Geld & Recht alle pijlers

Hoeveel vrij besteedbaar 1-persoonshuishouden

22-08-2014 07:57 53 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo, ik wil eigenlijk mijn situatie even vergelijken met anderen en weten of ik wel of niet mag klagen

Ik heb namelijk na de vaste lasten nog €740 over. Daar moeten nog wel de boodschappen van af. Dat is bij mij inclusief verzorgingsproducten ongeveer €200 per maand. (Nee ik bezuinig niet op gezond eten). Dus dan hou ik nog ruim €500 over voor reizen (bus/trein), uit eten, kleding, kadootjes etc. Dat klinkt eigenlijk als veel vind ik. En toch klaag ik dat ik niet kan sparen en dat een auto te duur is voor me. Die heb ik nu dus niet, maar heb ik ook eigenlijk niet echt nodig. Het zou alleen leuk en luxe zijn.

Ik ben benieuwd wat jullie van mijn situatie vinden en hoe jullie 1-persoonssituatie eruit ziet!
Alle reacties Link kopieren
Wow, dat is zeker ruim. Ik heb na al mijn vaste lasten (ook sparen en mijn auto en benzine) nog 350-400 euro over.. Daar gaat 200 euro per maand vanaf voor boodschappen. Dan hou ik nog 150-200 euro over voor leuke dingen: uit eten, bioscoop, avondje stappen, accessoires voor in huis, kleding ed. Niet veel, maar gaat prima. En soms als ik veel kleren nodig heb, spaar ik gewoon een maandje iets minder.
Alle reacties Link kopieren
Dat is meer dan wij met een heel gezin overhouden voor kleding, uitjes, reizen, auto (hebben wij wel),sparen, kadootjes en onvoorzien. Toch kunnen wij sparen, in de auto rondrijden en lopen wij allemaal in schone, passende kleding rond.

Wat doe jij met die 500 euro als je niet spaart en geen auto hebt? Koop je iedere maand een paar dure laarzen en reis je dagelijks van Maastricht naar Groningen?
Alle reacties Link kopieren
Als ik jou was zou ik een bedrag (zeker 200 euro) per maand sparen en dat onder de vaste lasten scharen. Ik herken wel dat het geld dat je 'over' hebt, ook helemaal op gaat. Dus als je zorgt dat het sparen al gedaan is die maand, kan je de rest (300 euro!!!) opmaken aan leuke dingen. Je mag zeker niet klagen hoor.
We gon' boogie oogie oggi, jiggle, wiggle and dance. Like the roof on fire.
Alle reacties Link kopieren
Dat is een prima bedrag dat je overhoudt! Ik zou als ik jou was daar ook van gaan sparen. Als je gewoon nadat je salaris binnenkomt elke maand meteen 100 of 150 euro wegsluist naar een spaarrekening waar je niet makkelijk geld vanaf kunt halen, ga je misschien iets bewuster om met het geld dat je nog over hebt.
Lekker dat je zoveel over houd. Ik hou na mijn rekeningen nog ongeveer 400 euro over voor boodschappen/kleding/cosmetica/cadeau's/uiteten. Sparen is bij mij een vaste last, anders gebeurt het niet. Dat betekent wel dat ik aan het eind van de maand een weekje krap zit, maar dat zat ik anders ook. Wat over blijft gaat op.



Wij zijn wel met zijn tweeën thuis, bij mijn partner zit het weer anders.
Eens met degenen die zeggen dat je sparen als vaste last moet gaan invoeren. 500 euro om te verbrassen is veel. In mijn goede tijd had ik 350 per maand (en man ook) maar we spaarden 800 euro per maand.



Nu hebben we nagenoeg niks besteedbaar na betaling van vaste lasten en boodschappen.
Alle reacties Link kopieren
Vaste lasten zijn voor mij ook sparen en de boodschappen, ook al varieert het boodschappen bedrag, leg er altijd een vast bedrag per maand voor opzij. Alles wat daarna overblijft zie ik pas als vrij besteedbaar bedrag.

Met 115 per week vrij te besteden kan je toch makkelijk sparen? Zelfs een auto zou makkelijk moeten lukken. Ik zou al blij zijn met 50 per week vrij te besteden (naast een auto dan, niet dat van die 50 de auto nog af moet)
Leuk topic! Ook een 1persoons huidhouden hier. Ik heb maandelijks ¤2000 netto te besteden waarvan ik ongeveer ¤1900 uitgeef. Daarin is een vast spaarbedrag al meegerekend.



Nadat mijn vaste lasten zijn betaald (huur, water/electriciteit/gas, verzekeringen, telefoonrekening, donaties goede doelen, spaargeld, reserveringen) heb ik ¤650 over. Ik zet maandelijks geld apart als reservering, voor inventaris, voor kleding en voor (gemeentelijke) belastingen.



Van die ¤650 geef ik ¤200 uit aan boodschappen, ¤10-20 aan vervoer (ik heb een trajectkaart, dat scheelt veel!), ¤100 aan recreatie (etentjes, drankjes etc), ¤20-30 aan persoonlijke verzorging (ik koop mijn verzorgingsproducten in de aanbieding, dus de ene maand niks, andere maand veel).



Mijn zorgverzekering betaal ik trouwens per jaar (met het geld van mijn dertiende maand). Het geld dat ik maandelijks over heb gaat naar mijn spaarrekening.



Ik denk niet dat je iets te klagen hebt. Je zou goed geholpen zijn met inzicht in je financiën, waar gaat je geld eigenlijk naartoe en is dat het wel waard? Voor dat schattige lampenkapje moet je een uur werken. Word je daar echt gelukkiger van? Probeer je wat meer bewust te worden van wat je uitgeeft en zoek uit wat je echt belangrijk vindt. Voor mij zijn dat geen lampenkapjes, maar leuke uitjes met vrienden en vakantie. Ook is het een hele goede tip om je spaargeld op te nemen als vaste last in je begroting zoals eerder werd gezegd. 'Pay yourself first'. Want als het geld op je rekening staat maak je het waarschijnlijk wel op.
Alle reacties Link kopieren
Leuke vraag en goede aanleiding om het op een rijtje te zetten ;)



Ik heb zo'n 1000 euro per maand vrij besteedbaar.

Dan heb ik de boodschappen al betaald en zo'n 400 euro per maand gespaard.



Gemiddeld spaar ik nog zo'n 300 euro extra, naast mijn eindejaarsuitkering en vakantie geld (daarvan mag ik 20% verbrassen, rest spaar ik)



Ik woon wel samen, als ik alleen zou wonen zou ik ongeveer 600 vrij besteedbaar hebben los van boodschappen en sparen (dat is al gedaan)
Ik heb 500 euro per maand. Ik houd daar niks van over. Er zijn maanden dat ik meer verdien, maar dat wordt direct gespaard. Ik houd dus niets over. Ik woon samen met mijn vriend, dus hij neemt het grootste gedeelte van vaste lasten en onverwachte rekeningen etc. op zich. Ik hoef ook niet zo nodig wat over te houden. Cadeautjes etc gaan van de gezamenlijke rekening af. En voor de rest als ik iets nodig heb, weet ik dat van te voren, en dan kijk ik of ik die maand meer verdien en ipv sparen gebruik ik dat er dan voor.



En kleding, wisselen wij hier met vriendinnen. Werkt super

Zal over 1,5 jaar wel een 'gewone' baan hebben. Dus dan houd ik echt wel wat over.
Alle reacties Link kopieren
Caat25 dat bedrag wat jij hebt komt redelijk overeen wat ik tot 2 a 3 jaar geleden had. Het is prima je kunt er goed van leven, maar heel luxe nee.
Alle reacties Link kopieren
Hier nog eentje:



Ik heb zo'n 600 euro over na mijn vaste lasten. Hier moet ik nog wel van tanken +/- 120 euro p.m en boodschappen van doen 150 euro p.m. en spaar maandelijks 100 euro automatisch. Eigenlijk best aardig maar toch is het elke maand weer op Volgend jaar wil ik van 36 uur naar 32 uur gaan werken dus zal ergens op moeten gaan bezuinigen, daarom ga ik even een huishoudboekje bijhouden om duidelijk te krijgen waar het geld allemaal blijft...
Alle reacties Link kopieren
Ik hou na de vaste lasten 200 soms iets meer over dat gaat op aan eten en kleding kan helaas niet sparen. Ik werk anders denkt iedereen op dit forum dat ik een uitkering heb.
Toen ik nog alleen woonde, spaarde ik automatisch een bedrag per maand. Op een gegeven moment heb ik dat spaargeld zo maar eens met 100 euro per maand vermeerderd en eerlijk gezegd, merkte ik daar weinig van. Oftewel, mijn vrij besteedbare bedrag ging op, en daarna ging het nog steeds op.



"Geen geld ergens voor hebben" is vaak (in ieder geval bij mensen met zo'n ruim budget als jij hebt) ook een mind set. Wat geef je uit aan kadootjes? Misschien wel 20 euro per persoon (ik noem maar wat) maar blijkt dat je voor een tientje ook hele leuke cadeaus kunt kopen.

Hoe vaak doe je impuls aankopen? Bij mij leverde het een behoorlijke bezuiniging op door bij iedere aankoop te denken 'ik slaap er een nachtje over, en pas als ik het dan nog steeds wil hebben koop ik het'. Juist bij die aankopen van tussen de 5 en 20 euro bespaar je zo een hoop geld (ik tenminste, omdat ik vaak dacht 'ach, voor een tientje kan ik dat wel kopen').



Wat doe je met je 13e maand/bonus (als je die hebt) en vakantiegeld? Dat zijn flinke extra bedragen die je kunt gebruiken om bijvoorbeeld een auto aan te schaffen, extra te sparen of een andere grote uitgaaf waar je 'geen geld voor hebt'.



Nu hebben we een duur koophuis en twee kinderen, dus alles is strak gebudgetteerd en er is erg weinig 'vrij besteedbare' ruimte. Ach, ook dat is (hopelijk) een fase!!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb in mijn eentje ongeveer 800,- per maand te besteden en daar moet ik ook boodschappen en benzine van betalen. Sparen voor onderhoud en vervanging auto is er dan al af, maar ik wil ook graag wat opzij zetten voor vervanging huisraad maar dat is me de afgelopen maanden niet gelukt.



Het gaat gewoon elke maand op en dat zou niet moeten. Ik geef relatief veel geld uit aan boodschappen (250-300 p mnd voor 1 persoon en als ik een etentje geef nog meer). Benzine is meestal tussen de 50 en de 100,-. Kleding en verzorgingsproducten en make-up gaat niet eens veel geld naar toe. Maar er is altijd wel weer wat waardoor het opgaat. Moet het toch beter in de gaten gaan houden.
quote:hiltje schreef op 22 augustus 2014 @ 11:25:

Ik heb in mijn eentje ongeveer 800,- per maand te besteden en daar moet ik ook boodschappen en benzine van betalen. Sparen voor onderhoud en vervanging auto is er dan al af, maar ik wil ook graag wat opzij zetten voor vervanging huisraad maar dat is me de afgelopen maanden niet gelukt.



Het gaat gewoon elke maand op en dat zou niet moeten. Ik geef relatief veel geld uit aan boodschappen (250-300 p mnd voor 1 persoon en als ik een etentje geef nog meer). Benzine is meestal tussen de 50 en de 100,-. Kleding en verzorgingsproducten en make-up gaat niet eens veel geld naar toe. Maar er is altijd wel weer wat waardoor het opgaat. Moet het toch beter in de gaten gaan houden.Hoe doe je dat dan? Hier 250 voor met zijn 2e, soms ook minder. Maar wij eten soms best luxe en hebben genoeg in huis. Ook cadeaus en verzorgingsproducten gaan hier vanaf en huishoudelijke spullen.
Hiltje, je zegt het zelf al, net als vrouwke76. Je moet het in de gaten houden. (nou ja, niks moet, maar als je wilt weten waar het blijft dus ).



Ik had een ex die sloten geld weggaf aan bedrijfskantine (en dan altijd een lekker broodje, niet gewoon boterhammen met kaas), koffie op het station, etc. Kon zo een paar tientjes per maand zijn en dat vond ik dus echt zonde van het geld!

Tijdschriften, ook zo'n geldslurper (tenminste, als je ze los koopt, bijvoorbeeld omdat je trein vertraging heeft).



Zo kan ik nog wel even doorgaan. Inzicht in je uitgaven is echt de crux. In mijn geval bleek dan altijd dat ik makkelijk bepaalde uitgaven kon laten, zonder ze écht te missen, en daar wel veel geld mee kon besparen (en dat dan ook meteen naar een spaarrekening)
Ik heb een wisselend inkomen en momenteel leven we daarom best luxe. Dat verandert niet zo veel in de vaste lasten of kosten voor boodschappen en dergelijke, ik ga vooral vaker uit (eten, drinken) en winkel meer. Maar jouw inkomsten en uitgaven lijken me mooi in balans en idd niet beklagenswaardig. EUR 50 per week voor eten en verzorging lijkt me niet extreem veel en ook niet weinig.
quote:n93 schreef op 22 augustus 2014 @ 11:28:

Hoe doe je dat dan? Hier 250 voor met zijn 2e, soms ook minder. Maar wij eten soms best luxe en hebben genoeg in huis. Ook cadeaus en verzorgingsproducten gaan hier vanaf en huishoudelijke spullen.Geen idee wat ik uitgeef aan boodschappen per maand, maar het zal niet weinig zijn. Ik koop regelmatig wijn van een euro of 8 per fles en Tony of qua prijs vergelijkbare chocola. Kun je zeggen dat dat zonde is, wijn van 5 euro ook best te drinken en ah basic chocola heeft, maar waarom zou ik? Zolang ik prima uit kom is daar geen reden voor.
Alle reacties Link kopieren
quote:n93 schreef op 22 augustus 2014 @ 11:28:

[...]





Hoe doe je dat dan? Hier 250 voor met zijn 2e, soms ook minder. Maar wij eten soms best luxe en hebben genoeg in huis. Ook cadeaus en verzorgingsproducten gaan hier vanaf en huishoudelijke spullen.



Tsja, een andere definitie van luxe denk ik. Ik heb ook een tijd heel zuinig gedaan en op het geld gelet en dan was ik 150,- voor mij alleen kwijt. At ik op zich prima



Nu ligt er oa gerookte zalm, hollandse garnalen, forel en rosbief in de koelkast. En ik koop zeker 2 flessen wijn per week. Dat scheelt nogal.
Alle reacties Link kopieren
Ik hou na mijn vaste lasten (zonder sparen en boodschappen, incl auto) ongeveer 1000 euro over. Daarvan houdt ik gemiddeld 500 a 600 euro per maand van over. Van de overige 400-500 euro betaal ik sowieso: boodschappen voor 2 personen, benzine, elke week minimaal 1 keer buiten de deur lunchen en elke dag lunchen in het bedrijfsrestaurant. Verder maar net wat er op mijn pad komt: leuke en noodzakelijke dingen.



Ik zou veel zuiniger kunnen leven, maar doe dat niet omdat ik zo ook voldoende spaar.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zelf een zeer goed salaris waardoor ik 900 euro per maand kan sparen en ook dan nog zo'n 1500 euro vrij besteedbaar inkomen heb (mijn lasten zijn niet heel hoog). Dat vrij besteedbaar inkomen gaat soms ook echt op (maak veel reizen), maar vaak ook niet. Ik spaar wel bewust 900 euro (en soms ook extra) vanuit de gedachte dat als ik eens van baan zou switchen en qua salaris er op achter uit ga, ik dan niet opeens mijn uitgaven zou moeten aanpassen. Daarnaast bouw ik nu in rap tempo een aardige spaarpot op voor als ik zelf een huis wil kopen. De hypotheekregels zijn toch een stuk strakker en dan is het een fijne gedachte dat ik een deel eigen geld in kan brengen. Aan boodschappen geef ik overigens relatief veel uit, denk ik, maar dan eet ik voor mijn gevoel ook wel echt lekker elke dag. Verzorgingsproducten koop ik altijd in de bonus of in bulk, in dat opzicht schuilt er een echte vrekker in me
Wat lekker zeg Iusco. Is dat alleen voor jou of voor jullie samen? Hoop dat wij daar ook nog eens komen, maar er word aan gewerkt.
Alle reacties Link kopieren
Alleen... Idd een luxe positie maar ik werk er ook echt hard voor. Officieel 40 uur, in de praktijk 50-60 en soms zelfs 70. Dus dat daar een goed salaris tegenover staat vind ik eigenlijk wel terecht haha.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven