Waar blijft tegengeluid van de 'gematigde' moslims?

21-08-2014 08:15 722 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoewel ik niets tegen de islam heb (maar er ook niks 'mee' heb) valt het me op dat je bijvoorbeeld in het nieuws amper afkeurende reacties ziet van moslims die niet geradicaliseerd zijn.



Als je kijkt naar een extremistische tak van het Christelijke geloof, bijvoorbeeld de Westboro Baptist Church (je weet wel, die al die begrafenissen verstoord en extreem anti gay), dan wordt dat daarbdoor andere christenen openlijk afstand van genomen.



Je hoort moslims niet, ik denk dat mede daardoor ook een beeld ontstaat wat ongenuanceerd is, maar toch 'dat ze allemaal zo zijn'.



Valt dit jullie ook op?
Takes a second for your life to change
Alle reacties Link kopieren
quote:milna schreef op 21 augustus 2014 @ 20:09:

Nederlandse moskeeën veroordelen terreur IS



http://www.ad.nl/ad/nl/10 ... oordelen-terreur-IS.dhtmlMooi zo, en zo hoort het ook. Ik vind het niet meer dan normaal om als gematigd moslim afstand te nemen van de extremistische. Goed dat er moslimleiders zijn die dat doen. Zij moeten het voorbeeld geven.
Ik weet nog dat ooit 1 gek een koran verbrandde. In een heel klein dorpje.



De hele moslimwereld leek er danig overheen te vallen dat allerlei wereldleiders!!! openlijk afstand namen van wat dat ene individu deed om oorlog te voorkomen.



En ook al vond ik dat danig overdreven was het wel iets wat blijkbaar nodig gevonden werd om de woede en protesten die wereldwijd op gang kwamen te laten zien dat men niet in zijn algemeenheid achter dat ene individu stond en dat men daarmee ook niets wilde zeggen over moslims en hoe daar tegenaan gekeken werd vanuit wereldleider perspectief.



Dit om duidelijk de verstandhoudingen opnieuw helder uit te zetten omdat daar door allerlei ophitsing ook een vertekend beeld over kwam te bestaan.



En dat ging dus over 1 individueel iemand in een heel klein groepje waarbij de hele moslimwereld er overheen viel met woede gericht tegen de hele westerse maatschappij.



En nu hebben we te maken met vele landen waarin anders gelovigen geeneens zichzelf uit de voeten kunnen maken of waarin je afvallig kan zijn van de islam, met mensen die daar nog veel extremer instaan en iedereen die niet net zo streng in de islam gelooft af wil maken, hen ziet als vijanden en in ons land met toch best grote groepen de straat opgaan met Islamitische Staat vlaggen die staan voor onze/mijn dood.



Waarbij Joden en mensen die homoseksueel zijn zich dusdanig bedreigd voelen dat ze uit hun wijken wegvluchten.



En dat roept bij mensen een angst op die roept om de bevestiging dat echt niet elke moslim hen dood wil hebben, sterker nog ze willen de verhoudingen weten, ze willen weten waar ze staan, waarom ze op facebook aanhangers zien in hun eigen vrienden die dat soort sites liken, ze weten niet wat er speelt en dan zijn er ook nog moslims die zeggen dat het geen Islam is terwijl ze overduidelijk zien dat het wél Islam is.



Dan gaan ze denken over wat ze dan van hun eigen vrienden die Islam zijn moeten denken als niet duidelijk is wat nu wel of niet Islam is want dat andere lijkt toch meer Islam te zijn omdat deze mensen in elke zin Islam er bij halen en dan is de vraag waarom ontkennen mensen dat dat Islam is, zien ze dan niet wat er vanuit hun geloof wordt gezegd, waarom doen ze net of dat geen Islam is terwijl hun achterneef met een IS vlag staat te zwaaien.



Dat soort dingen roept verwarring op die om verduidelijking vragen ook al lijkt dat voor iemand die gewoon zijn eigen leven leidt met een idee van een liefdevolle Islam voor iedereen misschien een ver van zijn bed show.



De roep vind ik iets wat in ieder geval wel enigszins verklaarbaar is.



Mensen raken in verwarring over wat Islam nu eigenlijk is, hoe ze Islam moeten zien in zijn geheel en snappen niet dat je verschillende aftakkingen hebt omdat mensen blijven zeggen dat Islam één geheel is als in zijnde IS hoort ook tot de Islam. En dat de één zegt dat het vredelievend is terwijl de andere met een doodsvlag bepalend voor jouw leven staat te zwaaien, werkt daar niet aan mee.
Daarom is het goed als moskeeen bewust afstand nemen en dat duidelijk laten merken. Maar er blijven allerlei demonstraties komen met IS vlaggen en opmerkingen over ónze democratische maatschappij.
En wat doet onze achterlijke regering hier eigenlijk aan! Niets. Het lachende schaap Rutte en zijn schele maatje.
@Paekzwart: helemaal eens met alles wat jij schrijft.

Ikzelf heb om precies dezelfde redenen afstand genomen van mijn geloof.



Ik heb nog nagedacht over deze discussie. Natuurlijk verwacht ik niet van elk individu dat ze op de barricaden klimmen, zelf ben ik ook niet iemand die in demonstraties meeloopt. Maar ik ben opgevoed door ouders, leraren en anderen die de tweede wereldoorlog hebben meegemaakt, en bij mij is er ingestampt dat je nooit mag wegkijken, en dat het levensgevaarlijk is om het gevoel te hebben dat iets niets met jou te maken heeft. Dat is namelijk precies wat er gebeurde met het nazisme.



Hoe dit in de praktijk precies zou moeten werken weet ik ook niet. Iemand schreef al, dat gematigde moslims evengoed het slachtoffer zullen worden als extremisten het voor het zeggen krijgen, en dat is waar. Ik zag een stukje op TV over moslims die veroordeeld waren tot geseling omdat ze de regels van het geloof niet goed naleefden. Er is dan vrijheid voor niemand meer.



Tegelijk zag ik in een anti-IS demonstratie rechts-extremisten meelopen. Op geen enkele manier zou ik met dat soort lui geïdentificeerd willen worden, of zelfs maar de schijn op me willen laden dat ik met zulk soort ideologie sympathiseer.



Ik denk dat het grote gevaar van een situatie zoals deze, is dat de gewone, gematigde bevolking in twee kampen tegenover elkaar komt te staan. Volgens mij moeten we juist sterk samen staan, tegen extremistisch gevaar van alle kanten.
Eens met Paekzwart en Meivogel.



Weet je wat ik raar vind? Dat de zorgen van de 'moslimbashers' waartoe wij gebombardeerd zijn totaal niet serieus genomen wordt, zo lijkt het. Ligt dat aan mij?
Alle reacties Link kopieren
quote:3wieler schreef op 21 augustus 2014 @ 15:15:

[...]





Misschien omdat de hele wereld zich tegen IS uit is maar niet tegen de wantoestanden in Gaza.

Want waarom is dat daar nog steeds gaande? Waarom houdt dat nu niet eens op?

Het gebeurt dagelijks en niemand grijpt in.

Kun je dat uitleggen?

Nee, de werkelijke reden dat islamieten zich wél druk maken om Gaza heet Jodenhaat.



En de jacht op Hamas in Gaza is nog steeds gaande omdat Hamas raketten blijft afschieten op Israël. Meer dan 100 per dag.

Zolang Hamas daar niet mee stopt, blijft de IDF erop gericht ze te elimineren. Hamas heeft de keuze te stoppen met die raketaanvallen, zodat de rust terugkeert in Gaza. Maar dat doen ze niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:tekenis schreef op 22 augustus 2014 @ 10:08:

Eens met Paekzwart en Meivogel.



Weet je wat ik raar vind? Dat de zorgen van de 'moslimbashers' waartoe wij gebombardeerd zijn totaal niet serieus genomen wordt, zo lijkt het. Ligt dat aan mij?

Kwestie van prioriteiten.

De zorgen van mensen die anderen bestempelen tot 'moslimbashers', 'islamofoben' enz., liggen op een ander vlak: de gedachten van anderen. Dat vinden ze pas een bedreiging!

Sluimerende sympathie voor, danwel openlijke steun aan ISIS onder moslims, vinden zij duidelijk minder bedreigend.



Overigens zijn dat doorgaans altijd dezelfden: moslims, moslima's en islam-apologeten.

.
Alle reacties Link kopieren
quote:Noesa schreef op 22 augustus 2014 @ 10:09:

[...]



Nee, de werkelijke reden dat islamieten zich wél druk maken om Gaza heet Jodenhaat.



En de jacht op Hamas in Gaza is nog steeds gaande omdat Hamas raketten blijft afschieten op Israël. Meer dan 100 per dag.

Zolang Hamas daar niet mee stopt, blijft Israël erop gericht ze te elimineren. Hamas heeft de keuze te stoppen met die raketten. Maar dat doen ze niet.



Ach die kwestie in de Gaza is zo ongelooflijk ingewikkeld, daar valt echt geen schuldige aan te wijzen. Israel en Hamas zijn beide even schuldig en het lijkt een situatie te zijn waar geen oplossing voor is. Beide blijven doorgaan en geven niet toe. Ik snap daarom niet dat je pro Israel of pro Gaza kan zijn. Net of er 1 goede en 1 slechte partij is. Maar goed dat staat helemaal los van deze discussie.



Ik vind het ook eng wat er allemaal gebeurd omtrent de IS. Het zijn hele enge mensen.
Alle reacties Link kopieren
quote:appelientjex schreef op 22 augustus 2014 @ 10:24:

[...]





Ach die kwestie in de Gaza is zo ongelooflijk ingewikkeld, daar valt echt geen schuldige aan te wijzen. Israel en Hamas zijn beide even schuldig en het lijkt een situatie te zijn waar geen oplossing voor is. Beide blijven doorgaan en geven niet toe.

Het is niet zo ingewikkeld hoor. Zolang Hamas raketten blijft afvuren op Israël, blijven deze terroristen doelwit van de IDF. De keuze ligt bij Hamas.



Als Hamas vandaag de wapens neerlegt, is het morgen vrede.

Als Israël vandaag de wapens neerlegt, is er morgen geen Israël meer.



(Maar goed, is al een topic over.)
quote:Noesa schreef op 21 augustus 2014 @ 22:08:



[...]



Net zoals anderen het recht hebben om te zeggen dat ze de selectieve verontwaardiging van moslims ongelofelijk hypocriet vinden. En dat het iedereen nu wel duidelijk is, dat de ware reden daarvan, de virulente Jodenhaat van moslims is.



Voltaire, weet je nog?



En waar zeg ik dat je niet het recht hebt om met selectieve verontwaardiging te verwijten dat anderen selectief verontwaardigd zijn? Ik ben het er niet mee eens. Ik vind het hypocriet en zwakke logica. Maar je mag het zeggen.



Ik zou het alleen netjes vinden als je dat recht ook aan anderen gaf en geen hoepeltjes voor een bepaalde bevolkingsgroep zou zetten.
Alle reacties Link kopieren
quote:sybreed schreef op 22 augustus 2014 @ 10:39:

[...]





En waar zeg ik dat je niet het recht hebt om met selectieve verontwaardiging te verwijten dat anderen selectief verontwaardigd zijn? Ik ben het er niet mee eens. Ik vind het hypocriet en zwakke logica.

Dit is een jij-bak. Geen inhoudelijk argument. (Over 'zwakke logica' gesproken...)



Wat vind je van het argument dat de selectieve verontwaardiging van moslims gedreven wordt door Israël- en Jodenhaat?

.
Alle reacties Link kopieren
Heb de discussie niet gevolgd, maar kwam toevallig dit artikel tegen en is wel erg relevant: Euh...Nederlandse moslims nemen geen afstand?
quote:tekenis schreef op 22 augustus 2014 @ 10:08:

Eens met Paekzwart en Meivogel.



Weet je wat ik raar vind? Dat de zorgen van de 'moslimbashers' waartoe wij gebombardeerd zijn totaal niet serieus genomen wordt, zo lijkt het. Ligt dat aan mij?



Nee hoor, dat ligt niet aan jou. Ik ben het met je eens want er is wel degelijk reden om ons zorgen te maken over de moslims in Nederland. Wat denk je van al die lui die hebben leren hoofden afhakken en vrouwen en kinderen levend begraven die terugkeren en vertroeteld worden door onze overheid.



Moslimbashen, xenofobie, racisme, discriminatie zijn allemaal goedkope bewoordingen om mensen in het vakje te plaatsen dat tegengesteld is aan de goedmens.



Ook zo´n geweldig woord ISLAMOFOBIE. Een fobie is een irrationele angst voor dingen terwijl niet bang zijn voor de islam gewoon uitermate naïeve en politiek correcte onzin is.
quote:Dromertje87 schreef op 22 augustus 2014 @ 10:57:

Heb de discussie niet gevolgd, maar kwam toevallig dit artikel tegen en is wel erg relevant: Euh...Nederlandse moslims nemen geen afstand?



Goed artikel.

Mooi tegenwicht voor alle Islamofobe haatflauwekul hier.
Alle reacties Link kopieren
quote:jo-elise schreef op 21 augustus 2014 @ 16:42:

[...]



Wat nou achterlijke uitspraak? Geert Wilders had en heeft gelijk. Als de ouders nu eens hun taak hadden gedaan : " opvoeden " van die knulletjes , dan hadden we nu niet zo veel rottigheid en ellende gehad van al die opgeschoten marokkaantjes die te bedonderd zijn om naar school te gaan of te werken . Zijn ze overdag eens van de straat en in de avond te moe om rottigheid uit te halen. Vergeet even niet dat Wilders zijn uitspraken een " gevolg van " is en niet de "oorzaak". Die moeten de moslims maar eens bij zichzelf gaan zoeken.je haalt twee dingen door elkaar. Ja, er zijn veel problemen met criminaliteit e jonge Marokkanen. Nee, de oplossing is niet 'minder Marokkanen', dat getuigt gewoon van achterlijkheid. Tuurlijk, we gooien ze er allemaal uit, superrealistisch, succes ermee (y)
Alle reacties Link kopieren
quote:malu3 schreef op 22 augustus 2014 @ 11:33:

[...]





Nee hoor, dat ligt niet aan jou. Ik ben het met je eens want er is wel degelijk reden om ons zorgen te maken over de moslims in Nederland. Wat denk je van al die lui die hebben leren hoofden afhakken en vrouwen en kinderen levend begraven die terugkeren en vertroeteld worden door onze overheid.



Moslimbashen, xenofobie, racisme, discriminatie zijn allemaal goedkope bewoordingen om mensen in het vakje te plaatsen dat tegengesteld is aan de goedmens.



Ook zo´n geweldig woord ISLAMOFOBIE. Een fobie is een irrationele angst voor dingen terwijl niet bang zijn voor de islam gewoon uitermate naïeve en politiek correcte onzin is.Dus ff voor de duidelijkheid, jij vindt dat angst voor 'De Islam' (whoever that may be) volkomen rationeel is?
Alle reacties Link kopieren
quote:malu3 schreef op 22 augustus 2014 @ 11:33:

[...]





Nee hoor, dat ligt niet aan jou. Ik ben het met je eens want er is wel degelijk reden om ons zorgen te maken over de moslims in Nederland. Wat denk je van al die lui die hebben leren hoofden afhakken en vrouwen en kinderen levend begraven die terugkeren en vertroeteld worden door onze overheid.



Moslimbashen, xenofobie, racisme, discriminatie zijn allemaal goedkope bewoordingen om mensen in het vakje te plaatsen dat tegengesteld is aan de goedmens.



Ook zo´n geweldig woord ISLAMOFOBIE. Een fobie is een irrationele angst voor dingen terwijl niet bang zijn voor de islam gewoon uitermate naïeve en politiek correcte onzin is.+1
quote:olympiacolbert schreef op 22 augustus 2014 @ 11:46:

[...]





je haalt twee dingen door elkaar. Ja, er zijn veel problemen met criminaliteit e jonge Marokkanen. Nee, de oplossing is niet 'minder Marokkanen', dat getuigt gewoon van achterlijkheid. Tuurlijk, we gooien ze er allemaal uit, superrealistisch, succes ermee (y)Begrijpend lezen is jou vreemd zie ik. Over dingen door elkaar halen gesproken. En nee, ik ben niet achterlijk. Slaap lekker verder zou ik zeggen en vergeet vooral de wekker niet te zetten. Word je misschien eens een keertje op TIJD wakker.
Alle reacties Link kopieren
quote:jo-elise schreef op 22 augustus 2014 @ 11:56:

[...]



Begrijpend lezen is jou vreemd zie ik. Over dingen door elkaar halen gesproken. En nee, ik ben niet achterlijk. Slaap lekker verder zou ik zeggen en vergeet vooral de wekker niet te zetten. Word je misschien eens een keertje op TIJD wakker.Cryptisch van je hoor! maar ik droom graag lekker verder in Nl anno 2014. Ik vind jaren '50 Nederland maar wat saai.
quote:olympiacolbert schreef op 22 augustus 2014 @ 11:51:

[...]





Dus ff voor de duidelijkheid, jij vindt dat angst voor 'De Islam' (whoever that may be) volkomen rationeel is?



Ehm ja. Dat klopt. Dat vind ik wel. Dé Islam is namelijk vanwaar deze mensen mij dood willen hebben. Dat er verschillen zijn wil nog niet zeggen dat dé Islam zoals deze mensen dat zien, dat dat geen probleem is. Dus is hún Islam, hún gedachtengoed m.b.t. wat Islam is, een probleem.



Je slaat de spijker op de kop. "Wij" weten niet wat de Islam allemaal inhoudt maar zien wel Nederlandse mensen met een vlag zwaaien die betekent dat wij dood moeten in naam van hun Allah. Dus ja, dat is in mijn ogen islam, sterker nog, dat is in hún ogen, de mensen die met een Islamitische Staat vlag zwaaien Islam. Zij vinden dat hun Islam.



Als er mensen zijn die vinden dat ik dood moet of mij aan moet passen aan een door hen nagestreefd Kalifaat en mij dus blijkbaar moet gaan bekeren naar zeer strenge moslim of sowieso al moslim nu zou moeten zijn en deze mensen hebben ook nog eens in het buitenland een opleiding gehad in hoofden afhakken en mensen levend begraven en hebben dat ook daadwerkelijk gedaan en plegen hier in Europa al aanslagen...



Mwah, waar heb ik het over, bedoel je? Ja ik vind dat echt om te lachen. En ben ik dan islamofoob? Snap ik dan niet wat de Islam inhoudt? En moet ik daar mijn schouders over ophalen als zijnde niet relevant. Niet relevant dat er al vele moslimlanden zijn waar ik als iemand die niet tot een geloof behoort, eigenlijk geen bestaansrecht heb. Niet relevant dat mensen verplicht worden om zich te bekeren tot de islam en daar dan ook niet meer uit kunnen stappen?



Dit soort reacties van jou dus specifiek maakt dat ik mij daadwerkelijk zorgen maak, dat iemand er om lacht dat ik met de dood wordt bedreigd door mensen die daadwerkelijk al mensen gedood hebben.



De vraag is voor mij hoeveel moslims staan er achter die Islamitische Staat en hoeveel mensen doen net alsof er niets aan de hand is en dat dat totaaaaal niet met de Islam te maken heeft en dat ik mij aanstel dat er mensen bij mij om de hoek wonen die dit gedachtengoed hebben en nastreven?



Wat betekent het dus als een organisatie vanuit moslims daar afstand van neemt en ik hier op het forum alleen al mensen de problemen zie ontkennen. Voor hoeveel mensen spreekt zo'n organisatie dan, wat doen zij zelf verder nog meer intern. Hoe kan ik met iemand als jij in gesprek blijven om nog duidelijker aan te geven wat die angst dan is.



Jij vindt het niet verontrustend dat er mensen in naam van Allah mij en misschien ook jou, ik weet niet hoe streng je moslim bent, dood willen hebben?
quote:lammy schreef op 22 augustus 2014 @ 06:41:

En wat doet onze achterlijke regering hier eigenlijk aan! Niets. Het lachende schaap Rutte en zijn schele maatje.Wat een belachelijk laag niveau, deze opmerking.
quote:deepspace schreef op 22 augustus 2014 @ 12:13:

[...]



Wat een belachelijk laag niveau, deze opmerking.De moslims zijn beslist niet de engste mensen in deze discussie.
quote:olympiacolbert schreef op 22 augustus 2014 @ 11:51:

[...]





Dus ff voor de duidelijkheid, jij vindt dat angst voor 'De Islam' (whoever that may be) volkomen rationeel is? Ja dat vind ik inderdaad. Het importeren van grote aantallen analfabete en laagopgeleide moslims is samen met de EU de grootste fout die Europa gemaakt heeft.
Het lijkt me trouwens verschrikkelijk als je echt gelooft dat moslims een kruising zijn tussen de Nazi's, de Spaanse Inquisitie en The Borg. En dat iedereen die er niet zo over denkt samenspant met de vijand of volkomen onnozel is.

Ik zou geen oog meer dichtdoen, ze zijn echt OVERAL. In de supermarkt, op straat, bij je kinderen op school, in het parlement... En ze gaan nooit meer weg!



Gelukkig zijn fobieën over het algemeen goed te behandelen. Je moet alleen eerst wel toe kunnen geven dat je een probleem hebt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven