Gezondheid alle pijlers

Dry needling bij whiplash. Mensen met ervaring?

11-08-2014 19:30 60 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds 4,5 jaar zit ik met chronische pijnklachten ten gevolge van een whiplash.

Ik heb op dit moment nog fysiotherapie met ontspanningstherapie, maar mijn spieren zetten zich iedere keer weer vast.



Ik ben me nu aan het oriënteren op het vlak van dry needling. Zijn er hier toevallig mensen die ervaring hebben met dry needling, evt. specifiek met nek-, schouder- en bovenrugklachten? Ik hoor graag jullie ervaring!
????????????
.
quote:Fiekes schreef op 19 augustus 2014 @ 10:36:

@Mare, Ik ben zelf fysiotherapeute en stuur regelmatig mensen met klachten die jij omschrijft door naar een collega die dry needling doet. Veel mensen hebben er baad bij, maar helaas niet iedereen. Zoals hierboven al beschreven kan het vooral een goede aanvulling zijn op het ontspannen van de spieren. Met oefeningen kun je het daarna zelf makkelijker ontspannen houden.



De behandeling zelf wordt heel verschillend ervaren. Het intikken van de naald voel je bijna niet. Het mag geen scherpe pijn geven, wel een doffe/kramperige pijn. Met het naaldje gaat de fysio op zoek naar het triggerpoint. Door in het triggerpoint te steken reageert de spier vaak met een krampje. Je gaat door tot de kramp uitdoofd. Ik ken mensen die niet verblikken of verblozen tijdens de behandeling. Er zijn ook mensen die na 1 keer afhaken en het niet meer willen (dit is overigens wel de grote minderheid hoor!)

Een enkele keer komt het voor dat iemand een beetje licht in het hoofd wordt en na de behandeling nog even moet blijven liggen. Ik heb het zelf een keer gevoeld omdat ik wilde weten wat ik mijn patienten aan doe. Ik vond het weinig voorstellen maar ik werd geprikt in mijn nekspieren die wel reageerde met een krampje, maar waar ik geen echte last van had. Dat scheelt erg in hoe vervelend de behandeling is.



Kortom, eigenlijk is het moeilijk te zeggen of jij er iets aan zult hebben of niet. Wij werken als volgt; als het een goede indicatie is prikt de fysio de eerste keer 2 a 3 punten aan. Dan wachten we eerst de reactie af. Als die mee valt, worden die keer daar na meer punten geprikt. Uiteindelijk moet er na 2 of 3 keer wel verschil zijn. Is dat er niet? dan is dry needling niet de oplossing voor jou.

Als je net een ongeluk hebt gehad, zou dat een indicatie kunnen zijn om niet te prikken. Maar omdat eht al 4,5 jaar terug is, lijkt dat me geen probleem.

Ik zou zeggen, probeer het gewoon eens! Baad het niet dan schaad het ook niet. Het spreekt voor zich dat ik wel naar een fysiotherapeut zou gaan die DN doet, en niet naar iemand die toevallig de cursus ook gedaan heeft.

Ik ben benieuwd!Bij mij doet het wel juist erg veel pijn, het is een hele scherpe pijn en volgens mijn fysio hoort dat ook. Mijn spier geeft dan een soort van schokjes lijkt het wel. Het voelt echt alsof hij ín mijn zenuw prikt en het is dat het steeds maar een seconde duurt, maar jezus dat doet zeer. Ik vraag me nu af of dat wel oké is nav jouw post. Ik sta zelf een beetje huiverig tegenover DN, maar na 2 jaar last te hebben van een blessure en ALLES al geprobeerd te hebben, probeer ik dit soort dingen maar...
Alle reacties Link kopieren
Hmm, ik moet het van mijn fysio altijd direct zeggen als er scherpe pijn is omdat hij dan verkeerd zit. Andere fysio proberen?
Ik ben juist van mijn eigen fysio doorgestuurd naar deze, omdat hij zo goed schijnt te zijn. Dit is al m'n vierde fysio. Vandaar dat ik het me af vroeg.
Scherpe pijn bij aanprikken is in een huidzenuw. Dat is wat anders dan de krampende/electrische pijn van de triggerpoint wanneer die goed geraakt wordt.



Dus het aanprikken in de huid mag geen pijn doen, het prikken in de triggerpoint natuurlijk wel.
Het aanprikken doet geen pijn. Het zijn inderdaad die triggerpoints die pijn doen, dat ervaar ik zelf als een scherpe pijn. Maar fijn, dan weet ik dat het wel goed zit.
Alle reacties Link kopieren
Scherpe pijn heb je volgens mij idd alleen als je in een huidzenuw zit. Ik zou het bespreken en vragen of de naald er meteen uitkan bij "au". Het hoort niet.. Heb je daarna wel dat zware gevoel in je spier?
Alle reacties Link kopieren
Hoi, ik opende 2 jaar geleden ook al een topic over dry needling...ik vond het echt wel gemeen pijn doen, niet de huid maar wel het aanprikken van de knopen. Dat was toen mijn verhaal: (

Even kort omschrijven, ze brengen een naald in een spier, tot aan het triggerpoint (en dat voel je, niet zo aangenaam, dus!), hij behandelde een paar punten, ik had dus een paar naalden in die zone, en (daar vind ik nergens iets over terug) hij sloot die naalden aan een bepaald toestel waardoor je stroomstootjes/spiersamentrekkingen kreeg, het was een soort combinatie van elektro-stimulatie en dry-needle therapie, of beter gezegd elektro stimulatie op die naalden,... iemand nog mee?

Die elektro op die naalden dat duurde zo een kleine 10 min., niet echt aangenaam , ik heb al aangenamere behandelingen gehad!

Ik heb nu heel veel hoofd/ aangezichtspijn, komt dit nog voor na een behandeling?



De bedoeling is dat ik hierdoor minder pijn in die zone ga krijgen, zodat de oefentherapie weer 100% kan verder gezet worden.



ps; naar herkenbaarheid zal ik later een paar termen wissen)
Alle reacties Link kopieren
quote:beanie schreef op 19 augustus 2014 @ 08:54:

Aantoonbaar schrijf je af als wc eend onderzoek, dus dat is lastig discussiëren. Ook ga je niet in op vragen over de kwakzalverij kant van het verhaal, dat maakt het nog lastiger. Wat wil je bereiken hiermee?



Ik zou de discussie niet eens aan gaan beanie. Meds is niet de meest ruimdenkende persoon op het gebied van alternatieve dingen. In elk topic over dit soort dingen moet het afgebrand worden en die kwakzalverijsite wordt er weer bijgehaald, altijd hetzelfde. Ik zou er geen tijd in steken maar je eigen mening vormen



Ik heb geen ervaring met dry needling.
But if you hurt what's mine. I'll sure as hell retaliate.
Alle reacties Link kopieren
Haha, er is niet eens een discussie, want moeilijke vragen durft ze niet te beantwoorden of ze roept alleen maar dat het onzin is. Ik hoop alleen dat mensen zich niet af laten schrikken door mensen als dubbeltje en meds en idd zelf op onderzoek uitgaan. En dan mogen ze zelf de pagina van de kwakzalverij lezen en de artikelen en hun conclusies trekken of het wat voor ze is. :-)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven