Mijn vriend heeft de zelfde voornaam... hoe verder?

20-08-2014 14:15 126 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,



Mijn naam is Alex en ik heb al heel lang een hele leuk vriend. We zijn heel gelukkig samen. Er is alleen 1 ding waar we samen niet uitkomen. We hebben het over huwelijk gehad. Maar we heten allebei Alex van voren. Hoe doen we dat dan met onze achternamen als we gaan trouwen? Want als we elkaars achternamen aannemen dan houdt niemand ons meer uit elkaar.



Heeft iemand tips of (leuke) ideeën?



Groetjes,



Alex (en Alex)
Alle reacties Link kopieren
Nóg erger vind ik het om aangeschreven te worden met "Familie Henk de Vries". Alsof de hele familie uit Henk bestaat.



In Amerika zeggen ze ook vaak meneer en mevrouw John Williams.



Vind ik zo raar.
Alle reacties Link kopieren
Ik erger me ook aan brieven waarop staat Familie Snoezeman.



En mijn schoonmoeder is een kreng dat mijn familienaam altijd verkeerd schrijft. Ze heeft het ons nooit vergeven dat Snoezekind mijn nasm heeft gekregen.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het grappig!
Alle reacties Link kopieren
Iedereen moet lekker doen wat hij/zij wil.



Ik heb gewoon mijn eigen naam gehouden. Ik zou niet weten waarom ik opeens een andere familienaam moet hebben omdat ik getrouwd ben.
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
quote:verhuisd schreef op 20 augustus 2014 @ 14:27:

Maar als je je eigen naam houdt/zijn naam niet aanneemt of een combinatie neemt (doe je toch wel wettelijk gezien) dan heet je anders dan je kinderen. Dat zou ik niet willen.. Vinden jullie dat geen probleem?Je kunt niet de naam van een ander aannemen, alleen gebruiken. Je houdt altijd je eigen achternaam. Eén van de ouders heet dus altijd anders dan de kinderen.
Alle reacties Link kopieren
Het komt toch nog best vaak voor dat de vrouw de naam van de man aanneemt. Als ik kijk naar de pas getrouwde stellen in mijn omgeving, die vrouwen heten nu (op één na) allemaal

Sofie Jansen of Sofie Jansen-Meisjesnaam.

Mochten wij ooit in het huwelijksbootje stappen dan houd ik (denk ik nu) mijn eigen naam. Al klinkt in mijn geval de combinatie man's naam + meisjesnaam wel leuk
Alle reacties Link kopieren
quote:Hamer schreef op 20 augustus 2014 @ 21:04:

[...]





Je kunt niet de naam van een ander aannemen, alleen gebruiken. Je houdt altijd je eigen achternaam. Eén van de ouders heet dus altijd anders dan de kinderen.Ja formeel is dat natuurlijk wel zo maar in het spraakgebruik wordt nou eenmaal vaak de term 'aannemen' gebruikt. Iedere bijna-bruid zal regelmatig de vraag krijgen of ze zijn naam gaat aannemen.
Alle reacties Link kopieren
quote:witbloempje86 schreef op 20 augustus 2014 @ 20:32:



In Amerika zeggen ze ook vaak meneer en mevrouw John Williams.



Vind ik zo raar.inderdaad.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht
Alle reacties Link kopieren
Heel erg bedankt voor de leuke reacties mensen!

Moet idd wel toegeven dat onze (toekomstige) kinderen mijn achternaam geven wel een leuk idee is aangezien ik de gene zal zijn die alle zakelijke dingen als school enzo gaat regelen, want me (toekomstige) man heeft hier weinig verstand van haha.



Even een fout herstellen van iemand: Onze voornaam is gewoon Alex bij ons. Onze achternaam verschilt nog (Gelukkig xD)



En voor de mensen die hiernaar gevraagd hebben:

* Ja, wij zijn idd een homo koppel. (Dit wil dus zeggen dat de brieven in beide gevallen binnen komen met Dhr. A ....)

* Nee, 97 is een random nummer in dit geval

* Onze vrienden houden ons niet uit elkaar. Ze zeggen gwn Alex en dan hopen dat de juiste reageert.

* Nee, ik ga mijn kinderen geen Alex noemen, haha. Wel leuk bedacht, maar nee.



Hopelijk heb ik zo alle vragen zo nog wat beantwoord. . Kom maar weer verder met die leuke reacties .
quote:Kastanjez schreef op 20 augustus 2014 @ 17:16:

@Annelaure, dat kan ook iets te maken hebben met de leeftijd van je vriend. Hier komt bijvoorbeeld de waterschapsbelasting (of hoe heet dat) op naam van de oudste bewoner op het adres (en dat ben ik toevallig).

Dan zijn ze modern waar jij woont. Hier gaat het naar de oudste mannelijke bewoner, en dat kan ook echt niet veranderd worden.

Tot mijn grote frustratie. Waarom besluiten die figuren dat de verdeling van wie welk rekening betaalt hier in huis op de helling moet?
Bij trouwen mag je er zelfs voor kiezen allebei de naam van de ander te gaan voeren. Ook nog leuk voor TO misschien, voor maximale verwarring

(en dan inderdaad alle kinderen Alex noemen.)
quote:Miffy schreef op 20 augustus 2014 @ 22:45:

[...]



Dan zijn ze modern waar jij woont. Hier gaat het naar de oudste mannelijke bewoner, en dat kan ook echt niet veranderd worden.

Tot mijn grote frustratie. Waarom besluiten die figuren dat de verdeling van wie welk rekening betaalt hier in huis op de helling moet?Dus een lesbisch koppel hoeft niet te betalen .
Exces, vreemd genoeg wisten ze me wel te vinden in de tijd dat ik alleen woonde...
Alle reacties Link kopieren
Zo lang dit het ergste is waar wij ons druk over maken, zijn we allemaal gezegend.
Opinions are like assholes. Everybody has one.
Oh, dat zal best, BWitched, maar dat er ook veel ergere dingen gebeuren in de wereld vind ik verder geen reden om me er niet druk om te maken dat instanties die ik niet kan vermijden er een antieke manier van doen op na houden, en de man in huis zien als hoofd van het gezin.



Ik zag trouwens net de klassenlijst van mijn zoon. Daar staan ook namen van ouders op. Van de 21 kinderen heeft er 1 ouders die allebei dezelfde achternaam voeren, 3 hebben een moeder die haar naam combineert met die van haar man en 17 hebben ouders met verschillende achternamen. Daar zal de school dus wel redelijk aan gewend zijn, ouders die anders heten dan hun kind.
Alle reacties Link kopieren
Haha wat een leuk topic.

Ik heb mijn naam + naam man maar zonder streepje en dat schept ook heel veel verwarring.



Ik zou willen dat we het op zijn Spaans konden doen hier bij de kinderen mijn naam en dan zijn naam het staat zo leuk.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het irritant dat mensen een oordeel hebben over vrouwen die de naam van hun man aannemen. Je weet niet wat de beweegredenen zijn, laat iedereen gewoon in zijn waarde ipv dit te bestempelen als ouderwets en belachelijk.



Ik snap heel goed dat vrouwen het niet doen. Maar ook als ze het wel doen. In mijn geval: ik heb het wel gedaan. Niet dubbel, alleen zijn naam. Omdat ik liever niet aan mijn vader herinnerd wordt. Mijn broertje heeft om die reden zelfs officieel zijn naam veranderd. En zelfs de belasting en de gemeente schrijft me aan met mijn getrouwde naam, niks dubbele naam. Dus dat kan wel.
quote:BWitched schreef op 20 augustus 2014 @ 17:31:

[...]





Je weet toch dat dit één van de onderzoeken is van Diederik Stapel waarbij fraude is geconstateerd?

* Noordewier, M.K., Van Horen, F., Ruys, K.I., & Stapel, D.A. (2010). What’s in a name? 361.708 Euros: The effects of marital name change. Basic and Applied Social Psychology, 32, 17-25.



Kijk ook hier, op pagina 72 (bijlage 4)



Haha, nee, daar had ik geen idee van. Jammerrrr....



Hoest met je jetlag?
quote:Miffy schreef op 20 augustus 2014 @ 22:45:

[...]



Dan zijn ze modern waar jij woont. Hier gaat het naar de oudste mannelijke bewoner, en dat kan ook echt niet veranderd worden.

Tot mijn grote frustratie. Waarom besluiten die figuren dat de verdeling van wie welk rekening betaalt hier in huis op de helling moet?Nou... zo modern dat ze bij onze ondertrouw alleen aan mij vroegen een papiertje in te vullen en aan te kruisen wat ik na ons trouwen als naam ging gebruiken....... Ik heb geweigerd iets aan te kruisen, omdat er niks veranderde! (aan man werd niks gevraagd want 'de meeste mannen veranderen toch hun naam niet').
Alle reacties Link kopieren
quote:viva-amber schreef op 20 augustus 2014 @ 14:19:

Geen oplossing, ik vind het leuk.
Alle reacties Link kopieren
quote:Trijntje84 schreef op 20 augustus 2014 @ 14:20:

Je zou als vrouw kunnen kiezen voor Alex getrouwde naam-meisjesnaam. En dan dus ook echt je meisjesnaam er altijd bij vermelden.



En heb je wellicht meerdere voornamen of doopnamen? Als daar verschil in zit, is dat altijd wel handig voor officiele post. Mijn ouders, mijn zusje en ik hebben alle vier dezelfde eerste voorletter en dezelfde achternaam. Was nogal eens lastig met post als alleen de eerste voorletter werd genoemd, maar als alle voorletters werden vermeld, is het geen probleem.Dat kan haar man net zo goed. De een zou bijvoorbeeld kunnen kiezen voor de ene dubbele optie en de andere voor de andere dubbele optie (andere volgorde van de achternamen).
Alle reacties Link kopieren
quote:melissa-x schreef op 22 augustus 2014 @ 23:38:

[...]





Dat kan haar man net zo goed. De een zou bijvoorbeeld kunnen kiezen voor de ene dubbele optie en de andere voor de andere dubbele optie (andere volgorde van de achternamen).Mensen, nogmaals. Het gaat hier om een homo koppel. Niks dus meisjesnaam!!!
Alle reacties Link kopieren
Geboortenaam is ook een betere term



Meisjesnaam is net zo oubollig als "mejuffrouw"



Overigens heb ik gewoon mijn geboortenaam, want zo heet ik al heel lang.

Kinderen hebben mans achternaam, maakte ons niks uit. En we hebben dus maar gedaan wat de minste verwarring oplevert.
Ab imo pectore
Alle reacties Link kopieren
quote:Kastanjez schreef op 21 augustus 2014 @ 17:26:

[...]





Nou... zo modern dat ze bij onze ondertrouw alleen aan mij vroegen een papiertje in te vullen en aan te kruisen wat ik na ons trouwen als naam ging gebruiken....... Ik heb geweigerd iets aan te kruisen, omdat er niks veranderde! (aan man werd niks gevraagd want 'de meeste mannen veranderen toch hun naam niet').Oh bij ons ging het precies zo! Het irriteerde mij mateloos. Ik heb overigens ook niets aangekruist.
I choose happy!
Ik begrijp de keuze helemaal om je eigen naam te houden, mijn beste vriendin vindt haar eigen achternaam bijzonder (is het ook) en wil het daarom graag houden als ze gaat trouwen. Helemaal prima. Ik vond man's achternaam mooier dan de mijne dus vanaf nu heb ik dus zijn achternaam + meisjesnaam. Vind het ook fijn om - nu we een dochter hebben - familie Fleet te zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven