Minimale aanschafprijs auto

21-08-2014 12:31 57 berichten
Wat denken jullie dat het minimale bedrag is dat je kwijt bent voor een beetje fatsoenlijke auto, kleine middenklasser (formaat Renault Clio), die nog niet zoveel onderhoudskosten heeft?

Ik rijd nu in een Peugeot 206sw uit 2004, maar heb de afgelopen twee jaar pittig hoge onderhoudskosten gehad (ca. 1250 per jaar). Vlak voor mijn vakantie moest een deel van het remsysteem vervangen worden (500 euro) en na ca. 3000 km rijden hoor ik nu weer van alles rammelen. Mijn spaartegoed voor een nieuwe auto is echter niet zo hoog (zeg maar afgerond 0), en als hij ineens door zijn wielen zou zakken zou ik toch een probleem hebben. Ik ga dus maar proberen wat meer opzij te leggen voor het geval dat...

Hoeveel denken jullie dat nodig is? En moet ik dan (toch maar) voor een Japanner kiezen vanwege de betrouwbaarheid en lage onderhoudskosten?
Alle reacties Link kopieren
quote:hiltje schreef op 21 augustus 2014 @ 17:01:

Ik laat idd ook alles door de dealer doen, ook om en om een grote en kleine beurt bij de APK.

Ben niet technisch en geloof wel dat onderhoud de levensduur van je auto verlengd.



Hier kun je flink getild worden zeker bij de fastfitters ook dat kleine en grote beurt verhaal is leuk voor de inkomsten maar vaak onnodig.



Heb hier een Peugeot nooit ene grote/kleine beurt gezien en ook onze 2e auto ook niet.



Bv olie verversen is vaak niet nodig bv onze oude jap verbruikt wat dus krijgt iedere 3 maanden een scheutje nieuwe
Alle reacties Link kopieren
quote:Desperate_Housewive schreef op 21 augustus 2014 @ 16:24:

[...]



Ik heb een auto uit 2000 en laat geen periodieke onderhoudsbeurt doen nee. Hij word toch elk jaar gekeurd? En als ik het zo lees, dat jij daar de APK+400 euro per jaar voor kwijt bent, dan zou ik dat ook niet laten doen. Dat je banden vervangen moeten worden, dat zien ze bij de APK (of jij zelf, ik heb er zo'n meetdingetje voor) ook wel. Distributieriem hetzelfde. En olie verversen en een lampje vervangen doen we hier zelf thuis wel. Net zoals idd remblokken verwisselen of remschijven. Auto op de krik, wiel en schijven eraf en alles weer erop, klaar. Ik heb het idee dat jij veel door de garage laat doen, wat je ook zelf kan doen. Dan heb je er wel kosten aan ja.



Ik ga echt niet zelf aan de remmen van mijn auto prutsen als ik daar geen verstand van heb.

Jarenlang alleen APK en geen onderhoud (zelf gedaan of door een garage) dat kan gewoon niet. Dan loop je opeens tegen een hoge rekening op ja, omdat dan alles in één keer moet. En je filters moeten toch ook echt een keer vervangen worden.

Als je 0 geld hebt voor onderhoud en reparaties (zoals TO zegt) moet je geen auto kopen.
.
Alle reacties Link kopieren
quote:nbk schreef op 21 augustus 2014 @ 16:47:

Ik heb 4 jaar geleden 4000 Euro voor mijn auto betaald en het is met afstand de beste auto die ik ooit gehad heb.

Een beurt heb ik nog nooit laten doen en dat lampje vervangen doe ik zelf wel.

kosten afgelopen jaar:127 Euro. Dit was APK en één nieuwe band.

1250 Euro aan kosten vindt ik echt héél erg veel.



Één nieuwe band zou ik sowieso nooit toelaten op mijn eigen auto's. In Duitsland is dit nieteens toegestaan.



¤ 1250,- / jaar is veel te hoog voor dergelijke auto. Is die uberhaupt dat bedrag wel waard? Ik ben sowieso niet gecharmeerd van Peugeot en Renault, vooral niet als ze een beetje ouder worden. Dan lijkt alles vervangen te moeten worden.
Impala : ik heb best geld voor onderhoud, maar veel kunnen we zelf. Daar ga ik dan niet voor naar een garage. Knap dat jij denkt dat ik er geen geld voor heb, alleen maar omdat ik me niet laat oplichten door een garage met onzinnig onderhoud dat we makkelijk zelf kunnen doen.
Alle reacties Link kopieren
Ik had het niet tegen jou,over geen geld, maar over to. Het staat er zelfs nog bij...
.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben fan van Japanners. Heb sinds drie jaar een Toyota Corolla uit 2000. De APK krijg ik gratis van mijn verzekering. In drie jaar tijd een keer remblokken en -schijven vervangen en twee banden. De accu ook maar dat was mijn eigen schuld



Vorig jaar heb ik een kleine beurt gedaan. Wil dat over een paar maanden weer. Ik laat dat niet bij de garage doen overigens.



Heb voorheen ook Renault en Opel gehad maar dat vond ik niks. Voorheen ook nog een Toyota Corolla uit, jawel, 1985 gehad en die liet mij nooit in de steek. Destijds voor 650 euro gekocht van een automonteur. Goed bijgehouden dus! Nooit zo betrouwbaar gereden.
Alle reacties Link kopieren
Oh ja, huidige auto drie jaar geleden gekocht voor 3000 euro.
Alle reacties Link kopieren
Koop een Japanner. Die zijn echt bewezen goedkoper in onderhoud. Een Peugeot 206 is wat dat aangaat gemiddeld een stuk duurder. Op de Anwb-site hebben ze occasiontests waar ook bij staat wat de Wegenwacht van die auto vindt, dus wat zij zoal aan pechgevallen zien. En de Consumentenbond heeft een gidsje met tips over het kopen van een auto, nieuw of tweedehands.
Dit is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen.
Alle reacties Link kopieren
quote:minnimouse schreef op 22 augustus 2014 @ 07:44:

Oh ja, huidige auto drie jaar geleden gekocht voor 3000 euro.



Kijk dat is interessant, ik heb hier een Peugeot 306 ook uit 2000 maar heb die ruim 8,5 jaar geleden gekocht voor 4000.



Onkosten vallen reuze mee, maar je moet ook meenemen dat onderdelen bij japanner vaak ook veel duurder zijn.



Ben wel van mening dat Toyota tot dat bouwjaar de beste auto,s maakt.
Alle reacties Link kopieren
Overigens heb ik zelf pas een nieuwe auto gekocht, een ruime Japanse gezinsauto. Uit 2000, 1350 euro. Hij moest wel een nieuwe distributieriem dus dat samen met een beurt was 450 euro. Nu heb ik voor 1800 euro een prima auto die nog jaren mee kan.
Dit is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen.
Alle reacties Link kopieren
Onderdelen van een Japanner duurder? Nog nooit van gehoord. En als dat al zo zou zijn, wat ik zeer betwijfel, dan geeft het niks, want er hoeft zelden iets vervangen te worden
Dit is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen.
De koopprijs van de auto is niet hetzelfde als de kosten van de auto. Een beetje mercedes kost minder dan een versleten fiat punto. En een nieuwe auto kost aanzienlijk meer dan een auto van één dag oud.



Als je echt wil weten wat de kosten zijn, dan moet je kijken naar afschrijving+financieringskosten+onderhoudskosten+verbruikskosten.
Alle reacties Link kopieren
Vaak zijn grote onzuinige auto's op de tweedehands markt relatief goedkoper dan kleine zuinige bakkies. Omdat er meer vraag is naar de laatste categorie.
Dit is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een Toyata Yaris uit 2000, sinds 2 jaar. Gekocht voor 2000 euro.

De kosten die ik er tot nu toe aan gehad heb zijn de apk, winterbanden, 2x nieuwe ruitenwissers ( heb ik steeds na elke winter, ben 's ochtends om 6u vaak nog te lui om te krabben, met de ruitenwissers erover is niet zo goed voor ze) en 2x een beurt, maar die laat ik bij een bekende doen, en kost mij maar 30 euro.
anoniem_152870 wijzigde dit bericht op 22-08-2014 10:07
Reden: informatie vergeten
% gewijzigd
quote:impala schreef op 21 augustus 2014 @ 17:41:

[...]





Ik ga echt niet zelf aan de remmen van mijn auto prutsen als ik daar geen verstand van heb.

Jarenlang alleen APK en geen onderhoud (zelf gedaan of door een garage) dat kan gewoon niet. Dan loop je opeens tegen een hoge rekening op ja, omdat dan alles in één keer moet. En je filters moeten toch ook echt een keer vervangen worden.

Als je 0 geld hebt voor onderhoud en reparaties (zoals TO zegt) moet je geen auto kopen.



Dat kan dus echt wel! Als je je auto laat onderhouden dan worden dingen preventief vervangen, als de gemiddelde gebruikstermijn voorbij is. Maar veel dingen kunnen langer mee. Mijn auto wordt ook niet onderhouden, scheelt echt zo veel geld! Alleen als het stuk is wordt het gemaakt.Je moet alleen niet bang zijn om met pech te komen te staan en omdat ik zelden snelweg rijd, ben ik dat dus ook niet!



Geld hebben we altijd genoeg achter de hand, dat is dan wel handig!
Wij rijden Duits. Vriend is automonteur dus dat scheelt behoorlijk. Maar zelfs oude barrels rijden degelijk.



Japanse auto's schijnen idd vrij goed te zijn. Ik vind het vaak een beetje plastic meuk. Maar je hebt wel voor een goede prijs echt een goede auto. Dus als interieur je niet zo boeit, is dat ook een goede optie.



En wat een minimale prijs is, hangt echt af van je eisen. Hoeveel km mag er op staan, benzine of diesel, welke opties, welk bouwjaar etc etc.
Volgens mij heb ik nergens gezegd dat ik geen geld heb voor het onderhoud, maar het is wel steeds een heel bedrag. Spaargeld heb ik ook wel wat (voor nieuwe wasmachine, zieke katten en andere onverwachte narigheid), maar niet zoveel dat ik zomaar ineens 5000 euro voor een auto kan neertellen. De kapotte rem was trouwens het hele systeem linksvoor. De remplaat (?) was vastgelopen waardoor de remschoenen (?) waren gaan aanlopen op de remschijf, een afschuwelijk geluid produceerde en niet meer werkte. Of zoiets. Heel fijn in ieder geval dat dat nog in Nederland gebeurde en niet terwijl ik op vakantie met flinke vaart van een berg afreed.

Zelf repareren kan ik niet. Ik durf niet eens een wiel te vervangen, en heb wel een handige zwager maar die heeft zijn handen vol aan zijn eigen auto's en huis. Bovendien is hij een middag bezig met zo'n klus, terwijl de garage het in een uurtje doet.

Ik ben nu dus wel een beetje in dubio wat te doen. Ik denk/hoop dat ik bij inruil nog zo'n 2000 euro voor de auto krijg (dagwaarde is vlgs mij rond de 2500), en met mijn 13e maand zou ik dan een auto rond de 5000 kunnen kopen. Maar ja, dan krijg ik natuurlijk weer net zo'n oud barrel dus of ik daar dan veel mee opschiet?
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je voordeliger uit bent als je in je huidige auto blijft rijden. Voor die 2500 die je bijlegt voor een nieuwe, kun je aan deze nog veel verbouwen en juist de reparaties die je al hebt gedaan zijn ook een investering.



Maar ik raad je aan om net als ik een vast bedrag per maand opzij te zetten voor onderhoud en vervanging. Hoe langer je huidige auto nog rijdt, hoe hoger de vervangingspot wordt.
Alle reacties Link kopieren
quote:impala schreef op 21 augustus 2014 @ 17:41:

[...]





Ik ga echt niet zelf aan de remmen van mijn auto prutsen als ik daar geen verstand van heb.

Jarenlang alleen APK en geen onderhoud (zelf gedaan of door een garage) dat kan gewoon niet. Dan loop je opeens tegen een hoge rekening op ja, omdat dan alles in één keer moet. En je filters moeten toch ook echt een keer vervangen worden.

Als je 0 geld hebt voor onderhoud en reparaties (zoals TO zegt) moet je geen auto kopen.



Als je van plan bent je auto op te rijden, is het op een gegeven moment niet rendabel meer geld in (preventief) onderhoud te steken, toch?

Ik heb een barrel uit 1995 en deze heeft al jaren geen beurt gehad en komt met minimale kosten steeds door de APK.

Als op een gegeven moment de tijd komt dat alles op is en in één keer moet, dan is ie dus 'op' en koop ik een ander.

En doordat ik al die jaren behoorlijk veel geld heb uitgespaard aan kleine en grote beurten en wat daarbij komt kijken, heb ik dat geld voor een ander er dan al lang uit.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Dat is inderdaad wel een dingetje. Hij is nu 10 jaar oud en er gaan dingen stuk. Soms zelfs twee maanden na zo'n onderhoudsbeurt, dus die 250 euro is ook een beetje weg gegooid geld. Lastige afweging hoor. Ik heb nog nooit zo'n oude auto gehad (behalve toen ik net begon ), maar ook met nieuwere auto's wel pech met reparatiekosten. Als ik via autotrader zoek op auto's die binnen mijn (nog niet bestaande) budget zouden vallen, van een beetje recent bouwjaar, kom ik vooral uit op de categorie Twingo en Aygo. Nou ja, als dat moet is dat maar zo. Hopelijk heb ik over een maand of twee een nieuwe baan waarvoor ik minder kilometers hoef te maken (ik ga OV'en). Dan zou ik dus wel op vakantie moeten met een koekblikje, tja.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou gewoon doorrijden en zie die 1250 euro per jaar aan kosten ook niet terug, misschien eens van garage switchen dus geen dure merkdealer.



Remsysteem vervangen compleet is voor 600 euro wel gedaan.



Ken zat die met hun 206 naar de 300k of meer dan 400k hebben gereden en die motoren zijn echte beter dan Toyota in huis had.



En er zijn zat merken die bv ook een Peugeot motor hebben zelfs Mercedes gaat er nu aan geloven
Alle reacties Link kopieren
Maar een Twingo en een Aygo zijn helemaal niet betrouwbaarder dan een 206 dus daar schiet je ook niets mee op:(
Alle reacties Link kopieren
quote:Broedkippetje schreef op 22 augustus 2014 @ 12:22:

[...]





Als je van plan bent je auto op te rijden, is het op een gegeven moment niet rendabel meer geld in (preventief) onderhoud te steken, toch?

Ik heb een barrel uit 1995 en deze heeft al jaren geen beurt gehad en komt met minimale kosten steeds door de APK.

Als op een gegeven moment de tijd komt dat alles op is en in één keer moet, dan is ie dus 'op' en koop ik een ander.

En doordat ik al die jaren behoorlijk veel geld heb uitgespaard aan kleine en grote beurten en wat daarbij komt kijken, heb ik dat geld voor een ander er dan al lang uit.



Ik denk juist -maar ben ook geen deskundige- dat juist als je wil dat je auto lang mee gaat je het beste kunt blijven investeren in goed onderhoud. Zaken die je niet onderhoudt gaan eerder stuk.



Mijn auto heeft eigenlijk nauwelijks afschrijving meer en elk jaar dat ik er langer mee doorrij is pure winst. Daar kunnen die onderhoudskosten wel tegenop.
Alle reacties Link kopieren
quote:hiltje schreef op 22 augustus 2014 @ 12:51:

[...]





Ik denk juist -maar ben ook geen deskundige- dat juist als je wil dat je auto lang mee gaat je het beste kunt blijven investeren in goed onderhoud. Zaken die je niet onderhoudt gaan eerder stuk.



Mijn auto heeft eigenlijk nauwelijks afschrijving meer en elk jaar dat ik er langer mee doorrij is pure winst. Daar kunnen die onderhoudskosten wel tegenop.



Klopt zit een kern van waarheid in maar onderhoud betekent niet automatisch iedere jaar naar de garage.



Bv iedere maand olie/vloeistoffen peilen en nodig bij vullen.



Iedere maand bandenspanning controleren en wekelijks op beschadigingen etc ook reserve.

Verlichting dagelijks na lopen op werking .



Eens in de 2 maanden werking ruitenwisserbladen en gordels etc.



En zo vergeet ik nog vast wel wat zaken en dat doet iedereen ook die een grote of kleine beurt laat doen ook zelf thuis of breng je iedere maand de auto naar de garage ?
quote:hiltje schreef op 22 augustus 2014 @ 12:51:

[...]





Ik denk juist -maar ben ook geen deskundige- dat juist als je wil dat je auto lang mee gaat je het beste kunt blijven investeren in goed onderhoud. Zaken die je niet onderhoudt gaan eerder stuk.



Mijn auto heeft eigenlijk nauwelijks afschrijving meer en elk jaar dat ik er langer mee doorrij is pure winst. Daar kunnen die onderhoudskosten wel tegenop.



Bij een auto bestaat preventief onderhoud, vooral uit vervangen van onderdelen volgens het onderhoudsboekje. Dus bij km xxxxxx nieuwe distributieriem, bij km xxxxxx nieuwe remschijven/schoenen/voeringen etc. Je kunt je distributieriem niet langer laten meegaan door deze te onderhouden. Want er valt niks aan te onderhouden. Je kunt die riem, niet wassen, poetsen of invetten!



Dus inderdaad zaken die je niet onderhoud, gaan eerder stuk, dat geld voor de auto in zijn geheel, niet echt voor de afzonderlijke onderdelen. De man die mijn auto onderhoud (geen merkdealer maar onafhankelijke garage met bovag keurmerk) adviseert dat ook voor oude auto's, als je niet bang bent om met pech te komen staan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven