Minimale aanschafprijs auto

21-08-2014 12:31 57 berichten
Wat denken jullie dat het minimale bedrag is dat je kwijt bent voor een beetje fatsoenlijke auto, kleine middenklasser (formaat Renault Clio), die nog niet zoveel onderhoudskosten heeft?

Ik rijd nu in een Peugeot 206sw uit 2004, maar heb de afgelopen twee jaar pittig hoge onderhoudskosten gehad (ca. 1250 per jaar). Vlak voor mijn vakantie moest een deel van het remsysteem vervangen worden (500 euro) en na ca. 3000 km rijden hoor ik nu weer van alles rammelen. Mijn spaartegoed voor een nieuwe auto is echter niet zo hoog (zeg maar afgerond 0), en als hij ineens door zijn wielen zou zakken zou ik toch een probleem hebben. Ik ga dus maar proberen wat meer opzij te leggen voor het geval dat...

Hoeveel denken jullie dat nodig is? En moet ik dan (toch maar) voor een Japanner kiezen vanwege de betrouwbaarheid en lage onderhoudskosten?
Alle reacties Link kopieren
Ik vraag me af: Als TO de remmen had onderhouden en geregeld had laten nakijken, zou dan ook de complete reminrichting kapot zijn gegaan?



En als je de luchtfilters nooit vervangt, dan vervuilt je motor en daar kun je ook weer problemen van krijgen.



Ik vind ook dat garages te snel onderdelen vervangen en onnodige dingen doen, maar helemaal geen onderhoud is echt geen goed idee. Ook niet bij een oude auto.
.
Alle reacties Link kopieren
quote:hiltje schreef op 22 augustus 2014 @ 12:51:

[...]





Ik denk juist -maar ben ook geen deskundige- dat juist als je wil dat je auto lang mee gaat je het beste kunt blijven investeren in goed onderhoud. Zaken die je niet onderhoudt gaan eerder stuk.



Mijn auto heeft eigenlijk nauwelijks afschrijving meer en elk jaar dat ik er langer mee doorrij is pure winst. Daar kunnen die onderhoudskosten wel tegenop.



Het hangt er helemaal van af wat de verwachte levensduur is zonder onderhoud, hoe lang die levensduur verlengd wordt door onderhoud en wat dat onderhoud en de aanschaf van een andere auto kost.

In het begin zal het het zeker waard zijn om met onderhoud de levendduur te proberen te verlengen.

Maar op een gegeven moment echt niet meer, vooral niet als je intentie is om hem 'op' te rijen en je dus niets verwacht van inruilwaarde oid.

De laatste jaren voordat je hem echt afschrijft is het echt zonde om er nog 1250 per jaar in te steken.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Alle reacties Link kopieren
quote:impala schreef op 22 augustus 2014 @ 14:48:

Ik vraag me af: Als TO de remmen had onderhouden en geregeld had laten nakijken, zou dan ook de complete reminrichting kapot zijn gegaan?



En als je de luchtfilters nooit vervangt, dan vervuilt je motor en daar kun je ook weer problemen van krijgen.



Ik vind ook dat garages te snel onderdelen vervangen en onnodige dingen doen, maar helemaal geen onderhoud is echt geen goed idee. Ook niet bij een oude auto.



Waren de remmen wel compleet kapot ?



Ook een luchtfilter gaat heel lang mee hier nog originele erop zitten alweer bijna 15 jaar ieder jaar een keertje uitblazen en schoon .
Alle reacties Link kopieren
Elk jaar uitblazen en checken is óók onderhoud
.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou persoonlijk gaan voor een auto van minimaal ¤4500,-. Vanaf dit bedrag kan je BOVAG garantie krijgen voor minimaal 6 maand.

Betreft onderhoud...tis wat je zelf wil. APK is maar een moment opname en enkele punten. Er zitten echt wel onderdelen in de auto waarvan reparatie/vervanging minder kost als je het op tijd ontdekt door een beurt dan pas wanneer het echt kapot is.

Niet elke garage is er op uit om je portemonnee leeg te trekken door onnodig onderhoud, er zitten ook wel eerlijke tussen.

Auto's die alleen voor kleine ritjes worden gebruikt mankeren ook meer, worden niet goed opgewarmd etc, maandelijks ritje snelweg is goed voor je auto.
quote:impala schreef op 22 augustus 2014 @ 14:48:

Ik vraag me af: Als TO de remmen had onderhouden en geregeld had laten nakijken, zou dan ook de complete reminrichting kapot zijn gegaan?



En als je de luchtfilters nooit vervangt, dan vervuilt je motor en daar kun je ook weer problemen van krijgen.



Ik vind ook dat garages te snel onderdelen vervangen en onnodige dingen doen, maar helemaal geen onderhoud is echt geen goed idee. Ook niet bij een oude auto.Ik heb tot nu toe ieder jaar een onderhoudsbeurt laten doen (afwisselend klein/groot)! Hij had begin mei een onderhoudsbeurt + APK gehad. Natuurlijk heb ik bij de schade gevraagd of ze niet was opgevallen dat die rem slechter was. Zeiden ze dat ze bij een beurt alleen de remfunctie testen. Als die voldoende/goed is, gaan ze geen wiel eraf schroeven om nader onderzoek te doen. Klonk wel plausibel, vond ik.
Alle reacties Link kopieren
Dan is het kennelijk gewoon een gevalletje domme pech. Dat is het irritante van automankementen, ze komen altijd onverwacht en op het verkeerde moment (alsof er ooit een goed moment is...)
.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven