Eiken vloer, lamelparket, laminaat of toch pvc?

04-02-2011 09:35 33 berichten
Over een maand of 2 wordt ons nieuwbouwhuis opgeleverd en het wordt nu echt tijd om te gaan beslissen wat we op de vloer willen nemen.



Graag zou ik ervaringen met eiken (geoliede) vloerdelen horen, eiken lamelparket en eventueel pvc.



Ons nieuwe huis is in jaren '30 stijl (met erker voor en openslaande tuindeuren achter), het gaat om de hele benedenverdieping (dus inclusief hal en open keuken). Ons gezin bestaat uit 2 volwassenen, 2 jongetjes van 3 en 4 jaar en 1 hond.



Voor de eerste jaren goedkoop laminaat en later pas een mooie houten vloer leggen is geen optie voor ons. We willen direct een mooie vloer, vinden eiken echt het allermooiste, maar zijn wel benieuwd naar ervaringen met:

- onderhoud van zo'n houten vloer terwijl deze ook in de keuken ligt en in combinatie met kleine kinderen en hond;

- laminaat dat je echt (en dan ook echt) niet onderscheidt van echt hout, bestaat dat werkelijk?

- pvc, hoor ik ineens veel over. Klinkt niet aantrekkelijk, maar schijnt heel mooi te kunnen zijn....



Morgen en dinsdag heb ik afspraken bij vloerenboeren en zal ik vast heel veel informatie krijgen. Maar mocht iemand ervaringen met me willen delen, dan hoor ik dat graag.



Alvast bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Hier ligt heel donker gelakt Amerikaans eiken door het hele huis (ook boven), behalve in de (bij)keuken en hal waar hele donkere antracietkleurige Braziliaanse leistenen liggen.



Is zo'n 8 jaar geleden gelegd, met daaronder vloerverwarming. Nooit problemen mee gehad overigens, de combi hout en vloerverwarming. De vloer ziet er nog steeds mooi uit, we hebben hem nadat we hier ingetrokken zijn niet meer laten lakken.



Maar... wij zijn met 2 volwassenen, geen kinderen of huisdieren. Ik kan me voorstellen dat een vloer dan (veel) meer te lijden heeft.
Alle reacties Link kopieren
quote:Kakelvers schreef op 04 februari 2011 @ 22:12:

Ik hoop dat het gaat helpen. Wij hebben ook een luchtbevochtiger, schijnt ook erg goed te zijn omdat het hout dan wat vochtiger blijft(en dus minder snel "zuigt"). Ik hoor graag of het helpt.

Wij hebben 9 mm bourgogne parket, dat is op de ondervloer vast geniet en verlijmd en werkt dus minimaal.

Ik heb hier voor gekozen omdat het strak tegen de opstaande plinten gelegd kon worden.



Een familielid heeft lamelparket en erge last van kieren als de luchtvochtigheid te laag is.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
quote:Kakelvers schreef op 04 februari 2011 @ 22:12:

Ik hoop dat het gaat helpen. Wij hebben ook een luchtbevochtiger, schijnt ook erg goed te zijn omdat het hout dan wat vochtiger blijft(en dus minder snel "zuigt"). Ik hoor graag of het helpt.

Die luchtbevochtiger zorgt ervoor dat het hout niet te droog wordt waardoor het krimpt en kieren ontstaan.

De mate van "zuiging" van vloeistof in hout heeft te maken met de afwerking.



Hier 3 katten in huis en er kotst er nog wel eens eentje.

Dit ligt soms een hele dag en laat geen vlekken achter.

Onze vloer staat in de olie, 2 lagen.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Mag ik jullie nogmaals bedanken?



Ik ben met alles wat hier geschreven is in mijn achterhoofd naar de vloerenboer gegaan vanmiddag en alle informatie heeft me zeker geholpen!



Laminaat voor de benedenverdieping verloor het al snel van hout/pvc. Pvc is ook in het echt heel erg mooi!

Maar mijn gevoel roept 'hout'. En hij heeft me een hele mooie eiken vloer, lamel van 7 mm dik laten zien. Wordt zoals Tickel al aanraadde aan de betonvloer vast gemaakt en wordt afgewerkt met naturel olie. Als ze 'm verouderen wordt hij nog mooier.

'Probleem' is dat ik met mijn vriend heb afgesproken absoluut niet over het vloerenbudget heen te gaan (lukte met de badkamer niet zo...), we moeten nu dus op zoek naar bezuinigingsmogelijkheden binnen de offerte. Waarschijnlijk toch niet verouderen en heel misschien een iets dunner lamelparket van 4 mm.

Misschien iemand nog tips hoe we 'm zelf een wat verouderde look kunnen geven?



Boven komt erg mooi, maar ook heel betaalbaar laminaat. Daar ben ik helemaal over uit. Geen Meisters.
.
Alle reacties Link kopieren
quote:Kakelvers schreef op 06 februari 2011 @ 19:13:

[...]





Zou prima kunnen Tickel dat het inderdaad niet helpt tegen zuigen van de vloer, klinkt heel logisch eigenlijk. We hebben zo'n ding vooral omdat het enorm helpt tegen mijn allergie en dat het goed voor de vloer is is mooi meegenomen. Hier ook een eiken mozaïekondervloer met daarop een gespijkerde eikenvloer in de hardwax. Wij hebben gekozen voor een vloer zonder knoesten. Mooi rustig van tekening en het geld absoluut waard.





Ik heb zelf ook last als de lucht te droog is hoor.

En een luchtbevochtiger is ook handig als je houten meubels hebt, ook die varen wel bij de juiste vochtigheidsgraad.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Het is vaak lastig om een keuze te maken uit verschillende soorten vloeren. Ik heb gebruik gemaakt van het volgende overzicht dat Lab21 gebruikt om tot de keuze voor een vloer te komen op: [...]



Hier staan de kenmerken van PVC vloeren, Laminaat vloeren en Eiken houten vloeren op een rijtje.



Makkelijk een keuze maken
juniormoderatorviva wijzigde dit bericht op 12-08-2014 18:05
Reden: spam
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een klik PVC vloer gevonden bij ons in Oostzaan die volgens ons best lijkt op een eikienhouten vloer. Natuurlijk is dan wel het authentieke gevoel weg, maar wij haden wat problemen met de kosten van een eikenhouten vloer, die wel wat hoger liggen. Op zich zijn we hier ook zeer tevreden mee en het brengt veel voordelen en is een stuk 'makkelijker' dan een eikenhouten vloer. Maar daarentegen is dus wel het 'gevoel' weg. Maar waar wij onze PVC vloer vandaan hebben, waren de eikenhouten vloeren trouwens nog goed betaalbaar tot goedkoop, maar helaas zat het er voor ons simpelweg niet meer in.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven