Varen zonder zwemvest

17-08-2014 21:32 94 berichten
Graag wil ik even jullie mening horen.



Mijn dochter van 6 en zoon van 5 zijn kort geleden met de BSO in een stad gaan varen door de grachten/singels. Ze hebben allebei nog geen zwemdiploma dus ik had kortgesloten met de leiding dat ze zeker een zwemvest moeten dragen.



S avonds die dag hoorde ik van mijn dochter dat ze geen zwemvest aanhadden.

Ik heb dit de volgende dag aangegeven en inderdaad ze hadden geen zwemvest aan. De schipper zei dat het niet nodig was en dat ze gewoon heel stil moeten blijven zitten. Het betrof een niet al te grote motorboot met 9 kinderen en drie leidsters en de schipper.



Ik was hier absoluut niet blij mee. Leidster gaf aan dat de kindjes heel stil zaten, maar wat als er een andere boot tegen aan gevaren was en ze overboord gingen.



Het zit mij zo dwars dat ik een klacht bij de organisatie wil wegleggen.

Reageer ik overdreven hierop? Ik hoor het graag!
Snoesje: als er een leidster in die bus meegegaan zou zijn zou ik het geen probleem gevonden hebben maar kinderen alleen bij een wildvreemde in een busje zetten?!?!? Doe even normaal zeg!
quote:Suze02 schreef op 20 augustus 2014 @ 09:34:

Snoesje: als er een leidster in die bus meegegaan zou zijn zou ik het geen probleem gevonden hebben maar kinderen alleen bij een wildvreemde in een busje zetten?!?!? Doe even normaal zeg!En al was het geen wildvreemde maar de vader/vriend/broer van één van de leidsters dan kon het ook niet!
Zelfs met leiding er bij wil ik niet dat ze liften.. En dan ook nog zonder gordel.. Ik druk mijn kinderen altijd op t hart om nooit met vreemden mee te gaan en zij ontkrachten t helemaal..
Alle reacties Link kopieren
quote:Suze02 schreef op 20 augustus 2014 @ 09:34:

Snoesje: als er een leidster in die bus meegegaan zou zijn zou ik het geen probleem gevonden hebben maar kinderen alleen bij een wildvreemde in een busje zetten?!?!? Doe even normaal zeg!Dat er geen leiding meereed had ik gemist. Dat kan inderdaad niet.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Wow...

Goed dat je je kinderen daar weg haalt. Ik zou mijn kind daar ook geen seconde langer laten zitten. Je hebt goede tips gehad, hopelijk kom je daar verder mee!
Life is far too important a thing ever to talk seriously about
Alle reacties Link kopieren
quote:brouwer09 schreef op 19 augustus 2014 @ 12:26:

Nee, je reageert niet overdreven. Wij (2 volwassenen) hebben tijdens het varen ALTIJD een zwemvest aan.



Tenzij het 30 graden is en het water een spiegel.. Maar dan nog zou ik mijn kind wél een aan doen.



Soms schrikken mensen zo van het in het water vallen dat ze vergeten te zwemmen. Kinderen, maar ook geoefende zwemmers. En je hoort niks dan. En sit zitten helpt niet als er een speedboot langs komt knallen, dan komen er hoge golven.



...

Dan heb je het echt niet over varen door de grachten hoor, daar mág helemaal geen speedboot varen en zeker geen golfslag veroorzaken.

Verder vind ik het een beetje overdreven. 3 meter zal die boot echt niet geweest zijn hoor met zoveel mensen, echt wel langer. Je hebt de boot niet eens gezien TO dus daar kun je niet veel van zeggen.

Wij moesten vroeger ook reddingsvesten om maar dan hebben we het wel over ijselmeer ed , niet op een grachtentochtje. Op een rondvaartboot worden echt geen vesten gedragen.

Hier géén vesten



ook hier géén vesten



op geen enkel grachtentochtje eigenlijk.



Dat wil niet zeggen dat ik dat liften geen raar verhaal vind. Was het echt liften of was het toevallig de concierge, oom, vriend van.. die langsreed? Misschien hadden de leidsters wel gebeld naar iemand?

Je hebt het verhaal alleen maar van een 5 en 6 jarige. Ik weet niet hoe betrouwbaar ik dat zou vinden.
Dat musje had vast niet toevallig allemaal autozitjes passend voor de kinderen?

Ik snap ook niet hoe je dat kunt toestaan als leidster......
Ik heb de boot wel gezien Nina. En t was een kleine boot.



T lift verhaal is bevestigd door de leiding.. En daarnaast wil ik gewoon niet hebben dat ze bij vreemden in de auto zitten zonder dat daar contact over is geweest.
En duh op die fotos staan geen kinderen van 4-8 jaar!



En wat is je punt precies?Je denkt dat t geen probleem is als er een kind overboord gaat?
quote:nina1966 schreef op 20 augustus 2014 @ 21:48:

[...]



Dan heb je het echt niet over varen door de grachten hoor, daar mág helemaal geen speedboot varen en zeker geen golfslag veroorzaken.

Verder vind ik het een beetje overdreven. 3 meter zal die boot echt niet geweest zijn hoor met zoveel mensen, echt wel langer. Je hebt de boot niet eens gezien TO dus daar kun je niet veel van zeggen.

Wij moesten vroeger ook reddingsvesten om maar dan hebben we het wel over ijselmeer ed , niet op een grachtentochtje. Op een rondvaartboot worden echt geen vesten gedragen.

Hier géén vesten

[afbeelding]

ook hier géén vesten

[afbeelding]

op geen enkel grachtentochtje eigenlijk.



Dat wil niet zeggen dat ik dat liften geen raar verhaal vind. Was het echt liften of was het toevallig de concierge, oom, vriend van.. die langsreed? Misschien hadden de leidsters wel gebeld naar iemand?

Je hebt het verhaal alleen maar van een 5 en 6 jarige. Ik weet niet hoe betrouwbaar ik dat zou vinden.Ook op een grachtentochtje heb ik de kinderen een zwemvest om, zitten dan wel in een speedboot maar varen langzaam. Voor de kinderen is het duidelijk, in de boot is een zwemvest om. Dat je het bedenkt om zonder te doen....
quote:hebbes-1 schreef op 20 augustus 2014 @ 23:13:

En duh op die fotos staan geen kinderen van 4-8 jaar!



En wat is je punt precies?Je denkt dat t geen probleem is als er een kind overboord gaat?Precies! Zodra er een aanvaring met zo'n boot is dan vallen er altijd gewonden, op de boot naar Texel hebben we ook geen zwemvest om maar als dat ding omslaat, reken maar dat er dan een aantal verdrinken....
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben in Giethoorn ook met kind in een klein bootje gevaren zonder zwemvest. Maar mocht hij overboord zijn gevallen dan waren zowel zijn papa als ik onmiddellijk in het water gesprongen om hem er weer uit te vissen.



Wat iemand eerder hier al aangaf. Er waren meer kinderen op die boot dan begeleiders dus als er kinderen overboord vallen dan kunnen ze maar 1 kind tegelijk redden en verzuipt de rest. Dat is gewoon onverantwoord.



Bovendien als er maar 1 kind is kan er niet geduwd en getrokken worden en bij meerdere kinderen heb je al gauw dat er wat geduwd wordt en bewogen en een kleine boot is dan best wel snel uit balans.



Totaal onverantwoord van de BSO dus.



Bovendien heeft moeder ook nog eens aangegeven dat ze niet wil dat haar kinderen op een boot gaan zonder zwemvest.

Dus het is ook niet zo dat de leidsters konden denken dat de ouders dat ook wel verantwoord zouden vinden.
Alle reacties Link kopieren
quote:nina1966 schreef op 20 augustus 2014 @ 21:48:

[...]



Dan heb je het echt niet over varen door de grachten hoor, daar mág helemaal geen speedboot varen en zeker geen golfslag veroorzaken.

Verder vind ik het een beetje overdreven. 3 meter zal die boot echt niet geweest zijn hoor met zoveel mensen, echt wel langer. Je hebt de boot niet eens gezien TO dus daar kun je niet veel van zeggen.

Wij moesten vroeger ook reddingsvesten om maar dan hebben we het wel over ijselmeer ed , niet op een grachtentochtje. Op een rondvaartboot worden echt geen vesten gedragen.

Hier géén vesten

[afbeelding]

ook hier géén vesten

[afbeelding]

op geen enkel grachtentochtje eigenlijk.



Dat wil niet zeggen dat ik dat liften geen raar verhaal vind. Was het echt liften of was het toevallig de concierge, oom, vriend van.. die langsreed? Misschien hadden de leidsters wel gebeld naar iemand?

Je hebt het verhaal alleen maar van een 5 en 6 jarige. Ik weet niet hoe betrouwbaar ik dat zou vinden.





Beste Nina, de onderste foto is volgens mij uit Leiden. Er zitten hier geen kinderen op de boot.

Wij zitten wekelijks op het water in onze boot in Leiden en bij iedere rondvaartsloep waar kinderen op zitten worden zwemvesten gedragen.
Je hebt hierin natuurlijk geen goed of fout maar dat wat jij zegt is het dus niet...
Kinderen kunnen meteen kopje onder gaan en komen niet automatisch meteen boven. Je kan dan wel allebei het water in springen om hem te redden. Maar grote kans dat je hem niet meteen vind en gewoon te laat bent... In een bootje met een kind zonder reddingsvest vind ik echt oliedom. Natuurlijk gaat het vaker goed dan mis, maar dan toch. Zie het in mijn omgeving ook vaak zat gebeuren. Mensen die hier een dagje van het water komen genieten en zich totaal niet bewust zijn van de gevaren. Of in de haven het vest wel aan doen, maar uit het zicht van de bootverhuurder de vestjes gauw uit, want dat zit veel lekkerder...
Alle reacties Link kopieren
quote:sugarmiss schreef op 21 augustus 2014 @ 10:36:

Wij hebben in Giethoorn ook met kind in een klein bootje gevaren zonder zwemvest. Maar mocht hij overboord zijn gevallen dan waren zowel zijn papa als ik onmiddellijk in het water gesprongen om hem er weer uit te vissen.



Wat iemand eerder hier al aangaf. Er waren meer kinderen op die boot dan begeleiders dus als er kinderen overboord vallen dan kunnen ze maar 1 kind tegelijk redden en verzuipt de rest. Dat is gewoon onverantwoord.



Bovendien als er maar 1 kind is kan er niet geduwd en getrokken worden en bij meerdere kinderen heb je al gauw dat er wat geduwd wordt en bewogen en een kleine boot is dan best wel snel uit balans.



Totaal onverantwoord van de BSO dus.



Bovendien heeft moeder ook nog eens aangegeven dat ze niet wil dat haar kinderen op een boot gaan zonder zwemvest.

Dus het is ook niet zo dat de leidsters konden denken dat de ouders dat ook wel verantwoord zouden vinden.Volgende keer in giethoorn wel een zwemvest gebruiken bij kinderen die niet kunnen zwemmen hoor. Meen ik oprecht. Het water is daar stikdonker. Als je kind overboord slaat, zie je die in het water niet direct terug. Bovendien ga je uit van een scenario dat je er zo achteraan kan springen, maar in giethoorn zijn heel veel onervaren stuurders. Hoe vaak ik wel niet gezien heb dat er een bootje geraakt wordt, als je kind er dan uit valt ligt je bootje ineens twee meter verder. Vooral daar is een zwemvest erg belangrijk!
Alle reacties Link kopieren
Wij gaan vaak varen in een soortgelijke omgeving als Giethoorn, mijn jongste dochter heeft geen zwemdiploma en moet altijd een zwemvest aan, daar mag ze ook mee zwemmen.



De oudste twee kunnen uitstekend zwemmen en mogen zonder mee.

Als er andere kinderen meegaan zonder zwemdiploma moeten zij een zwemvest aan.



Ik zou er ook niet al te blij mee zijn, jammer dat ze zich niet aan de afspraak gehouden hebben, om in het achterhoofd te houden bij uitstapjes in de toekomst.

Maar voor nu gedaan is gedaan
Ook door andere ouders is bevestigd dat hun kind had gezegd dar er bij t liften niet in elke auto/busje leiding bij wss.



Vanmiddag ga ik langs t GGD.. Ik ben erg benieuwd of t verdere consequenties heeft!

Mijn kinderen gaan er iig niet meer naar toe. De aangetekende opzegbrief is de deur uit.. Ze zullen zeker niet akkoord gaan met de stornering van de laatste factuur maar ik ben klaar om t ' gevecht' aan te gaan!!
Net een heel goed gesprek gehad met de manager van de BSO. Ik mag met terugwerkende kracht opzeggen en heb excuses gekregen dus ben erg tevreden!

Iedereen ontzettend bedankt
En hoe komt het nou dat dit heeft kunnen gebeuren? Zien zij het nog steeds als onschuldig of niet en heeft dit nog consequenties voor het personeel?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven