Noorse mannen met een staartje (in het haar)

15-08-2014 17:31 53 berichten
Wij zijn net terug van vakantie. In Zweden en Noorwegen viel me op dat er veel oudere mannen zijn die een staartje in hun (grijze) haar dragen. Het kunnen allemaal wel tweelingbroers zijn, want ze lijken allemaal op elkaar met rond gezicht, baardje en dus dat staartje in hun haar. Een van de mannen heb ik gesproken en hij vertelde dat hij Noor was (we waren in Zweden) en veel gereisd had.

Horen die mannen allemaal bij een bepaalde 'club' of is het gewoon toeval dat ze hetzelfde uiterlijk hebben?
quote:Thordis schreef op 15 augustus 2014 @ 19:16:

Ik vond Zweden juist prachtig en de Zweden echt heel vriendelijk! Noorwegen overigens ook heel mooi, maar stervensduur.



Wanneer zat jij op die boot Betje? Ik afgelopen week ook, en geen blonde god gezien

Ik had me niet verdiept in de koers van de Noorse kroon, dus ik heb vrolijk 15,50 per liter benzine betaald en 90 kronen voor twee ijsjes bij de haven

Vond jij de Zweden vriendelijk? In welk opzicht? Ze waren wel heel correct, maar totaal niet spontaan.
Alle reacties Link kopieren
Veel mannen met lang haar? Echt? Dan loop ik die al 7 jaar mis blijkbaar Ik zie ze echt nooit!



Hoi Abusu
Alle reacties Link kopieren
Pff, wel duur idd, dat Noorwegen. Is Zweden zoveel goedkoper?
O mijn god, 15,50 per liter? 😱



Wij willen komend voorjaar misschien voor een lange week naar Noorwegen (kristiansand-Oslo).

Leuk om je ervaringen te lezen!
Alle reacties Link kopieren
Zit nu op13,88 per liter, Sushilala Grooot verschil ;)
Alle reacties Link kopieren
quote:kerstklok schreef op 15 augustus 2014 @ 19:13:

ik vond dat je in Noorwegen ook veel mannen achter de kinderwagen zag, veel meer dan hier.



Ze hebben daar dan ook 12 maanden (!) verlof te verdelen, het is vrij normaal dat de man daar de helft van neemt, vrouwlief gaat dan na 6 maanden weer aan het werk en manlief neemt de zorgtaak over, na het eerste jaar gaat de kleine fulltime naar 'barnehaven', de crèche dus.



Overigens denk ik dat het inderdaad mode is, dat lange haar, een aantal jaar geleden zag je het zelden. Van mij mogen ze trouwens, ik houd wel van zo'n flinke bos en een ruige baard
Alle reacties Link kopieren
Ik zat zaterdag op die boot en ook geen blonde god gezien helaas, hmmmm jammer!
Alle reacties Link kopieren
quote:Sylphide75 schreef op 15 augustus 2014 @ 19:55:

Pff, wel duur idd, dat Noorwegen. Is Zweden zoveel goedkoper?



Drie jaar geleden in Noorwegen geweest.Ik wist wel dat drank duur zou zijn, maar de rest (supermarkt, horeca) is ook duur.

Pizza Margerita voor 18,-, pizza met vlees boven de 20,-.

Dit jaar naar Zweden. Goedkoper dan Noorwegen.

Reken voor Zweden 10 % meer voor de boodschappen, horeca (in vergelijking met Nederland).
Alle reacties Link kopieren
quote:sushilala schreef op 15 augustus 2014 @ 17:40:

Haha!



Wat vond je verder van Noorwegen en Zweden? Ik zou er ook zo graag eens heen willen..!Wij vinden Zweden en Noorwegen prachtig. Veel natuur, maar ook de grotere steden zijn erg gezellig.Volgend jaar willen we meer naar het noorden van Zweden en Noorwegen gaan, daar schijnt de natuur nog mooier te zijn! Mijn zus is er ook eens geweest, maar zij vond hier niet veel aan. Het moet dus wel een beetje je dingetje zijn denk ik.
I've got nothing to do today but smile.
Alle reacties Link kopieren
quote:betjebig schreef op 15 augustus 2014 @ 19:40:

[...]



Ik had me niet verdiept in de koers van de Noorse kroon, dus ik heb vrolijk 15,50 per liter benzine betaald en 90 kronen voor twee ijsjes bij de haven

Vond jij de Zweden vriendelijk? In welk opzicht? Ze waren wel heel correct, maar totaal niet spontaan.



Grappig, ik zat vorige week ook op de boot!



Ik vond alle zweden ook erg aardig, op het toeristencentrum na dan. Zij waren alles behalve behulpzaam.
I've got nothing to do today but smile.
Wij zaten van woensdag op donderdag op de boot. Heb ik een van jullie kunnen zien?
Vorige week woensdag? Ja, mij!!
quote:annabel_k schreef op 16 augustus 2014 @ 17:53:

Vorige week woensdag? Ja, mij!!Nee, afgelopen woensdag, de 13e.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben gèk op mannen met staartjes/knotjes in hun haar! Dus bedankt voor je tip, Betje.
Een man met een staart is zijn pik niet waard😄
Nee, ik was eerder. Haha. Ik vond de Zweden inderdaad aardig. Spontaan, neuh. Maar wel vriendelijk. Een ouder echtpaar wat mijn kinderen een lezing over bessen begon te geven, en die meneer ging er meteen maar een paar zoeken die ze moesten proeven... (In het Zweeds uiteraard, dus maar weinig van verstaan, maar lief was het wel) en ik vond eigenlijk alle mensen die ik tegenkwam wat terughoudend, maar ik kreeg het idee dat taal daar een grote rol in speelde. Als ik mijn best deed om wat Zweeds te hakkelen en tóch een praatje maakte bleek dat ze wel loskwamen en waren ze heel vriendelijk. Ik had een ober die vrijwel geen wood zei, tot ik mijn eten poogde in het Zweeds te bestellen, met rood hoofd en hakkelend, onder aanmoediging. Ik weet niet wie er meer lol had, hij of ik



Ik vond in het algemeen het Engels tegenvallen. De meeste mensen die ik tegenkwam spraken beperkt Engels, en dan ook achter balies enzo. Maar we hebben ons prima gered.

Ik vond het écht voor herhaling vatbaar.
quote:betjebig schreef op 15 augustus 2014 @ 19:40:

[...]



Ik had me niet verdiept in de koers van de Noorse kroon, dus ik heb vrolijk 15,50 per liter benzine betaald en 90 kronen voor twee ijsjes bij de haven

Vond jij de Zweden vriendelijk? In welk opzicht? Ze waren wel heel correct, maar totaal niet spontaan.Mijn god, wij hadden hetzelfde. Even wat eten in een wegrestaurant bij Oslo. En dan omrekenen in zweedse kronen, grofweg. En er dan naderhand achter komen dat je 56,- hebt betaald voor vier broodjes, vier drankjes en wat snoepgoed.
quote:Thordis schreef op 20 augustus 2014 @ 23:48:

[...]



Mijn god, wij hadden hetzelfde. Even wat eten in een wegrestaurant bij Oslo. En dan omrekenen in zweedse kronen, grofweg. En er dan naderhand achter komen dat je 56,- hebt betaald voor vier broodjes, vier drankjes en wat snoepgoed.

Ik heb net alle afrekeningen (bank/visa) binnen en de kosten in Zweden zijn me zo meegevallen. Ook de kosten op de boot. Het heerlijke ontbijtbuffet bleek maar 28 euro voor 3 personen, dat is haast nog minder dan in een normaal hotel. En het diner was beide keren rond de 55 euro voor drie personen inclusief drankje. We hebben wel in het café-achtige restaurant gegeten, waar ze (de immer aanwezige) gehaktballetjes en schnitzel e.d. serveren, dus niet het luxere restaurant.

Na de terugreis hebben wij in Denemarken ontbeten. In het boekje van Pharos stond dat de boot om 9 uur zou aankomen, maar om 07.01 reden wij al van de boot af in Frederikshavn. Werd ons toch ons ontbijtbuffet door de neus geboord Vervolgens hebben we om een uur of 9 bij een best wel aardig wegrestaurant in Denemarken gegeten. Aardige mensen, spraken amper Engels, en de koffie was onbeperkt Volgens mij was ik daar rond de 20 euro kwijt voor drie broodjes, twee sapjes en koffie. Noorwegen is dus echt belachelijk duur vergeleken met de omringende landen. Hoe zou dat komen?
Ik zie ze hier ook veel, beetje vikingachtige baarden en een knotje in. Of alleen de bovenkant in een klein staartje, de rest wel kortgewiekt. Half Adam loopt ermee.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet wel dat de inkomstenbelasting vrij laag is. Mensen verdienen netto in verhouding meer en betalen alleen voor wat ze gebruiken/kopen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Annapalona schreef op 21 augustus 2014 @ 12:25:

Ik zie ze hier ook veel, beetje vikingachtige baarden en een knotje in. Of alleen de bovenkant in een klein staartje, de rest wel kortgewiekt.Klopt; ik ben Nederland niet uitgeweest de laatste tijd; maar van die knotjes etc.... heb ik er heel wat gezien
Alle reacties Link kopieren
Inkomstenbelasting in Noorwegen lager? Nou nee.

Salarissen zijn wel een stuk hoger.

De prijzen zijn oa zo hoog door de protectionistische houding van de overheid tov Noorse producten. Veel monopolies mbt zuivel, groente en vlees.

Daarnaast is het een groot, onherbergzaam land met weinig inwoners (5,5 mln), dus is het duur om alles te vervoeren en te distribueren.
WTF?
Ik wil nog wel een keer naar Noorwegen, prachtig vond ik het daar, maar is een vakantie daar wel te betalen voor 'normale mensen'? Hoe liggen de prijzen in de supermarkten bijvoorbeeld? Zijn die ook zo extreem hoog als in de horeca?
Alle reacties Link kopieren
Drie jaar geleden in Noorwegen geweest.Ik wist dat de drank duur zou zijn, maar de producten in supermarkten zijn soms 2 x zo duur als in Nederland.Dat heeft me verbaasd.

Je zou bijna, als die Nederlanders die vroeger zakken met aardappels mee namen naar Frankrijk, je wagen vol laden met dagelijkse boodschappen en dan naar Noorwegen rijden.
Alle reacties Link kopieren
Dat laatste hebben wij ook gedaan toen we een rondreis gingen maken. Krat boodschappen mee (Crackers/beleg/pasta/rijst/saus/pannekoekbeslag in zo'n fles), basisspul zeg maar zodat we alleen wat vlees of groente hoefden te kopen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven