Werk & Studie alle pijlers

Juridisch of Medisch secretaresse?

22-08-2014 08:11 9 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het laatste halfjaar ben ik aan het rondkijken naar een nieuwe uitdaging qua werk. Werk nu zelf 3 jaar binnen de logopedie en zoek iets heel anders. Ik wil liever niet weer een langdurige opleiding volgen. (heb 2 x hbo afgemaakt) , maar wel heel graag iets anders..



Wat zou jullie advies zijn:



Een opleiding volgen tot medisch secretaresse.

Reden: ik vind het leuk om op medisch gebied bij te leren, denk dat een kantoorbaan prima bij mij zou passen

Nadeel: op dit moment en in de toekomst lijkt er weinig werk in te zijn?



Een opleiding volgen tot juridisch secretaresse

Reden: er is voldoende werk in te vinden (nu en in de toekomst), kantoorbaan,



Kan ik mij beter verdiepen in datgene dat ik zeker leuk vind of ga ik voor verstandig : soortgelijk beroep waar meer werk in te vinden is.

Maar met een totaal andere werkomgeving....



Laat jullie mening maar horen
Alle reacties Link kopieren
Het is beiden belangrijk: zoeken naar iets waar wek in te vinden is en leuk werk. Elke dag met een lange sik naar je werk gaan is natuurlijk ook niet gezond.



Medisch secretaresse zou ik sowieso niet doen. Dan kun je beter doktersassistente gaan doen, is meer werk in te vinden en uitgebreider. In Eindhoven en Amsterdam zit Nipa. Zij staan heel goed aangeschreven, zoeken een stage voor je en velen hebben (snel) een baan na het behalen van een diploma. Opleiding kan in 1 of 2 jaar.



Juridisch secretaresse kan ook maar geen idee of er werk in te vinden is. Je bent voor advocatenkantoren enzo wel wat interessanter als je de juridische terminologie kent.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zelf ooit een topic geopend over medisch secretaresse.

Conclusie was dat de doktersassistenten vooral het werk 'afpakken' van een medisch secretaresse. In de toekomst gaat dat steeds meer gebeuren.



Juridisch lijkt mij verstandiger.

Misschien kan ik dat oordeel beter aan iemand anders over laten want ik werk er niet in.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het 2 hele verschillende vakken die je opnoemt.



Ik ben medisch secretaresse geweest maar ik deed vooral werk ernaast wat een doktersassistente zou moeten doen. Ik mocht dit doen omdat ik een verpleegkundige achtergrond heb en de handelingen mocht doen.

Dit maakte het werk leuk, en zonder dit extra werk erbij had het heel erg saai geweest.

Je draait spreekuren (zoekt status op bij inchecken patient en geeft de status aan de arts) en op sommige poli's stond je alleen patienten te woord omdat de wachttijd zo idioot lang was. Verder typ je verslagen uit van de artsen die in het dossier moeten of verstuurd moeten worden naar huisartsen.

Verder zit je aan de telefoon om afspraken in te plannen en bereid je spreekuren voor (wat inhoud dat je de statussen opzoekt en labuitslagen erbij in doet)



Over juridisch secretaresse kan ik niets vertellen want dat ben ik niet. Maar ik zie daar wel heel veel vacatures van voorbij komen.
Ik werk bij een groot advocatenkantoor en bij ons zijn er weinig juridisch secretaresses (ken er geen althans) die een opleiding juridisch secretaresse hebben afgerond. Ze zoeken vooral mensen met ervaring op administratief gebied, affiniteit met de commerciële praktijk en het liefst aantoonbare ervaring met werken binnen de advocatuur. Ik heb geen idee hoe het bij kleine kantoren werkt.



(Nu nemen ze overigens bijna alleen maar mensen aan op hbo- of wo-niveau omdat ze genoeg keuze hebben)
Ik was medisch secretaresse en ik herken het echt helemaal niet dat doktersassistentes steeds meer werk gingen 'afpakken'. Hoezo dat? Ik had echt totaal andere taken dan dat zij hadden. Maar qua werkgelegenheid is het wel lastig, dus dan zou de juridische kant misschien beter zijn.
Dus je hebt al eens een nieuwe opleiding gevolgd en wilt nu na pas 3 jaar werkzaam te zijn weer gaan omscholen?



Kun je dit niet beter wat serieuzer aanpakken dan met een topic hier? Beroepskeuzetest bijvoorbeeld.



Het beeld dat je zo oproept is die van een rusteloos type.
Alle reacties Link kopieren
Juridisch secretaresse zou ik niet doen.

Daar heb je tegenwoordig al hbo-rechten voor nodig, en daarmee mag je blij zijn als je al iets kunt vinden.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Voldoende werk als juridisch secretaresse? Ik dacht het niet; heel veel advocatenkantoren moeten bezuinigen en worden mensen ontslagen. En gaan er zelfs advocatenkantoren failliet! Op de rechtbank en bij het OM is het niet anders. En zolang Dhr. T. nog staatssecretaris is, zal dit alleen maar erger worden.



Notariskantoren doen het ook niet meer zo goed.



Je hebt een 2 HBO diploma's, Waarom een secretaresse opleiding gaan volgen? Het lijkt mij belangrijker dat je goed met een pc kan omgaan. Verstand hebt van tekstverwerken, agenda beheer. De meeste bedrijven en kantoren hebben een "eigen computer programma". Deze leer je echt niet op een opleiding tot secretaresse. Ze zijn ongeveer allemaal wel het zelfde, maar net iets anders.



Waarom zouden ze jou aan gaan nemen? Niet om het secretaresse papiertje, maar heb je verstand van "hun programma", heb je daar eerder mee gewerkt. Of heb je andere kwaliteiten. Bijvoorbeeld kan je bloggen, social media goed bijhouden, websites onderhouden, folders maken, marketing etc. Dit zijn zaken die nu in deze tijd heel belangrijk zijn.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven