Geld & Recht alle pijlers

financiële gevolgen huisgenoot

20-08-2014 20:25 13 berichten
Ik overweeg mijn huis met iemand te delen om mijn vaste lasten wat te drukken, maar wat zijn de gevolgen daarvan? Word je automatisch aangemerkt als fiscaal partner etc? Andere zaken waar ik aan moet denken?
Alle reacties Link kopieren
Dus je wilt een huurder nemen?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Nee dan ben je geen fiscaal partner. Je gemeentebelastingen gaan wel omhoog. En iemand heeft rechten als huurder, je kan hem er niet zomaar weer uit zetten.
Zeg maar Spijker.
Alle reacties Link kopieren
Ligt eraan of je een huishouden deelt of niet (in de zin van samen boodschappen betalen, echt 'samen leven' om maar zo te zeggen) of dat iemand een kamer huurt.

Als je een huishouden deelt woon je samen (dan heb je nog de keuze om iemand medehuurder te laten worden op het huurcontract vd woningbouw of niet).

En dan heb je nog woningdeler; dan ga je beiden je eigen gang (ieder eigen deel huis/kamer) en deel je eigenlijk alleen een voordeur.



Als je een huishouden deelt wordt diegene zover ik weet wel fiscaal partner. Als je iemand een deel van het huis/kamer laat huren niet. Je moet er dan wel rekening mee houden dat als je bijvoorbeeld je baan verliest en een uitkering ontvangt het 'verdiende' geld aan huur dan van je uitkering afgetrokken wordt, omdat dit als inkomst wordt gezien.
Dit is de beste manier om iemand in huis te nemen: http://www.rijksoverheid. ... amerverhuur/hospitakamers
Je bent pas fiscaal partner als je getrouwd bent, samen een kind hebt etc. Dus niet in jouw geval.
Nee, je bent niet zomaar fiscaal partners. Wel word je van een eenpersoons- een meerpersoonshuishouden en dan betaal je meer aan sommige lasten.



Om de rechten van je huurder te beperken kun je een hospitaconstructie gebruiken, dan kun je binnen 9 maanden zonder reden van je huurder af.



Houd je er wel rekening mee dat je vaak niet zomaar een deel van je woning mag onderverhuren van je huisbaas of hypoverstrekker?
Sorry, zag net pas de link
Alle reacties Link kopieren
Als je eerder kwijtschelding aan kon vragen voor de gemeentelijke belastingen, kun je dat straks niet meer als jullie gezamenlijke inkomen hoger is dan wat je nu hebt. Dat gaat namelijk per huishouden, daar hoef je geen partners voor te zijn.
Alle reacties Link kopieren
Nvt
Alle reacties Link kopieren
quote:gucciguilty schreef op 20 augustus 2014 @ 21:10:

Als je een huishouden deelt wordt diegene zover ik weet wel fiscaal partner. Als je iemand een deel van het huis/kamer laat huren niet. Je moet er dan wel rekening mee houden dat als je bijvoorbeeld je baan verliest en een uitkering ontvangt het 'verdiende' geld aan huur dan van je uitkering afgetrokken wordt, omdat dit als inkomst wordt gezien.Klopt niet, ik woon pas een paar maanden samen, en we zijn geen fiscaal partners. Een huishouden delen is geen argument meer.
Alle reacties Link kopieren
Als je samenwoont en zelfs als je samen een huishouden deelt, word je pas als fiscaal partners gezien als je

- getrouwd/geregistreerd partners bent

- een koopwoning hebt

- een kind hebt

- een notarieel samenlevingscontact hebt

Dat weet ik omdat ik fiscaal partner wilde worden met mijn vriend en wij aan de bovenste 3 eisen niet voldeden. Dus maar voor de laatste gegaan. De kosten van het contract hadden wij er het eerste jaar al uit ivm belastingteruggave, maar dat is maar net afhankelijk van je persoonlijke omstandigheden.
Alle reacties Link kopieren
Ah sorry, zie dat jullie helemaal gelijk hebben over het fiscale partner-gebeuren! Thanks voor de uitleg, heb ik ook weer iets geleerd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven