Gezondheid alle pijlers

Waarmee poetsen bij gevoelige tanden?

20-08-2014 12:51 39 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik was vandaag bij de tandarts en die constateerde dat ik behoorlijk wat tandvleesontsteking heb. Ik heb ook best gevoelige tanden op sommige plekken.

Hij adviseerde om een Oral-B trizone opzetborsteltje te gebruiken (zo'n langwerpige) omdat deze zachter zou zijn met poetsen.

Maar als ik google, vind ik vooral dat die trizone een beweging maakt die lijkt op een gewone tandenborstel, niet dat ie perse zachter is of beter voor gevoelige tanden dan die ronde borsteltjes. Er is wel een sensitive variant van die ronde.

En ik weet ook niet of mijn allersimpelste modelletje oral-b tandenborstel wel geschikt is voor die opzetborsteltjes.



Nu vraag ik mij af: wie heeft er gevoelige tanden/ontstekingen en wat adviseerde jullie tandarts voor tandenborstel?

Waar poets je mee en helpt het?

En helpt het ook echt om een nieuw(er) apparaat te hebben, of is vooral het borsteltje zelf belangrijk?
quote:*lelie* schreef op 20 augustus 2014 @ 13:58:

[...]





Wat is dan beter? Dat het op de tand werkt of in de tand??



Dat is persoonlijk. Bij de een werkt het een, bij de ander het ander. Je tandarts/mondhygiënist heeft altijd proefmonsters. Vraag er even naar om het uit te proberen

Desensin rapid doet beide en belooft 85% pijnverlichting na 1x poetsen. Dat spul is wel duur. Ongeveer ¤6-7 bij de apotheek, maar dan krijg je ook 100ml ipv 70.
Sensodyne hier echt altijd de whitening een andere tandpasta komt er niet in, Het is tevens de enige tandpasta waar wij niet van gaan kokhalzen
Alle reacties Link kopieren
quote:beelicious schreef op 20 augustus 2014 @ 13:51:

[...]





Ik wil echt niet lullig/onprofessioneel doen. Maar die oralb vitality is net een stuk speelgoed, poets echt niet de plak eraf. Vanaf zo'n professionalcare 1000 heb je echt een fijne borstel. Hoe meer het 1000tal oploopt in de naam hoe meer hebbedingetjes je er bij krijgt, is vaak echt niet nodig. Die 1000 heeft een poetsstand, een rood lampje bij te hard poetsen én een timer. Wil je meer poetsstanden, of een luxe oplaadstation dan moet je een duurdere kopen. Mijn ervaring leert dat je die extra opties toch niet gaat gebruiken

Ik heb de 2000 geloof ik, met zo'n monddoucheding maar in de praktijk gebruik ik dat laatste heel weinig. Over de tandenborstel ben ik wel zeer tevreden. Als ik erg veel last van mijn tandvlees had gebruikte ik vroeger meridol tandpasta overigens.



Inmiddels gebruik ik een keer per dag tandenstokers en verder die tandenborstel met gewone elmex en heb al een paar jaar heel weinig last van mijn tanden/tandvlees.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb met ontstoken tandvlees nooit echt verschil gemerkt met verschillende merken tandpasta. Het enige dat werkt bij mij is 2x per dag elektrisch poetsen met een OralB pulsar tandenborstel (met een batterij erin, zonder laadstation) en stokeren, stokeren, stokeren met dikke tandenstokers.
Gevoelige tanden is meestal het gevolg van terugtrekkend tandvlees. Dit proces is onomkeerbaar.... Helaas. Je gevoelige tandhalzen komen dan bloot te liggen waardoor die prikkels kunnen doorgeven.



Dit kan worden veroorzaakt door niet alleen slecht maar ook consequent te hard poetsen. Hierdoor kun je ook je tandvlees beschadigen waardoor dit gevoelig wordt voor ontstekingen.



Mijn problemen (gevoelige tanden, bloedend tandvlees) verdwenen toen ik een zachte Jordan tandenborstel met een kleine kop ging gebruiken en een tandpasta voor gevoelige tanden. Zacht maar grondig (dus wat langer) poetsen en na iedere maaltijd superdunne tandenstokers gebruiken en ik heb nergens meer last van.



Ik heb zelfs al 6 jaar geen tandsteen meer hoeven laten verwijderen alhoewel dit ook samenhangt met de samenstelling van je speeksel waardoor er mensen zijn die altijd last van tandsteen zullen hebben, hoe goed ze ook poetsen (volgens mijn tandarts).



Heb je erg veel last van gevoelige tanden (tandhalzen dus), smeer dan wat van die tandpasta voor gevoelige tanden rechtstreeks op de overgang tanden-tandvlees en laat dat even intrekken. Helpt meteen.
Alle reacties Link kopieren
Ik had ook erg last van gevoelige tanden en ontstoken tandvlees. Bij de laatste controle adviseerde mijn tandarts om iedere dag ragertjes te gebruiken, ik kreeg wat monsters mee van het merk GUM , dit zijn rubberen ragertjes en die zijn echt fijn. Ik gebruik nu ook de sensitive tandpasta van dit merk en ik merk echt verbetering, geen bloedend tandvlees meer en mijn tanden zijn echt minder gevoelig, ik kan nu bijv. spoelen met koud water ipv lauwwarm water, ijs eten is ook geen probleem meer.
Leuk al die positieve verhalen door puur verbeteren van de dagelijkse verzorging!
Ik zou een borstel nemen met zachte haren.
Ik bedoel: het is geen cementaanslag wat verwijderd moet worden; alleen maar een slijmig plaklaagje.
Alle reacties Link kopieren
Ik gebruik de tea trea tandpasta van de tuinen. Vrij duur maar er zijn regelmatig aanbiedingen van de tuinen.

Ik heb helemaal geen last meer van gevoelig tandvlees, zelfs niet bij ijskoud water en gebruik het nu pas week of 2. Heb zelf ook het idee dat mijn tanden sterker en schoner worden. De smaak is heel neutraal en de tandpasta schuimt normaal. Erg fijne tandpasta!
Alle reacties Link kopieren
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 18-12-2014 08:48
Reden: spam
% gewijzigd
Tandvleesontstekingen= diepere pockets.

Ga serieus naar een parodontoloog, tandartsen laten ontstekingen veel te vaak versloffen met gevolgen die jij echt niet wilt (been there, done that, heb heel wat shit gehad tot ik daar kwam en je wil het serieus niet weten wat de gevolgen waren van die tandarts die mij liet lopen met ontstekingen (heb nu daarom boven een prothese !)

Voor wat betreft gevoelige tandhalzen: een echt hele goede moderne all-round tandartspraktijk kan met een totaal pijnloze behandeling je tandhalzen behandelen met een wel hele 2 minuten durende laserbehandeling , nooit meer last gehad van hete thee of ijs, werkt perfect en wat een verademing is dat .
Alle reacties Link kopieren
quote:thaorchid schreef op 17 december 2014 @ 20:52:

Tandvleesontstekingen= diepere pockets.

Ga serieus naar een parodontoloog, tandartsen laten ontstekingen veel te vaak versloffen met gevolgen die jij echt niet wilt (been there, done that, heb heel wat shit gehad tot ik daar kwam en je wil het serieus niet weten wat de gevolgen waren van die tandarts die mij liet lopen met ontstekingen (heb nu daarom boven een prothese !)

Voor wat betreft gevoelige tandhalzen: een echt hele goede moderne all-round tandartspraktijk kan met een totaal pijnloze behandeling je tandhalzen behandelen met een wel hele 2 minuten durende laserbehandeling , nooit meer last gehad van hete thee of ijs, werkt perfect en wat een verademing is dat .



Wat is een pocket?

Klinkt goed wat je verder vertelt.

Ik heb een simpele electrische tandenborstel (oral b) en ik gebruik al jaren de sensitive tandpasta van kruidvat/trekpleister.Sinds ik die tandpasta gebruik, geen last meer van zere tanden
Een pocket is de ruimte tussen tand en tandvlees. De is normaalgesproken 1-3mm diep. Echter doordat er plak in kan komen kan het onderliggende kaakbot gaan slinken. Hierdoor wordt de pocket dieper en verliezen tanden en kiezen hun houvast.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven