morele overwegingen een belangrijk binnen vriendschappen?

22-08-2014 13:38 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wat doen jullie wanneer een vriend(in) dingen doet waar jij niet achter staat?



Voorbeeld: Vriendin heeft een relatie met een man op het werk. Hij is getrouwd en heeft kinderen. Hij heeft op geen enkel moment aangegeven de relatie met zijn vrouw te willen beeindigen. Een typisch geval van: "a little bit on the side".Ook zij heeft niet de intentie de nieuwe Mrs te willen worden. De vrouw van deze man weet niets - vermoed volgens mij ook niets. Ik vind dit gedrag vrij verwerpelijk, hoewel het mij in de kern niet raakt. Moet ik hier wat van zeggen tegen vriendin? Of gewoon de vriendschap waarderen en niet de moraal ridder willen spelen? Vriendin zit zelf in een echtscheiding (door ontrouw eigen partner) en zou dus beter moeten weten). Ik word mede daarom een beetje moe van de verhalen rondom de "lover".



Wat doen jullie in geval van dingen waar je je echt aan ergert?
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Weet zij hoe jij er over denkt? Ik zou er zeker eens met haar over praten. Vertellen waarom jij er zus en zo over denkt, horen wat haar gedachten daar bij zijn. Je hoeft het niet overal over eens te zijn om vriendinnen te zijn. Je moet wel over (bijna) alles kunnen praten vind ik.
Alle reacties Link kopieren
Waarom zeg je niet dat ze niet met DAT stuk bij jou aan hoeft te komen omdat je er behoorlijk moeite mee hebt?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Als je de vriendschap wilt behouden, zou ik aangeven dat je niet achter haar keuze kan staan o.i.d. en er dus ook niets over wil horen. Wat ze doet is aan haarzelf, maar dat betekent nog niet dat ze er met jou over hoeft te keuvelen. Persoonlijk zou ik denk ik de vriendschap verbreken in deze situatie omdat ik zó tegen haar gedrag ben en dat niet meer los van haar persoon zou kunnen zien.
Alle reacties Link kopieren
Hmmm, tja, ik ben vrij straight dus zou gerust zeggen dat ik moeite zou hebben met haar verhalen, omdat ik er moreel anders in zou staan. Heb zo wel eens een vriendschap verloren, maar daar was ik zelf echt helemaal klaar mee. Mensen keihard belazeren, gezinnen bewust kapot maken, sorry, maar daar doe ik niet aan mee, dat vind ik zo laf......
Alle reacties Link kopieren
Waarom ben jij een moraalridder als je het bedriegen van een echtgenote afkeurt, en dat zoiets tussen jullie vriendschap in kan staan? Het lijkt me vrij normaal om daar moeite mee te hebben hoor.



Maar dat jij dit van je vriendin weet, wil zeggen dat ze het jou - in vertrouwen- heeft verteld? Lekker is dat, heb je er mooi een geheim bij om mee te dragen.
it's not who I am underneath, but what I do that defines me
Mijn vriendin zou wel weten hoe ik daar over denk. Maar ik zou er de vriendschap niet op laten stuklopen.



Dat zou ik alleen doen als er veel ergere dingen gebeurden.
Alle reacties Link kopieren
Ze zal zich al alleen genoeg voelen staan in haar keus om haar te laten vallen maar ik zou wel moeite hebben om me niet af en toe een ironische opmerking te laten ontglippen. Als ik dat niet kan laten zou ik de vriendschap meer op een afstand zetten. Maar dat zou ik eerder als mijn persoonlijke falen zien.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Je vriendin is toch meer dan een vrouw met een relatie met een getrouwde man?



Natuurlijk mag je zeggen dat jij moeite hebt met dit gedrag. Dat je de verhalen over haar lover niet wilt horen. Maar dan zijn er toch genoeg onderwerpen om wel over te praten?



Mijn vrienden/vriendinnen zijn gelukkig geen klonen van mijzelf. Dat zou niet best zijn. Veel verschillende achtergronden, geloven, wel/geen kinderen, alleen of in een relatie, status belangrijk/niet belangrijk etc. Ik snap niet altijd iedereen, en ik zou misschien andere keuzes maken, dat geldt ook vast wel andersom.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Je kan zowel begrip hebben voor haar redenen ; zich nog gewild willen voelen, haar aanstaande ex laten zien dat ze niet bij de pakken neer gaat zitten en nog begeerd wordt, angst om alleen te zijn, etc. als afkeuren wat ze doet.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
In eerste instantie kwam ze met het vehaal dat hij overwoog zijn vrouw te verlaten en zij had support van hem nodig. Daar kon ik nog wel inkomen. Als hij echt zo ongelukkig was geweest en zijn huwelijk wilde beeindigen dan was het duidelijk.



Nu blijkt echter dat hij geen enkele intentie heeft om zijn vrouw te verlaten. Had destijds al tegen vriendin gezegd dat ik dan ook niets met die man zou willen als ik in haar schoenen had gestaan. Immers: hij gaat van het ene bed naar het andere en bovendien roer je als de "buitenvrouw" wel in dat huwelijk.



Ik merk dat ik mij aan al die verhalen over die man stoor. Ze wil graag dat mijn man en ik een keer met haar lover en haar uit eten gaan. Ik heb deze behoefte niet en kan mij ook niet voorstellen hier medewerking aan te verlenen. Vind dat wel een goede trouwens BGB - zeggen dat ze met DIE verhalen niet bij mij moet komen - denk dat ik dat vanavond ook tegen haar zeg (ja, ja - ze komt dit weekend bij ons logeren).
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Alle reacties Link kopieren
quote:blijfgewoonbianca schreef op 22 augustus 2014 @ 14:00:

Je kan zowel begrip hebben voor haar redenen ; zich nog gewild willen voelen, haar aanstaande ex laten zien dat ze niet bij de pakken neer gaat zitten en nog begeerd wordt, angst om alleen te zijn, etc. als afkeuren wat ze doet.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Alle reacties Link kopieren
quote:ivankar schreef op 22 augustus 2014 @ 13:54:



Maar dat jij dit van je vriendin weet, wil zeggen dat ze het jou - in vertrouwen- heeft verteld? Lekker is dat, heb je er mooi een geheim bij om mee te dragen.Gelukkig ken ik de vrouw van niet - anders zou ik mij helemaal bezwaard voelen en mij wellicht "verplicht" gevoeld hebben er bij mijn vriendin op aan te dringen dat zij iets aan de situatie zou doen. Ik ken ook de man niet - alleen van verhalen en foto's.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Alle reacties Link kopieren
Tegen je vriendin zeggen dat je er moeite mee hebt en geen verhalen wil horen over dit gedeelte van haar leven.
"Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt"
Alle reacties Link kopieren
Oh wacht.... wat bianca schrijft dus.
"Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt"
Alle reacties Link kopieren
Het zou er een beetje aan liggen op wat voor toon ze het erover heeft. Of ze erg in de knoop zit met haar gevoelens of het puur een pleziertje is en het haar geen hol kan schelen hoe het voor die andere vrouw is.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Beetje beiden Susan: ze zit erg met zichzelf in de knoop. Scheiding hangt er flink in en begrijp best dat ze af en toe een knuffel nodig heeft. Maar als ik voorzichtig vraag hoe ze situatie met haar lover gaat oplossen (ook naar zijn vrouw toe) haalt ze haar schouders op waaruit ik de conclusie trek dat het haar niets kan schelen.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Alle reacties Link kopieren
Hier een andere reactie: ik neem als voorbeeld mijn beste vriendin. Vriendinnen door dik en dun en ik zou voor haar álles over hebben. Andersom ook.

Zij zit in hetzelfde schuitje. En ik ben graag de vriendin waar zíj haar verhaal kwijt kan, ik neem haar niks kwalijk en bied een luisterend oor.



Want daar heeft mijn vriendin, waar ik écht van hou, behoefte aan. Ze vraagt om mijn steun en die geef ik haar.



Wat niet wil zeggen dat het goed is wat ze doet, maar ze is mijn vriendin, die me nodig heeft.
sounds like something I would say
Alle reacties Link kopieren
quote:Baggal schreef op 22 augustus 2014 @ 15:03:

Beetje beiden Susan: ze zit erg met zichzelf in de knoop. Scheiding hangt er flink in en begrijp best dat ze af en toe een knuffel nodig heeft. Maar als ik voorzichtig vraag hoe ze situatie met haar lover gaat oplossen (ook naar zijn vrouw toe) haalt ze haar schouders op waaruit ik de conclusie trek dat het haar niets kan schelen.Waarom vraag je er dan ook naar, je wil er toch niks over weten.
"Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt"
Is het haar gedrag naar die man dat je stoort, of het feit dat ze enorm op jou leunt en het nergens anders meer over kan gaan?
Alle reacties Link kopieren
Ik was er vrij snel klaar mee.
AFSCHEID NEMEN BESTAAT PIET
Alle reacties Link kopieren
Moeten je vrienden zich dan altijd gedragen volgens jouw normen? Wat doe je dan als je vrienden hebt met hele verschillende normen? Is het dan uitgesloten dat je bevriend bent met iemand die bijvoorbeeld streng gelovig is, omdat jij wel lange broeken draagt en gaat dansen op zondag?



Nee, ik zou de vriendschap er niet om verbreken. Wel zou ik, als ik moeite had met het gedrag van mijn vriendin, haar vragen om niet bij mij aan te komen met haar verhaal. Of misschien zou ik ook nog wel gewoon zeggen wat ik ervan vond (waarna ze misschien vanzelf haar verhaal zou houden bij iemand die er wel mee zou kunnen leven).



Ik zou niet weten wat ik zou doen als een vriendin iets zou doen waar ik echt mordicus tegen ben. Ik heb het nog nooit meegemaakt.
Opinions are like assholes. Everybody has one.
Alle reacties Link kopieren
Als ik morele problemen heb met iets dat een goede vriend doet, dan zal ik dat meestal wel hardop tegen diegene zeggen. In het volle besef overigens dat mijn moraal niet maatgevend is voor de moraal van een ander.
Alle reacties Link kopieren
quote:Baggal schreef op 22 augustus 2014 @ 15:03:

Maar als ik voorzichtig vraag hoe ze situatie met haar lover gaat oplossen (ook naar zijn vrouw toe) haalt ze haar schouders op waaruit ik de conclusie trek dat het haar niets kan schelen.Niet naar vragen als je er niets van wilt weten, toch? Maar dan moet je ook duidelijk zijn dat zij er ook niet over moet beginnen (als haar geweten opspeelt ofzo). Het lijkt me wel lastig, een vriendschap waar een bepaald onderwerp waarvan je donders goed op de hoogte bent, niet bespreekbaar is. Een olifant in de kamer, zeg maar.
it's not who I am underneath, but what I do that defines me
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het haar in het begin gevraagd omdat het erop leek dat haar lover niet gelukkig was met zijn vrouw. Als hij weg zou gaan had ik er waarschijnlijk minder moeite mee gehad. Het was dan niet chique geweest, dat niet, maar wel duidelijk. Nu is het gewoon een affaire waar die vrouw, de moeder van zijn kinderen, niets van af weet en waar zij geen probleem mee lijkt te hebben. Ik ben er een beetje vies van, anders kan ik het niet omschrijven. Ik vraag er niet meer naar (situatie is vrij duidelijk) maar zij heeft het er wel vaak over, hetgeen ik irritant vind.



De vraag werd opgeworpen of vriendinnen zich dan altijd gedragen volgens jouw normen. Neen, in beginsel niet. Ik besef ook dat ik wel een moreel oordeel over haar vel. Maar hier heb ik gewoon wel moeite mee.Het gaat een beetje in tegen alles waar ik voor sta (niet roeren in een ander huwelijk - al helemaal niet als je eigen huwelijk deels daaraan ten onder is gegaan).



Ik wil ook niet de aanstellende moraal ridder zijn (zie OP) maar ik ga haar denk ik wel melden dat ik het er met haar niet meer over wil hebben zoals Biance al zei. Als het uit is mag ze komen uithuilen en dan sta ik voor haar klaar. Voor de verhalen, voel ik dat ze beter naar een ander kan gaan want ik vind het storend. Moet zeggen dat ik me wel een slechte vriend voel (dank ook voor jouw post Brigitte - want dan dik en dun steunen klinkt idd goed) vandaar dat ik vroeg naar jullie meningen.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven