...]



Ik kan niet begrijpen hoe mensen zo iets kunnen DOEN...



Ik kijk om dat het nieuws is, om mij er van te door dringen hoe ernstig de situatie is, om dat er al te veel mensen weg kijken, om toch een oprechte emotie te hebben (en iedere keer ben ik weer geschokt het went echt nooit), dat het geen nummers in een krant zijn of op acht uur journaal maar mensen, en de mensen die het uit voeren moeten worden bestreden en ook de aanhangers en fans die hier wonen.



Zou ook willen dat iedereen lief was maar dit is niet zo, en met het kijken van die beelden kan ik mij zelf niet voor de gek houden door te gaan wens denken. hier om kijk ik.Hm, kijken stompt af hoor, het doordringt je op de lange duur niet van de ernst van dingen, je raakt eraan gewend.
Alle reacties Link kopieren
ergens is het waanzin dat dit soort filmpjes kan circuleren.
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
quote:Thordis schreef op 20 augustus 2014 @ 17:58:

[...]



Hm, kijken stompt af hoor, het doordringt je op de lange duur niet van de ernst van dingen, je raakt eraan gewend.Klopt.
"Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt"
Alle reacties Link kopieren
quote:sabbaticalmeds schreef op 20 augustus 2014 @ 16:57:

ik heb het filmpje niet gezien en dat wil ik ook zo houden.

Bij de executies in de USA leven de gevangen lang toe naar hun executie ze worden daar ook op voorbereid. Als ik het zo opschrijf besef ik me wat enorm onmenselijk dat is. BAHHet is echt idioot ja. Nou was ik al tegen de doodstraf maar dit versterkt het nog maar weer eens.
Alle reacties Link kopieren
quote:valentinamaria schreef op 20 augustus 2014 @ 17:59:

ergens is het waanzin dat dit soort filmpjes kan circuleren.Vind je? Dat is toch echt van alle tijden. Met internet is het alleen maar eenvoudiger geworden.
"Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt"
Ik stuitte gisteren per ongeluk op foto's van die terrorist uit Nederland met afgehakte hoofden in zijn hand. Ik Google zijn naam om het achtergrondverhaal te lezen, stonden er opeens afbeeldingen in beeld van hem met afgehakte hoofden in zijn hand. En ik schrok er eigenlijk niet eens echt van. En dat vond ik dan weer schokkend.
Alle reacties Link kopieren
quote:strikjemetstippels schreef op 20 augustus 2014 @ 17:55:

[...]



Ik kan niet begrijpen hoe mensen zo iets kunnen DOEN...



Ik kijk om dat het nieuws is, om mij er van te door dringen hoe ernstig de situatie is, om dat er al te veel mensen weg kijken, om toch een oprechte emotie te hebben (en iedere keer ben ik weer geschokt het went echt nooit), dat het geen nummers in een krant zijn of op acht uur journaal maar mensen, en de mensen die het uit voeren moeten worden bestreden en ook de aanhangers en fans die hier wonen.



Zou ook willen dat iedereen lief was maar dit is niet zo, en met het kijken van die beelden kan ik mij zelf niet voor de gek houden door te gaan wens denken. hier om kijk ik.



En ik wel dan?



De wereld is zeer zeker niet perfect, is iedere dag te zien, ik doe alles wat ik kan om onze wereld beter te maken; voor iedereen en waar dan ook. Maar invloed op? Helaas niet.



Ik lees kranten, nieuws kijken op TV doe ik al lang niet meer, mijn wereld is al pittig genoeg, ik kan, voorlopig, niks meer bij hebben.
quote:Thordis schreef op 20 augustus 2014 @ 17:58:

[...]



Hm, kijken stompt af hoor, het doordringt je op de lange duur niet van de ernst van dingen, je raakt eraan gewend.

Nou niks van gemerkt, ik zit nog steeds met een hartslag van 180 bij zo'n filmpje.



Beetje vreemd ook dat er een beetje wordt gedaan als of je iets mankeert als je kijkt naar dat soort beelden, ik bedoel het zijn die idioten die vreemd zijn en de beelden maken. Hoe vaak ik het ook zie, ik blijf het gruwelijk vinden, om dat ik niet zo ben. Ik ben steeds bozer eerlijk gezegd door dat geweld, niet minder.
Alle reacties Link kopieren
Trouwens, ik kan me nog herinneren dat ik 17 jaar geleden ook sites bekeek als rotten.com. dat was echt een macabere nieuwsgierigheid als jong kuiken zijnde.
"Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt"
Alle reacties Link kopieren
quote:valentinamaria schreef op 20 augustus 2014 @ 17:59:

ergens is het waanzin dat dit soort filmpjes kan circuleren.Echt.
Alle reacties Link kopieren
quote:saaaaar81 schreef op 20 augustus 2014 @ 18:01[/message]:

[...]





Vind je? Dat is toch echt van alle tijden. Met internet is het alleen maar eenvoudiger geworden.



hoe meer ik meemaak, hoe waanzinniger ik het vind.

wie wil dit soort dingen nou zien?



en hoe halen de daders het in hun hoofd dit te verspreiden.
wij slapen nooit.
quote:Ikhierhuh schreef op 20 augustus 2014 @ 18:01:

[...]





En ik wel dan?



De wereld is zeer zeker niet perfect, is iedere dag te zien, ik doe alles wat ik kan om onze wereld beter te maken; voor iedereen en waar dan ook. Maar invloed op? Helaas niet.



Ik lees kranten, nieuws kijken op TV doe ik al lang niet meer, mijn wereld is al pittig genoeg, ik kan, voorlopig, niks meer bij hebben.

je hebt er wel invloed op, dat moet ook, want het was een Britse jongen die die kop af sneed, en een Nederlandse jongen in dat bericht van Thordis. Het gebeurt hier, onder ons...en dat heeft wel met ons te maken (en dat bedoelde ik met mijn berichtje ook).



The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.
Alle reacties Link kopieren
quote:strikjemetstippels schreef op 20 augustus 2014 @ 18:04:

[...]



je hebt er wel invloed op, dat moet ook, want het was een Britse jongen die die kop af sneed, en een Nederlandse jongen in dat bericht van Thordis. Het gebeurt hier, onder ons...en dat heeft wel met ons te maken (en dat bedoelde ik met mijn berichtje ook).



The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.Als het zo is, dan, dan ben ik blij om.
Alle reacties Link kopieren
quote:strikjemetstippels schreef op 20 augustus 2014 @ 18:01:

[...]



Nou niks van gemerkt, ik zit nog steeds met een hartslag van 180 bij zo'n filmpje.



Beetje vreemd ook dat er een beetje wordt gedaan als of je iets mankeert als je kijkt naar dat soort beelden, ik bedoel het zijn die idioten die vreemd zijn en de beelden maken. Hoe vaak ik het ook zie, ik blijf het gruwelijk vinden, om dat ik niet zo ben. Ik ben steeds bozer eerlijk gezegd door dat geweld, niet minder.





En voel je je nu beter nu je boos bent? Kun je ee nu dan wat aan doen? Zijn ze minder dood? Worden er minder mensen gemarteld en vermoord?



Nee he. Shit dat de enige die ermee zit jij zelf bent.
"Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt"
Alle reacties Link kopieren
quote:valentinamaria schreef op 20 augustus 2014 @ 18:03:

[...]





hoe meer ik meemaak, hoe waanzinniger ik het vind.

wie wil dit soort dingen nou zien?



en hoe halen de daders het in hun hoofd dit te verspreiden.





Bedoel je niet hoe ze het in hun hoofd halen om te doen?

Mensen die dit doen acht ik in staat om nergens een grens bij te hebben behalve bij hun eigen doelen.
"Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt"
quote:saaaaar81 schreef op 20 augustus 2014 @ 18:05:

[...]





En voel je je nu beter nu je boos bent? Kun je ee nu dan wat aan doen? Zijn ze minder dood? Worden er minder mensen gemarteld en vermoord?



Nee he. Shit dat de enige die ermee zit jij zelf bent.

Waar om zo agressief? Ik ben er bewust van geworden dat er hier in het westen een groot draag vlak is voor die absurde moorden daar, en daar zal ik mijn stem gedrag op gaan aan passen en mijn doen en laten.



Of moet je alleen blij nieuws volgen? Kom op zeg.
Alle reacties Link kopieren
quote:saaaaar81 schreef op 20 augustus 2014 @ 18:08[/message]:

[...]





Bedoel je niet hoe ze het in hun hoofd halen om te doen?

Mensen die dit doen acht ik in staat om nergens een grens bij te hebben behalve bij hun eigen doelen.



ze zijn ook grenzeloos.

en maken het nog erger door hun grenzeloosheid vast te leggen en te verspreiden.
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
Waarom lees jij agressiviteit?

Dat is nl totaal niet van toepassing.



Ik neem dit nieuws overigens als kennisgeving aan, ook dan kan ik mijn stemgedrag aanpassen. Daarhoef ik geen executie voor te zien.
"Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt"
Alle reacties Link kopieren
quote:valentinamaria schreef op 20 augustus 2014 @ 18:11:

[...]





ze zijn ook grenzeloos.

en maken het nog erger door hun grenzeloosheid vast te leggen en te verspreiden.Maar dat is ook hun bedoeling. Ze hoeven niet als lieve troetelbeertjes over te komen, deste meer als koelbloedige, niets ontziende moordenaars. Macht door angst.
"Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt"
Alle reacties Link kopieren
het gaat ook puur om angst zaaien.

en tegelijkertijd winnen ze zieltjes op deze manier.
wij slapen nooit.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven