Sta jij op voor ouderen en zwangeren?

20-08-2014 16:27 305 berichten
Ik zat in de bus en een oude vrouw vertelde mij dat er tegenwoordig niemand nog opstond voor ouderen.

Ik kan mij dat niet voorstellen; ik sta altijd op voor ouderen mensen en duidelijk zichtbare zwangeren(dat je niet vergist ).
Ik sta zelf niet op in de bus voor zwangere of oudere.



Ik sta wel op voor iemand die moeite heeft om te moeten staan.

Dat kan een oudere of een zwangere zijn maar kan ook een jongeman van een jaar of 20 zijn.

Ook kleine kinderen laat ik liever niet staan.
Ik blijf lekker op mijn krent zitten: zwanger is een keuze en ziek is ook een keuze, er bestaat zoiets als euthanasie.



En net als Thordis ben ik hierboven niet serieus.
Voor 'n oudere zou ik wel opstaan (hypothetisch, want ik reis niet met het OV) voor 'n zwangere niet. Een zwangerschap doet iemand zichzelf aan en als ze zichzelf dan ook nog kwelt door met het OV te gaan ipv met eigen vervoer, dan doet ze dat ook zichzelf aan.

Misschien moeten ze zwangeren extra toeslagen laten betalen zodat ze zitgarantie kunnen kopen ofzo.
Alle reacties Link kopieren
O en opstaan voor zwangeren vind ik sowieso onzin. Toen ik zelf zwanger was, verwachtte ik ook absoluut niet dat mensen voor me op zouden staan (wat ze ook niet deden).



Het is toch mijn eigen keuze om 9 maanden met een dikke buik rond te lopen en daarmee ook nog eens tijdens de spits het OV in te stappen?
Ik sta niet meer op omdat ik nu zelf fysiek beperkt ben. Daarvoor heb ik het altijd wel gedaan. En het is idd opvallend hoe weinig mensen opstaan.
Alle reacties Link kopieren
quote:Annelaure schreef op 20 augustus 2014 @ 17:31:

[...]



Ik snap dat niet. Waarom moet dat meisje van 16 opstaan en niet iemand anders? Ik vind het ontzettend asociaal om boos te worden op 1 specifiek iemand terwijl de rest van de bus precies hetzelfde doet.

Precies. Ik zeg dan meestal in het algemeen 'goh, zou er iemand willen opstaan voor deze meneer/mevrouw?



En dan nóg zijn sommige mensen dan doof en ontwijken je blik..
elninjoo ik was zo benieuwd naar jouw reactie.



Elninjoo en Java,Maar stel je komt van je werk en je kunt niet meer autorijden, omdat dat niet gaat met je zwangere buik. Hoe kom je dan van naar A naar B volgens jullie dan?
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het echt raar wanneer je niet even opstaat voor iemand die meer moeite heeft met staan dan jij. Of dat nu een bejaarde, zwangere, iemand met een kruk is of iemand met kids, dat maakt ook niet uit. Ook na een werkdag of wanneer je voeten moe zijn.
AFSCHEID NEMEN BESTAAT PIET
quote:elninjoo schreef op 20 augustus 2014 @ 17:48:

Voor 'n oudere zou ik wel opstaan (hypothetisch, want ik reis niet met het OV) voor 'n zwangere niet. Een zwangerschap doet iemand zichzelf aan en als ze zichzelf dan ook nog kwelt door met het OV te gaan ipv met eigen vervoer, dan doet ze dat ook zichzelf aan.

Misschien moeten ze zwangeren extra toeslagen laten betalen zodat ze zitgarantie kunnen kopen ofzo.



Ik denk dan dat jij geen grap maakt.

Maar weetje, er zijn mensen die geen rijbewijs hebben. En om het helemaal vreemd voor je te maken zijn er in de groep mensen die geen rijbewijs hebben mensen die graag kinderen willen. En dat kan prima hoor.



Een extra toeslag voor een zitgarantie vindt ik geen gek idee trouwens.
Alle reacties Link kopieren
Toen ik zelf nog niet lichamelijk beperkt was, stond ik wel op voor ouderen, maar altijd werd dat afgeslagen door de oudere in kwestie. Ze leken juist te willen bewijzen dat ze nog prima konden staan. Zo ben ik ook minder noodzaak gaan zien in opstaan voor ouderen; voor je het weet beledig je iemand.
quote:fientje1982 schreef op 20 augustus 2014 @ 17:51:

elninjoo ik was zo benieuwd naar jouw reactie.



Elninjoo en Java,Maar stel je komt van je werk en je kunt niet meer autorijden, omdat dat niet gaat met je zwangere buik. Hoe kom je dan van naar A naar B volgens jullie dan?Waarom zou je niet meer auto kunnen rijden als je zwanger bent? Dat heb ik nog nooit eerder gehoord. Met OV moeten is toch veel zwaarder? En anders laat je je door je man ophalen/brengen. Neem tenminste aan dat je als zwangere een partner hebt waar je op terug kunt vallen?
Alle reacties Link kopieren
quote:hatsetats schreef op 20 augustus 2014 @ 17:51:

Ik vind het echt raar wanneer je niet even opstaat voor iemand die meer moeite heeft met staan dan jij. Of dat nu een bejaarde, zwangere, iemand met een kruk is of iemand met kids, dat maakt ook niet uit. Ook na een werkdag of wanneer je voeten moe zijn.Degene heeft dan dus in mijn ogen niet meer moeite met staan. Ik doe het namelijk alleen als ik echt bijna niet op mijn voeten kan staan van de pijn (heb gekke voeten)
Alle reacties Link kopieren
Oh en ik vraag het eigenlijk altijd even; wilt u hier zitten?
quote:flower2.0 schreef op 20 augustus 2014 @ 17:53:

[...]





Ik denk dan dat jij geen grap maakt.

Maar weetje, er zijn mensen die geen rijbewijs hebben. En om het helemaal vreemd voor je te maken zijn er in de groep mensen die geen rijbewijs hebben mensen die graag kinderen willen. En dat kan prima hoor.



Een extra toeslag voor een zitgarantie vindt ik geen gek idee trouwens.Ik vind het idd vreemd als mensen aan kinderen beginnen terwijl ze nog niet kunnen auto rijden. Met kinderen zul je je toch ook moeten kunnen verplaatsen (dokter, ziekenhuis, opvang/school, clubjes etc. etc.) en het lijkt me allerminst veilig om met zo'n stel koters op 'n fiets te gaan zitten door weer en wind.
Hihi die Elninjoo. Je weet bij jou niet eens waar je moet beginnen met uitleggen.

Nog eentje dan, misschien kunnen mensen wel auto rijden, maar mogen ze dat niet vanwege hun medicijnen die ze slikken.



En hoewel ik heel blij ben met mijn man, zijn er ook genoeg vrouwen die alleenstaand zijn terwijl ze zwanger zijn. Bewust of onbewust.



Aah toch weer laten verleiden door 2 uitspraken.
Alle reacties Link kopieren
In mijn omgeving wordt er nog heel veel opgestaan voor ouderen en zwangeren. Ik reis dagelijks met het ov voor mijn werk (en nee, ik ben niet arm en heb ook een rijbewijs+auto, het is simpelweg sneller) en mij valt het op dat steeds meer ouderen het niet leuk vinden als er zitplekken aangeboden worden. Sommigen worden zelfs boos.... Het is ook nooit goed.
quote:elninjoo schreef op 20 augustus 2014 @ 17:56:

[...]



Ik vind het idd vreemd als mensen aan kinderen beginnen terwijl ze nog niet kunnen auto rijden. Met kinderen zul je je toch ook moeten kunnen verplaatsen (dokter, ziekenhuis, opvang/school, clubjes etc. etc.) en het lijkt me allerminst veilig om met zo'n stel koters op 'n fiets te gaan zitten door weer en wind.Eens!
Alle reacties Link kopieren
quote:badeendje12 schreef op 20 augustus 2014 @ 17:18:

Ik sta altijd op voor ouderen. Ik stond eens in een stampvolle bus en naast mij stond een hele oude meneer, hij joeg niemand van zijn plaats af en ik zei ook niks.. Tot er een plaats vrijkwam en meneer erheen liep en voor zijn neus ging er een 16 jarige huppeltrut zitten. Ik heb aardig gevraagd of ze meneer wilt laten zitten, kreeg toen als antwoord dat ze moe was en net als ieder ander betaald had dus recht had om te zitten... Toen ben ik middenin de bus heel kwaad geworden en gezegd dat als ze niet zelf opstaat ik haar zelf de bus uitduw. De buschauffeur was het met me eens. Ze ging staan. En toen ik boos werd stonden gelijk 5 andere mensen hun plaats af, ook gelijk gezegd dat het nu een beetje laat is en ze maar weer lekker op hun reet moesten gaan zitten. Ben nu alweer boos haha!



Zoals ik dus zei: mijn dochter... Chronisch pijnpatient.. Heeft zelfs in een rolstoel gezeten... Ik denk dat ze met een actie als de jouwe huilend de bus uitgegaan was en dan had ik haar, als wrak, op mogen halen. Ik zit me nu al kwaad te maken.



Kijk, voordat je verder oordeelt ook vooral eens op de site 'onzichtbaar ziek' gestart door een jonge meid, die in het ziekenhuis commentaar kreeg dat ze zo nodig met de lift moest.



Niet alles is wat het lijkt. Ja, er zijn mensen, die asociaal zijn en niet opstaan. In Duitsland was er een complete schoolklas, die de stoeltjes bezette, terwijl ik met hoogzwangere buik en bekkeninstabiliteit stond. Maar pas op met gelijk jonge mensen uit te schelden. Alsjeblieft...
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Is er al iemand langs geweest die niet opstaat?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Hahahaha, Elninjo, mijn ouders hebben nog steeds geen rijbewijs, stelletje hippies! En wel vier kinderen, gaat best hoor, met een beetje goede wil....
Alle reacties Link kopieren
Een zwangere kan toch ook gewoon staan in het OV? En ondertussen in de gaten houden of er een plekje vrij komt, net zoals de andere vermoeide mensen in de avondspits? En als het echt niet meer gaat, kan ze dat natuurlijk altijd nog met haar charmantste glimlach duidelijk maken aan de zittende, kauwgomkauwende puber. Daar bereik je meer mee dan met een verongelijkt gezicht.



Zelf was ik trouwens beide keren hoogzwanger in de winter, dus mensen hadden het niet eens zo snel in de gaten, met mijn dikke winterjas en verder slanke postuur.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb evenwicht stoornis. Als het echt niet kan blijf ik staan. Ik sta niet voor andere op. Het is wel een gebeurt dat ik instapte en de bus al reed terwijl ik onderweg was naar een zitplek. Dan word ik de hele bus door geslingerd.Ik weet het, het is aso maar ik kan het gewoon niet.
Alle reacties Link kopieren
Dan kun je dat toch zeggen Dreamer? Waarom moet ik er maar vanuit gaan dat iemand chronisch ziek is?
AFSCHEID NEMEN BESTAAT PIET
Sinds ik met een gipsbeen elke dag in bus heb moeten staan doe ik het niet meer. Had ik eindelijk een plekje werd ik wel door een oudje aangesproken dat ook al zat ik in het gips best nog wel makkelijk kon staan.



en daarbij heb ik het nog nooit meegemaakt dat het vriendelijk werd gevraagd en vriendelijk zijn en alsjeblieft zeggen is voor mij echt een toverwoord maar niemand schijnt dat te kunnen dan blijf ik lekker zitten.
@Java Ja, dat lijkt mij ook. Je kunt beter je glimlach gebruiken.

Maar dan zou ik eerder voor de optie vragen gaan.



@Selkire natuurlijk kan dat. Gelukkig wel zeg.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven