Vriend smijt met (mijn) geld

20-08-2014 09:15 168 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet of ik straks op verzenden durf te klikken, omdat ik weet dat ik dit probleem zelf gecreëerd heb, maar ik hoop toch wat praktische tips/een schop onder mijn kont te krijgen om dit eindelijk op te lossen.



Mijn vriend en ik zijn tien jaar samen. Hebben een dochter van drie, een samenlevingscontract en gescheiden financiën. We hebben wel altijd de afspraak gehad om elkaar te helpen als het geld 'op' is. Helaas maakt hij sinds anderhalf jaar hier elke maand gebruik van.



Hij heeft een redelijk loon, maar is elke maand na een week zijn geld kwijt. Dit komt mede door zijn dure hobby's. We verdelen de vaste lasten naar ratio, maar deze betaalt hij hierdoor maar gedeeltelijk. Ik betaal drie van de vier weken de benzine om naar zijn werk (honderd km van huis) te gaan en hij gaat bijvoorbeeld rustig stappen op mijn kosten.



Ik ben lang te makkelijk geweest. N.a.v. van onze afspraak kreeg hij gewoon mijn pinpas mee. Ik verdien meer, dus had er wel begrip voor. Inmiddels loopt hij standaard met dat ding op zak en kom ik er regelmatig in de winkel pas achter dat hij hem nog heeft.



Dit alles zorgt voor dagelijkse irritatie, vooral omdat mijn vriend altijd grote (dure) wensen heeft. Als ik hem vraag hoe hij dat wil gaan betalen antwoord hij standaard dat het volgende maand allemaal beter wordt. Tijdens gesprekken hierover geeft hij aan dat hij gewoon echt niet rond komt ("het leven is zo duur"). Ik geloof dit niet zo; hij heeft gewoon een salaris van 1400 in de maand. Ik begrijp niet dat hij hier binnen een week doorheen is.



Ik gun hem zijn hobby's en andere leuke dingen, maar ik wil het niet meer zo. Hij heeft eigen geld; ik bewaar mijn extra's liever voor mijn dochter. Familieleden vinden mij egoïstisch: "jullie doen het toch samen?"



Heb ik recht van spreken? Zo ja; hoe kom ik hier vanaf?
Alle reacties Link kopieren
'We moeten praten, ik merk dat ik de laatste tijd regelmatig mis grijp naar mijn eigen pas, dat kan niet de bedoeling zijn. Ik wil samen over ons geld praten '.

Als opzet.

Dat gesprek moet komen, 2 volwassenen, je hoeft toch geen spelletjes te spelen?
quote:loquase schreef op woensdag 20 augustus 2014 14:55 <blockquote><div>quote:</div><div class="message-quote-div"><b><a href="zas in "Vriend smijt met (mijn) geld"" class="messagelink">zas schreef op 20 augustus 2014 @ 14:45</a>:</b>

[...]



Dat vraag ik me dus af, of ze beide evenveel overhouden. Heb het TO al 2x gevraagd. Het kan ook zijn dat ze naar rato in de pot stoppen; vriend verdient 1400, doet 3/4e in de pot en houdt 350 over. TO verdient, ik zeg maar wat, 2500, doet 3/4e in de pot en houdt 625 over.</div></blockquote>



Hier schrijft TO het zelf. Ik vind dat al heel netjes en eerlijk verdeeld.



<blockquote><div>quote:</div><div class="message-quote-div"><b><a href="anette82 in "Vriend smijt met (mijn) geld"" class="messagelink">anette82 schreef op 20 augustus 2014 @ 09:43</a>:</b>

Even als extra informatie: <b>we houden door het verdelen van de vaste lasten naar inkomen precies hetzelfde over als 'zakgeld'.</b> Het is dus niet dat ik 'alles' kan en hij niets. Ik heb alleen veel van dit zakgeld gespaard door de jaren heen.</div></blockquote>

OK, sorry, heb ik overheen gelezen.

Tja, dan gewoon niet je pas afgeven en laat hij zich maar redden van wat hij overhoudt. Zo moeilijk is het niet, toch?
Alle reacties Link kopieren
Pinpas niet meer afstaan en andere pincode aanvragen.

En aangeven dat je graag wil dat op de dag dat zijn salaris wordt gestort hij een automatische overboeking regelt voor de vaste lasten. En verder uitleggen dat hij zelf zorgt dat hij geld voor benzine apart legt om naar zijn werk te komen omdat jij dit niet meer financiert.



Voor elkaar bijspringen is prachtig en zoals het zou moeten gaan binnen een relatie. Maar dit houdt toch op wanneer één partij maar denkt te kunnen doen en laten wat hem goeddunkt, alleen maar omdat hij weet dat hij altijd op jouw geld terug kan vallen?

En als hij nog ergens geld heeft staan gaat hij dat maar fijn aanspreken voor zijn dure hobby en noodgevallen.

Ben er zelf niet graag van, maar in dit geval zou ik op mijn strepen gaan staan. Deze man maakt behoorlijk misbruik van de situatie en een gulle vriendin. En dat heeft niets met het onderhouden van een relatie te maken.
Dit is mijn uitspraak en daarmee zult u het moeten doen.
Alle reacties Link kopieren
Ik had ook gemist dat TO en vriend een gelijk bedrag per maand hebben om uit te geven, LadyZiva, bedankt voor het opzoeken (al is het daarna nog een paar keer gedaan). Maar in dat geval is het natuurlijk een vrij simpel gesprek. Pas terugeisen, uitleggen dat hij zijn eigen geld heeft, dat jij jouw geld wil houden voor jezelf en dat hij zich dus maar moet redden.

En dan komt hij met argumenten waarom hij het niet redt, maar ik denk dat TO voldoende steekhoudende argumenten heeft waarom hij het niet redt terwijl dat wel zou kunnen. Zoals het sponsoren van een werkloos bandlid, de idioot dure oefenruimte 2 keer per week (hier was al te lezen dat dat echt goedkoper kan) en dan nog dure gadgets willen aanschaffen.

Geld is leuk spul, maar het kan maar één keer worden uitgegeven, daar mag vriendlief zich best eens bewust van worden.
Life is too short to waste time matching socks
Alle reacties Link kopieren
En de familie mag denken wat ze willen. Wat ik hier eerder ook al las, ik denk ook dat hij een vertekend beeld schetst naar de familie.

Desnoods jouw versie geven als hun bemoeizucht de spuigaten uitloopt.

Als hij dure hobby's wil onderhouden moet hij op zoek naar een baan die meer oplevert. Van 1400 euro minus de vaste lasten, boodschappen en kosten aan een kind houd je niet voldoende over voor een dure hobby. Dat is niet jouw pakkie aan. Als jullie geen relatie zouden hebben zou hij ook op een andere manier aan geld moeten komen voor zijn hobby's.
Dit is mijn uitspraak en daarmee zult u het moeten doen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Hij meldt dat hij echt niet rondkomt.



Dan moet hij minder uit gaan geven of een baan voor in de avond zoeken. Lijkt wel een klein kind...

Dat jij dit pikt zeg...
Alle reacties Link kopieren
Ik heb de helft van de reacties gelezen, maar ik heb wel een praktische oplossing!



Als jij nou eens zorgt dat de rekening snel leeg is na het storten van je salaris. Jullie maken het geld toch op? Dan valt er voor hem gewoon niks meer af te halen, want jij hebt het geld al gebruikt voor jouw eigen 'hobby's'. En dat is dan een spaarrekening bijvoorbeeld. Waar hij niet bij kan natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
Het feit dat je je verhaal nu post op het forum geeft denk ik wel aan dat je eigenlijkzelf heel goed weet of het normaal is en wat je er aan moet doen.



Ook al is dit er over de tijd ingeslopen, je weet, dat er niets verandert als je het niet aanpakt. Je weet zelf wat de beste weg is hiervoor.
Alle reacties Link kopieren
Jouw vriend lijkt de vriend van mijn vriendin wel, geen cent te maken maar wel de luxere dingen in het leven kopen. Mijn vriendin en ik hebben daar een benaming voor.



Broke ass bastard living the rich life.



Afpakken die pinpas en wel direct! Als je geen geld hebt, moet je ook niet die van iemand anders spenderen alsof het jouw geld is.
Alle reacties Link kopieren
Heeft hij geen geld meer om naar de studio te gaan en te oefenen/opnemen?

Jammer dan maar dan gaat het feest helaas niet door! Hij moet opgroeien, jij bent zijn vriendin en niet zijn suikertante!



En zijn werkloze vriend? Die mag wel harder zijn best doen om weer aan de bak te komen en niet te leven van jouw geld. Schaamteloze bloedzuiger dat hij is...(en jouw vriend eigenlijk ook, sorry!)
Alle reacties Link kopieren
Hij komt ook over als iemand die de hele tijd doet alsof hij op het punt staat om internationaal door te breken. Alsof het een noodzaak is om meerdere keren per week in de studio te gaan zitten. Je kunt ook muziek maken in een oude schuur, of bij iemand in de achterkamer. Voelt misschien niet zo echt en zo professioneel, maar als je je dat niet kunt veroorloven heb je weinig keuze.



Mijn vader speelt al sinds zijn jeugd in allerlei bandjes, ik zie al dat hij met dit soort fratsen komt. Of dat ik thuis ga melden dat ik toch minstens twee keer per week een professionele fotostudio wil afhuren, gewoon voor de leuk.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Het nare aan toestanden met geld in een relatie vaak direct worden gekoppeld aan de mate van houden van en het gunnen. Geld heeft dan dus alles te maken met emotie.



Daarom wil TO graag bevestiging van haar gelijk in deze (ik proef dat ze eigenlijk voelt dat ze hem zijn hobby moet gunnen, maar dat het begint te wringen omdat de verhoudingen heel erg scheef beginnen te groeien).



Heel zakelijk: TO verdient meer en door de verdeling naar rato van de vaste lasten hebben zij en vriend hetzelfde besteedbare inkomen. In die zin sponsort zij vriend al, wat heel normaal is in een relatie, en waar TO dus ook geen enkel probleem mee heeft.



Nu is het dus zo dat vriend de laatste anderhalf jaar zijn eigen salaris en het vrij besteedbaar eigen bedrag er doorheen jaagt. Wat betekent dat TO ook nog eens opdraait voor zijn bezinekosten en hobbies. Vriend overbesteedt. Geen klein beetje en ook nog eens structureel. En dat begint nu te wringen.



Je zult zelf grenzen moeten stellen TO, want je vriend heeft of niet door hoe het nu gaat en hoe oneerlijk dat is, of hij profiteert bewust van je. Het eerste is onwenselijk omdat hij dan niet weet hoe hij met geld om moet gaan. Het tweede is zorgelijker omdat hij het dan prima vindt om te profiteren, wat erg egoistisch is.



Probeer het geld los te koppelen van emoties. Hem nu een halt toeroepen is geen teken dat je minder van hem houdt. Het is wel een teken dat je ook van jezelf houdt en deze ongelijkheid niet langer accepteert, ook niet voor de lieve vrede. Je gunt hem zijn hobbies, maar niet ten koste van jezelf.



Sterkte, want dit zijn lastige zaken.
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad, je mag jezelf ook iets gunnen, tenminste je eigen vrij besteedbare geld. Hij doet dat blijkbaar niet, hij vindt het kennelijk geen enkel probleem dat je niks meer voor jezelf overhoudt.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Sorry mosterd
Alle reacties Link kopieren
Frappant mijn ex zag dezelfde (dure) hobby A. als een vaste last en B. als een recht







Inderdaad, altijd wel iets nieuws, beter, duurder, uitgebreider. Vlak voordat ik bij hem weg ging was hij akoestische platen aan het maken om met de band thuis te gaan opnemen. Je kon in dat kleine kamertje dat voor studio door moest gaan je kont niet eens keren.....



Maar ja hoe ik rond kwam met een uitkering die een derde van zijn inkomen was, dat boeide hem niet. Als hij maar genoeg geld had!! En hij vond dat ik dan maar moest zorgen dat hij genoeg geld zou hebben voor zijn hobby. Alsof ik voor mijn lol afgekeurd ben, grapjurk.
Ik ben vrijgezel, mijn schoonouders konden geen kinderen krijgen
Alle reacties Link kopieren
TO, genoeg voorstellen worden hier gedaan om je probleem op te lossen, wil je je hier nog even laten zien?
Alle reacties Link kopieren
Ik ben zelf jaren semiprof geweest, met een minimaal inkomen waar ik fulltime voor werkte en een gezin van vijf mensen van onderhield. Als ik ergens niet tegen kon/kan in dit wereldje, dan waren het van die onvolwassen figuren die hun partners dit soort dingen flikten, als in: zonder overleg beslissen dat alles moest wijken voor hun hobby/Muzikale Messias-complex.



Zogenaamd niet fulltime kunnen werken, te laat komen "omdat het wel heel laat was gisteren met de band", geen baantje "kunnen" houden, het spaargeld opmaken voor spullen, sessies en ruimtes "die echt heel nodig waren", en vriend(in)lief maar werken en lappen. Soms kon die van het statiegeld van de bierflessen (leeggelurkt door De Artiest plus bandmaatjes) eten voor de kinderen gaan kopen.



Ik ken welgeteld één geval waarbij de Virtuoos in kwestie na een hoop goede gesprekken met zijn vrouw inzag dat hij zich gedroeg als een asociale puber. Die werkt inmiddels fulltime, muziek is nu zijn hobby en niet meer zijn Goddelijke Roeping en hij geeft eraan uit wat kan en niet meer. Moet ik ook nog zeggen dat zijn vrouw hem nog steeds heel veel steunt en hem zijn hobby enorm gunt. De andere talloze gevallen zijn gewieberd zodra de geldkraan dichtging en gingen bij een nieuwe partner aan het infuus.



Ik had twee instrumenten (eentje als backup tijdens de optredens) en beide budget-versies, want een goede muzikant wordt echt niet veel beter van een nieuwe loei van een versterker of een nog duurder instrument. Het helpt een beetje maar het verschil is te klein om de kosten te rechtvaardigen als je die niet makkelijk kunt opbrengen.



Serieus, iemand die zijn vaste lasten niet bijdraagt en nog te puberaal is om zijn eigen benzine in te calculeren in zijn eigen budget ("het is ineens op!"), die verdient het om behandeld te worden als een heel klein jongetje wat strenge regels nodig heeft. Mama moet maar eens flink boos worden...
Lotus77



Jammer dat TO hier niet meer terug is gekomen...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven