Nog een jaar bij de kleuters: ervaringen

19-08-2014 15:57 176 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Een lang verhaal:

Ik heb een zoontje van eind november en wij hebben eind vorig schooljaar voor de keuze gestaan om hem naar groep 2 of 3 te laten gaan. Hij is na groep 1 veranderd van school en we hebben aan de nieuwe school overgelaten of hij beter in groep 1 of 2 paste, weliswaar met onze voorkeur voor groep 1. De juf vond ook dat hij het beste op zijn plek was in groep 1. Ergens in maart is hij erg druk geworden in de klas en dit is eigenlijk niet meer veranderd tot eind van het schooljaar. Dit zat hem erg id weg maar desalniettemin heeft hij een leuk jaar gehad. Begin juni kwam de juf voor het eerst met de mogelijkheid om hem na de zomervakantie misschien toch door te laten gaan naar groep 3 omdat hij dat cognitief toch wel aan zou kunnen en ze dacht dat de structuur van groep 3 goed voor hem zou zijn, gezien zijn drukke gedrag. Ook sprak ze de verwachting uit dat het mogelijk zou zijn dat hij erg vervelend gedrag zou kunnen gaan vertonen (uit verveling) in groep 2. Het eerste schooljaar op de vorige school was een heel naar jaar (montessorisysteem met weinig structuur en een juf die hem alleen maar strafte en boos op hem was). En onze zoon is sociaal niet altijd even handig, kan bijvoorbeeld erg boos worden en is snel gepikeerd en maakt dan ruzie. Hij is ook heel enthousiast en is in voor alles dus hij speelt over het algemeen best prima met andere kinderen. Hij is wel snel overprikkeld. Hij had drie vriendjes waarvan er 1 in groep 2 zou blijven en de andere 2 verdeeld over de twee groepen 3. De groepen 3 zijn groepen met veel herfstkinderen van een jaar eerder dus relatief oud tov mijn zoontje. Hoewel de juf een lichte voorkeur voor groep 3 had maar ook openstond voor groep 2 hebben wij weloverwogen voor dat laatste gekozen. Omdat hij groep 2 nog nooit gedaan heeft en omdat wij toch denken dat hij dan op sociaal gebied nog wat kan groeien en hier ook genoeg energie voor heeft. Althans, dat hopen we. Een jaartje respijt dus. Ook met het oog op de komende jaren waarin hij anders altijd de jongste zal zijn. Met veel twijfel overigens omdat die groep 2 weer een relatief jonge klas is met weinig jongens van zijn leeftijd... Bovendien is hij fysiek heel groot, hij past qua lengte veel beter bij groep 3. Persoonlijk denk ik dat hij sociaal gezien nog een echte kleuter is maar de juf denkt dat het sociaal onhandige ook wel een beetje in hem zit en dat je dat met jongere kinderen in de klas ook niet oplost. Maar goed, lang verhaal kort: de keuze is weloverwogen geweest maar nu zit hij dus bij de kleuters en zijn zijn klasgenoten inderdaad echt klein (hij groot dus eigenlijk). Hij heeft dat ene vriendje dat ook bleef en ook van november is maar die is veel kleiner en is ook echt nog in alle opzichten een kleuter. En het is een leuke vriendschap maar nog niet echt een stevige. Mijn zoontje houdt ook moeilijk vriendjes vast zeg maar. Ik ben nu toch wel bang dat hij weinig aansluiting vindt dit jaar. Volgend jaar worden de groepen 2 weer gemengd tot nieuwe groepen 3 en dan zitten er wel weer wat meer oudere kinderen in maar toch... Zal dit dan beter zijn voor zijn zelfvertrouwen dan groep 3? Ik ben heel benieuwd naar ervaringen van anderen met een soortgelijk kind als mijn zoontje. Druk dus, sociaal wat onhandig en met soms vervelend gedrag in de klas.
quote:Lady-Voldemort schreef op 20 augustus 2014 @ 22:42:

[...]



De CITO is helemaal niet afgeschaft, hoe kom je daar nou bij.http://wegwijs.in/kleuter ... leutertoetsen-afgeschaft/



Neemt dus niet weg dat sommige scholen hem nog afnemen, die van ons gelukkig niet.
quote:Lady-Voldemort schreef op 20 augustus 2014 @ 22:40:

[...]



Ja, dat bedoel ik ja. Bij elke andere overgang is de cognitieve ontwikkeling doorslaggevend, behalve bij die van 2 naar 3. Dat is raar, en het strookt totaal niet met de doorgaande leerlijn die de inzet was van de wet op het basisonderwijs.In dat geval: eens.
Alle reacties Link kopieren
quote:Penelope_ schreef op 20 augustus 2014 @ 22:48:

[...]





http://wegwijs.in/kleuter ... leutertoetsen-afgeschaft/



Neemt dus niet weg dat sommige scholen hem nog afnemen, die van ons gelukkig niet.

Die motie ging niet over de kleutercito, maar over de invoering van een landelijke genormeerde kleutertoets.

De kleutercito mag nog steeds gebruikt worden, dus de uitleg in jouw link klopt niet.



De kleutertoets wordt niet verplicht, wat toch echt iets anders is dan dat de toets zou worden afgeschaft, of zelfs verboden.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
quote:Solomio schreef op 20 augustus 2014 @ 22:53:

[...]



Die motie ging niet over de kleutercito, maar over de invoering van een landelijke genormeerde kleutertoets.

De kleutercito mag nog steeds gebruikt worden, dus de uitleg in jouw link klopt niet.



De kleutertoets wordt niet verplicht, wat toch echt iets anders is dan dat de toets zou worden afgeschaft, of zelfs verboden.



Nee hoor, gaat over de kleuterCito. Ik zeg nergens dat hij verboden is, alleen dat de wettelijke verplichting er af is, en dat scholen zelf bepalen of ze hem afnemen.



Nu heb je iig een keus of je een school wil die een CITO bij je kleuter afneemt en daar een oordeel aan hangt.
Alle reacties Link kopieren
quote:Penelope_ schreef op 20 augustus 2014 @ 22:58:

[...]





Nee hoor, gaat over de kleuterCito. Ik zeg nergens dat hij verboden is, alleen dat de wettelijke verplichting er af is, en dat scholen zelf bepalen of ze hem afnemen.



Nu heb je iig een keus of je een school wil die een CITO bij je kleuter afneemt en daar een oordeel aan hangt.

Heb je de motie gelezen? Gaat over een landelijke kleutertoets. In de motie wordt nergens het woord Cito gebruikt. Dat het in de praktijk wel vaak een cito-toets is, is wat anders.



En jij schreef eerder dat de kleutercito was afgeschaft, wat ik toch echt iets anders vind dan dat de verplichting eraf is.



Gelukkig mag die kleutercito nog steeds worden afgenomen, want in mijn optiek overschatten kleuterjuffen zichzelf enorm.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
CITO is toch nooit verplicht geweest op scholen? Ik dacht altijd dat er ook scholen waren die bijv de eindtoets ook niet afnamen maar zelf voor een degelijk toetsinstrument zorgden.
Alle reacties Link kopieren
quote:riannerianne schreef op 20 augustus 2014 @ 23:01:

CITO is toch nooit verplicht geweest op scholen? Ik dacht altijd dat er ook scholen waren die bijv de eindtoets ook niet afnamen maar zelf voor een degelijk toetsinstrument zorgden.Klopt. Maar de druk op scholen wordt wel steeds groter om allemaal dezelfde toetsen te gaan gebruiken (cito dus), om scholen beter met elkaar te kunnen vergelijken.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
quote:Solomio schreef op 20 augustus 2014 @ 22:59:

[...]



Gelukkig mag die kleutercito nog steeds worden afgenomen, want in mijn optiek overschatten kleuterjuffen zichzelf enorm.



Dat zal je eigen ervaring dan zijn, zegt natuurlijk niet zoveel over kleuterjuffen in het algemeen.



Daarbij zou het zo moeten zijn dat niet alleen de mening van de juf telt. Er is ook nog een IB-er, en je zit er als ouder ook bij.
Het heeft me wat tijd gekost (computer is zo traag als dikke stront), maar ik heb de motie gevonden hoor.



verzoekt de regering, de inspectie op te dragen het uitgangspunt inzake de

landelijk genormeerde kleutertoets te laten vervallen en als uitgangspunt te hanteren dat scholen zelf de middelen kiezen waarmee zij de ontwikkeling van kleuters volgen,

en gaat over tot de orde van de dag.



Er is dus helemaal niks afgeschaft. Er is alleen maar een vlieger over een landelijke kleutertoets afgeblazen en scholen mogen dus zelf weten of ze de CITO gebruiken of niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:Penelope_ schreef op 20 augustus 2014 @ 23:03:

[...]





Dat zal je eigen ervaring dan zijn, zegt natuurlijk niet zoveel over kleuterjuffen in het algemeen.



Daarbij zou het zo moeten zijn dat niet alleen de mening van de juf telt. Er is ook nog een IB-er, en je zit er als ouder ook bij.

Natuurlijk is het mijn eigen ervaring, net als dat jij jouw mening baseert op jouw eigen ervaring.

Maar het feit dat de kleuterjuf bij allebei mijn kinderen totaal niet kon inschatten op welk niveau ze functioneerden lijkt me geen uitzondering, mede omdat ik het in mijn omgeving vaker heb gehoord.

En om dat te voorkomen blijf ik groot voorstander van een 'objectief' meetinstrument.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
quote:Solomio schreef op 20 augustus 2014 @ 22:59:

[...]



Heb je de motie gelezen? Gaat over een landelijke kleutertoets. In de motie wordt nergens het woord Cito gebruikt. Dat het in de praktijk wel vaak een cito-toets is, is wat anders.



En jij schreef eerder dat de kleutercito was afgeschaft, wat ik toch echt iets anders vind dan dat de verplichting eraf is.



Gelukkig mag die kleutercito nog steeds worden afgenomen, want in mijn optiek overschatten kleuterjuffen zichzelf enorm.



Je kan het lezen zoals je wilt, maar in bijna alle gevallen gaat het om een kleuterCito. Een kleutertoets is natuurlijk gewoon hetzelfde, Cito is slechts een manier waarop dat kan. Wel de meest gebruikte.



Daarbij zei ik; neemt niet weg dat sommige scholen hem nog steeds afnemen. Daarmee is het toch wel duidelijk dat ik op het verplichte karakter doel? Maar goed, voor jou dan nog even; ik doelde op het verplichte karakter er van.
Alle reacties Link kopieren
quote:Lady-Voldemort schreef op 20 augustus 2014 @ 23:05:

Het heeft me wat tijd gekost (computer is zo traag als dikke stront), maar ik heb de motie gevonden hoor.



verzoekt de regering, de inspectie op te dragen het uitgangspunt inzake de

landelijk genormeerde kleutertoets te laten vervallen en als uitgangspunt te hanteren dat scholen zelf de middelen kiezen waarmee zij de ontwikkeling van kleuters volgen,

en gaat over tot de orde van de dag.



Er is dus helemaal niks afgeschaft. Er is alleen maar een vlieger over een landelijke kleutertoets afgeblazen en scholen mogen dus zelf weten of ze de CITO gebruiken of niet.Ik heb ook even zitten zoeken en ik kreeg de indruk dat de inspectie scholen wel verplichtte om een kleutertoets af te nemen en dat die verplichting nu door de Tweede Kamer afgeschaft is.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
quote:Solomio schreef op 20 augustus 2014 @ 23:06:

[...]



Natuurlijk is het mijn eigen ervaring, net als dat jij jouw mening baseert op jouw eigen ervaring.

Maar het feit dat de kleuterjuf bij allebei mijn kinderen totaal niet kon inschatten op welk niveau ze functioneerden lijkt me geen uitzondering, mede omdat ik het in mijn omgeving vaker heb gehoord.

En om dat te voorkomen blijf ik groot voorstander van een 'objectief' meetinstrument.Dat mag, ik blijf voorstander van een combinatie van ouders, leerkrachten en IB-ers die kleuters een jaar hebben gezien en daar hun oordeel opbaseren. Niet op een CITO die op maandag is afgenomen terwijl Pietje net die ochtend ff niet lekker in zijn vel zat of buiten een duif zag vliegen en afgeleid was.
Alle reacties Link kopieren
quote:Penelope_ schreef op 20 augustus 2014 @ 23:09:

[...]





Dat mag, ik blijf voorstander van een combinatie van ouders, leerkrachten en IB-ers die kleuters een jaar hebben gezien en daar hun oordeel opbaseren. Niet op een CITO die op maandag is afgenomen terwijl Pietje net die ochtend ff niet lekker in zijn vel zat of buiten een duif zag vliegen en afgeleid was.Een IB-er ziet een kind nauwelijks.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
quote:Penelope_ schreef op 20 augustus 2014 @ 23:09:

[...]





Dat mag, ik blijf voorstander van een combinatie van ouders, leerkrachten en IB-ers die kleuters een jaar hebben gezien en daar hun oordeel opbaseren. Niet op een CITO die op maandag is afgenomen terwijl Pietje net die ochtend ff niet lekker in zijn vel zat of buiten een duif zag vliegen en afgeleid was.

Of een juf die een kind ziet dat nog helemaal niet toe is aan welke vorm van lezen en/of rekenen dan ook, maar die na de cito verschrikt moet constateren dat dat kind juist alles al beheerst en zich dus te pletter verveelt in die kleuterklas.



Zolang iedereen zich bewust is van de zwakke plekken: de juf met haar beperkte kennis over gedrag en de betekenis daarvan en de cito met maar een beperkte (voorspellende) waarde, dan komen we er wel.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
quote:Penelope_ schreef op 20 augustus 2014 @ 23:09:

[...]





Dat mag, ik blijf voorstander van een combinatie van ouders, leerkrachten en IB-ers die kleuters een jaar hebben gezien en daar hun oordeel opbaseren. Niet op een CITO die op maandag is afgenomen terwijl Pietje net die ochtend ff niet lekker in zijn vel zat of buiten een duif zag vliegen en afgeleid was.



Kan dit niet naast elkaar bestaan dan?



Net zoals uitstroomadvies wordt gebaseerd op de eindtoets en advies van de leerkracht (nav leerlingvolgsysteem).
quote:Penelope_ schreef op 20 augustus 2014 @ 23:07:

[...]





Je kan het lezen zoals je wilt, maar in bijna alle gevallen gaat het om een kleuterCito. Een kleutertoets is natuurlijk gewoon hetzelfde, Cito is slechts een manier waarop dat kan. Wel de meest gebruikte.



Daarbij zei ik; neemt niet weg dat sommige scholen hem nog steeds afnemen. Daarmee is het toch wel duidelijk dat ik op het verplichte karakter doel? Maar goed, voor jou dan nog even; ik doelde op het verplichte karakter er van.





Nee nee, je zat een vage (waarschijnlijk door ouwe KLOS-juffen gerunde) site na te praten die stelde dat de kleuter- CITO was afgeschaft. En daaraan verbond je de conclusie dat die paar scholen (sic) die de kleuter-CITO nog steeds hanteren een beetje raar zijn. Maar die scholen zijn dus niet raar, ze houden zich keurig aan de wet. En over afschaffen gesproken: er was nog niet eens een verplichte landelijke kleuter-CITO aangeschaft, dus er viel niks af te schaffen ook. Begrijpend lezen is ook een vak (en wordt ook al getoetst door het CITO ).



Overigens ben ik wel met je eens dat het CITO niet allesbepalend moet zijn. Voor je het weet ga je de kant op dat het CITO bepaalt naar welk VO je kind mag bijvoorbeeld, en dat moeten we nou ook weer niet hebben. Ik laak dan ook de monopolie-positie die het CITO in deze lijkt te hebben, maar ik vind wel dat alleen de observatie van de juf ook niet voldoende is om de verdere schoolloopbaan van een kind op te baseren.
quote:Nouschi schreef op 20 augustus 2014 @ 23:11:

[...]





Een IB-er ziet een kind nauwelijks.Pcies. Die komt pas in beeld als het helemaal uit de klauw loopt. En dan nog: met mijn dochter liep het in groep 2 behoorlijk uit de klauw, maar toen ik verzocht om een gesprek met de IB werd ik nog net niet uitgelachen. Dochter deed het cognitief immers prima (thuis las ze Harry Potter, jaja) en in de klas veroorzaakte ze geen overlast dus waar haalde ik de euvele moed vandaan om te verzoeken om een gesprek met de IB'er want die was alleen voor de achterblijvertjes . Dat mijn dochter intussen compleet depressief werd op die *#%-school en dat ze er letterlijk ziek van werd was natuurlijk alleen maar een verzinsel van mij.
Alle reacties Link kopieren
Tot enkele jaren geleden moest je gewoon extra kleuteren als je na 1 oktober was geboren en ging je met 6,5 als je van oktober t/m januari was, naar groep 3. Ik vind de term doubleren dan ook niet zo gepast...het ging niet om je prestaties maar om je geboortedatum. In mijn kleutertijd werd geen jaar overgeslagen.
Als 81 je geboortejaar is, Famke, werd die 1 oktobergrens al afgeschaft in het jaar dat jij naar de kleuterschool ging.



(1oktober grens min één zin met groep 3 is bijzonder: de grens is afgeschaft toen de groep is ingevoerd.)
Alle reacties Link kopieren
quote:Famke81 schreef op 21 augustus 2014 @ 00:25:

Tot enkele jaren geleden moest je gewoon extra kleuteren als je na 1 oktober was geboren en ging je met 6,5 als je van oktober t/m januari was, naar groep 3. Ik vind de term doubleren dan ook niet zo gepast...het ging niet om je prestaties maar om je geboortedatum. In mijn kleutertijd werd geen jaar overgeslagen.

Oma spreekt?



Ten eerste: wat Miffy zegt.

Ten tweede: waarom denk je dat die 1 oktober grens verdwenen is? Omdat het geen recht doet aan individuele kinderen.



Je kunt de term doubleren natuurlijk niet gepast vinden, maar dat IS het gewoon. Ik vind de term kleuterverlenging niet gepast, omdat ouders daardoor niet in de gaten hebben dat hun kind doubleert, met alle (eventuele) gevolgen van dien.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Famke, ver voor jouw kleutertijd heb ik een kleuterklas overgeslagen omdat ik echt aan de (toen nog) eerste klas toe was. Onzin wat je zegt dus. Ook toen keken scholen echt wel naar de kinderen, waar ze aan toe waren, en niet alleen naar de leeftijd.



En of jij het nu wel of niet een gepaste term vindt, het blijft doubleren als je een extra jaar kleutert, en dat kan gevolgen hebben voor je middelbare schoolkeuze. Zoon van een vriendin van mij (novemberkind) heeft dat extra jaartje gehad wat zo goed voor hem zou zijn, kon toen nota bene al lezen, maar druk, dus niet toe aan groep 3 volgens de kleuterjuf, eind groep 8 wilde hij naar het gymnasium, cito op het randje, maar afgewezen omdat hij gedoubleerd had op de basisschool. Dat kan dus het gevolg zijn van dat extra jaar. Als het niet nodig is, gewoon niet doubleren dus.

En het joch is nog steeds druk, nutteloos jaar verspild dus.

Wat al eerder is gezegd, dat sociale vaardigheden argument is een bullshitargument. Pardon my language, maar echt, nooitnooitnooit wordt dat gebruikt behalve bij de overgang van 2 naar 3. Te idioot voor woorden, want een onzeker kind krijgt geen zelfverzekerdheid van een jaar pappen en nathouden. Een druk kind gaat tussen stuiterende kleuters echt niet tot rust komen. Een sociaal onhandig kind leert het ook niet zonder extra begeleiding die je prima in groep 3 kan geven in plaats van nog een jaar groep 2 zonder extra aandacht.

Mijn advies: laat het jochie lekker op zijn eigen niveau leren, door naar groep 3 dus, waar hij door de rust en meer structuur waarschijnlijk veel beter tot zijn reecht gaat komen.
Ik vind het inderdaad onzin om een herfstkind te laten kleuteren als dat niet zou hoeven, maar ik vind het van een middelbare school ook behoorlijk bekrompen om een kind af te wijzen omdat het de kleuterklas gedoubleerd heeft. Men wéét toch hoe star sommige scholen kunnen zijn als het om die beruchte 1 oktoberdatum gaat.
Alle reacties Link kopieren
Een gymnasium dat een kind afwijst vanwege doubleren in de kleuterjaren vind ik ook heel vreemd Het gaat er toch om hoe het kind op 11/12 jarige leeftijd functioneert? Is dat er bij aanmelding dan wel goed bij verteld vraag ik me af.



Het zou voor mij overigens geen reden zijn om 'langer kleuteren' al dan niet af te wijzen. Mijn oudste is van eind december en na de kerst begonnen op school. Van langer kleuteren is dus in feite al geen sprake ten opzichte van de kinderen die een paar dagen later, begin januari, geboren zijn.
if we all light up, we can scare away the dark...
Alle reacties Link kopieren
quote:NYC schreef op 21 augustus 2014 @ 20:02:

Ik vind het inderdaad onzin om een herfstkind te laten kleuteren als dat niet zou hoeven, maar ik vind het van een middelbare school ook behoorlijk bekrompen om een kind af te wijzen omdat het de kleuterklas gedoubleerd heeft. Men wéét toch hoe star sommige scholen kunnen zijn als het om die beruchte 1 oktoberdatum gaat.Scholen waar loting geldt kunnen afwijzen wat ze willen.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven