Vondelingenkamer : ben je voor of tegen?

22-08-2014 12:49 89 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dit leek me een leuke discussie voor de viva dames.



Ik weet het niet. Ben voor en tegen



Liever een kindje veilig in de vondelingenkamer dan op straat.

Maar word er straks dan niet tegemakelijk over gedacht? ( er bestaan helaas dat soort mensen)



Ps. laat iedereen in zijn waarde, en ieder zijn mening. Er hoeft geen 'ruzie' te komen
Iedereen is mooi
quote:impala schreef op 22 augustus 2014 @ 14:09:

[...]





Dat zou je zeggen.

Maar dat is dus niet zo, dat er minder babies worden 'weggegooid' als er loketten zijn.Maar wat zou er dan met die baby's die in de vondelingenschuif werden gelegd gebeurd zijn als die schuif niet had bestaan?
Alle reacties Link kopieren
Zoals al eerder geschreven zie ik het nu hiervan niet. Ik geloof dat moeders die in zulke psychische nood zitten echt niet denken aan de vondelingenkamer. Die gaan niet op zoek naar informatie over hoe en wat, die hebben een acuut probleem en zijn helemaal niet in staat om over zoiets na te denken. En willen al helemaal geen hulp.
Ik ben tegen, hoe vaak komt zoiets nu voor? Alleen bij het FIOM komen alleen maar 80 vrouwen per jaar die niet weten wat ze in godsnaam moeten doen. Daarnaast kunnen ze ook nog anoniem bevallen en blijft er maar een heel klein deel over dat echt afstand wil doen.
quote:bubblesdevere schreef op 22 augustus 2014 @ 14:22:

[...]





Maar wat zou er dan met die baby's die in de vondelingenschuif werden gelegd gebeurd zijn als die schuif niet had bestaan?Ik ben geen expert maar ik geloof niet dat een vrouw die anders haar baby zou doodmaken en verstoppen/begraven als er een vondelingenkamer is, ineens moeite gaat doen (met het risico dat ze gezien wordt) om het kind daar naartoe te brengen. En heel praktisch, hoe zie je dat voor je: een moeder in Amsterdam die haar pasgeborene naar de vondelingenkamer in Papendrecht moet brengen? Zonder maxicosi, luier, kleertjes, draagdoek of kinderwagen en hoogstwaarschijnlijk ook niet in het bezit van een auto of begrijpende vrienden en familie (want dan had ze waarschijnlijk niet in die situatie gezeten) die haar hierbij helpen en haar even brengen bijvoorbeeld.
quote:betjebig schreef op 22 augustus 2014 @ 13:19:

Voor. Ik begrijp nooit zo goed dat mensen een baby zomaar in een tas midden in een park ofzo te vondeling leggen. Waarom dan niet in een ziekenhuis of bij een dokterspraktijk (of bij mij voor de deur)?Bang voor camera's? Ik ben in ieder geval voor.
Alle reacties Link kopieren
quote:bubblesdevere schreef op 22 augustus 2014 @ 14:22:

[...]





Maar wat zou er dan met die baby's die in de vondelingenschuif werden gelegd gebeurd zijn als die schuif niet had bestaan?



Dat weet ik niet. Misschien ter adoptie aangeboden. Of gehouden. Of bij familie ondergebracht. In elk geval niet op straat gelegd.

Je zou nog wel kunnen betogen dat het voor een ongewenst kind misschien beter is als het wordt afgestaan bij een loket, dan wanneer het opgroeit bij een moeder die het niet wil maar toch maar houdt.

Maar: waar komen de kinderen van de loketten uiteindelijk terecht? En als het bij de moeder blijft is er misschien weer familie die zich om het kind bekommert.

Het lijkt me allemaal lood om oud ijzer. Het échte probleem is het geboren worden van een ongewenst kind - en dat los je niet op met een loket.
.
Was het niet een paar jaar terug ergens gebeurd dat een wanhopige moeder haar irritante peuter in zo'n "babyluikje" had gestopt?
Alle reacties Link kopieren
quote:WishfulThinking schreef op 22 augustus 2014 @ 14:41:

[...]



Bang voor camera's? Ik ben in ieder geval voor.Als wanhopige moeder zijn zou ik ook bang zijn voor camera's in zo'n vondelingenkamer. Ook al zeggen ze honderd keer dat dat niet zo is.
Voor. En ook al wordt het dan misschien makkelijker voor mensen om anoniem ergens hun kind achter laten, is het alsnog beter dan in een container of een opvoeding waarbij het kind bij lange na niet krijgt wat het nodig heeft en wat het verdient.
Alle reacties Link kopieren
quote:impala schreef op 22 augustus 2014 @ 14:06:

[...]





Ik hoorde er een discussie over op de radio. In NL gaat het om 1 of 2 babies per jaar.

Uit groot (Europees) onderzoek is verder gebleken dat vondelingen-loketten er NIET voor zorgen dat er minder babies elders aan hun lot worden overgelaten. Dat laatste viel mij wel tegen, moet ik zeggen. Wat is dan nog het nut van zo'n loket?



het gaat dus om 2 kinderen per jaar in heel nederland die ergens op een niet goede plek worden 'gedumpt'. En dan denken ze dat die twee moeders naar een van die twee plaatsen toe zouden gaan om de kinderen in zo'n lade te leggen? ik ben tegen, niet realistisch, opbrengst(kans) veel te laag.



natuurlijk is het verschrikkelijk voor die 2 kinderen per jaar maar dat los je (zo) niet op.
The past may be in tatters
But today is all that matters
Alle reacties Link kopieren
quote:NYC schreef op 22 augustus 2014 @ 14:45:

Was het niet een paar jaar terug ergens gebeurd dat een wanhopige moeder haar irritante peuter in zo'n "babyluikje" had gestopt?zie al beelden voor me van een opstandige puber…zou die er ook in passen?
The past may be in tatters
But today is all that matters
quote:Scamp schreef op 22 augustus 2014 @ 13:50:

[...]



Jij had het over luiken.In de volksmond noemt men het zo, maar we hebben 't allemaal over hetzelfde, toch.quote:lemoos2 schreef op 22 augustus 2014 @ 13:59:

Toch denk ik dat de echte paniekverhalen/crepeergevallen hier de weg niet naartoe weten/aandurven. Vanwege te jong, te bang of totaal de taal niet machtig (en dus niet kunnen uitzoeken van mogelijkheden in combinatie met doodsangst).



En dit denk ik dus ook.



quote:impala schreef op 22 augustus 2014 @ 14:06:

[...]





Ik hoorde er een discussie over op de radio. In NL gaat het om 1 of 2 babies per jaar.

Uit groot (Europees) onderzoek is verder gebleken dat vondelingen-loketten er NIET voor zorgen dat er minder babies elders aan hun lot worden overgelaten. Dat laatste viel mij wel tegen, moet ik zeggen. Wat is dan nog het nut van zo'n loket?



En dit..



Nogmaals, ik ben helemaal niet tegen, open die kamers vooral. Maar ik betwijfel hoeveel nut het gaat hebben. De minister gaat ze ook niet verbieden, omdat ze echt maar op een enkel kind rekenen. Ik ben benieuwd!
Alle reacties Link kopieren
quote:n93 schreef op 22 augustus 2014 @ 14:51:

Voor. En ook al wordt het dan misschien makkelijker voor mensen om anoniem ergens hun kind achter laten, is het alsnog beter dan in een container of een opvoeding waarbij het kind bij lange na niet krijgt wat het nodig heeft en wat het verdient.Jij gaat ervan uit dat een geadopteerd kind of een kind in een pleegsituatie altijd wel krijgt wat het nodig heeft of verdient?
"Het verschil tussen wachten en verwachten leerde je/ van een kat die twee keer van huis liep en maar één keer terugkwam"- Else Kemps
Alle reacties Link kopieren
En wat gaan we doen met "ouders" die hun gehandicapte baby in zo'n vondelingenkamer achterlaten? Ik kan mij voorstellen dat de drempel om dat te doen een stuk lager wordt als je je kind volledig anoniem weg kunt doen in plaats van na de geboorte de discussie moeten aangaan dat je je gehandicapte kind vanwege de handicap wilt afstaan.
"Het verschil tussen wachten en verwachten leerde je/ van een kat die twee keer van huis liep en maar één keer terugkwam"- Else Kemps
Alle reacties Link kopieren
Ik ben voor.

Een kind heeft recht op de kans om te overleven.



Volgens mij heb je weinig aan statistieken die aangeven hoeveel kinderen er gedumpt worden in containers, niemand weet dat namelijk.

Wie van jullie kan weten hoeveel nageslacht ik heb gesmoord en in de vuilnisbak gegooid ?
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Aanvulling.

Ook een gehandicapt kind heeft recht op die kans.



In Nederland zijn meer wensouders dan afstandskinderen, en ook de "special needs" kunnen geplaatst worden.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Het is zeer de moeite waard om de adviezen van de Raad voor Strafrechttoepassing en Jeugdbescherming (RJS), de Raad voor de Kinderbescherming en de visie van ons (Fiom) te lezen om zo de problematiek rondom vondelingen en vondelingenkamers goed te begrijpen.



De gegeven adviezen zijn gebaseerd op jarenlange ervaring en onderzoek; het probleem is niet zo simpel op te lossen als het op het eerste gezicht misschien lijkt:



https://fiom.nl/over-fiom ... panieksituaties-bied-hulphttp://www.rsj.nl/actueel ... kamer.aspx?cp=60&cs=15850https://www.kinderbescher ... iken.aspx?cp=103&cs=34660Bekijk ook eens deze video van Celine, een vrouw die in 1984 te zelf te vondeling is gelegd in Nederland en ook tégen een vondelingenkamer is: http://www.youtube.com/watch?v=xC5uil6zdm0
quote:tallyho schreef op 22 augustus 2014 @ 16:14:

En wat gaan we doen met "ouders" die hun gehandicapte baby in zo'n vondelingenkamer achterlaten? Ik kan mij voorstellen dat de drempel om dat te doen een stuk lager wordt als je je kind volledig anoniem weg kunt doen in plaats van na de geboorte de discussie moeten aangaan dat je je gehandicapte kind vanwege de handicap wilt afstaan.

Nou ja, dat gaat natuurlijk helemaal niet zo makkelijk, ongemerkt van je kind afkomen, zeker als je een 'normale' (niet geheime) zwangerschap hebt gehad. Je bent dan nog steeds strafbaar bezig namelijk en als jouw baby ineens verdwenen is, dan gaan daar wel mensen achteraan neem ik aan.

Zo'n luik/kamer is vooral bedoeld (althans dat kan ik mij zo voorstellen) voor vrouwen en meisjes die hun zwangerschap geheim hebben gehouden, niet wisten (of wilden weten) dat ze zwanger waren.
Alle reacties Link kopieren
quote:honeymoonquiz schreef op 22 augustus 2014 @ 16:21:

[...]



Nou ja, dat gaat natuurlijk helemaal niet zo makkelijk, ongemerkt van je kind afkomen, zeker als je een 'normale' (niet geheime) zwangerschap hebt gehad. Je bent dan nog steeds strafbaar bezig namelijk en als jouw baby ineens verdwenen is, dan gaan daar wel mensen achteraan neem ik aan.

Zo'n luik/kamer is vooral bedoeld (althans dat kan ik mij zo voorstellen) voor vrouwen en meisjes die hun zwangerschap geheim hebben gehouden, niet wisten (of wilden weten) dat ze zwanger waren.In een gesloten cultuur waar een gehandicapt kind een schande is, worden misschien geen vragen gesteld. En bevallen met een officiële verloskundige is niet verplicht in Nederland.
"Het verschil tussen wachten en verwachten leerde je/ van een kat die twee keer van huis liep en maar één keer terugkwam"- Else Kemps
Voor. Laatst las ik iemand een baby in een glascontainer had gedumpt, de baby kon ternauwernood gered worden. Als je al leest dat een baby vaak in de kou wordt achtergelaten in een plantsoen of een achterafje is zo'n babykamer een zegen.
Alle reacties Link kopieren
quote:fiom schreef op 22 augustus 2014 @ 16:21:

Het is zeer de moeite waard om de adviezen van de Raad voor Strafrechttoepassing en Jeugdbescherming (RJS), de Raad voor de Kinderbescherming en de visie van ons (Fiom) te lezen om zo de problematiek rondom vondelingen en vondelingenkamers goed te begrijpen.



De gegeven adviezen zijn gebaseerd op jarenlange ervaring en onderzoek; het probleem is niet zo simpel op te lossen als het op het eerste gezicht misschien lijkt:



https://fiom.nl/over-fiom ... panieksituaties-bied-hulphttp://www.rsj.nl/actueel ... kamer.aspx?cp=60&cs=15850https://www.kinderbescher ... iken.aspx?cp=103&cs=34660Bekijk ook eens deze video van Celine, een vrouw die in 1984 te zelf te vondeling is gelegd in Nederland en ook tégen een vondelingenkamer is: http://www.youtube.com/watch?v=xC5uil6zdm0Volkomen helder. Een vondelingenkamer of -luikje voegt niets toe maar veroorzaakt wel heel veel problemen voor het afgestane kind. Niet doen dus.
"Het verschil tussen wachten en verwachten leerde je/ van een kat die twee keer van huis liep en maar één keer terugkwam"- Else Kemps
quote:tallyho schreef op 22 augustus 2014 @ 16:32:

[...]



In een gesloten cultuur waar een gehandicapt kind een schande is, worden misschien geen vragen gesteld. En bevallen met een officiële verloskundige is niet verplicht in Nederland.Toch denk ik niet dat dat zo makkelijk gaat. Er zijn 'te'veel mensen die weten dat je zwanger bent: huisarts, verzekering bijvoorbeeld.
quote:tallyho schreef op 22 augustus 2014 @ 16:32:

[...]



In een gesloten cultuur waar een gehandicapt kind een schande is, worden misschien geen vragen gesteld. En bevallen met een officiële verloskundige is niet verplicht in Nederland.Een handicap wordt in het gunstige geval bij de 20 weken echo ontdekt, anders pas bij geboorte. Dan weet je eigen huisarts allang van de zwangerschap af. Die gaat echt wel vragen stellen als het partumverslag uitblijft.
quote:honeymoonquiz schreef op 22 augustus 2014 @ 13:00:

Ik heb begrepen dat er (voorlopig) alleen in Papendrecht en Groningen zo'n kamer komt. Ik vraag me af of je dan wel iets oplost. Gaat een moeder die haar pasgeboren baby anders in een container zou dumpen nu ineens anderhalf uur reizen om haar kind in een vondelingenkamer te leggen?Dit lijkt me een goed punt.
Alle reacties Link kopieren
quote:duistercontinent schreef op 22 augustus 2014 @ 16:40:

Voor. Laatst las ik iemand een baby in een glascontainer had gedumpt, de baby kon ternauwernood gered worden. Als je al leest dat een baby vaak in de kou wordt achtergelaten in een plantsoen of een achterafje is zo'n babykamer een zegen.Want een babykamer is de enige mogelijkheid om een kind in een verwarmde ruimte achter te laten? Een ouder die een kind in erbarmelijke omstandigheden achterlaat doet dit met het oogmerk dat het kind het niet overleeft en "het probleem zich aldus oplost". Die heeft het belang van het kind niet op het oog en gaat aldus niet naar een vondelingenluik met risico van ontdekking.
"Het verschil tussen wachten en verwachten leerde je/ van een kat die twee keer van huis liep en maar één keer terugkwam"- Else Kemps

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven