de wereld - wat moet ik zien?!

18-08-2014 23:11 51 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ja hoor. Het is eindelijk zover! Na een aantal jaar hard werken heb ik mezelf eindelijk de tijd gegund die ik zo hard nodig heb: een jaar vrij, waarin ik een aantal reizen wil gaan maken en eens flink wat van de wereld gaan zien.



Ik ben een jonge vrouw en ga alleen reizen. Ik sta voor alles open: hotels, backpacken, hostels, vrijwilligerswerk, kamperen, stad en natuur.

Natuurlijk heb ik al grondige research gedaan en mijn eerste reis zelfs al geboekt (Suriname, hoera), maar ik blijf 'hangen'. Hoe kan ik kiezen tussen aaaaal die fantastische plekken op de wereld? Ik ben wel van plan om af en toe voor een korte periode terug te keren, maar dat is slechts iets dat zich in mijn hoofd gevormd heeft en niet noodzakelijk.



Hopelijk kunnen jullie me wat op weg helpen. Waar moet ik heen, of wat vonden jullie fantastisch? Wat ik in ieder geval op mijn lijstje heb staan:



- natuurreservaat

- een bounty eiland

- slapen in de natuur

- een muzikale trip

- een grote stad die in het niets lijkt op wat hier in Europa is



Ladies, enlighten me!!!
music is my life
Oh, wow, wat een geweldig vooruitzicht!!



Ik kan me voorstellen je het lastig vindt om te kiezen, de tip die eerder gegeven werd over een mooi boek halen met mooie plekken is inderdaad een goede! Kilroy heeft trouwens ook goedkope, gecombineerde wereldtickets. De moeite waard om even op hun site te kijken (al is het maar voor inspiratie....!)



Je zou ook een combinatie kunnen maken van Maleisië (bounty eilanden, natuurreservaat, Kuala Lumpur is een compleet andere stad dan in NL) en Singapore (ook een heel bijzondere stad).



In Afrika zou ik zelf een groepsreis boeken, ivm veiligheid, slecht openbaar vervoer en slechte wegen en grote afstanden die je moet reizen. Zuid-Afrika is hier op een uitzondering. Maar wat mij betreft een continent die je gezien moet hebben. Malawi en Zambia vond ik zelf fantastisch en heb ik gezien in een internationale groepsreis vanaf Tanzania naar Zuid-Afrika met een Afrikaanse reisorganisatie. Mocht je dat interessant vinden dan heb ij nog wel wat tips voor je!



Wat bedoel je precies met een muzikale trip? Wat wil je daar in zien/beleven?



Laat je nog even weten welke bestemmingen het uiteindelijk geworden zijn?



Heel veel plezier met de voorpret en natuurlijk de reis zelf! Maar dat gaat vast lukken!
Alle reacties Link kopieren
Het idee van een round-the-world (RTW) ticket is een goed idee, al pakken losse retourtjes soms goedkoper uit. Dus goed vergelijken. Het ligt er helemaal aan waar je heen wilt, bijvoorbeeld Afrika valt vaak helemaal niet gunstig in de RTW tickets en zelfs Zuid-Amerika niet.



Je zegt dat je er financieel wel uit komt maar je kunt een jaar reizen voor ¤12.000 euro als je het houdt bij landen als Thailand, Laos, Vietnam, Bolivia, Peru, Malawi, Mozambique, Suriname, Kroatië.... maar als jij naar Japan, Nieuw-Zeeland, Paaseiland, de Malediven en de Galapagos-eilanden wilt, dan zou je zomaar aan de ¤90.000 kunnen komen. Nogal een verschil. Heb je echt zoveel gespaard??



Het halen van zo'n boek over de mooiste plekken is een goed idee. Ik heb zelf een boek dat juist gaat over plekken die net zo mooi zijn maar dan minder bekend, en dus minder druk met hordes toeristen. Telkens wordt dan een van die top-plekken / UNESCO sites eruit gepikt (zoals de Notre Dame in Parijs; het carnaval in Rio de Janeiro; de Inca Trail in Peru), en een andere plek ernaast gezet die eigenlijk net zo mooi, indrukwekkend, historisch etc. is, maar dan minder druk (de Notre Dame van Amiens; het carnaval in Salvador da Bahia; de Apolobamba Trek in Bolivia). Capitool reisgidsen - "Onverwachte ontdekkingen - 1000 fantastische bestemmingen".



Let bij het kiezen op:



- Klimaat in die tijd van het jaar (alhoewel de klimaatverandering wereldwijd effecten heeft). Een kopje of staartje van een regenseizoen is helemaal niet erg en juist minder druk en duur, maar midden in een moesson is niet relaxed.



- Kosten voor reizen, slapen, eten. Met ¤900 kun je in Laos of Cambodja een maand lang uit eten, in privé hotelkamertjes slapen, om de dag een massage nemen, leuke tripjes maken naar watervallen en grotten etc etc.

Met ¤900 kun je in Australië ongeveer twee weken overleven, slapend in een gedeelde slaapzaal en zelf eten kokend, en kun je amper wat leuks doen.



- Gevaren en politieke situatie. Zelfs bij Thailand dus in de gaten houden hoe het met de onrust in Bangkok gaat.



- Of er goedkope vliegtickets naar dat land te krijgen zijn, en of ze qua vluchten handig te combineren zijn met andere landen die je wilt zien (al dan niet met RTW ticket).

Overigens kun je landen met goede verbindingen met Nederland, juist ook bewaren voor latere vakanties, en nu kiezen voor gebieden die lastiger te bereiken zijn, je hebt tijd zat.



- Benodigde visa.



En verder natuurlijk op wat je leuk lijkt. Trouwens, ook hierover bestaan speciale boekjes: hoe je een verre of lange reis plant, wat je moet regelen qua verzekeringen, huis, geld, inentingen, visa etc., hoe je landen kiest...



Probeer niet teveel plekken in die tijd te proppen. Het wisselen van land, cultuur, continent, geldeenheid, taal, uitzoeken hoe het openbaar vervoer daar weer heel anders werkt... kost telkens wat aanpassingsvermogen. Less is more... minder plekken, maar die plekken wel beter leren kennen is meestal leuker en prettiger.



Bovendien is snel en veel reizen duurder, en verlies je dan veel tijd in treinen, bussen en vliegtuigen. Tijd, die je dus niet kunt doorbrengen in leuke stadjes en natuurgebieden.



Tussendoor wat werken of een cursus doen kan een leuke, welkome afwisseling zijn tussen alleen maar 'leuke dingen doen'. Gek genoeg gaat dat vervelen, en geniet je nu eenmaal minder van een wereldwonder als het al de 10e in die maand is. Dus neem ook tijd voor even niks 'leuks' doen maar ga bijvoorbeeld een taal leren (Spaans is superhandig als je veel van reizen houdt) of een kookcursus of massagecursus doen ofzo.



Veel plezier met alle voorbereidingen!
Wanneer heb je voor het laatst iets voor het eerst gedaan?
Alle reacties Link kopieren
quote:ri88 schreef op 19 augustus 2014 @ 10:40:

Kilroy heeft trouwens ook goedkope, gecombineerde wereldtickets. De moeite waard om even op hun site te kijken (al is het maar voor inspiratie....!)



Ja ik heb ook al een paar 'ingewikkelde' tickets via Kilroy geboekt. Je moet wel zelf goed doorvragen over wat er allemaal mogelijk is en wat het handigst en goedkoopst is, met fijne aankomsttijden enzo... maar als je zelf persoonlijk naar dat kantoortje gaat nemen ze die tijd wel voor je. Maar laat je niet te makkelijk afschepen met een standaard iets.





quote:ri88 schreef op 19 augustus 2014 @ 10:40:

In Afrika zou ik zelf een groepsreis boeken, ivm veiligheid, slecht openbaar vervoer en slechte wegen en grote afstanden die je moet reizen. Zuid-Afrika is hier op een uitzondering. Maar wat mij betreft een continent die je gezien moet hebben. Malawi en Zambia vond ik zelf fantastisch en heb ik gezien in een internationale groepsreis vanaf Tanzania naar Zuid-Afrika met een Afrikaanse reisorganisatie. Mocht je dat interessant vinden dan heb ij nog wel wat tips voor je!



Hier ben ik het absoluut niet mee eens. Ik vind niet dat je vanzelfsprekend veiliger bent in zo'n groepsreis. Ik ken ook mensen die beroofd zijn terwijl ze op groepsreis waren.

Naar mijn mening hebben mensen in zo'n groep juist een gevoel van schijnveiligheid en letten ze minder op. Zetten gewoon hun tas op de grond achter zich in het café, lopen met een rugzakje op hun rug over de markt met hun portemonnee in het buitenste vakje, dat soort dingen.

En ik ken ook diverse mensen die met hun groep en al beroofd zijn onder bedreiging met wapens.



Als je in je eentje reist, ben je alert en hoef je helemaal niet perse onveiliger af te zijn! Dat vind ik altijd zo'n onzinredenering.

Natuurlijk moet je geen domme dingen doen zoals in het pikdonker door Nairobi gaan wandelen, maar dat moet je met een groep ook niet doen.



Ik heb in mijn eentje gereisd door Malawi, Tanzania en Kenia (en Colombia, Brazilië, Peru, Laos). In de Afrikaanse landen heb ik een paar safari's gedaan met groepjes omdat dat nu eenmaal de handigste en goedkoopste manier is om in die wildparken te komen met een gids.

Het reizen met de gewone bus in die landen is helemaal niet gevaarlijk. Je zit gewoon tussen moeders en kinderen, studenten en werkende mensen. Die gaan jou echt niet opeens beroven midden in de bus ofzo. Ik heb juist veel leuke gesprekjes gehad altijd met die mensen en zo leer je ook veel over het land en de cultuur, en krijg je juist nog wat tips over scams en trucjes die op dat moment hot zijn.



Ook het slapen in een hotel is niet gevaarlijker dan wanneer je het als groepsreis hebt geboekt.



Ook uit eten gaan is niet gevaarlijker in je eentje.



Ook over een markt lopen is niet gevaarlijker in je eentje. Je bent juist alerter op je spullen dan wanneer je bent afgeleid door het gekakel van een groepsgenoot.



Enzovoorts.



En voor van alles en nog wat kun je korte tourtjes boeken met een gids, bijvoorbeeld snorkelen, bergwandelen, ambachtslieden bezoeken, etc.



Kortom, weet waar je op moet letten, doe geen domme dingen, maar ga gewoon lekker alleen. Dat is ook veel goedkoper.
Wanneer heb je voor het laatst iets voor het eerst gedaan?
Alle reacties Link kopieren
Een muziekreis staat ook al jaren op mijn verlanglijstje. Voor mij zou dat een reis zijn door Noord-Amerika. De reis die Nick & Simon gemaakt hebben in het programma The American Dream komt aardig in de richting van wat ik dan ook zou willen doen. Dus mijn tip is: kijk via uitzending gemist eens naar dat programma.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Wauw, de wereld ligt dus letterlijk aan je voeten het komende jaar!



Wat ik zelf erg leuk vond was New Delhi. Compleet anders dan NL, chaos, drukte, vies. Maar als je er een paar dagen bent ook waanzinnig interessant. Bv een fietstocht sochtends vroeg als het nog heel stil is op straat. Je ziet dan echt de stad ontwaken en als je een uurtje na je fietstocht nog eens naar dezelfde plek gaat is het ineens heel druk en chaotisch. Ook een wandeltocht met een gids die als kind op straat leefde vond ik erg mooi om te doen. Je hoort hoe en ziet hoe het leven van straatkinderen in Delhi is. En dat is heel anders dan ik van te voren dacht.



In Noord India is McLeod Ganj (klein tibet) leuk om een paar dagen heen te gaan. Heel gemoedelijk. Je kan er ook een hiking tocht met een gids maken van 2/3 dagen.



Verder eens met de tip om naar de VS te gaan en dan langs/rondom de westkust de verschillende grote steden (LA, San Francisco, Las Vegas, San Diego en dan even de grens over naar Tiguana) en de nationale parken.



Wat nog op mijn verlanglijstje staat:

- Tibet

- Indonesie

- Paaseiland

- Kroatie

- Jordanie

- Sint Petersburg
Alle reacties Link kopieren
quote:cecilia74 schreef op 19 augustus 2014 @ 11:06:Less is more... minder plekken, maar die plekken wel beter leren kennen is meestal leuker en prettiger.

100% eens!



Ik bewaar de mooiste herinneringen aan de plekken waar ik veel langer ben gebleven dan 'strikt noodzakelijk'. Langzaam reizen is fijn, of in elk geval: ik vind dat fijn.



Je hóeft overigens niet alle hoogtepunten uit de Lonely Planet te gaan bekijken omdat iedereen daar heen gaat. Stap eens de bus uit in een plaats waar LP niet zo enthousiast over is en ontdek misschien wel juist een hele leuke stad (dat gebeurd me hier in Indonesië steeds, waardeloze LP wat betreft plaatsomschrijvingen).
quote:zonnemeis schreef op 19 augustus 2014 @ 09:42:

@eldorado hahaha



Het was niet eens als grap bedoeld



Serieus, ik heb intussen zoveel gereisd voor mijn werk (en altijd de tijd genomen ook de toeristische dingen te zien) dat ik tot een paar conclusies ben gekomen:



- genieten zit niet in het exotische

- op tv ziet alles er beter uit dan in het echt

- de eerste zebra voor je bus is Fantastisch & Wauw. Bij de dertigste denk je alleen nog "kan dat kutbeest aan de kant?".

- het strand van Scheveningen is echt mooier dan dat van Bounty-island (been there, got the t-shirt) en de haring is er stukken lekkerder.



Maar goed, ik hoor van andere mensen die jaren vanuit hun koffer leefden hetzelfde, terwijl toerist-reizigers het vaak enorme onzin vinden
Suriname is dus al geboekt, hoe moet ik dat zien? je hebt een retourticket geboekt voor een vakantie daar van een week of 4?

En dat is een retourticket, dus eerst weer naar huis?



Ik neem aan dat je zelf wat ideeen hebt over welke landen je het meest trekken?



Ik zou niet te vaak heen en weer vliegen naar Nederland, dat is niet alleen vermoeiend, maar kost ook veel geld, zit je in Nederland een aantal weken thuis niks te doen etc.



Als je echt geen idee hebt wat je wilt zien, zou ik, zoals geopperd, van meerdere werelddelen wat meepikken, voor een maand of 3 bijvoorbeeld. Niet teveel regelen nog, qua tickets etc, mocht je iets heel leuk vinden, moet je er kunnen blijven, mocht het toch niet je ding zijn, kun je verder.



En wat dat bountystrand betreft: Daar hoef je niet apart voor op vakantie, Veel landen waar je heerlijk door kunt backpacken, maar verder niet luxe zijn, hebben soms geweldige stranden met mooie snorkel en duikmogelijkheden (Duik je? Zoniet, haal je brevet, zou ik zeggen! Kun je in veel landen een mooie duik meepikken).

Lijkt me persoonlijk vreselijk, om een week of langer ergens heen te gaan puur voor het strand, terwijl je in bijvoorbeeld Sri Lanka om de paar dagen wel ergens weer een dagje strand kunt meepikken om even te relaxen. Fijn voor de afwisseling en budgettair ook prettig.
Alle reacties Link kopieren
Grappige en interessante kijk op de dingen, Eldorado, en ik snap wel wat je bedoelt.



Maar voor mij geldt het toch wel andersom. Deze zomer heb ik vanwege een terminaal zieke kat (met wie het nog goed gaat, maar elk moment slechter kan gaan) vakantie gehouden in Nederland. Als fietsvakantie, genoten van onze hoogstandjes zoals de Kinderdijk, strand bij Noordwijk, de kustroute door de duinen gefietst, prachtige kleine dorpjes zoals Oudewater, Montfoort, Schoonhoven gezien, gevaren op de Reeuwijkse plassen.

Maar toch heb ik niet het gevoel dat dat ik écht op vakantie ben geweest.



Ik geniet wél extra van even helemaal weg zijn van al het bekende. Dat veel dingen anders werken, eruit zien, smaken. Zelfs Spanje of Frankrijk is dan al genoeg hoor. (En Limburg ha ha... dat is ook niet echt Nederland.)



Dus hoe zeer ik ook hou van de Nederlandse stranden en ik er zeker 30x per jaar wandelingen maak of beachvolleybal, voor echt vakantiegevoel en 'iets zien van de wereld' wil ik het land uit.
Wanneer heb je voor het laatst iets voor het eerst gedaan?
quote:eldorado schreef op 19 augustus 2014 @ 12:16:

[...]



Het was niet eens als grap bedoeld



Serieus, ik heb intussen zoveel gereisd voor mijn werk (en altijd de tijd genomen ook de toeristische dingen te zien) dat ik tot een paar conclusies ben gekomen:



- genieten zit niet in het exotische

- op tv ziet alles er beter uit dan in het echt

- de eerste zebra voor je bus is Fantastisch & Wauw. Bij de dertigste denk je alleen nog "kan dat kutbeest aan de kant?".

- het strand van Scheveningen is echt mooier dan dat van Bounty-island (been there, got the t-shirt) en de haring is er stukken lekkerder.



Maar goed, ik hoor van andere mensen die jaren vanuit hun koffer leefden hetzelfde, terwijl toerist-reizigers het vaak enorme onzin vinden Ik vind de nederlandse stranden ook het mooiste ter wereld en als daar nog zo'n technisch wereld wonder as de Delta werken vlak bij in de buurt is dan kan het bij mij niet meer stuk
Alle reacties Link kopieren
Ohhh heerlijk wat veel reacties, zoveel om uit te gaan zoeken!



Ga morgen het boek halen:)



Ik weet even niet wie het vroeg, maar in Suriname blijf ik vijf weken! Heb alleen mn ticket geboekt en daar verder nog niets georganiseerd.
music is my life
Alle reacties Link kopieren
Maar vlieg je dan weer terug naar NL vanuit Suriname?

Ik zou vanuit Suriname naar Peru vliegen (Machu picchu, cusco) en dan nog wat omringende landen meepikken. Dat lijkt me de meest logische stap. Dan door naar Noord Amerika voor de highlights en dan een hele andere kant op (of tussendoor nog even naar de bahama's/cook islands) -> Azie/Australie/Nieuw Zeeland.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb best veel van de wereld gezien maar een van de meest bijzondere plekjes? Paaseiland!







En Iguazu falls in Argentinie



Ga naar west vs en dan een week hawaii en je hebt heel je lijstje 2x afgewerkt..
quote:eldorado schreef op 19 augustus 2014 @ 12:16:

[...]



Het was niet eens als grap bedoeld



Serieus, ik heb intussen zoveel gereisd voor mijn werk (en altijd de tijd genomen ook de toeristische dingen te zien) dat ik tot een paar conclusies ben gekomen:



- genieten zit niet in het exotische

- op tv ziet alles er beter uit dan in het echt

- de eerste zebra voor je bus is Fantastisch & Wauw. Bij de dertigste denk je alleen nog "kan dat kutbeest aan de kant?".

- het strand van Scheveningen is echt mooier dan dat van Bounty-island (been there, got the t-shirt) en de haring is er stukken lekkerder.



Serieus? Scheveningen? Nederland heeft echt enorm lelijke stranden met vooral 'n kutuitzicht op lelijke gebouwen. Behalve op de Wadden. En het strand is hier niet wit, de zee is niet azuurblauw. Niet met je eens dus. En ben al op diverse continenten bij diverse stranden geweest. Overigens vind ik Malibu net zo min aantrekkelijk. Maar in Australie en ZO Azie heb je toch echt prachtstranden met het perfecte uitzicht en de perfecte kleuren naar alle kanten.



Wel eens met dat je snel went aan beesten op safari. De eerste zebra/springbok/giraf is gaaf, na 'n tijdje zie je ze niet eens meer staan en wil je alleen dat luipaard nog.



Niet eens met dat het er op tv beter uit ziet. Natuurlijk hebben ze voor 'n natuurdocu de mogelijkheid tot andere viewpoints (vanuit de lucht bijv) dan wanneer je zelf ergens rondloopt, maar je kunt nog steeds reismagazine waardige foto's maken.
Alle reacties Link kopieren
quote:elninjoo schreef op 20 augustus 2014 @ 16:47:

[...]



Niet eens met dat het er op tv beter uit ziet. Natuurlijk hebben ze voor 'n natuurdocu de mogelijkheid tot andere viewpoints (vanuit de lucht bijv) dan wanneer je zelf ergens rondloopt, maar je kunt nog steeds reismagazine waardige foto's maken.



Ik ben het niet vaak met Elninjoo eens maar op dit ene punt wel.

Op tv ziet het er misschien gelikt uit maar niks overtreft het echt zelf beleven. Ergens naar kijken (360 graden kunnen rondkijken, de diepte van een canyon echt zelf zien, een zeldzaam luipaard spotten in het echt), plus het horen (hyena-gelach, het gebrul van een leeuw komt live echt veel meer binnen dan via tv, boos spinnende papegaaiduikers, live carnavalmuziek van de band vlak voor je neus), ruiken (stinkende buffels, geurende bloesems, zwavel van een vulkaan), voelen (hitte van een actieve vulkaan, zilte wind, waterval op je hoofd, badderen in een hot spring, de beats van die carnavalsband).



Er moet nog heel wat gebeuren op gebied van 3D, geur-tv en weet ik veel wat voordat je het zo intens kunt beleven allemaal. Niet voor niks gaan mensen op reis om dingen zelf te beleven.
Wanneer heb je voor het laatst iets voor het eerst gedaan?
Alle reacties Link kopieren
Nu het over beleven gaat: de originele colorrun!. Is dat niet een feest in India?
Alle reacties Link kopieren
Ik vind de Nederlandse stranden ook het mooiste (bv Bloemendaal a zee, Wassenaarse slag, Egmond a zee, Zeeland , wadden) , en t leukste. Hoewel de stranden op de hoogte v Bordeaux ook erg mooi en uitgestrekt zijn. Ik hou van zand. Duinen.
Alle reacties Link kopieren
Zo jaloers, veel plezier!
Motto’s Helpen je Niet Als het er echt op Aan Komt
Alle reacties Link kopieren
Ik hou ook meer van de Nederlandse stranden met al die schakeringen grijs groen bruin en blauwe of grijze luchten of stapelwolken, de mooie oude gebouwen, de strandtenten, het duingras, vergezichten. Ribbeltjes in het zand van de eb, scheermesjes, andere vormpjes. Het licht kan er ook zo mooi zijn, vooral op de Waddeneilanden en in Zeeland. Het gaat me nooit vervelen.

Maar voor mij is een strand dan ook meer een plek om te wandelen en beachvolleyballen, niet om te liggen bakken.



























Van die zogenaamd idyllische Bounty-stranden vind ik niks aan. Veel te heet, je kan meestal niet eens met blote voeten op het zand lopen, het stinkt vaak ook een beetje en er ligt meestal allerlei aangespoelde troep en zeewier; dat turquoise water is lauw en helemaal niet lekker fris om in te zwemmen en af te koelen, en er is vaak geen reet te doen behalve liggen (maar in de zon is dat te heet en verbrand je als een garnaal). Met wat geluk kan je nog snorkelen.



(Maar nogmaals voor een echt vakantiegevoel zijn die Nederlandse stranden niet voldoende voor mij... moet ik echt naar voor mij minder gebied.)
Wanneer heb je voor het laatst iets voor het eerst gedaan?
Ik heb helemaal niets met de Nederlandse kust. Komt met name door de temperatuur van het water.. Ben helemaal geen goede zwemmer maar ik vind het heerlijk om het water in te gaan en lekker wat in de golven te hangen. En dat is toch echt een stuk aangenamer aan heel veel andere kusten!



En bijvoorbeeld vanaf het strand een vulkaan kunnen zien, bergen, of al die kleine vissersboten op het strand zien liggen.. ik weet het wel
Alle reacties Link kopieren
Zeewater is heerlijk nu. Vorige week gezwommen Zeeuws Vlaanderen. Heerlijk schoon helder water. Er was zon/ wolken afwisseling . Op geven moment werd t donker. Ging iets regenen en waaien. Ik bleef erin, was in het water warmer dan erboven . En na 15 min de zon, heerlijk. Lekker liggen op het zand. Er was niemand praktisch op het strand. Heel aparte ervaring.
Ik woon in de woestijn maar wel aan de kust. Ons strand is redelijk Bounty achtig met prachtige koraalriffen. Maar aan de kust is het water wel heel erg warm. Het water is nog veel warmer dan gemiddeld badwater. Er komt nog net geen stoom af.
Ha liubi, voor jou geen afkoelen dus! Ik vloog afgelopen vakantie terug over Oman, is dat vergelijkbaar qua landschap? Die enorme uitgestrektheid met dan ineens een stad waar ik dan de groenzones mis 't is zo'n andere wereld, ook van boven!
Alle reacties Link kopieren
Geen tips maar ik lees mee! Wat leuk dat je dit gaat en kan ondernemen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven