Hoe ging het bij jullie vroeger op de basisschool?

21-08-2014 18:28 50 berichten
Alle reacties Link kopieren
Naar aanleiding van het topic "Hoe ging het er bij jullie op de middelbare school aan toe?", een topic over de basisschool. Mijn tijd was toch heel anders dan die van tegenwoordig. Wij hadden wel computers, maar nog geen internet.



Mijn basisschooltijd liep van 1989-1998.

We werkten in groepjes. Er was een poppenhoek, watertafel, puzzels, loco, bouwmateriaal, houten speelgoed. Iedereen had een eigen plantje van thuis mee om te verzorgen. Op de muur hing een lijst met de namen en de activiteiten. Je moest aankruisen per dag wat je gedaan had. We moesten ook regelmatig werkjes maken. Als je naar de wc moest, moest je klompen aan. Op het kleuterplein was een grote zandbak, klimtoestel stuurkarren, klossen. Gymen deden we in ondergoed.

In groep 3 leren lezen, rekenen en schrijven. Lezen ging met de "boom, roos, vis" methode van Zwijssen. Er liep ook een verhaal van Duimeliesje als rode draad doorheen. Daar hoorden ook liedjes bij. We leerden woordjes maken met plastic kaartjes en letterbakken. Met rekenen kregen we eerst busjessommen en rijtjes. Bij schrijven leerden we eerst schrijfpatronen, dan pas cijfers en letters.

In groep 4 kregen we begrijpend lezen erbij.

In groep 5 kregen we er aardrijkskunde, studerend lezen, geschiedenis en verkeer bij. En ook huiswerk en proefwerken.

In groep 6 dezelfde vakken maar dan uitgebreider.

In groep 7 kregen we de Jeugd Verkeerskrant en Engels erbij. Ook kregen we af en toe educatieve spelletjes op de computer. We moesten onze eerste spreekbeurt doen. En dat moest allemaal thuis gemaakt worden. Je kon gewoon door je ouders geholpen worden zonder dat het gezien werd.

We gingen af en toe naar uitjes van de Jeugd Natuurwacht. Daar kregen we informatie en ook opdrachten.

In groep 8 kregen we de citotoets. Daarvoor 2 keer een oefentoets en je moest het van elkaar nakijken. Om te voorkomen dat er gesjoemeld werd. In Maart boomfeestdag. In mei schoolkamp naar Wintelre. We gingen naar een speeltuin, kaarsenmakerij en papegaaienopvang. Ook was een speurtocht door het bos, verkiezingsspel en sport- en spelmiddag. Alles ging met de fiets. Behalve de weg naar het kamp toe. Jongens en meisjes sliepen apart en in groepjes van 4-5.

Verkeersexamen theorie en praktijk en alle fietsen werden nagekeken.

De afscheidsmusical heette "Help" en ging over een ziekenhuis.



De jaarlijkse vieringen waren: Herfstviering, Kerstviering, Carnaval, Paasviering, Sportdag en Eindfeest.

En bijna alle kinderen speelden in groep 8 nog buiten en hadden nog speelgoed.
quote:minnimouse schreef op 22 augustus 2014 @ 00:09:

Boom, roos, vis, vuur, mus, Pim ...



kees miep bel boek school raam...



Verder kom ik ook niet meer .
verschrikkelijke tijd.
je had drie rijen in de 6e klas

slechte leerlingen

gewone leerlingen

slimme leerlingen
Dat leren lezen was trouwens ook verschrikkelijk. Ik kende alle letters per ongeluk al, en toen ze me hadden uitgelegd hoe dat werkte met 'boom' snapte ik de rest ook wel. De rest van het jaar moest ik dus allemaal woordjes 'leren' die ik al snapte.



De juf van de eerste klas (juf Iris ) had ook een bloedhekel aan me. Eén keer maakte ik een foutje, ik haalde links en rechts door elkaar. Vrij logisch ook dat ik dat deed, want juf Iris had ons verteld dat rechts het handje was waar je mee schreef en laat ik nou toevallig links schrijven. Juf Iris rammelde me zowat door mekaar dat ik de euvele moed had gehad een vergissing te begaan. Mijn rapport was bij haar ook nooit gezellig, alle 'leervakken' een Zeer Goed en voor de rest alleen maar gemopper. Ik had Kuren, en Faalangst, en ik was Motorisch Gestoord. ja, vind je het gek.



Later heb ik trouwens gehoord dat juf Iris gek was geworden en naar India was gegaan om genezing te zoeken bij een Goeroe. Dat deed me dan wel weer goed .
Alle reacties Link kopieren
Ik zat op een katholieke kleuterschool en daarna op een katholieke meisjesschool. We hadden nooit gymnastiek, tekenen of handvaardigheid of zingen. Alleen Nederlands, rekenen, aardrijkskunde, godsdienst en geschiedenis. We zaten in rijen met de armen over elkaar. In de vijfde klas zaten ook meisjes van 14, die hoefden de 6de niet meer te doen. Die werden meteen na school tot dienstmeisje of zo gebombardeerd.

In de vierde klas had ik juffrouw. Bosmans, die had ik ook al gehad in de tweede klas. Die verdacht mij ervan, dat ik net deed of ik naar de w.c. moest, omdat ik niet in de klas wilde zijn.

Als ik nog een keer mijn vinger durfde op te steken om naar de w.c. te gaan, zou ik op mijn knieeen het schoolbord omhoog moeten houden. Prompt moest ik, van de zenuwen.

Het was erg pijnlijk om urenlang (zo lang leek het althans) het schoolbord niet omlaag te laten zakken. Het deed erge pijn aan je armen en knieeen.

Je vertelde zoiets thuis niet aan je ouders. Je was wel wijzer.

In de vijfde klas hadden we een juffrouw die je met de liniaal op je vingers sloeg en hem daarna doormidden brak. Als je niet luisterde of oplette of zo.

We hadden 6a en 6b. In 6b gebeurde nog wel eens iets leuks, mochten ze thee rondbrengen of brigadier zijn of zoiets. In 6a mocht je alleen leren. Het was de bedoeling dat je naar de middelbare school ging als je in 6a zat, daarom kregen we ook Franse les.

Extra.

Het was een ellendige tijd.
quote:dubbeltje4 schreef op 22 augustus 2014 @ 00:47:

In de vierde klas had ik juffrouw. Bosmans, die had ik ook al gehad in de tweede klas. Die verdacht mij ervan, dat ik net deed of ik naar de w.c. moest, omdat ik niet in de klas wilde zijn.

Als ik nog een keer mijn vinger durfde op te steken om naar de w.c. te gaan, zou ik op mijn knieeen het schoolbord omhoog moeten houden. Prompt moest ik, van de zenuwen.

Het was erg pijnlijk om urenlang (zo lang leek het althans) het schoolbord niet omlaag te laten zakken. Het deed erge pijn aan je armen en knieeen.

Jezus
Alle reacties Link kopieren
Wat leuk om te lezen, wel bijzonder dat je zelf nog alle methodes hebt onthouden, die weet ik echt niet meer! Wel dat de leraren nog hun sigaren/pijp nog mochten roken in de klas. En het was super als je koffie voor hen mocht gaan halen in de keuken. Overblijf was er idd nog niet, maar je was helemaal 'je van het' als je een loempia mocht gaan halen bij de chinees om de hoek.
Alle reacties Link kopieren
Jaren 70, lagere school. Wij moesten met vulpen schrijven en leren breien en haken. Een dag in de week keken we naar het schooltv weekjournaal en we moesten de conciërge helpen in de moestuin. Onze gymleraar werd van school gestuurd omdat hij te vaak in de meisjeskleedkamer rondhing.



Op het schoolplein waren een paar rekken waar we de 'dodenval' deden (met je knieën om het rek en dan heel hard zwaaien en op het hoogste punt je benen loslaten en hopen dat je op je voeten terecht komt). Regelmatig werd er een kind met schaafwond, bloedneus of botbreuk afgevoerd door een boze meester die vond dat je maar uit had moeten kijken, daarna kreeg je dan van je moeder op je flikker de wind van voren.



In de pauze gingen we naar de groenteboer om 100 kauwgomballen voor een gulden te halen (die arme man stond dan voor een stuk of 10 kids kauwgomballen te tellen) of we moesten sigaretten voor de meester halen. Soms was er een kinderlokkeralert, dan werden de hekken om het schoolplein in de pauze afgesloten en werd je na school opgehaald. Als je straf had, dan moest je in de pauze onder de schoolbel staan en als je goed je best had gedaan, dan mocht je stencils maken. Ook werd er niet bepaald rekening gehouden met tere kinderzieltjes, waardoor we nachtmerries hadden over een man in Rusland die met een druk op de knop de hele wereld kon vernietigen.



Mooie tijd was dat
Alle reacties Link kopieren
quote:Lady-Voldemort schreef op 22 augustus 2014 @ 00:47:

Later heb ik trouwens gehoord dat juf Iris gek was geworden en naar India was gegaan om genezing te zoeken bij een Goeroe. Dat deed me dan wel weer goed .
Ik zat op een katholieke basisschool, van 1991 tot 1999. Van dat katholieke was niet veel meer te merken, behalve de catechese-lessen die we heel af en toe kregen, de kerst-kerkdienst en het onderwijs ter voorbereiding van de eerste communie en het vormsel.



We hadden een weektaak waarop stond wat die week af moest en als je iets af had, liet je het door de juf of meester aftekenen. Je mocht tijdens de werktijd dus min of meer zelf beslissen aan welk vak je ging werken. Als je in een bepaalde week jarig was, mocht je die week één taak afstrepen die je niet hoefde te doen. Ik heb mijn weektaak in de hele basisschooltijd nooit afgekregen. Ik had dan ook allemaal aanpassingen met stickersystemen enz. omdat ik een driftige, langzame, ongeconcentreerde leerling was.



Als je vervelend was, moest je gaan werken in de nis.



Eén keer per jaar mocht je, in de lagere klassen althans, je eigen speelgoed meenemen. Leuke dagen waren dat. Op vrijdagmiddag handvaardigheid, doodeng want je werd dan ingedeeld in een groep en kreeg dus een andere juf of meester en zat niet in je eigen klas.



We haalden ons tafeldiploma en verkeersdiploma, maar dat laatste alleen met theorie, geen praktijkles.



Sommige oudere leerlingen, waaronder ik, deden, zoals ze dat noemden, 'gildewerk', dan mocht je tijdens lestijd (maar áltijd tijdens de leuke knutselactiviteiten!) een groep 3 leerling die moeite had met lezen, helpen. Je had dan je 'eigen' leerling zeg maar, die ook een map had waaruit je moest werken.



In groep 7, laatste schoolreis naar Artis, het Muiderslot en de Efteling. Twee nachtjes weg, superleuk! Groep 8 geen schoolreis, want te druk met de musical die de titel 'Geldkoorts' droeg. Geen idee waarover het ging. Ik had een hele kleine rol, want ik vond het maar niks, die musical.



In groep 8 les van alle juffen en meesters gehad, want onze meester ging overspannen weg en het duurde lang voor er vervanging kwam. De juf die we uiteindelijk kregen was geweldig en ik ben haar nog jaren af en toe op blijven zoeken. Helaas is ze inmiddels overleden.



Ik heb vanaf het begin in een combinatieklas gezeten, dus zeg maar groep 3/4, 4/5 etc en dan zat ik in de hoogste klas. Het was fijn om bij de oudere in de klas te horen.



Verder was het trouwens best wel een rottijd, maar ik denk graag terug aan de dingen die wél fijn waren.
Leuk topic!



Ik ging naar een openbare basisschool van 1983 tot 1991 en heb er over het algemeen wel leuke herinneringen aan. De manier van omgaan was heel vrij. We zaten in "groepjes" en leraren sprak je aan met "je" en hun voornaam. De eerste paar jaar was de school omringd met een enorm speelplein, grasvelden, struiken etc. Later verdween dit allemaal door woningbouw.



De kleuterklassen heb ik als heel leuk ervaren al had ik daar wel altijd de neiging om veel herhalende (vertrouwde) dingen te doen: knutselen, tekenen, poppenhoek, werkjes uit de makkelijke kast. Zocht niet echt de uitdaging op en durfde niet in de bouwhoek want daar speelden stoere jongens.



Groep 3 herinner ik mij als ontiegelijk saai. Bovendien was ik heel verdrietig want ik raakte in één klap drie vriendinnetjes kwijt: eentje emigreerde in de zomervakantie, een ander ging tóch naar een andere basisschool en de derde moest nog een jaar extra kleuteren. (onterecht weet ik nu)

We besteedden het eerste uur van de dag altijd aan taal en lezen (Boom roos vis methode) en in eerste instantie dacht ik nog: Hé leuk! Dit kan ik!!! Maar het tempo ging zooooo traaaaaaag dat ik na een tijdje veranderde in een heel ongeïnteresseerd, dromerig kind dat alleen nog maar naar buiten zat te kijken en wegzonk in een fantasiewereldje.

Jammer genoeg kregen we vanaf dit schooljaar ook echt gym. Ik was zo'n meisje dat altijd als laatste werd gekozen want ik bleek echt totaal niet goed in gym te zijn...



Groep 4 en 5 waren eigenlijk ook erg saai. Daar lag de focus vooral op rekenen en daar was ik niet heel goed in. Niet dat ik er echt niks van begreep maar het vergde wel een enorme concentratie/spanningsboog (die ik niet had).



Pas in groep 6 en 7 werd het een beetje leuker en dat kwam met name dankzij de extra vakken die daarbij kwamen: Aardrijkskunde, geschiedenis, biologie, opstel schrijven, ontleden, dictee. Dat vond ik allemaal heel leuk (biologie iets minder, moesten veel plaatjes uit het hoofd leren en ik ben een woorddenker)

We werkten vanaf dat jaar ook met een weektaakformulier dat je op maandag kreeg en op vrijdag moest alles af zijn, hoe je het indeelde mocht je zelf weten. Die vrijheid vond ik enorm fijn. We hadden ook minder klassikale uitleg.



Ik had in groep 6 ook een hele leuke humoristische meester. Mijn ouders dachten dat ik - een gevoelig meisje - moeite zou gaan hebben met de humor/manier van omgaan door deze meester maar ik heb echt het jaar van mijn leven gehad.



Groep 7 zat ik gecombineerd met groep 6 door leegloop van de school. Door die leegloop ben ik veel vriendinnetjes "verloren" maar kreeg er een nieuw vriendinnetje voor terug, dat in groep 6 zat.

Raakte dit jaar enorm bevlogen door de geschiedenis van WO II.



Groep 8, tja. Geen leuke herinneringen aan. Ik kreeg weer de leerkracht die ik in groep 6 ook had maar hij zat dat jaar tegen een burn-out aan en achteraf denk ik ook dat dat in de sfeer/spanning in de klas voelbaar werd. Ik voelde mezelf dat jaar verder verwijderd raken van mijn klasgenoten, eenzamer. Wellicht zat bij een ieder de beginnende puberteit in de weg. De onderlinge sfeer tussen de meisjes was echt in- en intriest en ik viel er compleet buiten. En de jongen in de klas op wie ik een oogje had heb ik dat nooit durven zeggen.
De basisschool vond ik echt zo leuk! Kan er nog wel eens met weemoed aan terug denken ;) Hoe het zou zijn als ik 1 dagje terug mocht naar mijn klas.



Ik zat op een openbare school, in een groot dorp tussen 1992 en 2001. Was een late leerling en heb groep 1 dus nog een keer gedaan.

Ik heb vooral juffen gehad, pas in groep 7 en 8 had ik een meneer. Totaal maar 4 leerkrachten, groep 1 en 2 juf A, groep 3 en 4 juf C, groep 5 en 6 juf W en groep 7 en 8 meneer H.



In groep 1 en 2 standaard op de zandbankrand staan om een speeltoestel toegewezen te krijgen. De fietsen en skelters waren helemaal het einde en naar mijn idee werd ik daar nooit voor uitgekozen :P. Oh en de kralenplank, poppenhoek, bouwhoek.. En we keken naar Ik Mik Moreland.



In de zandbak grote gaten graven, zodat je met je hele arm erin zat en je het grondwater kon voelen, fantastisch was dat ;) Met een zeef alle grote korrels uit het zand halen, zodat je zacht zand had en dit zgn. kon verkopen ;) Zacht zand te koop!!



Ik was het meisje met de lange haren, kreeg tientallen briefjes van jongens uit mijn klas, enkel en alleen om mijn lange blonde engelenhaar :P . Zo populair ben ik nooit meer geweest ;)



Groep 3. Ik denk direct aan de schrijfschriften, wat niet mijn beste vaardigheid was. Kreeg standaard een 6,5 op mijn rapport ( wat afschuwelijk was, want verder waren het allemaal achten of negens). Ik zat in een combi klas met groep 5 en dat was fantastisch. Al die oudere jongens en meiden.



Het spel jongens tegen de meisjes was erg leuk en werd iedere pauze gedaan. En waskrijt met ecoline was leuk!



Groep 4 weet ik vrij weinig meer van. Kennelijk een normaal jaar geweest ;) Veel handstanden tegen de muur gedaan met mijn vriendinnetjes. En we begonnen met een weektakenformulier.



Groep 5 zat ik bij de liefste juf van allemaal. Ik scheef veel in de schoolkrant, hadden een erg leuke klas, waar iedereen met elkaar om ging. We gingen voor het eerst op kamp, naar Markelo. Was geweldig!



Groep 6 nog steeds bij dezelfde juf, dezelfde klas en we gingen op kamp naar Hellendoorn. Wel kregen we vanaf groep 6 dictee. Iedere maandagochtend was het raak! En op vrijdagmiddag keken we naar schooltv.



Groep 7 en 8 was weer een combi, Eerst 7-6 en toen 8-7. natuurlijk weer kampen gehad.

We hadden een meneer als leerkracht, wat echt een groot verschil was met de juffen. Niet dat het een veel positiever was, maar een man voor de klas was wel anders. Qua handvaardigheid ook wat meer bezig geweest met figuurzagen, terwijl we met de juffen vooral bezig waren met borduren, papier mache ( en zelfs brei-en haakles gehad :P). In groep 7 hadden we verkeersles, waarin we een route door het dorp moesten fietsen ( alles ter voorbereiding op de middelbare school, want de meesten gingen naar een school die +/- 7 km fietsen was). We kregen in groep 8 EHBO les en natuurlijk de eindmusical als afsluiting. Ik had een van de hoofdrollen en dat was zo leuk. En toen was het afgelopen, gingen er maar weinig naar dezelfde middelbare school als ik, zag ik mijn vriendinnetjes uit groep 7 veel minder. En nu heb ik eigenlijk helemaal geen contact meer met oude basisschoolvriendinnen/vrienden.



Ik kan niet anders zeggen dan dat mijn basisschooltijd echt fantastisch was, iedereen ging leuk met elkaar om, iedereen kwam ook bij elkaar op de kinderfeestjes ( en dat met een klas van minimaal 25 kinderen).
Alle reacties Link kopieren
quote:emmylou schreef op 21 augustus 2014 @ 19:18:

Begin jaren '70



Kleuterschool had 2 klassen. En op het plein hadden we een grote zandbak met rode schepjes en stuurkarren. We knutselden veel (16 vierkantjes vouwen, vouwblaadjes, verven met oude overhemden van onze vaders aan) en hadden een poppenhoek en een zandtafel.



Daarna ging je naar de lagere school, die ergens anders in het dorp lag. In de eerste klas leerde je lezen met "boom,roos, vis" (vuur, teun, jet )

Linkshandig zijn was aanstellerij, dus moest je rechtshandig leren schrijven. Stom, maar ook best handig want ik ben nu ambidexter.

Je zat in klassen, soms in de kring, soms in groepjes aan je eigen tafeltje.

Als je kletste moest je op de gang en kreeg je een pak op je billen. Heel stoute kinderen kregen een aframmeling van de bovenmeester.

Gymmen deed je in je ondergoed en later in een gympakje en balletjes. Douchen deed niemand.

We hadden maandsluitingen, kerkbezoek, Sinterklaas en Kerstvieringen. En we kregen drama (toneelspelen)

We punnikten, leerden marcramee, breien, naaien en moesten kruissteekjes borduren. Maar ik heb ook gefiguurzaagd en dingen van papier mache gemaakt.

In de 6e klas kregen we Engels. Dat was revolutionair te noemen.



Haha! Exact dit!

van 1983 - 1990
Alle reacties Link kopieren
Ik zat vanaf 1969 op de kleuterschool, die duurde 2 jaartjes en dan ging je naar de lagere school. Die lag ergens anders in het dorp. Meisjes en jongens werden strikt gescheiden.



We knutselden en zongen en baden (jaja, rooms katholiek). We hadden op de eerste klas (groep 3) les van een non waar we zeer bang voor waren. Ze sloeg je als je stout was en als je thuis kwam kreeg je er nog eens een pak rammel overheen van je moeder en dan 's avonds nog eens van je vader.



Ik heb er weinig liefdevolle herinneringen aan.



Er viel nooit een les uit, de leraren waren nooit ziek en er was nooit een studiedag. ADV dagen moesten nog worden uitgevonden. We gingen 2x in de week naar gymnastiekles. Klein stukje lopen, handje in handje en non voorop. In het gymnastieklokaal was een gym-leraar aanwezig (de non deed haar gewaad niet uit ). We gymden in onze onderbroekjes, hempjes en op blote voeten. Ik had nog nooit van voetschimmel gehoord.



Ik liep elke dag naar- en van school. Onderweg was er een man die ons snoepjes gaf en ons naar binnen vroeg. We zijn daar allemaal wel eens geweest, tot dat het hoofd van de school daar een stokje voor stak. Kan me niet herinneren dat daar ooit iets is gebeurd, maar ik kan het ook geblokkeerd hebben.
Alle reacties Link kopieren
Bij boven de 30 graden onder de brandslang op het schoolplein, het hoogtepunt van het jaar!

Zwemles met de haak, brrrrr! We hadden een badmeester die echt kickte op die haak.

Punniken, breien:-(

Overblijven, wat een feest! Stiekem alle lokalen overhoop halen, de asbak van de meester verstoppen, antwoord-boekjes jatten en overschrijven.....:-)
Oja, die brandslang op het plein! En de kleuters hadden zwembadjesdagen. Dan mocht iedereen die er thuis een had, het opblaasbare zwembadje meenemen. Die werden dan allemaal opgepompt en volgedaan met water en alle kleuters (ca 70 ofzo) waren daar dan de hele middag zoet mee.

Groep 3 t/m 8 kon lijdzaam toekijken door de ramen naar buiten..



Hoogtepunt waren ook de doe-middagen, die waren er een paar keer per jaar. Kon je je inschrijven voor een activiteit (keuze 1, 2 en 3) en dan werd je verdeeld in groepjes met de hele school samen (vanaf groep 3 volgens mij)

Ik koos altijd voor koken/bakken want er werd altijd iets lekkers gemaakt, koekjes, pepernoten en pannenkoeken. En daar rook de hele school dan naar.
Alle reacties Link kopieren
Wij kregen in de 1e klas een map. In elke klas moest je een paar opdrachten doen en in die map plakken, bijv. een tekening, opstel, dictee o.i.d.. In klas 6 kregen we een foto van de school die in de map geplakt moest worden en daar zetten alle juffen en meesters hun handtekening onder. Echt een leuke herinnering aan die tijd, ik heb de map nog steeds.



Op je verjaardag ging je alle klassen langs om de juffen en meesters te trakteren. Broertjes/zusjes van bevriende klasgenootjes kregen dan ook wat, terwijl de rest van de klas zat toe te kijken.
Alle reacties Link kopieren
Ik zat van 1980-1986 op een Jenaplanschool en in mijn beleving was het vrijheid-blijheid en heb ik 6 jaar lang alleen maar gedaan waar ik zin in had.



Toch heb ik heel behoorlijk leren spellen en rekenen en mijn algemene kennis was ook prima op peil toen ik naar de middelbare school ging.



We hadden heel veel projectweken en aan de hand van dat project leerden we van alles.



Elke ochtend begon met kring, daarna rekenen in een ander lokaal, want dat was wel werken met je eigen niveau leerlingen, daarna terug naar je stamgroeplokaal en verder werken aan je weektaak, die ik in mijn herinnering nog nooit heb afgemaakt. Mijn moeder heeft heel hard gestreden voor overblijf en ik bleef dus altijd over. 's Middags deden we aan wereldoriëntatie (ak, gs, na, bio) en keuzecursus. Vrijdagmiddag hadden we gym en bibliotheek ( boekje in de kelder uitzoeken en lezen).



Het schoolgebouw was een oud geheimzinnig klooster met (door ons) onontdekte ruimtes en kelders. Tijdens radiomaken (dat was een vak waarvoor elke week een groepje een radioprogramma moest maken die dan op vrijdag in de klas beluisterd werd.) gingen we op onderzoek in de kelder en maakten we spookverhalen met de kettingen die om de klapdeuren zaten en fantaseerden wat er achter de afgebrokkelde bakstenen muren was.



We hadden heel vaak corvee, klassendienst of koffiedienst. 6e jaars organiseerden Sinterklaas en kerst voor de eigen stamgroep (je lokaal met 3 jaarlagen). Zelfs dat was leuk, want dan kon je lekker door de school banjeren.
Alle reacties Link kopieren
Wij lazen op school een serie boeken die als titel had "wie dit leest is gek". Geen idee meer waar het over ging maar kan me de titel nog goed herinneren.



Wij kregen in groep 3 blokfluitles en in groep 8 volksdansen. In groep 3 of 4 hadden we een heel schooljaar een lokaal als winkel ingericht, dan had je af en toe dienst. Leuk was dat.



Elke week met de klas naar het School TV weekjournaal kijken.



In groep 8 gingen we op kamp naar het Prehistorisch dorp in Eindhoven. Compleet met zelfgemaakte gewaden
Alle reacties Link kopieren
Groepen? Wij hadden nog gewoon een kleuterschool en daarna klassen op de basisschool. 1968-1976



Overblijven tussen de middag bestond nog niet. Iedereen ging naar huis (om warm te eten)



Meiden kregen handwerkles en de jongens handvaardigheid. Dat vond ik toen zo oneerlijk. Bij mijn jongere broers en zus was dit niet meer zo.



Wanneer de bel ging, moest elke klas netjes in een rij gaan staan, met je voeten NIET over de lijntje en dan liep je per klas naar binnen.



We hadden gewoon 1 meester of juf voor de klas per schooljaar. Niets deeltijd docenten.



Je had kinderen die wat slimmer waren en sneller, en kinderen die wat trager waren. Kinderen die heel rustig waren en kinderen die wat drukker waren (gingen af en toe even naar buiten om een rondje te rennen op het schoolplein)



En elke week een weekopening. Alle klassen stonden dan buiten het klaslokaal, netjes in een rijtje. Het hoofd van de school stond op het bordes midden op de trappen en las uit de bijbel, vertelde een verhaaltje, bidden en vertelde wat er verder die week ging gebeuren. Daarna nog een liedje zingen. I
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
quote:Bergje65 schreef op 22 augustus 2014 @ 10:00:

Ik zat vanaf 1969 op de kleuterschool, die duurde 2 jaartjes en dan ging je naar de lagere school. Die lag ergens anders in het dorp. Meisjes en jongens werden strikt gescheiden.



We knutselden en zongen en baden (jaja, rooms katholiek). We hadden op de eerste klas (groep 3) les van een non waar we zeer bang voor waren. Ze sloeg je als je stout was en als je thuis kwam kreeg je er nog eens een pak rammel overheen van je moeder en dan 's avonds nog eens van je vader.



Ik heb er weinig liefdevolle herinneringen aan.



Er viel nooit een les uit, de leraren waren nooit ziek en er was nooit een studiedag. ADV dagen moesten nog worden uitgevonden. We gingen 2x in de week naar gymnastiekles. Klein stukje lopen, handje in handje en non voorop. In het gymnastieklokaal was een gym-leraar aanwezig (de non deed haar gewaad niet uit ). We gymden in onze onderbroekjes, hempjes en op blote voeten. Ik had nog nooit van voetschimmel gehoord.



Ik liep elke dag naar- en van school. Onderweg was er een man die ons snoepjes gaf en ons naar binnen vroeg. We zijn daar allemaal wel eens geweest, tot dat het hoofd van de school daar een stokje voor stak. Kan me niet herinneren dat daar ooit iets is gebeurd, maar ik kan het ook geblokkeerd hebben.





Herkenbaar, alleen ik zat op een Gereformeerde school, en er waren geen nonnen.



En ik heb wel leuke herinneringen aan de school
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Ik moest behoorlijk graven want ik ging in 1956 naar de lagere school. Het was een Dalton school, als je een beetje voorliep kreeg je ander werk dan je klasgenootjes. In de derde kregen we de breuken en aardrijkskunde, alleen Nederland, de rest van de wereld kwam er in de vierde bij, net als de vaderlandse geschiedenis en later in het vierde jaar de algemene geschiedenis als ik me goed herinner. Halverwege de vierde klas kon je naar Franse les, buiten de gewone schooltijd. We kregen les van een héél lange magere leraar met knalrood haar, ik kan hem bij wijze van spreken uittekenen. In de zesde kregen we een voorproefje van algebra en meetkunde, daar had ik niet echt veel aan want ik heb een talenhoofd. We moesten keurig in de rij naar binnen en naar buiten, ook in de pauze. Wie liep te gillen op het schoolplein werd naar binnen gestuurd. Waar ik een gruwelijke hekel aan had, en nog steeds heb, was handwerken. De jongens hadden handenarbeid (dat leek me veel leuker, figuurzagen en zo) en wij moesten leren borduren en breien, waarschijnlijk om ons voor te bereiden op een huishouden met tig kindertjes, in de jaren '50 was dat niet abnormaal. Verder was de school, vergeleken met gewone openbare scholen, redelijk vooruitstrevend, niet alleen door het min of meer individueel onderwijs, ik hoefde ook niet met mijn rechterhand te leren schrijven. Toen we van potlood op inkt overstapten kreeg ik een stuk vloeipapier onder mijn linkerhand om vlekken te voorkomen. We leerden ook blokletters, mijn vriendinnetje op een andere school leerde nog schuinschrift. Er ligt me vaag iets bij dat we ook biologieles kregen, "mens en dierkunde". Op zaterdagochtend hadden we het laatste uur gym.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
Ik kwam op mijn 5e vanuit A'dam in een klein dorp wonen. Toch hadden ze daar 3 lagere scholen. Ik ging naar de openbare. Lees 1969. We zaten met 2 klassen in 1 lokaal. zo'n 12 kinderen per klas. De directeur was de meester van klas 5 en 6.

We leerden in de 1e klas al breien. Veel buiten spelen kan ik mij herinneren. Voetballen, knikkeren, elastieken of handstand tegen de muur. We deden ook veel gymen op school. We zaten ook weleens in een dependance en moesten dan heen en weer lopen. Tijdens het tikkertje spelen brak ik mijn pols en moest 6 weken in het gips. Moest noodgedwongen links schrijven.Kreeg van de juf een 10 op mijn rapport voor schrijven. We kregen blokfluitles, schaakles en elke vrijdagmiddag was het muziekmiddag. Dan mocht je plaatjes meenemen om te draaien of we zongen liedjes, maakten muziek met allerlei instrumenten of gingen playbacken (the osmonds nadoen). Klas 4,5,en 6 gingen op schoolreis. Oa naar Gaasterland, Texel en Bakkum. We hadden altijd ruzie met de Christelijke school leerlingen en hielden 's winters heuse sneeuwbalgevechten. Als het mooi weer was gingen we niet naar de gymzaal maar de hele middag slagballen op het speelveld. In de jaarlijkse musical werden de hoofdrollen altijd vertolkt door kinderen waarvan de ouders in de oudercommissie zaten. Ik dus niet want mijn ouders zaten daar niet in. Ik denk dat mijn vader nooit op mijn school geweest is. Had ie geen tijd voor. Na schooltijd speelden we ook heel veel op het schoolplein, dat mocht gewoon was niet afgesloten.
Ik begon de lagere school op een jenaplanschool. Waar ik veel gepest ben, toen ik van school veranderde werd veranderde ook het schoolsysteem. Ik ging dus van de vierde klas van de ene school naar groep 7 van een andere school.



Van de eerste weet ik nog wel goed dat we een parkje naast de school hadden waar je vanaf de derde klas in de pauze naar toe mocht. Er liep een spoorlijn langs, met vlakbij het station. Er lag enkelspoor dus de treinen moesten op het station op elkaar wachten. Als de trein naar het station reed moest je terug lopen, kwam de trein van het station moest je rennen, dan was je bijna te laat.

We kwamen dus massaal te laat als de trein vertraging had.

Halverwege de vierde klas had de ns de treintijden veranderd, toen was iedereen in de war en moesten ze een nieuwe manier verzinnen om ons op tijd te laten komen.



Ik was dol op rekenen en daar was ik ook heel goed in. We mochten in ons eigen tempo werken, dus halverwege de eerste klas was ik al begonnen aan de rekenboekjes van de tweede klas. Zo snel ging ik, zo leuk vond ik het. Taal ook wel, maar iets minder.

In de derde moest ik dus de eerste klassers, eerste, tweede en derde klas bij elkaar..) in de klas helpen, omdat ik anders te ver vooruit zou lopen.



Op mijn nieuwe school zat ik met alleen groep 7, wat een rust dat iedereen steeds hetzelfde deed. Met rekenen bleef ik voor lopen. (Tot in 4 havo, toen werd het te moeilijk ).

Deze school had een christelijke inslag, waar ik echt niets mee had en mijn ouders ook niet. Ineens dus 's morgens bidden, 's middags bidden. Wat was ik jaloers dat ik niet ter communie mocht, omdat ik de eerste communie niet gedaan had. Al die verhalen vond ik wel geweldig.
Alle reacties Link kopieren
Ik zat op de basisschool van 1991 tot 1999



In groep 1 en 2 mochten we kiezen uit de poppenhoek, knutselhoek of de bouwhoek.



Tijdens het speelkwartier handelde iedereen in kruimelzand, zacht zand en hard zand.



In groep 3 keken we Ik, Mik, Loreland en iedereen was natuurlijk bang voor Karbonkel.



In groep 5 en 6 was je óf fan van de Backstreet Boys óf van de Spice girls.



In groep 8 gingen we op schoolkamp.

Er was toen nog een enorme rel want hoewel we apart sliepen gingen de jongens 's nachts "TIETUH KIJKUH" bij de meisjes. Ook al waren we allemaal zo plat als een dubbeltje.



Verder hadden we in elk jaar een aparte muziek juffrouw en een aparte handenarbeid juffrouw (wat eigenlijk een hulp moeder was).



In het weekend keek iedereen 's ochtends Telekids.
Roodkapje, wat ben jij een lekker hapje.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven