Gezondheid alle pijlers

Hernia - Geplande keizersnede of niet?

22-08-2014 16:59 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Graag zou ik wat meningen/ervaringen lezen van jullie.



Situatie: Ik ben nu 5 maanden zwanger (eerste kindje). Toen ik jong was (<20 jaar) heb ik een hernia-operatie gehad. Er is in die tijd gezegd dat de ruggenwervels in de buurt van die hernia ook heel zwak zijn en dat dat in de toekomst nog wel eens zou kunnen leiden tot nog een operatie. Ik heb aangeboren slechte ruggenwervels, dus niet door slijtage/slechte houding. Ik merk wel dat mijn rugklachten nu al opspelen, maar dat was te voorspellen. (Nee Elninjoo, dat was voor mij geen reden om niet aan een zwangerschap te beginnen )



Ik heb nog even, maar de bevalling komt voor mijn gevoel toch al snel dichterbij. In het ziekenhuis waar ik wil bevallen kan ik kiezen voor een geplande keizersnede met 38 weken of kiezen voor een natuurlijke bevalling met ruggenprik.



Ik weet niet zo goed wat ik moet doen. Wat ik in ieder geval niet wil is door de bevalling weer een hernia krijgen, door het persen, weeën, etc. Maar ik hoor ook veel negatieve dingen over een keizersnede: lang revalideren (6 weken??) en je kindje niet kunnen tillen de eerste weken.



What to do??



(Oh ja, ik heb volgende week een afspraak in het ziekenhuis om mijn zorgen te bespreken, maar ik hoor ook graag van de "ervarings-deskundigen".)
Ik heb 2 jaar geleden een hernia gehad. Niet aan geopereerd. Artsen zeiden dat ik makkelijk vaginaal kon bevallen. Afgelopen november bevallen. Nou na uren vreselijke pijn voor de ruggenprik gegaan en toen nog uren later alsnog keizersnede. Pijn ging dwars door ruggenprik heen... (heftige rugweeen en er kwam veel druk op hernia dus ook benen waren 1 en al pijn)

Volgend kindje wordt geplande keizersnede. Ja, eerste weken zijn niet handig. Maar door de heftige uren voor de keizersnede heeft mijn rug zo'n klap gehad dat ik daardoor bijna niks kon. De wond zelf is zeer goed genezen en gaf voornamelijk eerste 3 weken problemen.

Ik zou dus zeker voor de keizersnede gaan. Geen twijfel. Maar ik ben jou uiteraard niet.

Succes!
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het even overleggen met de betrokken artsen
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor het vertellen van je ervaring, Sas-Andrea. En als ik nog even wat mag vragen? Wat bedoel je precies met "eerste weken zijn niet handig"? Kon je echt helemaal niets doen, behalve in bed liggen? En kon je wel zelf je kindje optillen (en bijv. borstvoeding geven)? Wanneer kon je lopen met de kinderwagen? Sorry voor alle vragen, ik wil graag een zo goed mogelijk beeld krijgen van de tijd na de geboorte. Alvast bedankt!



Liefs, Maxi
Alle reacties Link kopieren
Pioenroos, ik heb al een oriënterend gesprek gehad met een arts en hoogstwaarschijnlijk gaan ze zeggen dat de keuze bij mij ligt. Vandaar dat ik vraag om ervaringen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb vorig jaar een geplande keizersnede gehad. Geen weeën dus, geen pijn daarvan etc. Overigens om een heel andere reden dan jij, dat dan wel. Ik kan je dus alleen vertellen wat mijn ervaring met de keizersnede is.

Vond het heel goed te doen! Na de operatie liggen je darmen even stil, op gang komen is niet heel fijn. Verder echt weinig last gehad. Okay, de eerste dag is pijnlijk, ik had zo'n morfine-pompje en dat was super. De dag erna had ik dat al bijna niet meer nodig. 2 dagen na de keizersnede stond ik weer onder de douche en liep ik met de baby naar het aankleedkussen. Na 3 dagen mocht ik naar huis. Daar herstelde ik heel snel. Heb gewoon met de baby trap op en af gelopen en verder niet meer in bed gelegen. 5 dagen na de keizersnede liep ik buiten achter de kinderwagen.
Alle reacties Link kopieren
quote:maxi1980 schreef op vrijdag 22 augustus 2014 17:55 Pioenroos, ik heb al een oriënterend gesprek gehad met een arts en hoogstwaarschijnlijk gaan ze zeggen dat de keuze bij mij ligt. Vandaar dat ik vraag om ervaringen.Oh zo. Het blijft een lastige keus, maar goed dat je meer info inwint. Ik wens je heel veel succes met het maken van deze moeilijk keuze!
quote:beanie72 schreef op 22 augustus 2014 @ 18:13:



Vond het heel goed te doen! Na de operatie liggen je darmen even stil, op gang komen is niet heel fijn. Dit kun je ook hebben na een vaginale bevalling.
Ik zit met precies hetzelfde, alleen wordt er bij mij aangegeven dat het niet zomaar een keizersnede wordt.

Ben er totaal niet gerust op aangezien mijn rug nu ook al heel erg aan het opspelen is (24 weken zwanger nu).

Afwachten denk ik, en ik neem aan dat ze op tijd zullen ingrijpen als het echt niet gaat.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor je reactie Beanie!



Lamadrugada, wat bedoel je met "het wordt niet zomaar een keizersnede"?
Daar bedoel ik mee dat ze willen dat ik het eerst via de natuurlijke weg ga proberen..

Ik heb de keuze dus gewoonweg niet.
Alle reacties Link kopieren
Ah zo, ik snap het. In 'mijn' ziekenhuis mag iedereen kiezen voor een geplande keizersnede.
Dat is fijn hé! Niet dat ik er meteen voor zou kiezen, maar alleen al het feit dat je mag kiezen.

Ik heb wel het gevoel dat ik iets meer op mijn strepen moet staan, want er wordt nogal nonchalant omgegaan met mijn hernia.
Alle reacties Link kopieren
Nou, dat kiezen is een luxe maar tegelijk maakt het het ook moeilijk. Liever zou ik zien dat de artsen voor mij de keuze maken. Ergens voelt het een beetje raar om te 'kiezen' voor een keizersnede. Ik bedoel: miljoenen (wat zeg ik: miljarden) vrouwen zijn mij voorgegaan met een natuurlijke bevalling.

Misschien heb ik ergens het gevoel dat het mij minder vrouw maakt als ik niet kan bevallen op de natuurlijke manier. Rationeel gezien weet ik dat dit onzin is. Maar het zwanger-raken ging ook al niet op de natuurlijke manier (5 x IVF) en dan blijkt misschien dat ik bevallen 'ook al niet kan'....
Alle reacties Link kopieren
Voor het maken van een juiste keuze lijkt me overleg met een gynaecoloog en een neuroloog nuttig. Er zal oa het risico op ern hernia tijdens de bevalling en het risico van een keizersnee moeten afgewogen.



Heb je fysiotherapie? Ik kan me voorstellen dat zwangerschapsgym vanuit Mensendieck of Cesartherapie nuttig kan zijn.



Een keizersnee vond ik erg meevallen, ik was snel weer op de been.

Als dit je eerst kind wordt is het prima te doen, als je een keizersnee hebt en al een klein kind thuis is dat lastiger.
Je bent zelf een theepot
Ik had tijdens mijn zwangerschap heftige rugpijn en zenuwpijnen. Pas na de bevalling, toen de pijn niet verdween maar erger werd heeft een mri uitgewezen dat ik een lage hernia heb. Ben langs de natuurlijke weg bevallen en inderdaad de druk verergerde de rug- en beenpijn gigantisch. Buikpijn heb ik niet gevoeld, was een en al rug- en beenellende. Gelukkig ging het snel, maar de druk op die lage wervels is in mijn ogen wel gigantisch en als je eenmaal bezig bent kun je bij een snelle bevalling alleen nog maar vooruit. Dat is wel iets om rekening mee te houden, zeker als je nu al opziet tegen zoveel druk en oergeweld op je 'zwakke plek'. Die angst zou je imo goed moeten kunnen loslaten.
Alle reacties Link kopieren
ik had andere problemen maar iig was het ook link qua rug en bekken.. ik ben onder begeleiding van mijn revalidatiearts bevallen.. dwz .. zij heeft overlegd met de gyn. over wat er wel en niet kon .. ik ben dus half zittend bevallen, zonder benen in steunen, voeteneind van bed af zodat ik mijn benen laag had.. ik kon dus niet mijn knieen optrekken.. dat beviel (letterlijk en figuurlijk) prima.. mij klachten zijn door de bevalling niet verergerd.. Ik ben heel goed begeleid..
Alle reacties Link kopieren
o en een keizersnede (ik heb er 2 gehad) is niet het einde van de wereld.. herstel is anders dan vaginale bevalling maar verder is het prima te doen..
Alle reacties Link kopieren
Persoonlijk zou ik voor de keizersnede gaan. Anders neem je een onnodig risico met je rug. Als dat fout gaat ben je verder van huis.



Daarnaast, bij vaginaal bevallen duurt het herstel soms ook lang hoor. Ik heb 3 kinderen en bij mijn eerste heb ik echt weken op bed gelegen omdat ik niks kon. Ik had verschrikkelijke pijn aan mijn hele lijf en was flink uitgescheurd (ja sorry).

Bij de 2e en 3e ook uitgescheurd maar minder dan de 1e keer. En de pijn aan mn hele lijf was minder.



Maargoed, ik zou voor de keizersnede gaan!
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor alle reacties! Ik ga het de komende dagen nog maar eens goed laten bezinken. Volgende week heb ik een gesprek met mijn gynaecoloog. Ik hoop dat ik dan weet wat ik wil....



(Meer ervaringen zijn nog steeds welkom!)
Alle reacties Link kopieren
Je zou je kunnen verdiepen in alternatieve bevalhoudingen. Grhurkt, staand of op handen en voeten bijvoorbeeld zijn minder belastend voor de rug.
To: ik heb wel borstvoeding gegeven. Nog steeds zelfs. Niet handig: ik kon niet bukken en de trap slecht lopen. Toen ik alleen thuis was als man ging werken, bleef ik boven. Man zorgde dat ik alles wat ik nodig had boven lag.

Ik heb 10 dagen in ziekenhuis gelegen waarvan eerste 2 nog met ruggenprik. Daarna max paracetamol en diclofenac. Maar als het meteen een keizersnede was geweest, zou het waarschijnlijk niet zo zijn gegaan. De niet vorderende maar pijnlijke bevalling hebben dus mijn rug verergerd.

Vandaar dus mijn advies. De wond zelf was snel dicht en was alleen de eerste week pijnlijk. Daarna alleen gevoelig. En dat is ie nog steeds wel in mindere mate.



Met 14 dagen liep ik voor t eerst achter de kinderwagen. <3

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven